direct naar inhoud van 4.1 Ruimtelijke structuur
Plan: Erflanden 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20108020001-VG03

4.1 Ruimtelijke structuur

4.1.1 Algemeen

Het bestemmingsplan is een belangrijk instrument om ruimtelijke ontwikkelingen te sturen en functionele kwaliteiten te stimuleren of juist af te remmen. Het zal voor de komende tien jaar een juridische basis vormen voor de bouw- en gebruiksmogelijkheden binnen het gebied. Het is daarom van belang de uitgangspunten voor dit bestemmingsplan iets nader te beschrijven.

4.1.2 Wonen

Het beleid voor het plangebied komt kort geformuleerd neer op het behoud en versterking van de kwaliteit van het woonmilieu. Die kwaliteit komt ook tot uiting in de stedenbouwkundige en architectonische kenmerken en dit wordt onder meer bereikt door:

  • het toekomstige woonmilieu, de ruimtelijke kwaliteit en de landschappelijke inpassing als vaste uitgangspunten bij nieuwbouwplannen te laten zijn; de toekomstige stedenbouwkundige structuur dient aan te sluiten op de ruimtelijke kenmerken, zoals verkaveling, karakter bestaande bebouwing en aanwezige beplantingen;
  • het grotendeels handhaven van de huidige bouwmassa, waardoor de aanwezige structuur van de bebouwing aanwezig blijft;
  • speciale aandacht voor het behoud en de versterking van de groenstructuur;
  • het weren uit de woonstraten van het verkeer met een bestemming elders;
  • het bevorderen van optimale ontwikkelingsmogelijkheden voor het woongenot van de bestaande woningen door passende regelingen;
  • het bevorderen van de instandhouding en het geven van uitbreidingsmogelijkheden van de voorzieningen voor de leefbaarheid van de wijk;
  • het bouwen van levensloopbestendige woningen die voor vele doelgroepen in verschillende levensfasen geschikt zijn, waardoor gedifferentieerde wijken ontstaan;
  • het bouwen of verbouwen van woningen met een optimale energie- en waterbesparing, door het toepassen van een combinatie van maatregelen uit het nationale pakket Duurzaam Bouwen;
  • de verkeersveiligheid, sociale veiligheid en inbraakpreventie belangrijke aspecten te laten zijn bij het bouwen van woningen.

Binnen de begrenzing van het onderhavige plan Erflanden zijn mogelijkheden voor circa 1.170 woningen met ongeveer 3.700 bewoners. Bijna alle woningen in het plangebied behoren tot het eigen woningbezit. Alleen de woningen naast de (tijdelijke) school en een aantal woningen in het zuidwestelijk gedeelte van het tuinstedelijk milieu zijn huurwoningen.

Er geldt het regulier welstandsniveau waaronder wordt verstaan dat de aanwezige kwaliteit ten minste wordt gehandhaafd. Ontwerpen die afwijken van de aanwezige structuur maar op zich van bijzondere kwaliteit zijn en een impuls zijn voor de kwaliteit van de bebouwde omgeving worden gestimuleerd. Dit betekent:

  • Verandering en handhaving zijn beide mogelijk;
  • Vrije en open oriëntatie op het beeld van de bestaande bebouwing;
  • Plannen van bijzondere kwaliteit die afwijken van de bestaande structuur en een impuls zijn voor de bebouwde omgeving worden gestimuleerd; experimentele ontwerpen en verbijzonderingen worden niet uitgesloten.

De volgende gebiedskenmerken gelden binnen Erflanden:

  • alle naar een openbare ruimte gerichte gevels zijn als voorgevel te beschouwen;
  • voorgevelrooilijnen en onderlinge samenhang in situering worden gehandhaafd;
  • bij straatwanden met brede doorzichten tussen de bebouwing, is deze openheid te handhaven bij de plaatsing van bijgebouwen en aanbouwen;
  • de hoofdvorm geeft een duidelijke samenhang per cluster, rij of strook;
  • bijgebouwen zijn ondergeschikt aan en afgestemd op het hoofdgebouw;
  • toevoegingen aan de bouwmassa mogen de beeldkwaliteit niet verstoren;
  • verwantschap in gevelopbouw bij rijen, clusters en bebouwingsstroken handhaven;
  • gevels van vrijstaande woningen vormen samen met uitbreidingen en aangebouwde bijgebouwen een herkenbaar geheel;
  • in een bebouwingsstrook van vrijstaande woningen is de diversiteit van de individuele bebouwing (naast samenhang in materiaal en kleur) het bindende element detaillering in overeenstemming met de vorm – en materiaalkeuzen;
  • bijzondere architectonische vormgeving kan aanleiding zijn tot bijzondere materiaal- en kleurkeuze.

4.1.3 Detailhandel

Het gemeentelijk beleid is gebaseerd op het streven naar een geconcentreerd verzorgingsapparaat, waarbij de inwoners van Erflanden zijn aangewezen op het winkelcentrum in De Weide en verder de voorzieningen die gelegen zijn in het centrum van Hoogeveen.

4.1.4 Verkeer en vervoer

Vervoerswijze en tracékeuze zullen (nog) meer dan tot nu toe moeten stoelen op de visie, dat het kostbare en kwetsbare woonmilieu van de gemeente Hoogeveen in het algemeen en die van de wijk Erflanden in het bijzonder, zowel moet worden beschermd, als hoogwaardig ontsloten. Het particuliere autoverkeer zal ontmoedigd moeten worden, ten gunste van het langzaam verkeer en het openbaar vervoer.

Concreet houdt dit in, dat de verkeersruimten niet wezenlijk worden uitgebreid, maar dat de bestaande infrastructuur beter moet worden benut door een eventuele herinrichting van de ruimte. Binnen het grootste deel van het plangebied vinden verkeersbewegingen plaats voor het bestemmingsverkeer (erftoegangswegen), waarbij er geen doorgaande verbinding is (behalve langzaam verkeer) tussen het westelijk en het oostelijk deel van Erflanden.

Door middel van beheersmaatregelen zullen dan ook binnen deze gebieden doorgaande verkeersbewegingen en een hogere snelheid ontmoedigd moeten worden. De wijze van bestemmen (Verkeer) belet deze ontwikkeling niet.

4.1.5 Parkeren

Bij iedere vrijstaande of twee-aaneengebouwde woning dient tenminste één parkeerplaats op eigen erf aanwezig te zijn. Ten behoeve van deze woningen is of wordt minimaal 0,5 parkeerplaats per woning in het openbare gebied aangelegd. Voor de aaneengebouwde eengezinswoning wordt een parkeernorm van minimaal 1,5 parkeerplaats per woning aangehouden. Voor de overige functies zijn de parkeernormen uit de 'Parkeercijfers – Basis voor parkeernormering' van het kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte van de CROW (publicatie 182) van toepassing. Hoogeveen wordt aangemerkt als matig stedelijk gebied.

4.1.6 Groen en water

Grootschalige groenelementen zijn binnen het onderhavige plangebied in grote getale aanwezig. De wijk is verder nog in opbouw, waarbij voor het groen en de bomenstructuur een belangrijke plaats is ingeruimd. Het zal vooral in het bosmilieu enige tijd kosten, voordat dit milieu er ook als een 'bos' zal worden ervaren.