Plan: | Erflanden 2010 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0118.BP20108020001-VG03 |
Het bestemmingsplan is een belangrijk instrument om ruimtelijke ontwikkelingen te sturen en functionele kwaliteiten te stimuleren of juist af te remmen. Het zal voor de komende tien jaar een juridische basis vormen voor de bouw- en gebruiksmogelijkheden binnen het gebied. Het is daarom van belang de uitgangspunten voor dit bestemmingsplan iets nader te beschrijven.
Het beleid voor het plangebied komt kort geformuleerd neer op het behoud en versterking van de kwaliteit van het woonmilieu. Die kwaliteit komt ook tot uiting in de stedenbouwkundige en architectonische kenmerken en dit wordt onder meer bereikt door:
Binnen de begrenzing van het onderhavige plan Erflanden zijn mogelijkheden voor circa 1.170 woningen met ongeveer 3.700 bewoners. Bijna alle woningen in het plangebied behoren tot het eigen woningbezit. Alleen de woningen naast de (tijdelijke) school en een aantal woningen in het zuidwestelijk gedeelte van het tuinstedelijk milieu zijn huurwoningen.
Er geldt het regulier welstandsniveau waaronder wordt verstaan dat de aanwezige kwaliteit ten minste wordt gehandhaafd. Ontwerpen die afwijken van de aanwezige structuur maar op zich van bijzondere kwaliteit zijn en een impuls zijn voor de kwaliteit van de bebouwde omgeving worden gestimuleerd. Dit betekent:
De volgende gebiedskenmerken gelden binnen Erflanden:
Het gemeentelijk beleid is gebaseerd op het streven naar een geconcentreerd verzorgingsapparaat, waarbij de inwoners van Erflanden zijn aangewezen op het winkelcentrum in De Weide en verder de voorzieningen die gelegen zijn in het centrum van Hoogeveen.
Vervoerswijze en tracékeuze zullen (nog) meer dan tot nu toe moeten stoelen op de visie, dat het kostbare en kwetsbare woonmilieu van de gemeente Hoogeveen in het algemeen en die van de wijk Erflanden in het bijzonder, zowel moet worden beschermd, als hoogwaardig ontsloten. Het particuliere autoverkeer zal ontmoedigd moeten worden, ten gunste van het langzaam verkeer en het openbaar vervoer.
Concreet houdt dit in, dat de verkeersruimten niet wezenlijk worden uitgebreid, maar dat de bestaande infrastructuur beter moet worden benut door een eventuele herinrichting van de ruimte. Binnen het grootste deel van het plangebied vinden verkeersbewegingen plaats voor het bestemmingsverkeer (erftoegangswegen), waarbij er geen doorgaande verbinding is (behalve langzaam verkeer) tussen het westelijk en het oostelijk deel van Erflanden.
Door middel van beheersmaatregelen zullen dan ook binnen deze gebieden doorgaande verkeersbewegingen en een hogere snelheid ontmoedigd moeten worden. De wijze van bestemmen (Verkeer) belet deze ontwikkeling niet.
Bij iedere vrijstaande of twee-aaneengebouwde woning dient tenminste één parkeerplaats op eigen erf aanwezig te zijn. Ten behoeve van deze woningen is of wordt minimaal 0,5 parkeerplaats per woning in het openbare gebied aangelegd. Voor de aaneengebouwde eengezinswoning wordt een parkeernorm van minimaal 1,5 parkeerplaats per woning aangehouden. Voor de overige functies zijn de parkeernormen uit de 'Parkeercijfers – Basis voor parkeernormering' van het kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte van de CROW (publicatie 182) van toepassing. Hoogeveen wordt aangemerkt als matig stedelijk gebied.
Grootschalige groenelementen zijn binnen het onderhavige plangebied in grote getale aanwezig. De wijk is verder nog in opbouw, waarbij voor het groen en de bomenstructuur een belangrijke plaats is ingeruimd. Het zal vooral in het bosmilieu enige tijd kosten, voordat dit milieu er ook als een 'bos' zal worden ervaren.