direct naar inhoud van 4.1 Ruimtelijke structuur
Plan: Industrieterrein de Wieken 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20108012001-VG04

4.1 Ruimtelijke structuur

4.1.1 Algemeen

Het bestemmingsplan is een belangrijk instrument om ruimtelijke ontwikkelingen te sturen en functionele kwaliteiten te stimuleren of juist af te remmen wanneer sprake is van ongewenste ontwikkelingen. Het zal voor de komende tien jaar een juridische basis vormen voor de bouw- en gebruiksmogelijkheden binnen het gebied. Het is daarom van belang de uitgangspunten voor dit bestemmingsplan nader te beschrijven.

Het beleid is erop gericht de stedenbouwkundige uitgangspunten, te weten representatie en presentatie naar buiten toe, flexibiliteit en een heldere verkeersstructuur, te realiseren en te handhaven.

Dit plan biedt een goed vestigingsklimaat en een goede vestigingsmogelijkheid voor regionaal opererende en plaatselijke bedrijven. Voorts wordt met dit plan voorzien in de behoefte aan locaties voor grotere bedrijven, die relatief minder arbeids- en bezoekersintensief zijn. Bij de inrichting is gestreefd naar een ruimtelijke kwaliteit die past bij een representatieve locatie en naar zo weinig mogelijke milieuhinder.

Zuinig ruimtegebruik
Het intensiever gebruik van de bestaande ruimte kan op verschillende manieren uitgedrukt worden, zoals een toename van het aantal arbeidsplaatsen per ha (terreinquotiënt), een hogere netto/bruto verhouding of een hoger bebouwingsdichtheid van de kavels. In het algemeen geldt dat de mogelijkheden voor intensivering van het ruimtegebruik door bedrijven in hoge mate wordt bepaald door de aard van het bedrijfsproces. Door de gemeente is vooral beïnvloedbaar hetgeen in het bestemmingsplan wordt opgenomen. Uitgangspunt daarbij is dat het bestemmingsplan voldoende ruimte moet bieden zodat intensieve bebouwing mogelijk is en niet intensieve bebouwing onmogelijk wordt. Indien fysiek en bestemmingsplantechnisch mogelijk, is uitbreiding op de kavel de meest vanzelfsprekende intensiveringsoptie.

Bebouwingspercentage
In de huidige bestemmingsplannen voor De Wieken zijn voor de meeste bestemmingen maximale bebouwingspercentages opgenomen van 80%. Met het loslaten van een maximaal bebouwingspercentage in dit bestemmingslpan wordt de meeste ruimte geboden om de kavel zo intensief mogelijk te kunnen gebruiken.

Bouwhoogte
Hoe hoger de bouwhoogte, hoe intensiever de ruimte kan worden gebruikt. De maximale bouwhoogte is voor een deel van De Wieken gerelateerd aan het vliegveld en daarnaast is een goede overgang tussen bedrijventerrein en omgeving (stad en landelijk gebied) van belang.

4.1.2 Verkeer

De laatste jaren is in het kader van de uitvoering van het revitaliseringsplan De Wieken een aantal kruispunten en wegen heringericht en is een nieuwe weg ten zuiden van het vliegveld aangelegd. Binnen het grootste deel van het plangebied vinden verkeersbewegingen plaats voor het bestemmingsverkeer. Als hoofdontsluitingswegen op het bedrijventerrein kunnen worden aangemerkt Europaweg, tevens uitvalsweg richting Westerbork, A.G. Bellstraat, Dr. Anton Philipsstraat en het westelijk deel van de Industrieweg. De wegen voor het doorgaande verkeer en dus met een grotere stroomfunctie liggen aan de buitenrand van het gebied en ten zuiden van het vliegveld.

Routes voor langzaam verkeer in de vorm van vrijliggende fietspaden zijn aanwezig langs de hoofdroutes voor autoverkeer en op de Pesserdijk en de Achteromsedijk.

De verkeersruimten worden niet meer uitgebreid en een mogelijke toename van de verkeersintensiteiten wordt in de bestaande infrastructuur opgevangen. De wegen hebben een herkenbare inrichting, aangepast aan de functie en het gebruik.

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BP20108012001-VG04_0008.jpg"
Foto 3: Inrinrichting Marconistraat  
  afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BP20108012001-VG04_0009.jpg"Foto 4: Herinrichting A.G. Bellstraat  

Parkeren
Op verzoek van een groot deel van de ondernemers is begin 2011 een algemeen parkeerverbod ingesteld. Met dit verbod wordt een einde gemaakt aan drie problemen die nu vaak door parkeren op de openbare weg ontstaan: gevaarlijke en onoverzichtelijke verkeerssituaties, kapotgereden groenstroken en de belemmering van wegen en inritten. Voordeel van het algemene verbod is dat het geen ruimte laat voor onduidelijkheid. Het geldt voor alle openbare wegen (inclusief voetpaden, fietspaden, bermen en groenstroken) op het hele bedrijventerrein. Bedrijven moeten hun werknemers en bezoekers parkeergelegenheid bieden op hun eigen grond.

Parkeernormen

Functie     Parkeernorm  
     
Bedrijfsverzamelgebouw     1,9 parkeerplaats per 100 m2 BVO  
Bedrijven intensief (Arbeidsintensieve/bezoekersextensieve bedrijven industrie, laboratorium, werkplaats).     2,5 parkeerplaatsen per 100 m2 BVO  
Bedrijven extensief (arbeids/ bezoekersextensieve bedrijven, zoals (loods, opslag, transportbedrijf).     1,1 parkeerplaats per 100 m2 BVO  
Showroom (auto's, keukens, meubels)     1,7 parkeerplaats per 100 m2 BVO  
Kinderdagverblijf     1,4 parkeerplaats per 100 m2 BVO excl. halen en brengen  
Onderwijs VWO, HAVO en Vbo     5,0 parkeerplaatsen per 100 leerlingen  
Onderwijs MBO, ROC en HBO     6,0 parkeerplaatsen per 100 leerlingen  
Restaurant     13,0 parkeerplaatsen per 100 m2 BVO  
Wonen / appartementen     1,8 parkeerplaats per woning / appartement  
Bouwmarkt / tuincentrum / kringloopwinkel     2,5 parkeerplaatsen per 100 m2 BVO  
Grootschalige detailhandel     7,0 parkeerplaats per 100 m2 BVO  
kantoren     2,1 parkeerplaatsen per 100 m2 BVO  

Tabel 1: parkeernormen voor het bestemmingsplan Industrieterrein de Wieken 2010

De normen zijn conform de laatste uitgave CROW, publicatie 317. “Parkeerkencijfers- basis voor parkeernormering” (september 2008). We hanteren de volgende uitgangspunten: Hoogeveen is matig stedelijk. Qua stedelijke zone wordt “centrum”en “rest bebouwde kom” aangehouden.
Daar waar deze tabel niet in voorziet, wordt dit bepaald door de gemeente.

4.1.3 Groen

Het beleid is er op gericht het groen dat op het bedrijventerrein aanwezig is te behouden en waar nodig te versterken en uit te breiden. Daarom zijn de belangrijke groenstructuren waarmee het bedrijventerrein omgeven is en die belangrijk zijn voor de groene uitstraling van het gebied als 'Groen' bestemd. Dit geldt eveneens voor de belangrijke boom- en groenstructuren langs de ontsluitingswegen.

De brede groenstroken aan de noord- en oostzijde van het plangebied vormen een natuurlijke afscherming en verzachten de overgang naar het landelijk gebied.

Aan de west- en oostzijde van het vliegveld is een groot groengebied aangegeven dat onderdeel uitmaakt van de veiligheidszone voor het vliegveld.

Het bosje op de hoek A.G. Bellstraat/Voltastraat en het voormalige tracé van het stamspoor zijn aangegeven als één groengebied waarin een fiets- en wandelpromenade ten behoeve van het scholencomplex kan worden opgenomen.