Plan: | Elim 2009 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0118.BP20098018001-OH01 |
Bij alle aanpassingen en/of herzieningen van bestemmingsplannen wordt een inventarisatie gemaakt van de geluidsbelasting in het plangebied op grond van de Wet geluidhinder. Daarbij kan het gaan om geluid afkomstig van lucht-, rail- of wegverkeer en/of van bedrijven. Ook wordt bekeken of er wettelijk vastgestelde geluidszones binnen het plangebied vallen.
Wegverkeer
Bij de beoordeling van de gevolgen van wegverkeersgeluid wordt rekening gehouden met nieuwbouw- en uitbreidingsmogelijkheden die het plan biedt. Ingenieursbureau Spreen heeft in haar rapport van 18 maart 2009 met nummer 080185.01W, berekend met welke verkeersgeluidsbelasting rekening moet worden gehouden. Hierbij is gekeken naar de huidige situatie (2009) en de verwachte situatie aan het eind van de planperiode in 2019 (bijlage 2).
De geluidbelasting op de eerstelijnsbebouwing door wegverkeer binnen 'zones langs wegen' is vastgesteld langs:
Bij de geluidsberekeningen is uitgegaan van de wettelijke rijsnelheden. Binnen de kern Elim bedraagt de wettelijke snelheid 30 km/h. Op de gebiedsontsluitingswegen is rekening gehouden met het feit dat op deze beschouwde 80 km/h wegen een 60 km/h regime zal worden ingevoerd.
De toename van de geluidsbelasting op de gevels van de bestaande woningen aan het einde van de planperiode is vrijwel nihil. Het aantal woningen waarbij de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden neemt niet toe als gevolg van de autonome groei van het wegverkeer.
Voor dit bestemmingsplan hoeven alleen die woningen te worden getoetst waar ten opzichte van de vigerende plannen een uitbreiding mogelijk is. Mocht blijken dat bij die woningen de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden, dan kan een hogere geluidsgrenswaarde worden aangevraagd om de uitbreiding alsnog mogelijk te maken. Het bestemmingsplan is conserverend van aard. Binnen dit plangebied zijn geen extra uitbreidingen opgenomen.