Plan: | Noordscheschut 2009 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0118.BP20098015001-VG01 |
In de Wet luchtkwaliteit, die in hoofdstuk 5, titel 5.2 van de Wet milieubeheer staat verwoord, staan luchtkwaliteitseisen die zijn gebaseerd op een viertal Europese richtlijnen. Deze luchtkwaliteitseisen zijn ter bescherming van het milieu en de volksgezondheid opgesteld voor diverse verontreinigde stoffen. De kritische parameters in Nederland zijn fijn stof (PM10) en stikstofdioxide (NO2). De overige verontreinigende stoffen waaronder benzeen, lood, zwaveldioxide en koolstofmonoxide bevinden zich in Nederland ruim onder de grenswaarden. De verwachting is dat ook in de toekomst geen overschrijding van deze stoffen zal optreden, waardoor berekening van die waarden niet relevant is.
In de (directe) omgeving van het plangebied zijn geen industriƫle bronnen aanwezig die een negatief effect hebben op de luchtkwaliteit. Dit houdt in dat de verkeersbewegingen bepalend zijn voor de luchtkwaliteit in het gebied. Aangezien in dit plan het verkeer de bron is van verontreinigende stoffen, zijn alleen stikstofdioxide en fijn stof gemodelleerd.
Op basis van de verkeersgegevens heeft Capabel BV een berekening gemaakt van de luchtkwaliteit voor het referentiejaar 2006 en de prognosejaren 2010 en 2015. Daarvoor zijn maatgevende berekeningspunten langs de rand van wegen (5 meter uit het hart van de weg) gebruikt. Uit het rapport van 20 juli 2007 met nummer 206303-VII (Bijlage 4) blijkt dat gedurende de periode 2007 tot en met 2017 geen overschrijding van de luchtkwaliteitseisen plaatsvindt.
Aangezien het een conserverend plan is en er een nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen zijn opgenomen, de emissie van voertuigen in de toekomst afneemt door voortschrijdende technieken en er geen overschrijdingen van de normen voor PM10 en NO2 zijn in de gemeente Hoogeveen is het aannemelijk dat ook aan het einde van de planperiode in 2022 de normen voor luchtkwaliteit niet worden overschreden.