Plan: | Noordscheschut 2009 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0118.BP20098015001-VG01 |
Bij alle aanpassingen en/of herzieningen van bestemmingsplannen wordt een inventarisatie gemaakt van de geluidsbelasting in het plangebied op grond van de Wet geluidhinder. Daarbij kan het gaan om geluid afkomstig van lucht-, rail- of wegverkeer en/of van bedrijven. Ook wordt bekeken of er wettelijk vastgestelde geluidszones binnen het plangebied vallen.
Wegverkeer
Bij de beoordeling van de gevolgen van wegverkeerslawaai wordt rekening gehouden met nieuwbouw- en uitbreidingsmogelijkheden die het plan biedt. De gemeente Hoogeveen heeft een akoestisch onderzoek uitgevoerd. De resultaten zijn opgenomen in het rapport 'Akoestisch
onderzoek herziening bestemmingsplan Noordscheschut'(kenmerk:HO/RT/2012-04) van 30 maart 2012 (Bijlage 3). Hierbij is gekeken naar de huidige situatie (referentiejaar 2012) en de verwachte situatie aan het eind van de planperiode in 2022.
Bij de geluidsberekeningen is uitgegaan van de gebiedsontsluitingswegen die ook in de toekomst een maximum toegestane snelheid van 50 km/uur blijven houden. Binnen het plangebied liggen geen wegen met een hogere maximumsnelheid.
De geluidbelasting op de eerstelijnsbebouwing door wegverkeer binnen 'zones langs wegen' is vastgesteld langs:
- Drostenraai;
- Molenweg;
- Stephensonstraat;
- de Coevorderstraatweg.
Voor dit bestemmingsplan hoeven alleen die woningen te worden getoetst waar ten opzichte van de vigerende plannen een uitbreiding mogelijk is. Binnen dit plangebied zijn geen extra uitbreidingen of nieuwe ontwikkelingen opgenomen. Uit het geluidonderzoek is gebleken dat als gevolg van de autonome groei van het verkeer de geluidbelasting in 2022 niet significant toeneemt op de bestaande woningen ten opzichte van 2012.
Industrielawaai
Binnen het plangebied is lichte bedrijvigheid aanwezig. De geluidsbelasting veroorzaakt door deze bedrijven wordt tot een acceptabel niveau beperkt door geluidnormen opgenomen in het Activiteitenbesluit of een omgevingsvergunning op grond van de Wet milieubeheer. Ook is er geen industriƫle geluidszone (50 B(A)) die over het plangebied loopt.
De gemeente Hoogeveen is op dit moment bezig met het opstellen van een nieuw bestemmingsplan Industrieterrein De Wieken. Als gevolg hiervan wordt de geluidcontour rondom het gezoneerde industrieterrein De Wieken ook gewijzigd. De nieuwe geluidcontour zal worden vastgelegd in een geluidsplan. De geluidcontour (50 dB(A)) zal dan over het uiterste noordelijke puntje (Molenweg) van het plangebied Noordscheschut komen te liggen. Aangezien dit geluidplan nog niet is vastgesteld en onherroepelijk is geworden, kan hier in dit plan nog niet op vooruitgelopen worden.
Geluidszone vliegveld
Het vliegveld van Hoogeveen viel voorheen onder het Besluit geluidsbelasting kleine luchtvaart (BGKL). In 1996 is de 47 en 57 Bkl geluidcontour rond het vliegveld vastgesteld. Het plangebied Noordscheschut viel gedeeltelijk in de 47 Bkl geluidszone van het vliegveld Hoogeveen.
In 2010 is de Wet Luchtvaart van kracht geworden. Met de nieuwe regelgeving voor burgerluchthavens en militaire luchthavens (RBML) heeft de provincie de bevoegdheid gekregen te besluiten over de milieuruimte van de luchthaven en de ruimtelijke implicaties. Met de Omzettingsregeling luchthaven Hoogeveen van 15 december 2010 is de bevoegdheid formeel overgegaan van het Rijk naar de provincie.
Op 21 december 2011 heeft de Provinciale Staten het Luchthavenbesluit (LHB) Luchtsportcentrum Hoogeveen vastgesteld. Op basis van het LHB blijkt dat het noordelijke deel van het plangebied in het aanvullend beperkingengebied ligt voor wat betreft het aspect geluid. Het aanvullend beperkingengebied is opgenomen op de verbeelding.
In het aanvullend beperkingen gebied is, conform artikel 3.1.4.3 van het LHB, nieuwbouw van een woning of geluidgevoelig gebouw, niet zijnde een bedrijfswoning, niet toegestaan. Hiervan kan worden afgeweken als het gaat om nieuwbouw van een woning of geluidgevoelig gebouw onder de volgende voorwaarden:
- het opvullen van een open plek in de bestaande bebouwing;
- de woning zal dienen ter vervanging van op die plaats reeds aanwezige bebouwing;
- de woning wordt binnen het desbetreffende gebied verplaatst naar een locatie waar de geluidbelasting ten gevolge van het luchtvaartverkeer minder is en waarbij de oude woning of het oude geluidsgevoelige gebouw aan de bestemming is onttrokken;
waarbij tevens een verklaring van geen bedenkingen is afgegeven door de provincie Drenthe.
De beperkingen die in het LHB zijn opgenomen in het aanvullende beperkingengebied zijn vertaald in de planregels.