Plan: | Pesse 2009 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0118.BP20098014001-OH01 |
Bij alle aanpassingen en/of herzieningen van bestemmingsplannen wordt een inventarisatie gemaakt van de geluidsbelasting in het plangebied op grond van de Wet geluidhinder). Daarbij kan het gaan om geluid afkomstig van lucht-, rail- of wegverkeer en/of van bedrijven. Ook wordt bekeken of er wettelijk vastgestelde geluidszones binnen het plangebied vallen.
Het plangebied Pesse valt buiten de geluidszone van het vliegveld Hoogeveen.
Bij de beoordeling van de gevolgen van wegverkeersgeluid wordt rekening gehouden met nieuwbouw- en uitbreidingsmogelijkheden die het plan biedt. 'Capabel BV' heeft in haar rapport van 20 juli 2007 met nummer 206303-IV, berekend met welke verkeersgeluids- belasting rekening moet worden gehouden. Hierbij is gekeken naar de huidige situatie en de verwachte situatie aan het eind van de planperiode in 2017.
Bij de geluidsberekeningen is uitgegaan van de gebiedsontsluitingswegen die ook in de toekomst een maximum toegestane snelheid van 50 km/uur blijven houden. Binnen het plangebied liggen geen wegen met een hogere maximumsnelheid. Direct ten westen van het plangebied ligt Rijksweg A28. De wettelijk bepaalde zone van deze weg heeft een breedte van 400 meter aan weerszijden van de weg. Deze zone valt gedeeltelijk binnen het plangebied. Ook Rijksweg A28 is daarom meegenomen in de geluidsberekeningen.
De geluidsbelasting op de eerstelijnsbebouwing door wegverkeer binnen 'zones langs wegen' is vastgesteld langs de Dorpsstraat, de Oostering, Rijksweg A28 met 2006 als referentiejaar en 2017 als prognosejaar.
Voor dit bestemmingsplan hoeven alleen die woningen te worden getoetst waar ten opzichte van de vigerende plannen een uitbreiding mogelijk is. Mocht blijken dat bij die woningen de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden, kan een hogere geluidgrenswaarde worden aangevraagd om de uitbreiding alsnog mogelijk te maken. Binnen dit plangebied zijn geen extra uitbreidingen opgenomen.
In het verleden zijn al hogere geluidsgrenswaarden verleend langs de gebiedsontsluitingswegen en als gevolg van het wegverkeer op Rijksweg A28. Uit het geluidsonderzoek is gebleken dat als gevolg van lokaal verkeer het aantal woningen met een geluidsbelasting van meer dan 48 dB iets toeneemt gedurende de planperiode van 2006 tot 2017.
De verwachte toenemende verkeersdrukte op Rijksweg A28 zal volgens de berekeningen niet leiden tot een toename van de geluidsbelasting. Door aanpassingen aan de weg zal dit geluidsniveau zelfs licht dalen met ongeveer 1 dB.
Binnen het plangebied zijn geen grote lawaaimakers gevestigd. Ook is er geen industriƫle geluidszone die over het plangebied loopt.