direct naar inhoud van 5.5 Geluid
Plan: Oost / Oranjebuurt 2009
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20098013001-OH01

5.5 Geluid

Bij alle aanpassingen en/of herzieningen wordt een inventarisatie gemaakt van de geluidsbelasting in het plangebied op grond van de Wet geluidhinder. Daarbij kan het gaan om geluid afkomstig van lucht-, rail- of wegverkeer en/of van bedrijven. Ook wordt bekeken of er wettelijk vastgestelde geluidszones binnen het plangebied vallen. Ingenieursbureau Spreen heeft voor dit bestemmingsplan een akoestisch onderzoek uitgevoerd. De resultaten zijn opgenomen in het rapport 'Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai bestemmingsplan Oost - Oranjebuurt' (kenmerk 080185-04W) van 26 november 2009 (bijlage 4).

Wegverkeerslawaai

Bij de beoordeling van de gevolgen van wegverkeerslawaai wordt rekening gehouden met nieuwbouw- en uitbreidingsmogelijkheden die het plan biedt. In dit plan zijn echter geen nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen geprojecteerd. De geluidsbelasting is inzichtelijk gemaakt voor de peiljaren 2009, de huidige situatie, en 2020 de verwachte situatie aan het eind van de planperiode.

De toename van de geluidsbelasting op de gevels van de bestaande woningen aan het einde van de planperiode is gering. Het aantal woningen waarbij de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden neemt niet significant toe als gevolg van de autonome groei van het wegverkeer.

Voor dit bestemmingsplan hoeven alleen die woningen te worden getoetst waar ten opzichte van de vigerende plannen een uitbreiding mogelijk is. Mocht blijken dat bij die woningen de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden, dan kan een hogere geluidsgrenswaarde worden aangevraagd om de uitbreiding alsnog mogelijk te maken. Het bestemmingsplan is conserverend van aard. Binnen dit plangebied zijn geen extra uitbreidingen opgenomen.

Industrielawaai

Rondom het industrieterrein De Wieken ligt een geluidcontour van 50 dB(A) als gevolg van het industrielawaai. Het plangebied ligt gedeeltelijk binnen deze geluidcontour. Buiten deze geluidcntour mag de geluidbelasting als gevolg van industrielawaai afkomstig van van het industrieterrein De Wieken niet hoger zijn dan 50 dB(A). Binnen de geluidcontour is sprake van reeds bestaande bebouwing en wordt geen nieuwbouw mogelijk gemaakt.

Geluidszone vliegveld

Voor het vliegveld van Hoogeveen is een geluidszone vastgesteld. Het vliegveld Hoogeveen viel voorheen onder het Besluit geluidsbelasting kleine luchtvaart (BGKL). In 1996 is de geluidszone rond het vliegveld vastgesteld met een 47 en 57 BKL-contour.

De luchtvaartwet is recentelijk aangepast. Als gevolg hiervan is het bevoegd gezag ten aanzien van het Luchtsportcentrum Hoogeveen overgegaan van het Rijk naar de provincie. De provincie is ten tijde van het opstellen van dit bestemmingsplan bezig met het opstellen van een Luchthavenbesluit, waarin onderwerpen als beschermingsgebieden voor geluid worden opgenomen. Zolang het luchthavenbesluit niet is vastgesteld, dient nog uitgegaan te worden van de huidige BKL-contouren.

De geluidszone van 47 BKL is opgenomen op de verbeelding. Buiten deze contour mag het vliegtuiglawaai vanwege het vliegveld niet meer bedragen dan deze geluidwaarde. Binnen de contour is sprake van reeds bestaande bebouwing en wordt geen nieuwbouw mogelijk gemaakt.