Plan: | Krakeel/Wolfsbos consolidatieversie |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0118.2022BP9033001-VG01 |
Voor de wijken Wolfsbos en Krakeel zijn in 2006 en 2007 bestemmingsplannen vastgesteld. Deze plannen zijn nog niet digitaal volgens de laatste standaarden opgesteld. Met de komst van de nieuwe Omgevingswet is het wenselijk dit alsnog te doen, zodat de overgang naar het nieuwe digitale stelsel gemakkelijker kan verlopen. Vandaar dat deze geconsolideerde versie van de bestemmingplannen Krakeel en Wolfsbos opgesteld is.
Dit bestemmingsplan neemt het geldende planologisch-juridisch kader van de twee bestemmingsplannen, de daarbij behorende uitwerkingsplannen, deelplannen en de verleende omgevingsvergunning als uitgangspunt.
Dit bestemmingsplan maakt geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk. Doel van dit bestemmingsplan is het waarborgen van een overzichtelijke en actuele juridisch-planologische kader voor de wijken Krakeel en Wolfsbos.
De ligging en globale begrenzing van het plangebied zijn aangegeven in figuur 1. Hier zijn, tot het moment van vaststelling van voorliggend plan, de volgende bestemmingsplannen van kracht:
Wolfsbos
Krakeel
Beide wijken:
Figuur 1: Overzicht plangebied
Achtereenvolgens komen na deze inleiding (hoofdstuk 1) de volgende onderwerpen aan bod:
Het plangebied betreft de wijken Krakeel en Wolfbos in Hoogeveen.
In het plangebied gelden op dit moment twee wijk dekkende bestemmingsplannen Wolfsbos 2006 en Krakeel 2007,in de loop der tijd zijn deze bestemmingsplannen uitgewerkt met enkele uitwerkingsplannen en enkele percelen herzien met deelplannen, alsook 1 waboprojectbesluit. Deze vigerende ruimtelijke plannen zijn doorvertaald in het voorliggende bestemmingsplan 'Krakeel/Wolfsbos consolidatieversie' zodat deze plannen volgens de laatste digitale standaarden zichtbaar zijn op de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl en bij inwerkingtreding van de op handen zijnde Omgevingswet opgaan in het tijdelijk omgevingsplan.
Voorliggend bestemmingsplan betreft een consolidatieversie van de bestemmingsplannen en uitwerkingsplannen in de wijken Krakeel en Wolfsbos. Al deze plannen zijn reeds bij vaststelling getoetst aan het geldende beleidskader. Voorliggend bestemmingsplan maakt geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk, daarmee is vernieuwde toetsing niet aan de orde.
Voor een beschrijving van de ruimtelijke en functionele structuur van de wijken, wordt verwezen naar de toelichtingen van de bestemmingsplannen Wolfsbos 2006 en Krakeel 2007, welke als bijlage bij dee consolidatieversie gevoegd zijn. Deze ruimtelijke en functionel beschrijving is nog steeds actueel.
Voorliggend bestemmingsplan betreft een consolidatieversie van de bestemmingsplannen en uitwerkingsplannen in de wijken Krakeel en Wolfsbos. Al deze plannen zijn reeds bij vaststelling getoetst aan de geldende omgevingsaspecten. Voorliggend bestemmingsplan maakt geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk, daarmee is vernieuwde toetsing niet aan de orde.
Als opzet voor de planologische regeling van dit gebied, is gekozen voor een verbeelding met flexibele bestemmings- en bouwregels, waarin het door de gemeente vastgestelde beleid wordt omschreven. Hiermee wordt een materiële rechtszekerheid beoogd; alleen activiteiten die in het karakter van het gebied passen zijn toegestaan. De in het plangebied voorkomende stedenbouwkundige kwaliteiten worden door de keuze van de bestemming en de daarin gegeven bouwregels zoveel mogelijk gewaarborgd. Het bestemmingplan valt onder de Wet ruimtelijke ordening (Wro), die op 1 juli 2008 in werking is getreden. Dit betekent dat het bestemmingsplan is opgezet volgens de wettelijke regelgeving en volgens de nieuwste Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP) 2012.
Deze standaard is per 1 juli 2013 verplicht volgens het Besluit ruimtelijke ordening (Bro). Het plan is technisch als een digitaal raadpleegbare versie uitgevoerd en voldoet aan de eisen van DURP (Digitale Uitwisseling in Ruimtelijke Processen). Deze digitale versie is bedoeld om de burger 'online' informatie te verschaffen omtrent het bestemmingsplan. Bovendien is de digitale versie bedoeld voor uitwisseling van gegevens binnen de gemeente en met andere overheidsinstanties. De digitale versie is voor (ontwerp)plannen die na 1 januari 2010 ter inzage worden gelegd verplicht op grond van de nieuwe Wro. Er zal een analoge (papieren) versie van het bestemmingsplan naast het digitale plan blijven bestaan.
De regels zijn vervat in artikelen die onderverdeeld zijn in vier delen. In de "Inleidende regels" zijn algemene artikelen opgenomen die voor het gehele plan van belang zijn. In artikel 1 zijn omschrijvingen opgenomen van de in het plan voorkomende relevante begrippen. In artikel 2 is vastgelegd op welke wijze dient te worden gemeten.
Door deze vaste omschrijving van de begrippen en van de wijze van meten wordt eenduidigheid in de bedoelingen van het plan gegeven en wordt de rechtszekerheid vergroot. In de "Bestemmingsregels" zijn de bestemmingen en de gebruiks- en/of bebouwingsmogelijkheden van de betreffende gronden aangegeven. De bestemmingen zijn op alfabetische volgorde benoemd.
Deze bestemmingsregels worden in paragraaf 6.3 Verklaring van de bestemmingen nader uitgewerkt. In de "Algemene regels" staan artikelen benoemd die voor alle of meerdere bestemmingen gelden. Het betreffen onder andere de voor alle bestemmingen geldende afwijkingsregels en de algemeen geldende aanduiding regels.
De algemene afwijkingsregels zorgen voor enige verruiming ten behoeve van de flexibiliteit van het plan. Deze afwijkingen zijn niet specifiek op één bestemming gericht. Zij kunnen gebruikt worden ten aanzien van alle bestemmingen.
In de "Overgangs- en slotregels" staan artikelen benoemd die voor alle voorgaande regels gelden. Het overgangsrecht voor bouwwerken en gebruik is hierin geregeld alsmede de slotregel.
In dit bestemmingsplan komen de volgende bestemmingen voor:
De openbare nutsvoorzieningen die vanwege hun grootte niet onder de bestemming Verkeer of Groen vallen hebben deze bestemming toegekend gekregen.
Bedrijf - Verkooppunt motorbrandstoffen zonder lpg
Deze bestemming geldt voor het tankstation aan de Mr. Cramerweg.
Betreft de centrum bestemming uit het oorsponkelijke plan Krakeel 2007 en is van toepassing op het wijkcentrumgebied.
Betreft de centrum bestemming uit het oorsponkelijke plan Wolfsbos 2006 en heeft betrekking op winkelcentrum De Wielewaal.
Het pand aan de Leeuweriklaan 9 is bestemd voor kantoren als ook voor dienstverlenende voorzieningen. Bij dienstverlenende voorzieningen kan gedacht worden aan educatieve, sociaal-medische, sociaal-culturele en levensbeschouwelijke voorzieningen, voorzieningen ten behoeve van sport en sportieve recreatie en voorzieningen ten behoeve van openbare dienstverlening.
Overeenkomstig de grotendeels bestaande situatie zijn de structuurbepalende groen elementen, als ook speelterreinen bestemd tot 'Groen'.
Onder deze bestemming vallen de educatieve, sociaal-medische, sociaal-culturele en levensbeschouwelijke voorzieningen en voorzieningen ten behoeve van sport en sportieve recreatie en openbare dienstverlening.
Voor al deze voorzieningen zijn een bouwvlak, een maximale goot- en bouwhoogte, dakhelling en een bebouwingspercentage opgenomen, afgestemd op de bestaande of toekomstige bouwmassa.
De kinderboerderij aan de Satellietenlaan en grenzend aan het park valt onder deze bestemming. Er is een bouwvlak opgenomen met een maximale goot- en nokhoogte.
De gedeelten van de percelen waar geen (bij)gebouwen mogen worden gebouwd, hebben deze bestemming gekregen. Meestal liggen deze gronden tussen de voorgevel van de gebouwen en de openbare weg. Ook kan aan de zijkant van de gebouwen deze bestemming gelegen zijn, om een bepaalde openheid te kunnen houden.
Onder deze bestemming vallen alle wegen binnen het plangebied. Ook de parkeervoorzieningen, eventuele uitbreiding van de parkeervoorzieningen, ondergeschikte groenvoorzieningen en kleine gedeelten van voortuinen (in bruikleen gegeven) zijn hierbij opgenomen.
Dit betreft het verblijfsgebied voor het schoolgebouw aan de Koekoeklaan.
Al het water binnen het plangebied en van belang voor de waterhuishouding met de bijbehorende bouwwerken en andere bouwwerken, zoals bruggen en duikers vallen onder deze bestemming. Gebouwen zijn niet toegestaan.
Voor alle bestaande woningen in het plangebied is deze bestemming opgenomen. Geregeld wordt waar het hoofdgebouw toegestaan is en regels ten aanzien van aan- en uitbouwen en bijgebouwen, als mede erfafscheidingen. Tevens worden regels gegeven voor de toegelaten aan-huis-verbonden beroepen en bedrijvigheid.
Voor de verschillende woningtypen zijn passende goot- en bouwhoogten, dakhellingen en kapvormen aangegeven.
De oorspronkelijke bestemming Gemengde doeleinden uit het bestemmingsplan Wolfsbos 2006 is met een aanduiding 'dienstverlening' in de bestemming Wonen aangegeven. Op de begane grond van dit pand nabij winkelcentrum De Wielewaal zijn dienstverlenende instellingen en bedrijven toegestaan.
Alle garageboxen verspreid over het gehele plangebied en die niet gelegen zijn op een bouwperceel behorende bij een woning, zijn onder deze bestemming geregeld.
Voor de locatie waar bijzondere woonvoorzieningen voor ouderen is gerealiseerd is deze specifieke bestemming opgenomen, met een bouwvlak en maxima voor de goot- en bouwhoogte, dakhelling en bebouwingspercentage.
Voor een woonwagenlocaties met in totaal 2 standplaatsen is deze bestemming opgenomen. Per standplaats is een bouwvlak, met maxima voor goot- en bouwhoogte en dakhelling aangegeven.
Hieronder valt de gasleiding zone. Binnen deze zone niet worden gebouwd.
Het bestemmingsplan wil een sturend instrument zijn voor de ruimtelijke en functionel inrichting van de wijk De Weide. Aan de hand van de in het bestemmingsplan opgenomen regels worden voorgenomen activiteiten getoetst. Middels het stelsel van vergunningverlening worden de voorschriften toegepast. Als blijkt dat zonder of in afwijking van de regels activiteiten plaatsvinden, is handhaving aan de orde, gericht op het ongedaan maken van een ofertreding. Handhaving is belangrijk om de sturing die het bestemmingsplan beoogt tot haar recht te laten komen.
Handhaving heeft echter alleen zin wanneer de noodzaak en het nut hiervan kunnen worden aangetoond, een grondige inventarisatie van de feitelijke situatie (grondgebruik en bebouwing) heeft plaatsgevonden en draagvlak onder betrokkenen kan worden verkregen voor het beleid.
Er heeft bij het opstellen van het bestemmingsplan een inventarisatie van het plangebied plaatsgevonden. Hierbij is gekeken naar het grondgebruik, de verschillende functies en de bebouwing. Daarnaast wordt door middel van de inspraakmogelijkheden een ieder in de gelegenheid gesteld het plan te controleren op onjuistheden.
Conceptbestemmingsplan
Het concept-bestemmingsplan is ingevolge artikel 3.1.1 Bro aan diverse overleginstanties verstuurd. Aangezien het een consolidatieversie betreft en er geen nieuwe ontwikkelingen zijn, is er geen provinciaal belang. Ook het waterschap heeft laten weten geen bezwaren te hebben tegen het concept.
Ontwerpbestemmingsplan
Vervolgens heeft het ontwerp-bestemmingsplan 6 weken voor een ieder ter inzage gelegen. Vanaf 15 december 2022 tot en met 25 januari 2023. Binnen deze termijn is 1 zienswijze binnengekomen. Een samenvatting van en reactie op deze zienswijze is te vinden in de bijlage 'Reactienota zienswijze'. Als gevolg hiervan is het bestemmingsplan gewijzigd vastgesteld. Tevens zijn nog enkele ambtshalve aanpassingen gedaan.
Met dit bestemmingsplan worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Er zijn dan ook geen andere kosten dan de gebruikelijke plan- en procedurekosten. Met voorliggend bestemmingsplan wordt het juridisch-planologische kader voor de wijk Venesluis op een actueel en overzichtelijke wijze weergegeven.