Regels ten aanzien van geluidhinder zijn vastgelegd in de Wet geluidhinder (Wgh). Het doel van de Wet geluidhinder is tweeledig. Enerzijds de bescherming van het milieu en anderzijds de bescherming van de volksgezondheid. Bepalend is steeds de situering van geluidsbronnen ten opzichte van geluidsgevoelige bestemmingen zoals woningen en scholen. De Wgh gaat uit van zones langs wegen, spoorwegen en industrieterreinen. Binnen dergelijke zones zijn nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen alleen toegestaan indien de geluidsbelasting op de buitengevel onder of hoogstens gelijk is aan de
voorkeursgrenswaarde. Ontheffing van de voorkeursgrenswaarde is toegestaan indien maatregelen om de geluidsbelasting op de buitengevels te beperken niet mogelijk zijn of onvoldoende helpen en indien aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Wegverkeerslawaai
De Wet geluidhinder is alleen van toepassing binnen de van rechtswege aanwezige zone van een weg. Conform de Wet geluidhinder heeft elke weg een zone. Conform art. 74 lid 2 Wgh zijn de onderstaande wegen hiervan uitgezonderd:
- Wegen die gelegen zijn binnen een als woonerf aangeduid gebied;
- Wegen waarvoor een maximum snelheid van 30 km per uur geldt.
De breedte van de zone is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging in stedelijk of buitenstedelijk gebied. De weg N391 in het plangebied is gelegen in landelijk gebied en hier gaat een snelheidsregiem gelden van 100 km/uur.
Hiervoor gelden de volgende zonebreedtes (conform art. 74 lid 1 Wgh)
- in buitenstedelijk gebied:
- voor een weg, bestaande uit een of twee rijstroken of een of twee sporen: 250 meter;
- voor een weg, bestaande uit drie of vier rijstroken of drie of meer sporen: 400 meter;
- voor een weg, bestaande uit vijf of meer rijstroken: 600 meter.
De afstanden zoals weergegeven worden aan weerszijden van de weg gemeten vanaf de buitenste begrenzing van de buitenste rijstrook.
De N391 is een weg die is te karakteriseren als een weg met 2 rijstroken en heeft daarmee een zonebreedte van 250 meter. Binnen deze zone bevinden zich geluidsgevoelige objecten in de vorm van (bedrijfs)woningen. Aangezien er sprake is van een verhoging van de snelheid van 80 km/uur tot 100 km/uur in combinatie met een verwachte toename van de verkeersintensiteit is een akoestisch onderzoek uitgevoerd voor de N391.
Voor de verkeersprognoses is in het onderzoek gebruik gemaakt van het geheel geactualiseerde verkeersmodel van de gemeente Emmen. In dit model is rekening gehouden met de voorziene ontwikkelingen op rijks-, provinciaal en gemeentelijk niveau. Dit geactualiseerde verkeersmodel is opgesteld door Royal Haskoning/DHV. Het rapport, met de titel "Verkeersmodel regio Emmen, onderdeel upgrade N34/N391", d.d. januari 2015 (status : definitief) is als bijlage 6 bij dit bestemmingsplan gevoegd.
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd door het Noordelijk Akoestisch Adviesbureau (NAA). Het gehele onderzoek, bekend onder de gegevens ‘Akoestisch onderzoek N391 aansluiting Roswinkel’, rapportnummer 4821RG/NAA/je/fw/1, d.d. 9 oktober 2015 is als bijlage 3 bij dit bestemmingsplan gevoegd.
Onderstaand de resultaten en conclusies van het uitgevoerde akoestisch onderzoek.
De provincie Drenthe is voornemens ter hoogte van Roswinkel een ongelijkvloerse aansluiting van de N379 op de N391 te realiseren ter vervanging van de huidige gelijkvloerse rotonde. Hiertoe wordt de N391 plaatselijk verhoogd en voorzien van op- en afritten. De onderliggende N379 wordt plaatselijk aangepast en voorzien van twee rotondes waar de op- en afritten van de N391 op aansluiten. Verder wordt de maximum snelheid voor personenauto’s op de N391 verhoogd van 80 naar 100 kilometer per uur en wordt de weg aan beide kanten voorzien van 1,30 meter asfalt of wordt de weg verbreed van 6,30 meter naar 8,90 meter. Globaal tussen het Oude Schuttingkanaal en Roswinkel wordt over een lengte van 1870 meter geluidsreducerend wegdek aangebracht. De uitvoering hiervan is ook middels een voorwaardelijke verplichting opgenomen in de regels.
De geluidsbelasting vanwege de N391 neemt in de situatie volgens het wegontwerp op zeven woningen zodanig toe dat sprake zou zijn van reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. In totaal zijn daarbij 7 woningen aanwezig die onderhevig zijn aan geluid.
Plaatsen geluidafschermingen
Ten behoeve van woningconcentraties ter hoogte van de Roswinkelerstraat zuid (3 woningen) en het Nieuwe Schuttingkanaal noord (3 woningen) worden afschermingen geplaatst. De afscherming ter hoogte van de Roswinkelerstraat is 370 meter lang met een hoogte van 1.5 meter ten opzichte van de wegrand. Het middelste deel wordt een scherm en daarbuiten worden het wallen. De afscherming ter hoogte van het Nieuwe Schuttingkanaal wordt een wal van 300 meter lang en een hoogte van 1.8 meter ten opzichte van de wegrand. Door deze maatregel hebben deze woningen geen last meer van het extra geluid.
Ontheffing hogere grenswaarde voor woning Nieuwe Schuttingkanaal OZ 28
Voor deze woning blijft sprake van reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder vanwege de snelheidsverhoging van 80 km/uur naar 100 km/uur van de N391. Het treffen van afschermende voorzieningen en het toepassen van extra geluidsreducerend wegdek is voor deze solitaire woning niet kosteneffectief. Voor deze woning moeten hogere waarden worden vastgesteld. Zie onderstaande tabel.
Aangezien de geplande snelheidsverhoging van 80 km/uur naar 100 km/uur niet wordt geregeld met dit bestemmingsplan is een afzonderlijk reconstructiebesluit van de N391 nodig. De ontheffing hogere grenswaarde voor geluid wordt gekoppeld aan dit reconstructiebesluit en loopt daarmee niet gelijk op met het bestemmingsplan.
Gevelmaatregelen voor hogere waarde woning
Bij het dimensioneren van de benodigde gevelwering voor de hogere waarde woning zal rekening worden gehouden met de cumulatieve geluidbelasting exclusief aftrek artikel 110g. Het dimensioneren van ontvangersmaatregelen en het aanbrengen daarvan moet bij ingebruikname van de weg zijn afgerond. De wegbeheerder staat garant voor het uit voeren van de maatregelen en de daarvoor te maken kosten. Gelet op de geluidbelasting is het zeker mogelijk om met maatregelen een aanvaardbaar geluidklimaat in de woning te realiseren. Hierbij moet gedacht worden aan geluidgedempte ventilatie, verzwaring van de beglazing en verzwaring van het dak op plaatsen waar zich verblijfsruimten onder schuine daken bevinden.