direct naar inhoud van 7.2 Overleg ex. artikel 3.1.1 Bro en zienswijzen
Plan: Emmen, Noorderplein e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2010021-0701

7.2 Overleg ex. artikel 3.1.1 Bro en zienswijzen

Het college heeft het bestemmingsplan Noorderplein e.o op 2 augustus 2010 vrijgegeven voor overleg artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening (Bro). Het concept ontwerp bestemmingsplan is voor reactie binnen 8 weken vanaf 2 augustus 2010 gestuurd naar:

  • Provincie Drenthe
  • Ministerie van Vrom
  • Rijksdienst voor Archeologie
  • ministerie van Defensie
  • waterschap Velt en Vecht
  • Nederlandse Gasunie
  • Enexis
  • NV Waterleidingmaatschappij Drenthe
  • KPN
  • Tennet
  • erkend overlegpartner Het Centrum

Van bovenstaande instanties hebben er een viertal gereageerd, nl.

I Tennet; geen opmerkingen

II Erkend Overlegpartner Het Centrum; zij verzochten om de ontbrekende onderzoeken geluid, lucht en water. De gemeente heeft aangegeven de bewuste onderzoeken toe te voegen aan het ontwerpbestemmingsplan zodra deze in procedure komt en hiervan de stukken toe te mailen.

III Provincie Drenthe; zij gaven aan geen opmerkingen te hebben op de aspecten Stad, Steden en Stedelijke Netwerken, maar wel op de aspecten Water en Mobiliteit en Bereikbaarheid.

Water

Wat betreft Water geeft de provincie te kennen dat het plangebied deel uitmaakt van een grondwaterbeschermingsgebied en dat dit feit niet of onvoldoende belicht wordt in het bestemmingsplanplan. Er wordt aanbevolen het grondwater te beschermen door dit vast te leggen in de Regels van het bestemmingsplan, door een bestemming Grondwaterbeschermingsgebied op deze locatie te leggen en middels een Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden (het voormalige aanlegvergunningsstelsel) het gebied veilig te stellen.

Reactie gemeente:

De gemeente heeft op de verbeelding een gebiedsaanduiding "Grondwaterbeschermingsgebied" aangegeven en middels de bijbehorende regels een bescherming ingebouwd voor het uitvoeren van werk of werkzaamheden binnen dit gebied.

Mobiliteit en Bereikbaarheid

Voor wat betreft het thema Mobiliteit en Bereikbaarheid geeft de provincie aan het belang van doorstroming van het verkeer te onderstrepen. In dat kader vraagt men zich af of bestuurders op tijd geinformeerd zullen worden wanneer de parkeerkelder vol is en men doorgestuurd wordt naar bijv. Parkeerplaats Noord. Oftewel, hoe wordt voorkomen dat bezoekers toch maar blijven wachten voor de volle garage bij het Noorderplein en er een wachtrij ontstaatop de Hondsrugweg?

Reactie gemeente:

De gemeente Emmen heeft de bereikbaarheid van het centrum in het algemeen, en de parkeergarages, waaronder die aan het Noorderplein, hoog in het vaandel. Dat strookt volledig met de visie van de provincie. Hieronder geven we kort de situatie weer en de voorzieningen die wij treffen om een goede bereikbaarheid en verkeersafwikkeling te waarborgen.

Situering parkeervoorzieningen

De belangrijkste parkeervoorzieningen zijn aan of vlakbij de Hondsrugweg gesitueerd:

  • P-Noord bij de bioscoop, bereikbaar vanaf de Frieslandroute
  • Noorderplein, bereikbaar vanaf de Hondsrugweg
  • Willinkplein (met toekomstige uitbreiding), bereikbaar vanaf de Hondsrugweg
  • P-Zuid, nu bereikbaar vanaf de Hondsrugweg, maar in de toekomst mogelijk vanaf de zuidzijde aan de Ermerweg

De toegangsroutes zijn vanuit het noorden primair de Frieslandroute, en vanuit het zuiden de Hondsrugweg en Nieuw-Amsterdamsestraat (nu ook nog Ermerweg).

Bereikbaarheid Noorderplein

Wij onderschrijven het standpunt dat de parkeerplaatsen niet alleen vlot en veilig bereikbaar moeten zijn, maar dat we ook ongewenst zoekverkeer moeten vermijden. Laat staan dat wachtrijen voor bepaalde garages ontstaan, terwijl elders wellicht nog parkeerruimte is. Om aan deze voorwaarden te voldoen treffen wij de onderstaande maatregelen. De eerste is 'algemeen' voor het hele centrum, de rest is specifiek voor het Noorderplein. Deze zijn:

  • een statisch én dynamisch parkeerverwijssysteem
  • voldoende opstelruimte in de Westerstraat
  • herinrichting van het kruispunt met de Hondsrugweg
  • aanpassing van de VRI daar ter plaatse
  • aparte uitrit op de Hondsrugweg voor toeleverend vrachtverkeer

Parkeerverwijssysteem

In de parkeernota, die momenteel vastgesteld wordt, is een dynamisch parkeerverwijssysteem voor het centrum opgenomen. Deze koppelt gegevens over 'vrij & bezet' aan verwijzingsborden op de toeleidende wegen zoals hierboven genoemd. Nadere uitwerking hiervan volgt. Het parkeerverwijssysteem wordt ook opgenomen in het nieuwe GVVP, dat wij momenteel opstellen en naar verwachting in het voorjaar 2011 gereed is. De onderliggende notitie over de bereikbaarheid van het centrum noemt zo'n systeem expliciet.

Westerstraat

De combinatie van de lengte van de toeritten (hellingbanen) in de parkeergarage en de opstellengte en –vakken in de Westerstraat is zo gekozen dat deze in principe álle auto's kan opvangen die per groenfase tot de garage worden toegelaten. Naast het dynamische parkeerverwijssysteem (zie hiervoor) is het verder een voordeel dat de ingang van de parkeergarage vanaf de Hondsrugweg zichtbaar is. Dus ook wanneer men de parkeerverwijsborden heeft gemist, kan worden voorkomen – in een aantal gevallen, afhankelijk van de voorsorteersituatie – dat men de Westerstraat inrijdt terwijl de garage al vol is.

Kruispunt Hondsrugweg

Zie hiervoor. Verder wordt het kruispunt aangepast aan de nieuwe situaties van de Hondsrugweg – de tunnelbak naar het zuiden, de Westenesserstraat – naar het westen en de Westerstraat. Bij de herinrichting streven we naar een optimale verkeersafwikkeling.

Verkeersregelinstallatie (VRI)

Zie hiervoor. Ervaring met de situatie Willinkpleingarage heeft inmiddels geleerd dat de toegang vanaf de Hondsrugweg niet tot problemen leidt, maar het 'leeglopen' van de garage – immers vaak in een hele korte tijdsperiode – bijzondere eisen stelt aan de afstelling van de regelinstallatie. Deze wordt zo ingesteld dat op die specifieke momenten de 'garage uit' een extra lange groenfase wordt geprogrammeerd.

Uitrit vrachtverkeer

Mede vanwege de beperkte manoevreerruimte van vrachtauto's in de Westerstraat bij de bevoorrading van de winkels aan het Noorderplein, wordt een aparte, rechtstreekse uitrit op de Hondsrugweg aangelegd, ongeveer halverwege de kruispunten Westerstraat en Frieslandroute. Bijkomend voordeel is dat deze voertuigen het kruispunt en de VRI (Verkeers Regel Installatie) op het kruispunt Westerstraat niet belasten bij het uitrijden.

IV VROM inspectie

De VROM inspectie verzoekt in haar brief om het onderzoek naar geluid, wanneer dit gereed Is, toegezonden te krijgen. Men geeft aan dat in paragraaf 3.4.3. over de geluidsaspecten wordt opgemerkt dat de gemeente mogelijk maatregelen kan treffen om de toename van de geluidsbelasting tegen te gaan. Welke maatregelen dit betreft en of deze maatregelen ook genomen zullen worden is in deze paragraaf echter (nog) niet duidelijk gemaakt. Er wordt in de brief aangegeven dat wanneer de gemeente besluit af te zien van het nemen van maatregelen aan de bron of in de overdracht, dit nader gemotiveerd dient te worden. Indien de gemeente overgaat tot een procedure voor het vaststellen van een hogere grenswaarde dan moet het ontwerp-besluit hiervoor tegelijk met het ontwerpbestemmingsplan ter inzage worden gelegd.

Reactie gemeente:
Op het moment dat dit akoestische onderzoek de definitieve status heeft verkregen zal deze samen met het ontwerpbestemmingsplan naar de VROM inspectie verstuurd worden.