Plan: | Recreatieve ontwikkeling Amsterdamsche Veld |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0114.2010001-0003 |
B2.1. Beleidskader
Op basis van het artikel 13 van het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) en de Circulaire Risiconormering Vervoer van Gevaarlijke Stoffen dient de toename van het groepsrisico (GR) als gevolg van een ruimtelijk besluit te worden verantwoord. Bij de verantwoording komen aan bod:
de hoogte van het GR ten opzichte van de oriënterende waarde6;
In relatie tot de laatste twee aspecten, bestrijdbaarheid en zelfredzaamheid, heeft het bevoegd gezag de regionale brandweer of veiligheidsdienst om advies gevraagd (artikel 13 lid 3 Bevi).
B2.2. Personendichtheid en hoogte van het GR
De ontwikkelingen binnen het plangebied bevinden zich binnen het invloedsgebied van hogedrukaardgasleidingen A-582-KR-014 t/m 019. Met het bestemmingsplan wordt de ontwikkeling mogelijk gemaakt van een WildLifeParkResort met camping en lodges en een golfbaan. Op grond van deze ontwikkelingen wordt een toename van het aantal aanwezig personen in het invloedsgebied verwacht. Daarom is door Gasunie/Kema een kwantitatieve risicoanalyse uitgevoerd (QRA). In deze QRA zijn vijf deelgebieden onderscheiden, gebaseerd op de activiteiten die in deze gebieden gelijktijdig plaats kunnen vinden en waarbij ook rekening wordt gehouden met een evenement. Per deelgebied is uitgegaan van de maximale aantallen gelijktijdig aanwezige personen. Het hoogste aantal gelijktijdig aanwezige personen bedraagt 6.539 en wordt verwacht bij een topdag van een evenement. Het hoogste aantal gelijktijdig aanwezige personen op een topdag zonder evenement bedraagt 884. Dit zijn voornamelijk bezoekers aan het WildLifePark die verblijven in de lodges en/of gebruikmaken van de kampeervoorzieningen.
Figuur B2.1 Invloedsgebied hogedrukaardgasleidingen A-582-KR-014 t/m 019
Huidige en toekomstige hoogte van het GR
In de huidige situatie is in de omgeving van de leiding sprake van een gebied met overwegend agrarische functie met enkele verspreid liggende woningen. Uit de risicoanalyse blijkt dat in de huidige situatie geen sprake is van een GR.
Met het bestemmingsplan Amsterdamsche Veld wordt de ontwikkeling mogelijk gemaakt van een WildLife-ParkResort, verblijfsrecreatie in de vorm van lodges en een camping en een golfbaan. In het QRA is een overzicht opgenomen van het aantal personen dat maximaal in het invloedsgebied aanwezig zal zijn. In de risicoberekeningen is rekening gehouden met het feit dat er per jaar slechts 8 grote en 4 kleine evenementen plaats zullen vinden die maximaal 4 dagen duren. De groepsrisicoberekening levert een maximale overschrijdingsfactor van 0,30. Aangezien het GR ruim beneden de oriënterende waarde is gelegen, is er geen belemmering voor de uitvoering van het plan. Wel dient onderzocht te worden of er voldaan kan worden aan enkele voorwaarden:
Over het bovenstaande is advies gevraagd aan de regionale brandweer (zie verderop in deze bijlage).
Figuur B2.2 Deel van het tracé met het hoogste GR
B2.3. Advies van de regionale brandweer en maatregelen
Op basis van artikel 13 lid 3 van het Bevi, is de regionale brandweer de wettelijke aangewezen adviseur met betrekking tot de aspecten zelfredzaamheid van personen in het invloedsgebied en de bestrijdbaarheid van een eventuele ramp.
Zelfredzaamheid
Binnen de gebouwen in het invloedsgebied worden geen groepen met verminderd zelfredzame personen verwacht. De incidenteel aanwezige kwetsbare personen zullen altijd onder begeleiding komen. Gebouwen met personen met een lage zelfredzaamheid zijn niet geprojecteerd. De personen binnen het plangebied zijn redelijkerwijs in staat om zichzelf in veiligheid te kunnen brengen. Het plangebied in haar algemeenheid kan relatief goed worden ontvlucht. Er komen in overleg met en ter goedkeuring van de gemeente voldoende vluchtwegen met voldoende capaciteit en de juiste oriëntatie binnen het plangebied om van de risicobron af te kunnen vluchten. Gezorgd wordt voor vluchtroutes in minimaal twee richtingen.
Bestrijdbaarheid van rampen en hulpverlening
Bij de ontwikkeling van het plangebied moet conform het advies van de brandweer rekening worden gehouden met de bereikbaarheid en de bluswatervoorziening. De adviezen van de brandweer zijn gebaseerd op de praktijkrichtlijn Bluswatervoorziening en de praktijkrichtlijn Bereikbaarheid van de Regionale Brandweer. Conform het advies van de brandweer zal zorg worden gedragen voor een tweede onafhankelijke aanvalsroute voor hulpdiensten. In de omgeving van de Noordersloot zal een bluswatervoorziening met een capaciteit van ten minste 90 m³/h gerealiseerd worden.
Maatregelen binnen het plangebied
Tijdens de omgevingsvergunningfase zal worden bepaald welke maatregelen worden toegepast bij de bebouwing. Dit om te zorgen dat gebouwen tijdig ontvlucht kunnen worden bij voorkeur van de bron af en het ontstaan van brand in een zo vroeg mogelijk stadium wordt gesignaleerd en bestreden. Binnen het park zullen tevens twee aanrijroutes op elkaar worden aangesloten zodat ook twee aanvalroutes in het park worden gerealiseerd.
De gemeente heeft met de ontwikkelaar een overeenkomst afgesloten waarin de aanbevelingen van de hulpverleningsdienst Drenthe en de adviezen van de brandweer Emmen met betrekking tot de zelfredzaamheid, de bestrijding van rampen en hulpverlening en de maatregelen binnen het plangebied zijn geborgd.
B2.4. Afweging van het GR en conclusie
De beoogde ontwikkelingen binnen het plangebied leiden tot een beperkte toename van het GR. Gelet op de mogelijkheden om het plangebied te ontvluchten, rampen te bestrijden en hulpverlening te bieden en maatregelen die binnen het plangebied worden getroffen, wordt de toename van het risico aanvaardbaar geacht. Ondanks de beoogde maatregelen blijft de kans op een ongeval aanwezig. Dit wordt het restrisico genoemd. Het bevoegd gezag, de gemeente Emmen, neemt kennis van het restrisico en neemt de verantwoording voor eventuele gevolgen.