Plan: | Bestemmingsplan Emmen, Centrum-West |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0114.200909054-0701 |
M.e.r.-plicht
Op grond van het Besluit milieu-effectrapportage (Besluit mer) dient een procedure voor milieu-effectrapportage te worden doorlopen indien de 'aanleg van één of meer recreatieve of toeristische voorzieningen in gevallen waarin de activiteit betrekking heeft op een voorziening of een combinatie van voorzieningen die 500.000 bezoekers of meer per jaar aantrekt' wordt mogelijk gemaakt. Aangezien de beoogde ontwikkeling in de toekomst circa 1,6 miljoen bezoekers per jaar zal gaan trekken, is voor dit plan dan ook een milieueffectrapport (MER) opgesteld. De bevindingen in dit MER zijn in het onderhavige bestemmingsplan verwerkt.
Voor besluiten welke projecten direct mogelijk maken die worden genoemd in de bijlage van het Besluit mer, geldt een rechtstreekse m.e.r.-plicht. Voor plannen welke slechts het kader vormen voor m.e.r.-plichtige activiteiten geldt een zogenaamde plan-m.e.r.-plicht. Voor het voorliggende plan geldt zowel een m.e.r.- als een plan-m.e.r.-plicht. De gemeente heeft ervoor gekozen de beide procedures gezamenlijk te doorlopen. Het eindproduct van de reeds afgeronde procedure was een gecombineerd MER/planMER.
Samenhang procedures
De m.e.r. en het bestemmingsplan kennen beide een eigen procedure, die zoveel mogelijk tegelijkertijd wordt doorlopen. Daarbij worden de volgende stappen onderscheiden:
Stap | MER | Bestemmingsplan | |
1. |
Opstellen startnotitie MER: in de startnotitie worden aanleiding, doel en inhoud van de m.e.r. geschetst. De voorgenomen activiteit en mogelijke alternatieven worden toegelicht en er wordt ingegaan op de te beoordelen milieuaspecten. Het indienen van de startnotitie bij de Raad vormt de formele start van de m.e.r.-procedure. De Raad publiceert de startnotitie. | ||
2. |
Zienswijze, advisering en overleg: een ieder kan aangeven wat naar zijn mening in het MER dient te worden onderzocht. De wettelijke adviseurs en betrokken overheidsorganen worden geadviseerd over de inhoud van het op te stellen MER. De Commissie m.e.r. brengt op basis van de startnotitie, ontvangen inspraakreacties en adviezen aan het bevoegd gezag een advies uit over de vast te stellen richtlijnen. |
||
3. | Vaststellen richtlijnen: de richtlijnen geven aan welke alternatieven en welke milieugevolgen in het milieueffectrapport moeten worden onderzocht. Deze worden vastgesteld door de Raad. | ||
4. | Opstellen MER: in het MER wordt beschreven welke alternatieven zijn onderzocht en wat de verwachte milieueffecten van deze alternatieven zijn. Het is verplicht één alternatief uit te werken tot Meest Milieuvriendelijk Alternatief (MMA). Daarnaast moet de initiatiefnemer in het MER een Voorkeursalternatief (VKA) aanwijzen. | Opstellen concept ontwerpbestemmingsplan: er wordt gestart met het opstellen van een bestemmingsplan. Het voorkeursalternatief geldt hier als voorlopig uitgangspunt. | |
5. | Aanvaarding en publicatie: na indiening van het MER beoordeelt de Raad of het milieueffectrapport voldoet aan de richtlijnen en wettelijke eisen. Na de aanvaarding wordt het MER samen met het concept ontwerpbestemmingsplan gepubliceerd. | Publiceren concept ontwerpbestemmingsplan: samen met het MER wordt het concept ontwerpbestemmingsplan gepubliceerd. | |
6. | Bekendmaking en inspraak: het MER wordt bekendgemaakt en tegelijk met het concept ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd. | Vooroverleg en inspraak: conform artikel 3.1.1. Bro wordt overleg gepleegd met vaste adviesinstanties. Daarnaast is er de mogelijkheid om in te spreken op het bestemmingsplan. | |
7. | Toetsing Commissie m.e.r.: de Commissie m.e.r. brengt advies uit over de volledigheid en de kwaliteit van het MER. | ||
8. | Ontwerpbestemmingsplan: na de overleg, de inspraak en het toetsingsadvies wordt het ontwerpbestemmingsplan opgesteld en gedurende 6 weken ter inzage gelegd. Een ieder mag daarop zijn zienswijze geven. |
Stand van zaken
Op het moment zijn de stappen 1 tot en met 7 uit de bovenstaande tabel afgerond. De Commissie m.e.r. heeft een positief toetsingsadvies afgegeven. Dit houdt in dat het MER de essentiële informatie bevat om het besluitvormingstraject af te ronden (bestemmingsplan vast te stellen). Het MER is daarmee afgerond en vormt een de basis voor de verdere besluitvorming. Het rapport en de onderliggende onderzoeken zijn te vinden op de website van de gemeente Emmen en worden separaat met het analoge bestemmingsplan ter inzage gelegd.
Inhoud MER op hoofdlijnen
Een MER dient om de milieueffecten van de voorgenomen ontwikkelingen in beeld te brengen. Daarbij worden verschillende alternatieven met elkaar vergeleken. Een drietal alternatieven moet daarbij in ieder geval worden onderzocht. Het gaat daarbij om:
Figuur 3.1 Onderzochte alternatieven in het MER
In het MER zijn de volgende alternatieven onderzocht (zie figuur 3.1):
Omdat in dit specifieke geval al een bestemmingsplan van kracht is waar een groot deel van de ontwikkeling van het dierenpark in Centrum-West mogelijk maakt worden de alternatieven afgewogen ten opzichte van twee referentiesituaties:
Figuur 3.2 Voorkeursalternatief