direct naar inhoud van 3.4 Milieu
Plan: Barger-Compascuum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2009065-0701

3.4 Milieu

3.4.1 Vormvrije m.e.r.

In voorliggend bestemmingsplan Barger-Compascuum komen geen activiteit(en) voor die voorkomen op de D-lijst van het Besluit m.e.r. Vanwege de afwezigheid van die activiteit(en) hoeft geen vormvrije m.e.r. -beoordeling plaats te vinden.

3.4.2 Bedrijven en milieuzonering

Onder andere vanuit milieuhygiënisch oogpunt vergt bedrijvigheid een goede afstemming met andere, in de omgeving aanwezige functies. Voor het bepalen welke categorieën bedrijfsactiviteiten toelaatbaar zijn, is in het kader van dit bestemmingsplan gebruik gemaakt van de VNG-uitgave "Bedrijven en milieuzonering"(2009).

3.4.2.1 Verspreid liggende bedrijven (niet agrarisch)

De aanwezige bedrijven in Barger-Compascuum liggen verspreid tussen de woonbebouwing in het plangebied. Een bedrijventerrein is niet aanwezig in het plangebied.

Binnen het plangebied zijn uitsluitend bedrijven aanwezig in de milieucategorie 1 en 2.

3.4.3 Bodem

Normstelling en beleid

De aanwezigheid van bodemverontreiniging kan gevolgen hebben voor het gebruik van de locatie. Niet alleen kan dit betekenen dat op het perceel gebruiksbeperkingen liggen. Ook kan het zo zijn dat de bodemverontreiniging de bestemming van de locatie in de weg staat. Het nemen van saneringsmaatregelen of het verwijderen van de bodemverontreiniging kan deze belemmering weer opheffen.

In geval van verontreinigingen is de Wet bodembescherming van toepassing. In de wet is geregeld dat indien ter plaatse van een plangebied ernstige verontreinigingen worden aangetroffen, er sprake is van een saneringsgeval. Bij bodemverontreinigingen groter dan 25 m³ en grondwaterverontreinigingen groter dan 100 m³ is er sprake van een urgent saneringsgeval. Bij verontreinigingen kleiner dan deze omvang kan het bevoegd gezag zelf een afweging maken. Daarbij dient zij uiteraard de gevoeligheid van het toekomstig functiegebruik te betrekken.

Toetsing en uitgangspunten bestemmingsplan

In het plangebied worden geen ontwikkelingen mogelijk gemaakt waarvoor een verkennend bodemonderzoek noodzakelijk wordt geacht. Op het moment dat er ontwikkelingen plaatsvinden in het plangebied, waarbij de bodem wordt geroerd, zal bodemonderzoek moeten aantonen of de locatie geschikt is voor de functie.

Uit de bodemkaart van de provincie Drenthe blijkt dat er op een aantal locaties bodemonderzoek is uitgevoerd.

Uitgevoerde bodemonderzoeken  
Jan Berendstraat   9, -27  
Koetsier   act. Postweg/Posthoorn, Koetsier  
Posthoorn   Postweg/Postweg  
Torenstraat   2  
Scholtenskanaal OZ   104, berm noordzijde, berm oostzijde, berm westzijde, berm zuidzijde, 66, 68a, 72  
Limietweg   I 13214, perceel 11188, perceel 1288, perceel 9840, 33, 54, 1206 ha aan Limietweg I 7470  
Lange Runde   15  
Willem Albertsvaart NZ   1 t/m 7  
Postweg   gedempte sloot a/d Postweg, sectie R nr. 383, 124  

Tabel I Uitgevoerde bodemonderzoeken

Verdachte locaties  
Posthoorn   Posthoorn  
St. Jozefstraat   13  
Catovaart OZ   I, IV, II  
Catovaart WZ   Catovaart WZ  
De Weerdstraat   I, II  
Scholtenskanaal OZ   I, II, III, IV, V, VI, VII  
Limietweg   I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX  
Berkenrode   I, II, III, IV, V, VI, Berkenrode/wijk aan de Verlengde Foxel  
Lange Runde   I, II, IV  
Verlengde Splitting   I, II, III, IV, IX, V, VI, VII, VIII, X, XI, XII  
Willem Albertsvaart NZ   7, II  
Postweg   I, II, III  

Tabel II Verdachte locaties

Verontreinigde locaties  
Terrein aan Pastoor Vroomstraat   GW: Zn  
Pastoor Vroomstraat 4   Asbest  
De Weerdstraat 24   GW: Cu  
Scholtenskanaal OZ 28   GW: minerale olie  
Scholtenskanaal OZ 31   gesaneerd, zonder gebruiksbeperkingen  
Limietweg 138 (nu 136)   BG Zn  
Postweg 130   gesaneerd, zonder gebruiksbeperkingen  

GW = Grondwater
OG = ondergrond (0.5- +/- 1.0 m-mv)
BG = bovengrond (0-0.5 m-mv)  

Tabel III Verontreinigde locaties

Tanklijst  
Jan Berendstraat  
Scholtenskanaal OZ 21  
Scholtenskanaal OZ 28  
Scholtenskanaal OZ 31  
Scholtenskanaal OZ 65  
Scholtenskanaal OZ 72  
Scholtenskanaal OZ 104  
Limietweg 95  
Torenstraat 2  
Postweg 121  
Postweg 123  
Postweg 131  

Tabel IV Tanklijst

Nadere informatie over de bovenstaande locaties kan worden verkregen bij de gemeente Emmen, zowel bij de afdeling Toezicht, team gebruik als bij de Afdeling Vergunningen, team gebruik.

De aanwezigheid van de bodemverontreiniging kan gevolgen hebben voor het gebruik van de locatie. Niet alleen kan dit betekenen dat op het perceel gebruiksbeperkingen liggen, ook kan het zo zijn dat de bodemverontreiniging de bestemming van de locaties in de weg staat. Het nemen van saneringsmaatregelen zoals bijvoorbeeld het verwijderen van de bodemverontreiniging kan deze belemmering dan weer opheffen. Gelet op de diversiteit aan bodemverontreiniging, en de mogelijke functies van een perceel, is het niet mogelijk een complete lijst met locaties en beperkingen bij dit bestemmingsplan te voegen. Van geval tot geval dient de situatie te worden beoordeeld. Bij locaties waarvan de bodemkwaliteitsgegevens niet meer actueel zijn (onderzoek dat ouder is dan 5 jaar) of niet bekend zijn, zal bij nieuwbouw en/of verbouwplannen door middel van een verkennend bodemonderzoek (conform NEN 5740) de actuele bodemkwaliteit (opnieuw) moeten worden vastgesteld. Aan de hand van het voorgenomen gebruik wordt getoetst of maatregelen noodzakelijk zijn.

3.4.4 Geluid

Normstelling en beleid

Het college van burgemeester en wethouders wordt door de Wet geluidhinder (Wgh) verplicht om bij de voorbereiding van een besluit tot ontheffing of het opstellen van een bestemmingsplan dat voorziet in de realisering van woningen of andere geluidsgevoelige bebouwing ten aanzien van wegverkeerslawaai de voorkeursgrenswaarde van 48 dB (Lden) in acht te nemen.

In de Wet Geluidhinder (Wgh) is bepaald dat elke weg een (geluids)zone heeft (art. 74 Wgh), met uitzondering van de wegen die gelegen zijn binnen een als woonerf aangeduid gebied of wegen waarvoor een maximumsnelheid geldt van 30 km/uur. Wegen met een (geluids)zone zijn dus wegen met een maximumsnelheid van 50 km/u en hoger. Binnen deze zone, de mogelijke invloedssfeer van de weg, mag de geluidsbelasting aan woningen en andere geluidsgevoelige objecten, die door die weg veroorzaakt wordt, de in de Wgh vastgelegde voorkeursgrenswaarden van 48 dB (Lden) niet te boven gaan.

Toetsing en uitgangspunten bestemmingsplan

In het plangebied bevindt zich een tweetal zoneplichtige wegen, te weten: Postweg en Verlengde Oosterdiep OZ. De overige wegen in het plangebied zijn erftoegangswegen waar een maximaal toegestane snelheid van 30 km/u geldt. Deze wegen zijn niet zoneplichtig. Alhoewel het voorliggend bestemmingsplan geen nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk maakt, is akoestisch onderzoek uitgevoerd voor bovengenoemde zoneplichtige wegen. Op de verbeelding is voor deze wegen een aanduiding 'Geluidzone-weg' opgenomen. De overige wegen in het plangebied zijn erftoegangswegen waar een maximaal toegestane snelheid van 30 km/u geldt. Deze wegen zijn niet zoneplichtig. Alhoewel het voorliggende bestemmingsplan geen nieuwe geluidgevoelige bestemmingen mogelijk maakt, is akoestisch onderzoek uitgevoerd voor bovengenoemde zoneplichtige wegen. Aangezien dit bestemmingsplan een actualisatieplan is en hierin geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk worden gemaakt, hoeven er geen hogere waarden te worden aangevraagd.

3.4.5 Lucht

Normstelling en beleid

Op 15 november 2007 is het toetsingskader voor luchtkwaliteit in de Wet milieubeheer in werking getreden. De wet is enerzijds bedoelt om de negatieve effecten op de volksgezondheid aan te pakken, als gevolg van te hoge niveaus van luchtverontreiniging. Anderzijds heeft de wet tot doel mogelijkheden te creëren voor ruimtelijke ontwikkeling.

Volgens de nieuwe regeling vormt luchtkwaliteit in beginsel geen belemmering voor het uitoefenen van een ruimtelijk project als aan minimaal één van de volgende voorwaarden wordt voldaan:

  • er is geen sprake van een feitelijke of dreigende overschrijding van een grenswaarde;
  • een project leidt, al dan niet per saldo, niet tot een verslechtering van de luchtkwaliteit;
  • een project draagt 'niet in betekende mate' (NIMB) bij aan de luchtverontreiniging;
  • een project past binnen het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) of binnen een regionaal programma van maatregelen.

Toetsing en uitgangspunten bestemmingsplan

Met het voorliggend bestemmingsplan worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Zodoende is het besluit niet in betekende mate op het bestemmingsplan van toepassing, waardoor toetsing aan de grenswaarden achterwege kan blijven.

Overigens geldt dat de luchtkwaliteit ter plaatse van het plangebied ook in de toekomst geen belemmering voor ontwikkelingen vormt. Uit een onderzoek van de provincie Drenthe naar de luchtkwaliteit in de huidige situatie blijkt dat in Drenthe geen overschrijdingen van de wettelijke grenswaarden bestaan. Daarnaast vertonen de concentraties luchtverontreinigende stoffen al jaren een dalende trend als gevolg van de schonere technologie.