direct naar inhoud van 2.5 Gemeentelijk beleid
Plan: Nieuw-Dordrecht
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2009047-0702

2.5 Gemeentelijk beleid

2.5.1 Ruimtelijk / economisch beleid
2.5.1.1 Structuurvisie gemeente Emmen 2020, veelzijdigheid troef

De structuurvisie vormt het ruimtelijk raamwerk waarin de afstemming tussen functies, gebieden en plannen plaatsvindt. De belangrijkste uitgangspunten en ontwikkelingprincipes voor de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Emmen bestaan uit "kwaliteit voor kwantiteit" en "keuze voor een duurzame inrichting van de ruimte".

De ontwerp Structuurvisie 2020 schetst de ruimtelijke structuur aan de hand van een aantal hoofdthema's, te weten landschap, duurzaamheid, verkeer, werken, wonen, voorzieningen en veiligheid. Elementen uit de structuurvisie die van toepassing zijn op het plangebied en de directe omgeving zijn:

  • Nieuw-Dordrecht ligt op de Hondsrug. De Structuurvisie koppelt aan deze belangrijke structuurdrager diverse ontwikkelingsdoelstellingen.
  • Nieuw-Dordrecht ligt aan de 'Werkas Emmen'. Het gebied tussen Bargermeer en het Bedrijvenpark A37 (ca. 30 ha netto) is als zoeklocatie voor uitbreiding bedrijventerreinen aangewezen.
  • De N862 passeert Nieuw-Dordrecht aan de westzijde. Door de ombouw van de A37 tot autosnelweg neemt het belang van onder andere de N862 toe. Voor de N862 komt uitbreiding van de capaciteit aan de orde. Verkeersprognoses voor 2020 geven aan dat de verkeersintensiteiten op deze weg oplopen tot 22.000 motorvoertuigen per etmaal. Dit hangt nauw samen met de ontwikkeling van bedrijventerrein Bargermeer. De komende jaren wordt ingezet op het omvormen van deze as tot een 2 x 2- stadsboulevard.
  • Bebossen van de Hondsrug. "Gebruikmakend van de landschapskarakteristieken lenen de zandgronden zich uitstekend voor verdere bebossing. Zo wordt het karakteristiek Drentse versterkt, worden de zandgronden landschappelijk van een accent voorzien en kunnen delen van de kern Emmen (met name de werkas) scherp worden begrensd. Financiering van de bebossing vindt (deels) plaats door de koppeling te leggen met andere functies, zoals recreatie en wonen. Koppeling met het nieuwe woonmilieu 'boswonen' ligt voor de hand (rood voor groen)."
2.5.1.1.1 Externe veiligheid

In de gemeentelijke structuurvisie "veelzijdigheid troef" is aangegeven dat Emmen een gemeente wenst te zijn waarin een ieder veilig woont. Hier tegenover staat dat Emmen dé industriestad van het Noorden is en in de toekomst een gemeente wil blijven waarin economie, bedrijvigheid en werkgelegenheid hoog in het vaandel staan. De gemeente wil dus ruimte bieden voor zowel wonen als werken. Door voor een Gebiedsgerichte Benadering te kiezen kan een acceptabele invulling worden gegeven aan beide ambities. Door binnen de gemeente een indeling te maken naar gebieden waar bepaalde (risicovolle) activiteiten juist wel of niet wenselijk zijn schept Emmen ruimte voor zowel wonen (veilig wonen) als voor werken (ruimte voor industrie) zonder dat deze elkaar belemmeren. Bij het ruimtelijk ordenen van risico's hanteert de gemeente Emmen de volgende algemene uitgangspunten:

  • De industrieterreinen Bargermeer, A37 en Vierslagen zijn vanuit de ambitie Ruimte voor industrie de voorkeurslocatie (zoekgebieden) voor vestiging van nieuwe risicovolle inrichtingen. Buiten de zoekgebieden op de industrieterreinen Bargermeer, A37 en De Vierslagen mag geen nieuwvestiging BEVI inrichtingen plaatsvinden. Met uitzondering van LPG-tankstations deze vormen een uitzondering in die zin dat hiervoor per locatie een beoordeling zal worden gemaakt in het kader van de daarvoor te voeren planologische procedure conform het BEVI;
  • Bestaande BEVI-inrichtingen op de industrieterreinen Bargermeer, A37 en De Vierslagen blijven gehandhaafd en gerespecteerd, waarbij wijziging van bedrijfsvoering buiten de zoekgebieden niet mag leiden tot verhoging van het plaatsgebonden risico.
  • Buiten deze industrieterreinen staat de ambitie Veilig Wonen voorop. Hier heeft wonen de prioriteit boven (risicovolle) bedrijvigheid. Nieuwe ontwikkelingen in de vorm van (beperkt) kwetsbare objecten worden nadrukkelijk getoetst aan het aspect fysieke veiligheid. De vestiging van niet BEVI-inrichtingen (beperkt kwetsbare inrichtingen) vindt in principe buiten locatie 1 en 2 en buiten de PR=10-6 contouren plaats (uitzonderingen kunnen worden gevormd door branchegerelateerde inrichtingen). Realisatie van nieuwe kwetsbare objecten binnen de zoekgebieden is niet toegestaan en realisatie van nieuwe kwetsbare objecten op de industrieterreinen buiten de zoekgebieden is beperkt mogelijk.
  • Het gebied begrensd met de rode contour, is het zoekgebied nieuw te vestigen BEVI- inrichtingen. De PR=10-6 contour dient hierbij binnen de eigen inrichtingsgrens te blijven en dient binnen de PR=10-6 contour van het zoekgebied te blijven. Indien het niet mogelijk is om de PR=10-6 contour binnen de eigen inrichtingsgrens te houden mag hier op de locaties 1 en 2 (op industrieterrein Bargermeer) onder voorwaarden van worden afgeweken (rekening houdend met de beperking die dit oplevert voor de invulling van kavels met niet-BEVI inrichtingen).
2.5.1.2 Veiligheid

In de structuurvisie is opgenomen dat Bevi inrichting uitsluitend zich mogen vestigen op de industrieterreinen Bargermeer, A37 en Vierslagen. Buiten deze gebieden mag geen nieuwvestiging BEVI inrichtingen plaatsvinden. Met uitzondering van LPG-tankstations deze vormen een uitzondering in die zin dat hiervoor per locatie een beoordeling zal worden gemaakt in het kader van de daarvoor te voeren planologische procedure conform het BEVI. In hoofdstuk 3 wordt in de fysiek veiligheidsparagraaf nader ingegaan op dit beleid (indien van toepassing)

2.5.1.3 Beleidsnotitie "Bouwen in de linten"

Op 7 juli 2005 heeft de gemeenteraad de beleidsnotitie "Bouwen in de Linten" vastgesteld. De beleidsnotitie geeft het onderzoek weer naar de ruimtelijke kaders en criteria die bij de beoordeling van verzoeken tot incidentele woningbouw in de linten moeten worden gehanteerd. In de beleidsnotitie is een balans gezocht tussen het incidenteel toevoegen van woningen enerzijds en het behoud van de waarde en karakteristiek van het landschap anderzijds.

Het doel van de beleidsnotitie "Bouwen in de Linten" is het verkrijgen van een helder ruimtelijk kader voor het toetsen van nieuwe aanvragen voor het bouwen van woningen binnen lintbebouwingen in de gemeente Emmen.

In de beleidsnotitie zijn ruimtelijke criteria verwoord. Bij de ruimtelijke ontwikkeling van de linten dient een afweging te worden gemaakt tussen enerzijds het belang van de kernen, en anderzijds het belang van het landschap. De ruimtelijke criteria zijn ook vertaald in kaarten.

In de eerste plaats is bepaald wat de begrenzingen van de kernen zijn en wat de linten binnen en buiten de kernen zijn.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009047-0702_0006.jpg"

Figuur 2.4: Uitsnede van kaart 1 "Lintbebouwing gemeente Emmen"

Als vervolgstap is voor de linten buiten de kernen bepaald welke delen onlosmakelijk met het landschap zijn verbonden en welke delen met de kern zijn verbonden. De linten kunnen worden onderverdeeld in "landschapsgerelateerde linten" en in "dorpsgerelateerde linten".

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009047-0702_0007.jpg"

Figuur 2.5: Uitsnede van kaart 2: benadering lintbebouwing

In de beleidsnota is aandacht besteed aan de relatie tussen de beleidsnotitie "Bouwen in de Linten" en de actualisering van de bestemmingsplannen. De resultaten van de beleidsnotitie "Bouwen in de linten" dienen te worden overgenomen in de te actualiseren bestemmingsplannen, met dien verstande, dat in de te actualiseren bestemmingsplannen de resultaten van de beleidsnota niet automatisch één op één worden overgenomen. Voordat de uitkomsten van de notitie worden meegenomen in de te actualiseren bestemmingsplannen moet worden gekeken of de huidige situatie aanleiding geeft voor het aanpassen van de uitkomsten van de notitie bouwen in de linten.

De huidige situatie is niet veranderd ten opzichte van de situatie tijdens het opstellen van de beleidsnotitie "Bouwen in de Linten". Er is dus geen reden om af te wijken van het gestelde in de beleidsnotitie "Bouwen in de Linten".

2.5.2 Beleid groen en ruimtelijke waarden

In het kader van het Uitvoeringsprogramma Structuurvisie is een Ruimtelijke Waardenkaart ontwikkeld. De Ruimtelijke Waardenkaart schetst de enkele gewenste ontwikkelingen die van belang zijn voor de groenstructuur van Nieuw-Dordrecht. Eén van de ruimtelijke aspecten is de monumentale kanaal- & laanbeplanting. Hieronder vallen de Herenstreek en Oranjedorpstraat (pag. 78). Een tweede ruimtelijk aspect is de steilrand van de Hondsrug. Hoewel gehavend, loopt de steilrand ten oosten van het dorp.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009047-0702_0008.jpg"

Figuur 2.6: Uitsnede Ruimtelijke Waardenkaart - monumentale kanaal- en laanbeplanting

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009047-0702_0009.jpg"s

Figuur 2.7: Uitsnede Ruimtelijke Waardenkaart - macroreliëf / steilrand

2.5.3 Verkeersbeleid

Op dit moment is de gemeente Emmen bezig met het opstellen van nieuw parkeerbeleid. Het plan Beleidsuitgangspunten Parkeren Emmen 2010-2020 is op 15 december door het college als ontwerp vrijgegeven voor inspraak.

Deze beleidsnotitie heeft hoofdzakelijk betrekking op parkeren in het centrum van Emmen en is daarom niet relevant voor de situatie in Nieuw-Dordrecht.

2.5.4 Recreatiebeleid

In juni 2007 is de kadernota Kampeerbeleid gemeente Emmen vastgesteld. Deze kadernota geeft aan hoe de gemeente Emmen aan zijn eigen kampeerbeleid invulling geeft na intrekking van de Wet op de Openluchtrecreatie (WOR). De kadernota vormt de basis voor het formuleren van voorwaarden en regels binnen relevante bestemmingsplannen en de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

Als uitwerking op de kadernota Kampeerbeleid heeft de gemeente Emmen het facetbestemmingsplan "Kleinschalig kamperen gemeente Emmen" opgesteld. In dit facetbestemmingsplan zijn bepalingen opgenomen ten gunste van kleinschalig kamperen. In dit bestemmingsplan is één camping gevestigd waar kleinschalig wordt gekampeerd aan de Vastenow 18. Er kan tevens een nieuwe camping gerealiseerd worden via een in het bestemmingsplan opgenomen afwijkingsmogelijkheid. De bepaling uit het facetbestemmingsplan zijn één op één opgenomen in dit bestemmingsplan.

Op dit moment is de gemeente Emmen bezig met het opstellen van beleid ten aanzien van Bed & Breakfast accomodaties.

2.5.5 Woonbeleid

Het gemeentelijk woonbeleid is vastgelegd in het 'Woonplan Emmen - Actualisatie 2005' dat in mei 2007 door de raad is vastgesteld. Het inzetten op een bevolkingsgroei tot 120.000 inwoners in 2020 plus de realisatie van de bijbehorende woningvoorraad zijn belangrijke uitgangspunten. Het woonplan bevat richtinggevende woningbouwkaders voor de verschillende kernen in de gemeente. De kern Emmen heeft de grootste bouwopgave voor zowel uitbreiding, inbreiding als herstructurering. Daarnaast is er een beperktere groeiopgave in de hoofdkernen Klazienaveen, Emmer-Compascuum en Nieuw-Amsterdam/Veenoord. In de andere kernen worden de bouwmogelijkheden, die het Provinciaal OmgevingsPlan (POP) biedt, benut. Senioren zijn een belangrijke en groeiende doelgroep, die zo lang mogelijk zelfstandig in de eigen omgeving moet kunnen wonen. Naast nieuwbouw en geschikt maken van bestaande woningen draagt de ontwikkeling van zorgsteunpunten op strategische plekken in wijken en dorpen bij aan de realisatie van deze doelstelling.

Dit gemeentelijk woonbeleid wordt in 2010 herzien. De ontwikkelingen op de woningmarkt en de verwachte toekomstige bevolkingsontwikkeling (krimp en vergrijzing) maken dat bijstelling van het beleid nodig is. Er komt een groter accent te liggen op behoud en versterking van de kwaliteit van bestaande wijken en dorpen (inbreiding en herstructurering).

Woningbouwprogramma

Het vigerende woningbouwprogramma biedt ruimte voor uitbreiding van de woningvoorraad met 70 woningen in Nieuw-Dordrecht in de periode 2005-2020. In de periode 2005-2009 zijn 16 woningen gebouwd.

2.5.6 Welstandsbeleid / beeldkwaliteitsplan (zie welstandsnota)

De gemeente Emmen heeft een Welstandsnota. Deze Welstandsnota wordt op dit moment (oktober 2009) herzien. Voor de welstandscriteria binnen het plangebied van Nieuw-Dordrecht wordt verwezen naar de Welstandsnota of de opvolger hiervan.