Plan: | Ulohof |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0106.00BP20116F-C001 |
Teneinde het planvoornemen een juiste juridische borging te geven, is gekozen voor drie bestemmingen, te weten Wonen, Maatschappelijk en Verkeer - Verblijfsgebied. Daarnaast is een dubbelbestemming Waarde - Cultuurhistorie opgenomen als aansluiting op de aanwijzing beschermd stadsgezicht.
Met de woonbestemming krijgen de grondgebonden woningen een passende bestemming, waarin regels worden gesteld aan de bouwmogelijkheden. Hierbij is aangesloten bij de uitgangspunten van het bouwplan en het gemeentelijk Handboek bestemmingsplannen.
De mate van detaillering sluit aan bij het bouwplan en het hiervoor aangegeven onderzoek. Binnen de bouwstroken zijn vrijstaande of twee aaneen gesloten woningen mogelijk (via garages geschakeld).
Bij de woningen kunnen bijgebouwen en aanbouwen worden gebouwd. Deze dienen ten minste 4 m achter de woning te worden geplaatst. Dit mede met het oog op de doelstelling om opritten van minimaal 10 m te realiseren op de percelen zodat de parkeerdruk in het openbaar gebied beperkt blijft.
De maatschappelijke bestemming is opgenomen voor het nieuw te realiseren woon-zorgcomplex aan de Gymnasiumstraat, bestaande uit appartementen. Om de mogelijkheid te behouden de functie van dit gebouw te wijzigen in sociale huurwoningen, is hiertoe in de bestemming een binnenplanse afwijkingsmogelijkheid opgenomen.
Het openbare gebied heeft de bestemming Verkeer - Verblijfsgebied gekregen. In deze bestemming is de realisatie van de elementen in de openbare ruimte begrepen; de ontsluitingswegen, openbare parkeerplaatsen en groenelementen.
De waardevolle boom en de monumentale boom die in het plangebied aanwezig zijn, zijn voorzien van een aanduiding en beschermd in de regels.
Ten slotte liggen het noordelijk en oostelijk deel van het plangebied binnen het 'beschermd stadsgezicht'. Voor dit gebied gelden algemene regels ten aanzien van hoofdgebouwen in de vorm van nadere eisen. Deze zijn ook bedoeld om in de toekomstige beheersfase de karakteristiek te bewaren. Dit kan door middel van het stellen van nadere eisen voor de bouw en het voorkomen van sloop zodat geen open gaten ontstaan die nog niet zijn opgevuld.