direct naar inhoud van 3.8 Verkeer en vervoer
Plan: Ulohof
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0106.00BP20116F-C001

3.8 Verkeer en vervoer

Locatie en functie wegen

In de huidige situatie zijn de belangrijke wegen in en rondom het plangebied de Collardslaan, de Dr. Nassaulaan, de Vaart Zuidzijde, de Prinses Irenestraat, de Ulohof, de Emmastraat en de Gymnasiumstraat.

De Gymnasiumstraat, de Ulohof, de Prinses Irenestraat en de Emmastraat hebben het karakter van een verblijfsgebied. De Dr. Nassaulaan kent meer doorgaand verkeer, maar heeft desondanks ook een 30 km/uur-regime. Het deel vanaf het Kerkplein tot aan het Asserbos is daarom ook als zodanig ingericht (30 km/uur-zone).

Verkeersintensiteit

Ten behoeve van het planvoornemen zijn geen aanvullende onderzoeken uitgevoerd met als doel een goed beeld te krijgen van het aantal motorvoertuigen op onder andere de Emmastraat en de Prinses Irenestraat. De reden hiervoor is dat beide wegen een lage belasting kennen. De aanwezigheid van de Emmaschool leidt wel tot een hogere piekbelasting op het moment van begin en einde van schooltijden.

Verkeersaantrekkende werking woningen/school

Voor het bepalen van de verkeersgeneratie zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • Er wordt uitgegaan van een landelijk gemiddelde van circa vijf autoritten per huishouden.
  • Per auto is uitgegaan van twee verkeersbewegingen bij de school, namelijk het arriveren en weggaan, gemiddeld drie keer op een werkdag.
  • Er is uitgegaan van het gegeven dat als 'worstcasescenario' veel parkeerders nabij de locatie Emmaschool/keerlus gaan parkeren. Er zijn namelijk ideeën om ook een kiss and ride-strook te realiseren op afstand in de Prinses Irenestraat, dan wel de Emmastraat.

Op basis van vorenstaande uitgangspunten betekent dit het volgende.

De verkeerstoename als gevolg van de bouw van de woningen is beperkt. Uitgaande van het landelijke gemiddelde van circa vijf autoritten per huishouden genereert de nieuwbouw van 40 woningen/appartementen circa 200 autobewegingen per dag.

In vergelijking met de verkeersaantrekkende werking van de Van Lieflandschool, zal de piekdrukte afnemen doordat de verkeersbewegingen behorende bij woningbouw veel gelijkmatiger zijn verdeeld. Daarnaast zorgt de verbinding van de Prinses Irenestraat naar de Gymnasiumstraat voor een betere verdeling van de verkeersdruk op de Emmastraat, de Prinses Irenestraat en de Gymnasiumstraat.

Gevolgen op het wegennet

De nieuwe ontwikkelingen in het plangebied zullen slechts zeer beperkte gevolgen hebben (circa 200 mvt/etmaal) voor de verkeersafwikkeling en verkeersintensiteiten op een gemiddelde werkdag (maandag tot en met vrijdag). Immers, alleen de toename van verkeer als gevolg van de woningen zal leiden tot extra ritten per etmaal op het wegennet. Dit aantal is verwaarloosbaar klein.

De relevante wegen in het gebied (Vaart Zuidzijde; Dr. Nassaulaan) kunnen een dergelijke toename verwerken.