Plan: | Miniwinkel Dorpstraat 30 (verwijderen huidige locatie) |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | wijzigingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0096.20221436-VA01 |
In 2021 is, middels een wijzigingsplanprocedure, aan het perceel Dorpsstraat 30 de mogelijkheid van vestiging van een miniwinkel toegekend. Tot op heden is daaraan geen gevolg gegeven. De initiatiefnemers hebben schriftelijk laten weten dat zij geen gebruik meer gaan maken van deze mogelijkheid.
Het college van B en W van de gemeente Vlieland heeft op grond daarvan ambtshalve besloten de mogelijkheid voor het realiseren van een miniwinkel aan de Dorpsstraat 30 ongedaan te maken, zodat er ruimte komt voor een nieuwe minwinkel op een andere plek in de Dorpsstraat .
Het adres Dorpsstraat 30 valt onder het bestemmingsplan 'Bestemmingsplan Vlieland kom' en is in 2021 door vaststelling van het wijzigingsplan 'Miniwinkel Dorpstraat 30 te Vlieland' gewijzigd ten opzichte van het moederplan. Op het adres ligt de enkelbestemming 'Wonen - 2', met de functieaanduiding 'detailhandel', de bouwaanduiding 'karakteristiek' en de gebiedsaanduiding 'wetgevingzone - wijzigingsgebied 6.6.' Daarnaast gelden de dubbelbestemmingen 'Waarde - Archeologie' en 'Waarde - Beschermd dorpsgezicht'.
De functieaanduiding 'detailhandel' maakt in de huidige situatie de vestiging van een miniwinkel mogelijk. Deze functieaanduiding is met toepassing van het wijzigingsplan opgenomen voor dit perceel. Nu blijkt dat hier geen invulling aan wordt gegeven, wordt deze functieaanduiding uit het plangebied verwijderd. De overige planologische regeling blijft onaangetast ten opzichte van de huidige situatie.
Sinds de vaststelling van het vigerende bestemmingsplan 'Bestemmingsplan Vlieland kom' op 17 oktober 2011 en het daarop volgende wijzigingsplan 'Miniwinkel Dorpstraat 30 te Vlieland' is er op gemeentelijk niveau geen sprake van veranderd beleid met betrekking tot miniwinkels, nu het gaat om een binnenplanse wijzigingsbevoegdheid en er met dit plan toepassing wordt gegeven aan deze bevoegdheid voldoet deze wijziging geheel aan het geldende gemeentelijke beleid. Provinciaal is in 2014 de verordening Romte Fryslân vastgesteld. In deze provinciale verordening is niets gewijzigd dat relevant is voor dit wijzigingsplan. Op rijksniveau is er geen sprake van beleid dat deze wijzigingsbevoegdheid raakt. Dit maakt dat dit wijzigingsplan in overeenstemming is met het beleid op de verschillende bestuurslagen.
Met dit wijzigingsplan wordt uitsluitend de mogelijkheid tot het vestigen van een miniwinkel verwijderd, door de functieaanduiding 'detailhandel' van het plangebied te halen. Dit betreft uitsluitend een functionele wijziging en heeft geen gevolgen op het gebied van milieu- en omgevingsaspecten. De overige functies in het plangebied blijven gelijk aan de huidige planologische en feitelijke situatie.
In de wijzigingsbevoegdheid in het vigerende bestemmingsplan, onder 24. 8. 1. sub c, is de mogelijkheid is opgenomen om ter plaatse van de bestemming 'Wonen - 2' de aanduiding "detailhandel" te verwijderen. Hier wordt met dit plan toepassing aan gegeven.
Bijgaand is een verbeelding opgenomen waarbij op de locatie de geldende bestemming opnieuw is toegekend, nu zonder de aanduiding 'detailhandel'. De van toepassing zijnde bestemming, dubbelbestemmingen en aanduidingen en bijbehorende regels zijn op de locatie van toepassing verklaard. Voor het overige verwijst dit wijzigingsplan terug naar het vigerende bestemmingsplan.
Voor de wijzigingsbevoegdheid is een procedure ex artikel 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing: Het ontwerpwijzigingsplan wordt ter visie gelegd. Binnen een termijn van zes weken kan eenieder zijn zienswijzen indienen met betrekking tot wijziging. Na de bekendmaking van het besluit kan door eventuele belanghebbenden die een zienswijze hebben ingebracht beroep worden ingesteld bij de rechter. Hiervan is geen gebruik gemaakt.
Vaststelling
Het bestemmingsplan is vervolgens op 2 mei 2023 ongewijzigd vastgesteld. Het besluit tot vaststelling wordt gepubliceerd en het bestemmingsplan ligt zes weken ter inzage. Tijdens die periode bestaat voor belanghebbenden de mogelijkheid beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State in te dienen.
Dit wijzigingsplan betreft een particulier initiatief. Vanwege de kleinschaligheid zijn hiervoor voldoende financiële middelen aanwezig. Een exploitatieplan is dan ook niet noodzakelijk en de economische uitvoerbaarheid van de wijziging is daarmee voldoende gewaarborgd.