Plan: | Echten |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0082.000100-0004 |
Luchtkwaliteit is een belangrijke pijler voor een goede leefomgeving. Met betrekking tot luchtkwaliteit moet rekening worden gehouden met het gestelde in de Wet Milieubeheer (Wm), hoofdstuk 5, titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen en de bijbehorende bijlagen. Op basis van artikel 5.16 Wm kan, samengevat, een bestemmingsplan worden vastgesteld, indien:
Van een verslechtering van de luchtkwaliteit "in betekenende mate" als bedoeld onder c is sprake indien zich één van de volgende ontwikkelingen voordoet:
Het criterium "niet in betekenende mate" kan pas worden toegepast als het NSL en de (nieuwe) regionale programma's zijn vastgesteld en dat is nog niet het geval. Daarom kan nog niet van de 3%-regeling gebruik gemaakt worden (het percentage van de grenswaarde voor de jaargemiddelde concentratie van PM10 of NO2, waarmee de luchtkwaliteit verslechtert als gevolg van het project), maar geldt de 1%-grens. Daarbij moeten de hier bovenstaande aantallen door 3 worden gedeeld. Voor woningbouw betekent dat bijvoorbeeld dat de luchtkwaliteit "niet in betekenende mate" verslechtert zolang het aantal niet boven de 500 uitkomt.
Het bestemmingsplan bevat een dergelijke ontwikkeling niet. Wel kan worden aangegeven dat de ontwikkeling van de sportzaal en het woonzorgcomplex mogelijk invloed heeft op de luchtkwaliteit. Vandaar dat alsnog een berekening is gemaakt om de invloed op de luchtkwaliteit na te gaan.
De concentratie van NO2 en PM10 voor het huidige jaar 2009 en de toekomstige situatie (2015 en 2018) zijn berekend voor bovengenoemd project. Om voor de voorgestane ontwikkeling na te gaan of er overschrijding van de grenswaarden uit de Wet milieubeheer plaatsvind, kon gebruik worden gemaakt van de gegevens, die gebruikt zijn bij de rapportage "Woningbouw Oosterzee - Gietersbrug & Oosterzee - Buren, akoestisch onderzoek" met betrekking tot de Herenweg.
De Berekeningen zijn uitgevoerd met behulp van het CAR II-model versie 7.0.
Voor de overige invoer voor de CAR II-berekeningen wordt verwezen naar bijlage 5.
In onderstaande tabel zijn de resultaten van de luchtkwaliteitsberekeningen weergegeven:
Verkeersintensiteit | Jaargemiddelde concentratie | Jaargemiddelde concentratie NO2 in ìg/m3 | Aantal overschrij- dingen van 24-uursgemiddelde norm PM10 van 50 ìg/m3 |
|
Grenswaarde | 40 | 40 | 35 | |
Herenweg | ||||
2009 | 3.500 | 12.1 | 22.0 | 4 |
2015 (inclusief uitvoering plan) | 3.700 | 10.5 | 21.0 | 3 |
2018 (inclusief uitvoering plan) | 3.800 | 9.7 | 20.5 | 2 |
Waarden voor PM10 zijn zonder aftrek voor zeezout.
Conclusie:
Geconcludeerd kan worden dat zowel de huidige situatie als de toekomstige situatie na realisatie van de plannen niet leidt tot een overschrijding van de grenswaarden uit de Wet milieubeheer.