direct naar inhoud van 4.5 Geluid
Plan: Leeuwarden - Wielenpôlle, Schepenbuurt, de Plantage en omgeving
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0080.05005BP00-VG01

4.5 Geluid

Het bestemmingsplan "Leeuwarden - Wielenpôlle, Schepenbuurt, de Plantage en omgeving" bevindt zich nabij de Drachtsterweg/Pieter Stuyvesantweg, het gezoneerde industrieterrein Leeuwarden-Oost en de Aldlânsdyk.

Binnen het plangebied ligt nog een 50 km weg, namelijk de Langdeelstraat. De Tjalkstraat is een 30 km weg met een hogere verkeersintensiteit dan 2450 mvt/etm.

Uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening is deze weg ook akoestisch beschouwd.

4.5.1 Wegverkeerslawaai

Drachtsterweg

Deze weg is een 50 km weg en maakt deel uit van de “oude” rondweg van Leeuwarden. Uit het “Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai Drachtstercomplex te Leeuwarden, proj.nr. 62397b, d.d. 24 maart 2011 uitgevoerd door de Milieuadviesdienst (zie Bijlage 4 Rekenresultaten Aldlânsdyk en Drachtsterweg) blijkt dat de geluidsbelasting van de Drachtsterweg/Pieter Stuyvesantweg tussen nu en 2025 zich stabiliseert. De verkeersintensiteit neemt niet verder toe. De eerstelijnsbebouwing heeft ongeveer 57 dB op de gevel hetgeen te beoordelen is als matig tot slecht.

Aldlânsdyk

Deze weg is deels een 50 en deels een 70 km/uur weg en onderdeel van de rondweg van Leeuwarden. Momenteel is een reconstructie in voorbereiding van het Drachtsterplein waarbij een deel van de Aldlânsdyk wordt voorzien van Dunne deklaag type 2 wegdek. Een en ander is beschreven in het bij de Drachtsterweg genoemde akoestische onderzoek (zie Bijlage 4).

De Aldlânsdyk zal de komende tijd drukker worden. Vanwege de autonome groei van het verkeer (tussen nu en 2025) zal de geluidsbelasting voor de dichtstbijzijnde geluidgevoelige objecten (i.c. het woonwagenterrein) toenemen met ongeveer 1 à 2 dB (tot ongeveer 57 dB). Deze geluidsbelasting is te beoordelen als matig tot slecht.

Langdeelstraat

Deze 50 km weg is de toegangsweg vanaf de rondweg naar het industrieterrein Leeuwarden-Oost. In het akoestisch onderzoek “Berekening geluidbelasting Holstmeerweg 1 te Leeuwarden”, proj.nr. 62397b, d.d. 13 juli 2010 uitgevoerd door de Milieuadviesdienst (zie Bijlage 5 Geluidsbelasting Holstmeerweg 1) blijkt uit de geluidscontour dat de eerstelijnsbebouwing in de toekomst een gevelbelasting heeft van maximaal 53 dB. Deze geluidsbelasting is te beoordelen als matig.

Tjalkstraat

De Tjalkstraat is een 30 km weg met een verkeersintensiteit > 2450 mvt/etm en fungeert als toegangsweg vanaf de Pieter Stuyvesantweg voor industrieterrein Leeuwarden-Oost. De verkeersintensiteit ligt op 2556 mvt/etm en zal in de toekomst nauwelijks aan schommelingen onderhevig zijn omdat het industrieterrein nagenoeg vol is. De gevelbelasting op de eerstelijnsbebouwing is 52 dB. Deze geluidsbelasting is te beoordelen als matig (zie Bijlage 6 Rekenresultaten Tjalkstraat).

4.5.2 Industrielawaai

Een groot deel van het bestemmingsplan Leeuwarden - Wielenpôlle, Schepenbuurt, de Plantage en omgeving ligt binnen de zone van industrieterrein Leeuwarden-Oost (zie Bijlage 7 Geluid: Zone Leeuwarden Oost en Zone Hemrik). De zone is opgenomen op de verbeelding van het bestemmingsplan. In het kader van het saneringsprogramma “Leeuwarden-Oost”, d.d. 17 december 1996, MO/96-12086, zijn er voor de eerstelijnsbebouwing langs de Tjalkstraat en de Vletstraat MTG's (maximaal toegestane geluidsniveaus) vastgesteld van 55 dB(A). In dit bestemmingsplan zijn binnen de zone geen nieuwe ontwikkelingen ten aanzien van geluidsgevoelige objecten gepland.

Een klein gedeelte van het plangebied ligt binnen de geluidzone van het industrieterrein De Hemrik. Ook deze zone is opgenomen op de verbeelding van het bestemmingsplan.