direct naar inhoud van 2.7 Verkeer
Plan: Leeuwarden - Kalverdijkje
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0080.04012BP00-VG01

2.7 Verkeer

De zuidzijde van het gebied wordt begrensd door de spoorlijn Leeuwarden-Groningen en de westzijde is een min of meer natuurlijke scheiding tussen de oostelijk gelegen woonwijken van de stad en het sport-en recreatiegebied Kalverdijkje.

Het gebied grenst aan de noordzijde en de oostzijde aan de stadsring (resp. Groningerstraatweg en de Anne Vondelingweg). De Kanaalweg vormt een belangrijke verbinding tussen de stadsring en het (hoofd)wegennet binnen de stadsring en is een zogenaamde radiale verbinding (conform de wegencategorisering in het Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP)). De Kanaalweg (maximum snelheid 50 km/uur), de Groningerstraatweg (maximum snelheid 50 km/uur) en de Anne Vondelingweg (maximum snelheid 70 km/uur) hebben een belangrijke verkeersfunctie en behoren tot de gebiedsontsluitingswegen type A (zie GVVP). De afwikkeling van het autoverkeer staat hier centraal.

De Egelantierstraat en de Camminghaburg zijn zogenaamde gebiedsontsluitingswegen van het type B. Ook deze wegen hebben een maximum snelheid van 50 km/uur en hebben een belangrijke gebiedsontsluitende functie voor omliggende gebieden. Bij de aansluiting van de Egelantierstraat met het Kalverdijkje is een transferium gerealiseerd.

Langs de Groningerstraatweg, de Egelantierstraat en de Kanaalweg lopen zogenaamde hoofdfietsroutes waarvan de routes langs de Groningerstraatweg en de Egelantierstraat/Camminghaburg een belangrijke functie hebben voor het fietsverkeer tussen de stad en het buitengebied oostelijk van Leeuwarden.