Plan: | Jirnsum |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0055.BPJirnsum2010-OH01 |
Planologisch beleid
Door de gemeente is een nota van uitgangspunten voor het planologisch beleid opgesteld (vastgesteld d.d. 16 mei 2006). Deze nota gaat onder meer in op de visie voor (recreatie)woningen en bijgebouwen voor de bebouwde kommen. Deze dient als basis voor de actualisatie van bestemmingsplannen voor de dorpen in Boarnsterhim.
Structuurvisie Boarnsterhim 2018
Op 9 februari 2010 is de “Structuurvisie Boarnsterhim 2018” vastgesteld. De Structuurvisie geeft op hoofdlijnen aan, welke ruimtelijke ontwikkelingen gewenst zijn binnen de gemeente tot 2018.
In de Structuurvisie wordt niet concreet op alle kernen ingegaan. Wel worden voor een aantal kernen uitbreidingsrichtingen aangegeven. Dit is voor Jirnsum niet het geval, omdat hier binnen de planperiode niet uitgebreid zal worden.
In de eerste instantie dient te worden ingezet op het in stand houden van het basis voorzieningen niveau voor de bewoners van de kernen. De kleinere kernen zijn vaak aangewezen op grotere kernen. Binnen de kern Jirnsum moet dus gezocht worden naar mogelijke functiecombinaties. Hierdoor is het mogelijk om toch een aantal voorzieningen binnen de kern mogelijk te maken.
De gemeente wil de inrichting en het gebruik van de openbare ruimte van bedrijventerrein 'It String' meer aandacht geven en in de toekomst wellicht opwaarderen. Het Beeldkwaliteitsplan voor het bedrijventerrein is om die reden opgenomen als onderdeel van het Uitvoeringsprogramma.
Het gebied aan de oostzijde van Jirnsum is aangewezen als landbouw met recreatief medegebruik. De Sylsbrêge bij Jirnsum vormt een knelpunt in de recreatieve vaarroute. Verder oostelijk in de gemeente, in de driehoek Reduzum, Jirnsum en Sibrandabuorren kan het gebied beter toegankelijk gemaakt worden door bestaande routes op te waarderen en oude routes terug te brengen. Recreatieve voorzieningen zijn hier alleen mogelijk indien zij erg kleinschalig zijn, landbouw staat voorop in het gebied.
Beeldkwaliteitsvisie Bedrijventerrrein It String
Aan de zuidzijde van het dorp ligt het bedrijventerrein 'It String'. Voor It String en de bedrijven aan de Wjitteringswei, ligt de nadruk qua bedrijvigheid op aan watersport gerelateerde bedrijven, welke allen op de Boarn georiënteerd zijn. Dit betreft een aantal jachthavens, scheepsbouwers en andere aan water gerelateerde bedrijvigheid. Anderzijds bevinden zich langs de Rijksweg een aantal representatieve bedrijven uit verschillende branches. Het terrein is nagenoeg vol, bestaande bedrijven kunnen niet meer uitbreiden en voor nieuwe bedrijven is er geen plaats.
De gemeente wil de inrichting en het gebruik van de openbare ruimte van bedrijventerrein 'It String' meer aandacht geven en in de toekomst wellicht opwaarderen. Hiervoor is een Beeldkwaliteitsvisie opgesteld (december 2008), deze is opgenomen in Bijlage 2 Beeldkwaliteitsvisie It String.
In deze visie gaat de aandacht voornamelijk uit naar het gebruik van de openbare ruimte. Er moet een balans gevonden worden tussen functioneel en representatief. Er is voor gekozen om het groene karakter van het gebied zoveel mogelijk te behouden en het gebied een ruime en landelijke sfeer te geven. Deze groene ruimte is ook nodig voor een functioneel wegprofiel. Aangezien er een aantal scheepswerven in het gebied gevestigd zijn, is er veel groot verkeer op de vaak doodlopende openbare wegen. De open ruimte biedt bewegingsruimte voor dit verkeer en is daarmee zowel representatief als functioneel en veilig.
Op dit moment is er geen specifiek welstandsbeleid voor het bedrijventerrein. In de Welstandsnota zijn de criteria voor alle bedrijventerrein binnen de gemeente gelijk. In de Beeldkwaliteitsvisie wordt voorgesteld deelgebieden te onderscheiden, en wel als volgt:
Voor alle deelgebieden dienen specifieke welstandscriteria worden opgesteld die rekening houden met de specifieke plek op het bedrijventerrein.
In het openbaar gebied ligt de nadruk op verbeteringen in de bestaande verkeerskundige situatie, de parkeermogelijkheden en de groenvoorzieningen.
Beeldkwaliteitsplan Bedrijventerrein It String - Jirnsum (2012)
Eerder genoemde Beeldkwaliteitsvisie is nader uitgewerkt in het Beeldkwaliteitsplan Bedrijventerrein It String - Jirnsum. Deze zal gelijktijdig met het ontwerp bestemmingsplan in procedure gaan. In het beeldkwaliteitsplan zijn algemene en specifieke criteria opgenomen. De algemene criteria gelden voor het gehele terrein. Specifieke criteria zijn opgesteld voor de deelgebieden:
Criteria betreffen onder andere de wijze van plaatsing van functies, hoofdvorm, aanzichten en reclame.
Structuurvisie Wonen (2010)
Op 26 januari 2010 is de Structuurvisie Wonen Gemeente Boarnsterhim vastgesteld.
De woningmarkt is een dynamische markt in beweging door voortdurende verandering van vraag en aanbod. Met de nieuwe Structuurvisie Wonen wil de gemeente Boarnsterhim inspelen op belangrijke veranderingen zoals veranderende woonwensen, de toekomstige krimp van de bevolking en andere woningbouwafspraken met omringende gemeenten en de provincie.
De algemene doelstelling van deze Structuurvisie Wonen is: Het blijvend zorg dragen voor voldoende en kwalitatief goede woningen voor de inwoners van Boarnsterhim in een woonomgeving die afgestemd is op de behoeften en op de ruimtelijke esthetische waarden in een plezierige woonomgeving.
In de structuurvisie wonen wordt een algemeen kader geschetst op basis waarvan concrete plannen en initiatieven beoordeeld kunnen worden. Naast dit algemene kader worden de bestaande plannen en projecten bijgehouden in de zogenaamde woningbouwmonitor (bijlage bij de Structuurvisie Wonen). De woningbouwmonitor zet in aantallen uiteen waar woningbouw plaats vindt en om wat voor soort woningen het gaat. Twee keer per jaar worden de aantallen tegen het licht gehouden en wordt gekeken of de gemeente zou moeten komen tot bijstelling cq fasering van de woningbouwaantallen, bijstelling van de strategie, en hernieuwde afspraken binnen het Bestuurlijk Overleg Stadsregio Leeuwarden (BOSL) met de omringende gemeenten en de provincie.
Belangrijke wijzigingen met het tot nu toe gevoerde woningbouwbeleid zijn dat alleen voor de gebieden buiten de bebouwde kom nog maximale bouwaantallen gelden. Ook zal de gemeente meer gaan sturen op de kwaliteit van het wonen, waarbij aspecten als duurzaamheid en levensloopbestendigheid van belang zijn, in plaats van op de aantallen.
Binnen de Structuurvisie Wonen zijn voor Jirnsum geen nieuwe woningbouwprojecten gepland. Wel wordt aandacht besteedt aan herstructurering op middellange termijn in Jirnsum (na 2016). Het gaat hier om een samenvoeging, sloop/nieuwbouw van scholen. In geval van samenvoeging kan op de vrijkomende locatie circa tien woningen bij gebouwd worden.
Dorpsvisie
Naar een initiatief van de gemeente Boarnsterhim is door Plaatselijk Belang Jirnsum in samenwerking met de Feriening Lytse Doarpen de "Dorpsvisie Jirnsum 2003" opgesteld. Bij het ontwikkelen hiervan zijn inwoners door middel van enquêtes en gesprekken betrokken. De dorpsvisie heeft als doel gewenste ontwikkelingen te inventariseren, en daarmee de richting voor Jirnsum in de toekomst te formuleren. In de visie wordt de huidige situatie omschreven, om daar vervolgens gewenste ontwikkelingen voor de toekomst tegenover te stellen.
Een van de, in de dorpsvisie, genoemde wensen is het gebruiken van de ijsbaanlocatie als een multifunctioneel terrein, gericht op sport, evenementen en festiviteiten.
In het voorliggende bestemmingsplan is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor deze locatie .
Welstandsnota (2004)
Het doel van het welstandsbeleid van de gemeente Boarnsterhim (vastgelegd in de welstandsnota van 19 maart 2004) is een effectief, controleerbaar en klantvriendelijk welstandstoezicht, waarbij particulieren, opdrachtgevers en architecten zich in een vroeg stadium op de hoogte kunnen stellen over de van toepassing zijnde welstandscriteria.
Bij de welstandsbeoordeling van bouwplannen wordt onderscheid gemaakt in: gebiedsgerichte criteria, sneltoetscriteria en algemene principes. De gebiedsgerichte criteria zijn specifiek afgestemd op de kenmerken van een bepaald gebied of wijk. Sneltoetscriteria gelden voor veel voorkomende kleine licht vergunningplichtige bouwwerken. Bij algemene principes gaat het om een aantal vakkundige beoordelingsaspecten, die gezamenlijk het algemene denk- en motiveringskader bij de beoordeling van bouwplannen vormen.
Bij aanvragen voor bouwvergunningen (binnen onderhavige bestemmingsplanregeling) zal een beoordeling plaatsvinden op basis van de welstandsnota, dan wel de aanvullende welstandsbeleidsplannen welke zijn toegevoegd aan de welstandsnota.
Prostitutiebeleid
Gemeenten zijn sinds oktober 2000 aangewezen op eigen beleid en regulering van het prostitutiewezen binnen hun gemeentegrenzen. Op dit moment zijn er binnen de gemeente Boarnsterhim geen seksinrichtingen gevestigd. Het gemeentelijk beleid (vastgesteld 26 augustus 2003) is gericht op de vestiging van ten hoogste één seksinriching in het buitengebied. In de door de gemeente opgestelde beleidsnotitie "prostitutiebeleid gemeente Boarnsterhim" stelt de gemeente als eis dat de seksinrichting uitsluitend gevestigd mag worden in een bestaand pand in het buitengebied. Daarnaast dient de seksinrichting op tenminste 250 meter van een woonbestemming te liggen en op tenminste 500 meter van de bebouwde kom of buurtschap. Verder moet er een goede verkeersontsluiting zijn en voldoende parkeerplaatsen.
Gelet op het feit dat uitsluitend in het buitengebied een seksinrichting mag worden gevestigd is dit aspect voor het onderhavige bestemmingsplan niet van belang. Binnen dit bestemmingsplan is het dan ook niet toegestaan een sexinrichting op te richten.
Woonschepenbeleid
In Jirnsum is één woonboot (tevens zijnde bedrijfswoning) met een vaste ligplaats (op het bedrijventerrein It String). De regeling met betrekking tot permanente woonschepen is vastgelegd in de Woonschepenverordening Boarnsterhim vastgesteld door de raad op 18 februari 1997. Hierin is exact aangegeven waar de verschillende permanent bewoonde woonschepen zijn toegelaten. De gemeente is bezig nieuw beleid te formuleren, welke te zijner tijd zal worden verwerkt in het bestemmingsplan. Vooralsnog is de bestaande situatie vastgelegd.
Notitie "Criteria voor de realisatie van bedrijfswoningen"
Het wonen bij het bedrijf wordt door veel ondernemers gezien als een belangrijke meerwaarde, ook als dat vanuit de bedrijfsvoering eigenlijk niet echt nodig is en er voldoende mogelijkheden zijn voor huisvesting in een woongebied in de directe omgeving. De aanwezigheid van bedrijfswoningen beperkt de ontplooiing van bestaande bedrijven in de omgeving en bemoeilijkt de vestiging van nieuwe bedrijven, vooral als die bedrijven behoren tot een wat zwaardere milieucategorie. Vanwege deze laatste factoren is het uitgangspunt van de gemeente in algemene zin dat bedrijfswoningen op bedrijventerreinen niet worden toegelaten, eventueel met uitzondering van daartoe aan te wijzen zones, waar ook om andere redenen (nabijheid hindergevoelige functies, gewenste maatvoering en beeldkwaliteit) alleen bedrijven uit de lichte milieucategorieën toelaatbaar zijn. De praktijk is echter dat mede op grond van wensen van ondernemers toch vaak bedrijfswoningen worden toegelaten. Daartoe is in veel bestemmingsplannen een vrijstellingsregeling opgenomen (op dit moment spreken we niet meer van vrijstelling maar van ontheffing, dus waar nu vrijstelling staat wordt ontheffing bedoeld). Hoewel vrijstellingen bedoeld zijn voor incidentele gevallen (“uitzondering op de regel”), wordt de vrijstelling voor bedrijfswoningen vaak ruimhartig toegepast. De toetsing blijft daarbij vaak beperkt tot algemene criteria als het straat- en bebouwingsbeeld, de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en de verkeersveiligheid. Specifieke criteria ontbreken in oudere plannen en zijn andere gevallen soms beperkt tot regels omtrent de geluidbelasting in verband met weg- en soms spoorwegverkeer. Een enkele keer wordt aangegeven dat moet worden aangetoond dat de bedrijfswoning in verband met de aard van het bedrijf (echt) noodzakelijk is. Soms wordt een specifieke maatvoering voor bedrijfswoningen aangegeven, vaak ook niet.
Voor inpandige bedrijfswoningen (bedrijfswoningen die zijn geïntegreerd in het bedrijfsgebouw) gelden niet of nauwelijks bepalingen.
In de notitie "Criteria voor de realisatie van bedrijfswoningen" wordt de conclusie getrokken dat een terughoudend beleid ten aanzien van het toelaten van bedrijfswoningen op bedrijventerreinen op zijn plaats is. Bedrijfswoningen zouden in elk geval moeten worden uitgesloten als bedrijven qua geur, stof en gevaar behoren tot VNG-milieucategorie 3 (100 meter) en hoger. Bij de notitie is een indicatieve lijst gevoegd, waarin is aangegeven bij welke typen bedrijven en instellingen een bedrijfswoning noodzakelijk is/ kan zijn.
Kleinschalig Kamperen
Als wordt gekeken naar het aantal reguliere campings in de gemeente, mag worden verondersteld dat deze door het kleinschalig kamperen geen concurrentie wordt aangedaan. Ook al omdat het kleinschalig kamperen binnen de gemeente relatief gering is. De gemeente staat open voor de ontwikkeling van kleinschalig kamperen op erven bij agrarische bedrijven en bij bedrijven voor botenverhuur, zeilscholen en maneges. Ook bij jachthavens is dit mogelijk. In Jirnsum is op één locatie een minicamping (adres:Rijksweg 16). Deze is bestemd als een bedrijf aan huis binnen bestemming Wonen.