Plan: | Aldeboarn |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0055.BPAldeboarn2010-VA01 |
Planologisch beleid
Door de gemeente is een nota van uitgangspunten voor het planologisch beleid opgesteld (vastgesteld d.d. 16 mei 2006). Deze nota gaat onder meer in op de visie voor (recreatie)woningen en bijgebouwen voor de bebouwde kommen. Deze dient als basis voor de actualisatie van bestemmingsplannen voor de dorpen in Boarnsterhim.
Beschermd dorpsgezicht
Aldeboarn heeft de status van beschermd dorpsgezicht. Het beleid binnen het beschermde dorpsgezicht is gericht op:
De aanwijzing tot beschermd dorpsgezicht is opgenomen in Bijlage 2 Besluit tot aanwijzing als beschermd dorpsgezicht.
Structuurvisie Boarnsterhim 2018
Op 9 februari 2010 is de “Structuurvisie Boarnsterhim 2018” vastgesteld. De Structuurvisie geeft op hoofdlijnen aan, welke ruimtelijke ontwikkelingen gewenst zijn binnen de gemeente tot 2018.
In de Structuurvisie wordt niet concreet op alle kernen ingegaan. Wel worden voor een aantal kernen uitbreidingsrichtingen aangegeven. Dit is voor Aldeboarn niet het geval, omdat hier binnen de planperiode niet uitgebreid zal worden.
Het gebied rondom Aldeboarn is aangewezen als landbouwontwikkelingsgebied; de ontwikkeling van agrarische bedrijven, en de daarbij behorende voorzieningen staat hier voorop.
In de eerste instantie wordt voor Aldeboarn ingezet op het in stand houden van het basisvoorzieningenniveau voor de bewoners. Hierbij moet binnen de kleine kernen, zoals Aldeboarn, gezocht worden naar mogelijke functiecombinaties. “
Structuurvisie Wonen
Op 26 januari 2010 is de Structuurvisie Wonen Gemeente Boarnsterhim vastgesteld.
De woningmarkt is een dynamische markt in beweging door voortdurende verandering van vraag en aanbod. Met de nieuwe Structuurvisie Wonen wil de gemeente Boarnsterhim inspelen op belangrijke veranderingen zoals veranderende woonwensen, de toekomstige krimp van de bevolking en andere woningbouwafspraken met omringende gemeenten en de provincie.
De algemene doelstelling van deze structuurvisie wonen is: Het blijvend zorg dragen voor voldoende en kwalitatief goede woningen voor de inwoners van Boarnsterhim in een woonomgeving die afgestemd is op de behoeften en op de ruimtelijke esthetische waarden in een plezierige woonomgeving.
In de structuurvisie wonen wordt een algemeen kader geschetst op basis waarvan concrete plannen en initiatieven beoordeeld kunnen worden. Naast dit algemene kader worden de bestaande plannen en projecten bijgehouden in de zogenaamde woningbouwmonitor (bijlage bij de structuurvisie wonen). De woningbouwmonitor zet in aantallen uiteen waar woningbouw plaats vindt en om wat voor soort woningen het gaat. Twee keer per jaar worden de aantallen tegen het licht gehouden en wordt gekeken of de gemeente zou moeten komen tot bijstelling cq fasering van de woningbouwaantallen, bijstelling van de strategie, en hernieuwde afspraken binnen het Bestuurlijk Overleg Stadsregio Leeuwarden (BOSL) met de omringende gemeenten en de provincie.
Belangrijke wijzigingen met het tot nu toe gevoerde woningbouwbeleid zijn dat alleen voor de gebieden buiten de bebouwde kom nog maximale bouwaantallen gelden. Ook zal de gemeente meer gaan sturen op de kwaliteit van het wonen, waarbij aspecten als duurzaamheid en levensloopbestendigheid van belang zijn, in plaats van op de aantallen.
Binnen de Structuurvisie Wonen zijn voor Aldeboarn geen nieuwe woningbouwprojecten gepland. Wel wordt aandacht besteedt aan de herstructurering van Swettebuorren, maar dit was reeds in een eerder stadium gepland en wordt inmiddels uitgevoerd.
Voor de locatie Wjitteringswei 110 is een plan ontwikkeld voor het realiseren van drie woningen in de kern en één in het buitengebied. In de “Structuurvisie Wonen” is met deze aantallen rekening gehouden. Het plan beoogd een kwaliteitsslag te maken voor dit voormalig opslagterrein. “
Dorpsvisie
Door Plaatselijk Belang is in 2003 de "Dorpsvisie Aldeboarn 2003-2010" opgesteld. Bij het ontwikkelen hiervan zijn vele inwoners betrokken. De dorpsvisie heeft als doel sturing te geven aan die veranderingen, zodat ook in de toekomst Aldeboarn een dorp is waar het prettig wonen is voor jong en oud. In de visie worden ideeën en acties voor een leefbaar Aldeboarn vastgelegd. In de visie op Aldeboarn wordt een beeld geschetst hoe Aldeboarn er in 2010 uit zal zien ten aanzien van Wonen, Werken en Welzijn in en rond Aldeboarn.
Welstandsnota
Het doel van het welstandsbeleid van de gemeente Boarnsterhim (vastgelegd in de welstandsnota van 19 maart 2004) is een effectief, controleerbaar en klantvriendelijk welstandstoezicht, waarbij particulieren, opdrachtgevers en architecten zich in een vroeg stadium op de hoogte kunnen stellen over de van toepassing zijnde welstandscriteria.
Bij de welstandsbeoordeling van bouwplannen wordt onderscheid gemaakt in: gebiedsgerichte criteria, sneltoetscriteria en algemene principes. De gebiedsgerichte criteria zijn specifiek afgestemd op de kenmerken van een bepaald gebied of wijk. Sneltoetscriteria gelden voor veel voorkomende kleine licht vergunningplichtige bouwwerken. Bij algemene principes gaat het om een aantal vakkundige beoordelingsaspecten, die gezamenlijk het algemene denk- en motiveringskader bij de beoordeling van bouwplannen vormen.
Bij aanvragen voor een omgevingsvergunning (voorheen 'bouwvergunning') (binnen onderhavige bestemmingsplanregeling) zal een beoordeling plaatsvinden op basis van de welstandsnota, dan wel de aanvullende welstandsbeleidsplannen welke zijn toegevoegd aan de welstandsnota.
Prostitutiebeleid
Gemeenten zijn sinds oktober 2000 aangewezen op eigen beleid en regulering van het prostitutiewezen binnen hun gemeentegrenzen. Op dit moment zijn er binnen de gemeente Boarnsterhim geen seksinrichtingen gevestigd. Het gemeentelijk beleid (vastgesteld 26 augustus 2003) is gericht op de vestiging van ten hoogste één seksinriching in het buitengebied. In de door de gemeente opgestelde beleidsnotitie "prostitutiebeleid gemeente Boarnsterhim" stelt de gemeente als eis dat de seksinrichting uitsluitend gevestigd mag worden in een bestaand pand in het buitengebied. Daarnaast dient de seksinrichting op tenminste 250 meter van een woonbestemming te liggen en op tenminste 500 meter van de bebouwde kom of buurtschap. Verder moet er een goede verkeersontsluiting zijn en voldoende parkeerplaatsen.
Gelet op het feit dat uitsluitend in het buitengebied een seksinrichting mag worden gevestigd is dit aspect voor het onderhavige bestemmingsplan niet van belang. Binnen dit bestemmingsplan is het dan ook niet toegestaan een seksinrichting op te richten.
Woonschepenbeleid
In Aldeboarn zijn twee woonboten met een vaste ligplaats. De regeling met betrekking tot permanente woonschepen was vastgelegd in de Woonschepenverordening Boarnsterhim (1994). Hierin was exact aangegeven waar de verschillende permanent bewoonde woonschepen zijn toegelaten. Deze verordening is vervallen in verband met afschaffing van de wet op de woonwagens en woonschepen. De gemeente is bezig hiertoe nieuw beleid te formuleren, welke te zijner tijd zal worden verwerkt in het bestemmingsplan. Vooralsnog is de bestaande situatie vastgelegd.
Notitie "Criteria voor de realisatie van bedrijfswoningen"
Het wonen bij het bedrijf wordt door veel ondernemers gezien als een belangrijke meerwaarde, ook als dat vanuit de bedrijfsvoering eigenlijk niet echt nodig is en er voldoende mogelijkheden zijn voor huisvesting in een woongebied in de directe omgeving. De aanwezigheid van bedrijfswoningen beperkt de ontplooiing van bestaande bedrijven in de omgeving en bemoeilijkt de vestiging van nieuwe bedrijven, vooral als die bedrijven behoren tot een wat zwaardere milieucategorie. In de notitie "Criteria voor de realisatie van bedrijfswoningen" wordt de conclusie getrokken dat een terughoudend beleid ten aanzien van het toelaten van bedrijfswoningen op bedrijventerreinen op zijn plaats is. Bedrijfswoningen zouden in elk geval moeten worden uit-gesloten als bedrijven qua geur, stof en gevaar behoren tot VNG-milieucategorie 3 (100 meter) en hoger. Als toch bedrijfswoningen op een bedrijventerrein of een deel daarvan worden toe-gelaten, is een vrijstellingsregeling aan te bevelen. Hiervoor zijn in de notitie diverse criteria opgenomen. Bij de notitie is een indicatieve lijst gevoegd, waarin is aangegeven bij welke typen bedrijven en instellingen een bedrijfswoning noodzakelijk is/ kan zijn.
Kleinschalig Kamperen
Als wordt gekeken naar het aantal reguliere campings in de gemeente, mag worden verondersteld dat deze door het kleinschalig kamperen geen concurrentie wordt aangedaan. Ook al omdat het kleinschalig kamperen binnen de gemeente relatief gering is. De gemeente staat open voor de ontwikkeling van kleinschalig kamperen op erven bij agrarische bedrijven en bij bedrijven voor botenverhuur, zeilscholen en maneges. Ook bij jachthavens is dit mogelijk.