Plan: | Ontwerp bestemmingsplan Mijnbouwlocatie Ranum |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0053.BPWI2010INBR2-VA01 |
In het kader van de inspraak is er één reactie binnengekomen die als bijlage is opgenomen. Inhoudelijk wordt daarin gereageerd op een aantal zaken die onderstaand beknopt weergegeven zijn:
1. De aan- en afvoerroute zorgt voor een aanzienlijke en langdurige (6-9 maanden afhankelijk van het aantal boringen) verkeerstoename. Door het verhogen van de verkeersintensiteit met zwaar en groot verkeer zal de situatie zeker verslechteren. Er is juist een toezegging door de gemeente gedaan dat de verkeerssituatie aan de Schouwerzijlsterweg moet verbeteren. De route via de Schouwerzijlsterweg voldoet niet aan de maatschappelijke steun.
Reactie gemeente:
Tijdens de aanleg van de mijnbouwlocatie, de boorfase en de aan- en afvoer van een geluidswand en de boorinstallatie zal er een toename in het aantal transportbewegingen zijn. Om geen nadelige beïnvloeding van de verkeersveiligheid te veroorzaken, zullen in overleg met de wegbeheerders passende maatregelen worden getroffen en zal zonodig bebording worden aangebracht.
De aanlegfase van de locatie neemt ca. 3 maand in beslag, waarbij gedurende ca 3 weken dagelijks hoofdzakelijk zandtransport met trucks zal plaatsvinden.
In een later stadium zal er enkele dagen voor aankomst van de boring een geluidswand aangevoerd en gebouwd gaan worden langs de noordzijde van de locatie. Dit duurt ongeveer 2 dagen en zal ca 12 transporten bedragen. Kort daarna zal de aanvoer van de boortoren plaatsvinden. Dit duurt ongeveer 5 dagen en zal ca 60 transporten bedragen. Tijdens de boring, welke op zich ca 2,5 maand zal duren, zal het transport veel minder zijn. De afvoertransport-frequentie van zowel de boortoren als geluidswand bedraagt hetzelfde als tijdens de aanvoer.
Voordat gestart zal gaan worden met de aanleg & productie van de locatie zal afstemming plaatsvinden met omwonenden. Hierbij zal zoveel mogelijk inzicht gegeven worden in de planning van het transport. Daarnaast zal de NAM in de locale media aandacht besteden aan de start van de werkzaamheden via een nieuwsbrief en in het huis aan huis blad.
De aanvoer-transportroute zal via de N 361 en de Schouwerzijlsterweg lopen. De afvoer (met lege trucks) is via een nieuw aan te leggen ontsluitingsweg naar het industrieterrein “Het Aanleg”. Op deze wijze worden passages op de Schouwerzijlsterweg voorkomen.
De verplichte transportroute wordt via routekaarten verstrekt aan de in te zetten transportbedrijven (zie ook afbeelding op blz. 22). Voor de mede wegverkeersgebruiker hanteren wij voor onze transporten op de Schouwerzijlsterweg, “Het Aanleg”, en in de bebouwde kom van het dorp Winsum een maximum snelheid van 30 km/uur. Bij de openbare zijwegen van de transportroute worden borden geplaatst “Verboden voor NAM verkeer”.
NAM is bereid tot het aanpassen van transporten wanneer de Schouwerzijlsterweg (in de bebouwde kom), intensief door fietsende naar het bestaande sportveld begevende kinderen wordt gebruikt. In verband met de zijdelings geparkeerde auto's en verhoogde fietsers-intensiteit zal er op zaterdagen in het voetbalseizoen geen transport plaatsvinden.
Door middel van bovenstaande maatregelen is de gemeente van mening dat er een logische verkeersroute ontstaat waarbij bovendien de verkeersveiligheid voldoende gegarandeerd kan worden.
Het is de gemeente Winsum ook niet gebleken dat er onvoldoende maatschappelijke steun zou zijn voor dit initiatief. Daarnaast is de gemeente van mening dat de gekozen locatie en daarmee samenhangende landschappelijke inpassing geschikt is.
2. Er worden in de inspraakreactie een aantal alternatieve aan- en afvoerroutes benoemd die gebruikt kunnen worden:
Reactie gemeente:
3. Bezwaar wordt gemaakt tegen de beoogde boorlocatie en de beoogde route via Schouwerzijlsterweg.
Reactie gemeente:
Waarom de beoogde locatie niet geschikt is wordt behoudens de verkeerssituatie niet verder onderbouwd. De gemeente is van mening dat de locatie grenzend aan het dorp een geschikte locatie is die de openheid van het gebied zo min mogelijk aantast.
Ten aanzien van het bezwaar met betrekking tot de verkeersituatie wordt kortheidshalve verwezen naar bovenstaande reacties waarin onderbouwd wordt waarom de gekozen locatie de meest geschikte is.