direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Parapluplan Geluidzone Bedrijventerrein Trekkersveld
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0050.BPParapluGeluidTV-ON01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doelstelling

1.1.1 Aanleiding

De gemeente Zeewolde is voornemens een bedrijventerrein te realiseren dat grenst aan het bestaande bedrijventerrein Trekkersveld III; project Trekkersveld IV.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluidTV-ON01_0001.png"
Afbeelding 1.1 - beoogde uitbreiding bedrijventerrein Trekkersveld IV (bron: BKP)

Een groot deel van de gemeentelijke bedrijvigheid is al gevestigd op Trekkersveld I, II en III. De laatste uitbreiding van het bedrijventerrein Trekkersveld (fase III) is nagenoeg volledig uitgegeven. In de gemeentelijke structuurvisie heeft de gemeente voor Trekkersveld de keuze gemaakt voor een verdere ontwikkeling gericht op middelgrote en grote bedrijven in de sectoren transport, logistiek, productie, groothandel en industrie.

Uit recente behoefteramingen blijkt voor Zeewolde een ruimtebehoefte van circa 35 hectare tot en met het jaar 2030. Het voornemen is om het bestaande bedrijventerrein parallel aan de Gooiseweg als regulier bedrijventerrein uit te breiden met 35 hectare bruto.

1.1.2 Voorgeschiedenis

Op 16 december 2021 is het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Trekkersveld IV' met MER en onderzoeken, het ontwerpbestemmingsplan 'Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld', het Beeldkwaliteitplan 'Trekkersveld IV en Datacenter Campus' en de ontwerpbesluiten Hogere grenswaarden (gewijzigd) vastgesteld.
Deze plannen hadden betrekking op de uitbreiding van het bestaande bedrijventerrein Trekkersveld I, II en III evenals de mogelijke vestiging van een hyperscale datacenter en de daarbij behorende verruiming van de geluidszone.

Op 16 februari 2022 heeft de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) voor 9 maanden een voorbereidingsbesluit genomen om de vestiging van nieuwe hyperscale datacenters in Nederland tegen te gaan met uitzondering van de gemeenten Hollands Kroon en Het Hogeland. Het doel hiervan is dat het kabinet via een AMvB regie gaat nemen over de vestiging van hyperscale datacenters in Nederland. Op 10 juli 2023 is het ontwerp van het AMvB 'Wijziging van het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening en het Besluit kwaliteit leefomgeving in verband met hyperscale datacenta' gepubliceerd.
Op 16 november 2022 is een tweede voorbereidingsbesluit gepubliceerd voor heel Nederland, wederom voor 9 maanden. Op 12 juli 2023 is het derde voorbereidingsbesluit vastgesteld en bekendgemaakt.

De bestemmingsplannen en de bijbehorende stukken hebben vanaf eind maart 2022 ter inzage gelegen voor beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak bij de Raad van State. Hierop zijn meerdere beroepen ingediend. Op 6 juni 2022 heeft een regiezitting plaatsgevonden waarbij de stand van zaken rondom de betrokken plannen is besproken en procesafspraken zijn gemaakt.
Gedurende de behandeling van het plan bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft de initiatiefnemer voor het datacenter zich op 30 juni 2022 teruggetrokken. Een en ander heeft tot gevolg dat de uitvoerbaarheid van deze bestemming, mede gelet op het eerder genoemde voorbereidingsbesluit van de minister, onder druk is komen te staan. Nieuwe aanvragen dienen op grond van het voorbereidingsbesluit immers te worden aangehouden.
Bovendien gaat het AMvB vastleggen dat gemeenten in een bestemmingsplan (of omgevingsplan) geen nieuwe hyperscale datacentra mogen toelaten door de vestiging van deze bedrijven te verbieden (zie paragraaf 4.1).

Een en ander leidt ertoe dat op 20 september 2023 de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft besloten om:

  • het besluit van de raad van de gemeente Zeewolde van 16 december 2021 tot vaststelling van het bestemmingsplan 'Trekkersveld IV' integraal te vernietigen. Er was vanwege het aspect 'stikstof' geen ruimte aanwezig om het deel van het bestemmingsplan ten behoeve van de uitbreiding van het bedrijventterrein Trekkersveld IV in stand te laten;
  • de besluiten van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeewolde van 18 maart 2022 tot vaststelling van hogere waarden te vernietigen

De uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (202201810/1/R1, d.d. 20 september 2023) is als bijlage 1 in de toelichting van dit plan opgenomen.

Doordat het gehele bestemmingsplan Trekkersveld IV, en daarmee ook het Beeldkwaliteitplan Trekkersveld IV, integraal is vernietigd worden de oorspronkelijke (agrarische) bestemmingen die voor de vaststelling van het bestemmingsplan Trekkersveld IV golden (zie paragraaf 1.3) weer in ere hersteld.

Hoewel de besluiten tot vaststelling van de hogere waarden zijn vernietigd is het besluit van de raad van de gemeente Zeewolde tot vaststelling van het bestemmingsplan 'Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld' niet vernietigd. Dit betekent dat het geldende parapluplan integraal herzien moet worden om de te ruime geluidzone - industrielawaai in overeenstemming te brengen met de beoogde nieuwe geluidcontour als gevolg van de uitbreiding van het bedrijventerrein Trekkerveld IV.

1.1.3 Huidige stand van zaken

Ten behoeve van de uitbreiding van het reguliere bedrijventerrein wordt een nieuw bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Trekkersveld IV' in procedure gebracht. Hierin wordt het de uitbreiding van het bedrijventerrein Trekkersveld IV aangewezen als een geluidgezoneerd industrieterrein in de zin van de Wet geluidhinder. Dat betekent dat geluidzoneringsplichtige inrichtingen worden toegestaan, zoals opgenomen in onderdeel D van bijlage 1 van het Besluit omgevingsrecht (Bor).

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluidTV-ON01_0002.png"
afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluidTV-ON01_0003.png"
Afbeelding 1.2 - uitsnede bestemmingsplan t.b.v. Bedrijventerrein Trekkersveld IV (ontwerp)

Op grond van het geldende bestemmingsplan Horsterparc en Trekkersveld 2011 en de beheersverordening Trekkersveld III is Trekkersveld en Horsterparc aangewezen als geluidgezoneerd industrieterrein in de zin van de Wet geluidhinder. De bijbehorende geluidzone - industrielawaai is (grotendeels) geborgd in de omliggende bestemmingsplannen Buitengebied 2016 en Vestingveld (zie paragraaf 1.3).

Aan de noordoostzijde zijn een deel van de gronden op grond van het geldende bestemmingsplan 'Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld' door de vernietiging van het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Trekkersveld IV' ten onrechte aangemerkt als geluidzone - industrielawaai.
Een geluidzone rondom een geluidgezoneerd industrieterrein kan alleen worden aangepast bij vaststelling van een nieuw bestemmingsplan. De verruiming kan mogelijk consequenties hebben voor bestaande woningen en andere geluidgevoelige objecten in het bestaande én het nieuwe gedeelte van de zone.

Voorliggend paraplubestemmingsplan beoogt de aanpassing van de geluidzone - industrielawaai opnieuw vast te leggen in een partiële herziening van de geldende bestemmingsplannen.

1.2 Ligging plangebied en begrenzing plangebied

Het plangebied van het bestemmingsplan Parapluplan Geluidzone Bedrijventerrein Trekkersveld ligt ten noordwesten van de kern Zeewolde, ten noorden van de Gooiseweg (N305).

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluidTV-ON01_0004.png"
Afbeelding 1.3 - globale ligging plangebied

Het plangebied ligt rondom het bestaande bedrijventerreinen Horsterparc en Trekkersveld III en de geplande uitbreiding van Trekkersveld IV. Het voorliggende plangebied wordt in onderstaande afbeelding globaal weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluidTV-ON01_0005.jpg"
Afbeelding 1.4 - globale begrenzing plangebied (rode contour)

De grens van het plangebied wordt vooral gevormd door het geldende 'Parapluplan Verruiming geluidzone Trekkersveld' ten opzichte van de oorspronkelijk bestemde geluidzone. De oorspronkelijke bestaande geluidzone maakt geen deel uit van het voorliggende paraplubestemmingsplan.

1.3 Geldende bestemmingsplannen

Vanwege de inperking van de geldende geluidzone dient het 'Parapluplan verruiming geluidzone Trekkerveld' te worden herzien.
Daarnaast worden de bestemmingsplannen therzien waarin de geluidzone is geborgd, te weten de bestemmingsplannen 'Buitengebied 2016', 'Vestingveld', 'Reparatieplan Buitengebied 2018' en 'Buitengebied 2016 - 2e herziening 2019' en het Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde.

Bestemmingsplan Parapluplan Verruiming Geluidzone Trekkersveld
Het parapluplan verruiming geluidzone Trekkerveld is op 16 december 2021 vastgesteld en inmiddels onherroepelijk. De betreffende gronden hebben de gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie' gekregen. Daarmee is destijds de beoogde verruiming van de geluidszone vastgelegd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluidTV-ON01_0006.png" Afbeelding 1.5 - uitsnede geldend bestemmingsplan Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld

Bestemmingsplan Buitengebied 2016
Voor het grootste deel van het plangebied Parapluplan Geluidzone Bedrijventerrein Trekkersveld is het bestemmingsplan 'Buitengebied 2016' van kracht, zoals vastgesteld op 29 september 2016.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluidTV-ON01_0007.png"
Afbeelding 1.6 - uitsnede geldend bestemmingsplan Buitengebied 2016

Rondom het gezoneerde 'industrieterrein' Trekkersveld is de 'geluidzone - industrie' aangeduid. Binnen deze gebiedsaanduiding heeft een groot deel van de gronden de bestemmingen 'Agrarisch', met een vijftal agrarische bedrijven langs de Schollevaarweg 17 en 21 en Ossenkampweg 12 en 16/16a en Baardmeesweg 9 (bouwvlak met de functieaanduiding 'specifieke vorm van agrarisch - bedrijfskavel agrarisch bedrijf'). De gronden zijn bestemd voor agrarisch grondgebruik. Het bedrijf aan de Ossenkampweg 12 is tevens aangeduid als paardenhouderij. Ter plaatse bevinden zich 6 bedrijfswoningen.

Binnen het plangebied bevindt zich aan de Helling 1 een wijnboerderij met de bestemming Gemengd - Wijngoed', met eveneens een bedrijfswoning.

Bestemmingsplan Vestingveld
Een deel van de bestaande geluidzone is vastgelegd in het bestemmingsplan Vestingveld, zoals vastgesteld op 26 mei 2011.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluidTV-ON01_0008.png"
Afbeelding 1.7 - uitsnede geldend bestemmingsplan Vestingveld

De gronden hebben een bestemming Bedrijventerrein. Ter plaatse is perifere detailhandel toegestaan en lichte vormen van horeca (categorie 1). Daarnaast is een deel van de gronden voorzien van een groen- en verkeersbestemming.

'Reparatieplan Buitengebied 2018' en 'Buitengebied 2016 - 2e herziening 2019'
Ter plaatse gelden ook de bestemmingsplannen 'Reparatieplan Buitengebied 2018' en 'Buitengebied 2016 - 2e herziening 2019'. In het geval van het bestemmingsplan 'Reparatieplan Buitengebied 2018' betreft het aanpassingen naar aanleiding van de uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State ten aanzien van enkele percelen, buiten het plangebied, en een aantal kleine aanpassingen in de planregels.
Voor wat betreft het bestemmingsplan 'Buitengebied 2016 - 2e herziening 2019' heeft deze onder andere betrekking op de juiste ligging van de hoogspanningsleidingen in het plangebied en de verwerking van de actualisatie van het archeologiebeleid. Ook zijn op diverse locaties ondergeschikte aanpassingen op de verbeelding doorgevoerd vanwege het Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde.

Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde
Direct aan de overzijde van de Hoge Vaart geldt het Rijksinpassingsplan 'Windpark Zeewolde', zoals dat is vastgesteld op 2 maart 2018.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluidTV-ON01_0009.png"
Afbeelding 1.8 - uitsnede geldend Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde (www.ruimtelijkeplannen.nl)

Het inpassingsplan heeft als voornemen om de realisatie van het Windpark Zeewolde mogelijk te maken. Met het inpassingsplan is ervoor gekozen om de onderliggende bestemmingsplannen zoveel mogelijk intact te laten.
Ter hoogte van het plangebied zijn de meeste gronden in aanvulling van het oorspronkelijke agrarische bestemming aangewezen als 'overige zone - windparkinfrastructuur 1'. Ter plaatse zijn de gronden bestemd voor schakelkasten, transformatoren, kabels en leidingen, onderhoudswegen, op- en afritten en kraanopstelplaatsen ten behoeve van het onderhoud van de windturbines. De windturbines (in lijnopstelling) zelf zijn bestemd als 'Bedrijf - Windturbinepark'.
Op de verbeelding zijn de omliggende bedrijfswoningen aangeduid als 'overige zone - molenaarswoning'. Hiermee wordt aangegeven dat de eigenaren/bewoners van de betreffende woningen toezicht houden op het windpark en daarvoor kleine onderhoudswerkzaamheden verrichten.
De gronden waar de rotoren van windturbines over (kunnen) draaien, zijn aangeduid met de specifieke gebiedsaanduiding 'overige zone - overdraai'.

1.4 Planvorm

Het voorliggende bestemmingsplan betreft wederom een zogenaamd paraplubestemmingsplan. Een paraplubestemmingsplan is een (partiële) herziening van meerdere bestemmingsplannen tegelijkertijd, in dit geval de geldende plannen zoals genoemd in paragraaf 1.3.
In een paraplubestemmingsplan worden de geldende bestemmingsplannen op een of meer aspecten aangepast of aangevuld. Voor het overige blijven de desbetreffende bestemmingsplannen (regels en verbeelding) van kracht.

1.5 De bij het plan behorende stukken

Het bestemmingsplan 'Parapluplan Geluidzone Bedrijventerrein Trekkersveld' met identificatienummer NL.IMRO.0050.BPParapluGeluidTV-ON01 bestaat, naast deze toelichting, uit de volgende stukken:

  • verbeelding;
  • planregels.

De verbeelding en de planregels vormen samen het juridisch bindende plan en kunnen enkel in samenhang met elkaar 'gelezen' worden.
Op de verbeelding zijn de bestemmingen van de in het plangebied begrepen gronden aangegeven. Aan deze bestemmingen zijn regels verbonden om de uitgangspunten van het plan zeker te stellen.

De toelichting is niet juridisch bindend, maar is niettemin een belangrijk document bij het bestemmingsplan. De toelichting geeft aan wat de beweegredenen en achtergronden zijn die aan het plan ten grondslag liggen en doet verslag van het onderzoek dat aan het bestemmingsplan vooraf is gegaan. Tot slot is de toelichting van wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing van het bestemmingsplan.

1.6 Opzet van de toelichting: leeswijzer

De toelichting is als volgt opgebouwd:

  • hoofdstuk 2 staat stil bij de huidige en toekomstige situatie van het plangebied;
  • in hoofdstuk 3 is aangegeven dat er geen relevant beleid voor deze herziening is;
  • de gevolgen of effecten op de planologische- en milieutechnische aspecten worden in hoofdstuk 4 beschreven;
  • in hoofdstuk 5 worden de gehanteerde juridische regeling beschreven;
  • hoofdstuk 6, heeft betrekking op de maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan.

Hoofdstuk 2 Nieuwe geluidzone Trekkersveld

2.1 Bestaande situatie

De bestaande bedrijventerreinen Horsterparc en Trekkersveld I, II en III vormen een geluidgezoneerd industrieterrein in de zin van de Wet geluidhinder. Dat betekent dat op het aangewezen industrieterrein inrichtingen zijn toegestaan zoals opgenomen in onderdeel D van bijlage 1 van het Besluit omgevingsrecht (Bor). Op grond van het geldende bestemmingsplan Horsterparc en Trekkersveld 2011 en de beheersverordening Trekkersveld III worden bedrijven en inrichtingen toegestaan die als een geluidzoneringsplichtige inrichting worden beschouwd. In 2006 is door de gemeenteraad van Zeewolde voor Trekkersveld en Horsterparc op basis van een paraplubestemmingsplan een nieuwe geluidzone vastgesteld.
Bijgaande afbeelding geeft de ligging van deze geluidzone weer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluidTV-ON01_0010.png"
Afbeelding 2.1 - ligging oorspronkelijke geluidzone industrielawaai (bron: bestemmingsplan Horsterparc en Trekkersveld 2011)

Vanwege de uitbreiding van het bedrijventerrein Trekkersveld IV en de beoogde vestiging van een datacenter is de oorspronklijke geluidzone industrielawaai vanwege Horsterparc en Trekkersveld I, II, III en IV en het datacenter verruimd.
In navolgde afbeelding is de uitbreiding van de geluidzone zichtbaar gemaakt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluidTV-ON01_0011.png"

Afbeelding 2.2 - ligging uitbreiding geluidzone industrielawaai (bron: parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld)

De geluidzone is op dit moment vastgelegd in de bestemmingsplannen Buitengebied 2016 en Vestingveld en aanvullend in het Parapluplan Verruiming Geluidzone Trekkersveld. Op de buitengrens van de vastgestelde geluidzone mag de cumulatieve geluidbelasting van alle op het industrieterrein gevestigde inrichtingen niet hoger zijn dan 50 dB(A) etmaalwaarde.
Voor de bestaande woningen aan de Baardmeesweg 13 en Bosruiterweg 6 zijn hogere waarden vastgesteld van respectievelijk 54 en 55 dB(A). Als gevolg van de uitbreiding van het bedrijventerrein Trekkersveld IV wordt de woning aan de Baardmeesweg 13 gesloopt.

2.2 Nieuwe situatie

Voor de uitbreiding van het bedrijventerrein Trekkersveld IV wordt in het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Trekkersveld IV' bij recht bedrijven mogelijk gemaakt tot maximaal milieucategorie 3.2. Er worden op de uitbreiding van het bedrijventerrein Trekkersveld IV geluidzoneringsplichtige inrichting toegestaan. In de praktijk zal een geluidzoneringsplichtige inrichting zich echter niet kunnen vestigen, omdat dergelijke bedrijven in hogere milieucategorieën vallen.

De bestaande woning aan de Baardmeesweg 13 worden als gevolg van de uitbreidingsplannen gesloopt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluidTV-ON01_0012.png"
Afbeelding - beoogde uitbreiding Trekkersveld IV (bron: BKP Trekkersveld IV)

Voor de uitbreiding van het industrieterrein Trekkersveld en Horsterparc met Trekkersveld IV dienen de omvang van het gezoneerde industrieterrein en de geluidzone te worden ingeperkt. In de basis wordt de nieuw vast te stellen geluidzone gebaseerd op de berekende 49 dB(A) etmaalwaarde-contour vanwege het bestaande industrieterrein plus de uitbreiding met Trekkersveld IV (zie paragraaf 4.1).

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluidTV-ON01_0013.png"
Afbeelding - overzicht van bestaande en nieuwe geluidzone industrielawaai

In onderstaande afbeelding is de nieuwe grens van het geluidgezoneerde industrieterrein weergegeven. Het gaat daarbij om het bestaande industrieterrein Horsterparc en Trekkersveld met de uitbreiding Trekkersveld IV.

In onderstaande afbeelding is tevens de verruimde buitengrens aangegeven van de vast te stellen 'geluidzone - industrielawaai'. In het akoestisch onderzoek, dat als bijlage 2 in deze toelichting is opgenomen, wordt ingegaan op de uitbreiding van het industrieterrein (zie ook paragraaf 4.1 van deze toelichting).

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluidTV-ON01_0014.png"
Afbeelding - voorstel buitengrens [49 dB(A)] voor de nieuwe geluidzone

Hoofdstuk 3 Beleidskader

Dit plan betreft een partiële herziening van de bestemmingsplannen (zie paragraaf 1.3):

  • 'Parapluplan Verruiming Geluidzone Trekkersveld';
  • 'Buitengebied 2016';
  • 'Vestingveld' ;
  • 'Reparatieplan Buitengebied 2018'l
  • 'Buitengebied 2016 - 2e herziening 2019';
  • 'Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde'.

In deze plannen wordt de geluidzone die, naar aanleiding van uitbreiding van het bedrijventerrein Trekkersveld IV, ingeperkt wordt opgenomen. De herziening betreft slechts de ligging van de aanduiding 'geluidzone - industrie'. Deze wijziging past binnen het bestaande beleidskader van de genoemde bestemmingsplannen.

Voor het relevante beleidskader voor deze partiële herziening wordt verwezen naar de geldende bestemmingsplannen.

Hoofdstuk 4 Milieu- en omgevingsaspecten

Deze partiële herziening voorziet in het verruimen van de bestaande geluidzone. Omdat het slechts een aanpassing van de geluidzone in deze plannen betreft, is alleen het aspect 'geluid' van belang.

4.1 Geluid

Ten behoeve van het bestemmingsplan Bedrijventerrein Trekkersveld IV en voorliggend parapluplan is een nieuw akoestisch onderzoek vanwege industrielawaai uitgevoerd. Het volledige akoestische onderzoek is als bijlage 2 in de toelichting opgenomen.

4.1.1 Industrielawaai

Door de uitbreiding van het bestaande bedrijventerrein Trekkersveld te Zeewolde met Trekkersveld IV zal de geluidemissie toenemen. Op basis van een invulling met maximaal milieucategorie 3.2 bedrijven en een geluidemissie van 60 dB(A)/m2 is in het akoestisch onderzoek de geluidbelasting vanwege de nieuwe situatie na uitbreiding berekend.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluidTV-ON01_0015.png"
Afbeelding - berekende 50 dB(A) etmaalwaardecontour na uitbreiding met Trekkersveld IV (rood) en geluidzone voor uitbreiding (roze) (bron: Akoestisch onderzoek)

Uit voorgaande afbeelding blijkt dat de geluidzone aan de noordoostzijde moet worden gewijzigd, ten minste tot aan de berekende 50 dB(A) etmaalwaardecontour. Door de gemeente Zeewolde/OFGV is aangegeven enige marge (werkruimte) in te bouwen bij het vaststellen van de nieuwe geluidzone, gebaseerd op de berekende 49 dB(A) etmaalwaardecontour.

De nieuwe geluidzone zoals in het voorliggende bestemmingsplan “Parapluplan Geluidzone Bedrijventerrein Trekkersveld”wordt geborgd is weergegeven in navolgende afbeelding.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluidTV-ON01_0016.png"

Afbeelding - nieuwe geluidzone “Parapluplan Geluidzone Bedrijventerrein Trekkersveld”

In het akoestisch onderzoek is een overzicht opgenomen van de berekende geluidbelastingen op de in het zonemodel opgenomen toetspunten en de woning Baardmeesweg 9. In onderstaande tabel is een samenvatting gegeven voor de meest relevante woningen.

Tabel - berekende geluidbelasting woningen in de omgeving van Trekkersveld en eerder vastgestelde hogere waarden (deels vernietigd)

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluidTV-ON01_0017.png"

Hogere waarde vanwege industrielawaai
Omdat het bestemmingsplan “Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld” niet is vernietigd, komen er geen extra woningen binnen de nieuw vast te stellen geluidzone te liggen, maar dienen er wel opnieuw hogere waarden te worden vastgesteld. Dit zijn dezelfde woningen als waarvoor in het kader van het nu geldende bestemmingsplan 'Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld' al hogere waarden zijn vastgesteld. De hogere grenswaarden zijn echter vernietigd.

Uit bovenstaande tabel blijkt dat de berekende geluidbelasting voor deze woningen 1 dB(A) onder de vastgestelde hogere waarden ligt. Omdat de 49 dB(A) etmaalwaardecontour als nieuwe zonegrens wordt vastgelegd (dus 1 dB meer ruimte dan berekend), zijn de eerder vastgestelde (en vernietigde) hogere waarden opnieuw passend.
Hoewel de woning Baardmeesweg 9 net binnen de nieuwe geluidzone ligt, bedraagt de berekende geluidbelasting 49 dB(A) etmaalwaarde. Inclusief de werkruimte van 1 dB(A) bedraagt dit 50 dB(A) etmaalwaarde en is voor deze woning geen hogere waarde nodig.

Hogere waarde
Als gevolg van de voorliggende plannen dient een vanwege het industrielawaai op het bedrijventerrein Trekkersveld een hogere grenswaarde te worden vastgesteld voor bestaande (bedrijfs)woningen op de percelen:

  • Helling 1                             tot een hoogte van maximaal 52 dB(A) etmaalwaarde;
  • Ossenkampweg 12         tot een hoogte van maximaal 53 dB(A) etmaalwaarde;
  • Ossenkampweg 16         tot een hoogte van maximaal 53 dB(A) etmaalwaarde;
  • Ossenkampweg 20         tot een hoogte van maximaal 51 dB(A) etmaalwaarde.

Voor Baardmeesweg 9 is een hogere grenswaarde niet nodig omdat de geluidbelasting vanwege het geluid op Trekkersveld niet hoger mag zijn dan 50 dB(A).

Op grond van artikel 110a Wgh geldt bij de vaststelling of verhoging van hogere waarden de voorwaarde dat maatregelen, gericht op het terugbrengen van de geluidsbelasting vanwege het industrieterrein onvoldoende doeltreffend zullen zijn dan wel overwegende bezwaren ontmoet van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard.

Voor de uitbreiding Trekkersveld IV geld dat maatregelen in de vorm van geluidschermen of een aarden wal vanuit landschappelijk en stedenbouwkundig niet gewenst zijn . Daarnaast kan het effect van geluidafscherming pas worden bepaald wanneer er sprake is van concrete invulling van het bedrijventerrein (hoogte van de geluidbronnen).

Voor de woningen waarvoor een hogere waarde wordt vastgesteld dient op grond van artikel 111b, lid 1 onder b te worden voldaan aan een binnenniveau van 35 dB(A). Op basis van de minimale waarde (Bouwbesluit 2012) voor de geluidwering van 20 dB(A) wordt aangenomen dat hieraan wordt voldaan.

4.1.2 Overige aspecten

4.1.2.1 Maximale geluidniveaus

Maximale geluidniveaus zijn niet relevant voor de toetsing in het kader van de Wet geluidhinder. Door de afstand van Trekkersveld IV tot de omliggende woningen binnen de nieuw vast te stellen geluidzone (ca. 400 meter) en de beoogde bedrijvigheid kan worden gesteld dat zonder meer wordt voldaan aan de algemene grenswaarden van 70/65/60 dB(A) in de dag-/avond-/nachtperiode. Per individueel bedrijf of activiteiten is de geldende milieuwetgeving van kracht (Activiteitenbesluit).

4.1.2.2 Verkeersaantrekkende werking

Indirecte hinder

Het geluid vanwege het verkeer van en naar inrichtingen op de openbare weg, wordt voor inrichtingen op gezoneerde industrieterreinen niet getoetst. Wanneer dit wel zou gebeuren, zou het speciale regime van de Wet geluidhinder, dat er onder meer van uitgaat dat een verruiming van de geluidruimte van de verkeersbewegingen op de openbare weg is toegestaan, worden doorkruist.

Toename verkeer door uitbreiding

In het akoestisch onderzoek behorend bij het vernietigde bestemmingsplan “Trekkersveld IV” is aandacht besteed aan de verkeers- en geluidtoename door Trekkersveld IV en het hyperscale datacenter. Het akoestisch effect hiervan is niet meer dan 1 dB en daarmee binnen de algemene aanvaardbaarheidsgrens van 1,5 dB. Omdat in het nieuwe bestemmingsplan het datacenter niet meer is opgenomen, blijft deze conclusie onverkort van toepassing.

4.1.3 Vertaling naar het bestemmingsplan

In het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Trekkersveld IV' worden de gronden ten behoeve van de uitbreiding van het bedrijventerrein Trekkersveld IV in de planregels en op de verbeelding aangemerkt als 'overige zone - geluidgezoneerd industrieterrein'. Ter plaatse is de vestiging van geluidzoneringsplichtige inrichtingen toegestaan.

De gronden die vallen binnen de nieuwe geluidzone, dat wil zeggen het gebied tussen het geluidgezoneerde industrieterrein en de buitenzijde van de geluidzone, (de 49 dB(A)-contour) worden in het paraplubestemmingsplan vastgelegd als 'geluidzone - industrie'. Deze gronden worden mede bestemd voor het tegengaan van een te hoge geluidbelasting voor geluidgevoelige objecten vanwege de geluidzoneringsplichtige inrichtingen op het geluidgezoneerde industrieterrein.
Geluidgevoelige gebouwen (zoals woningen), of de uitbreiding daarvan, mogen slechts binnen dit gebied worden gebouwd als de geluidsbelasting vanwege het industrieterrein op de gevel van dit geluidgevoelige gebouw niet hoger is dan de voorkeursgrenswaarde of een daarvoor vastgestelde hogere grenswaarde.

In het voorliggende 'Parapluplan Geluidzone Bedrijventerrein Trekkersveld' wordt de nieuwe geluidzone (voor zover gelegen buiten het plangebied van het bestemmingsplan voor het bedrijventerrein) verwerkt. Dit bestemmingsplan wordt tegelijk met het bestemmingsplan Bedrijventerrein Trekkersveld IV ter inzage gelegd.

Conclusie
Het aspect industrielawaai vormt, met in achtneming van het bovenstaande, geen belemmering in de planvorming.

Hoofdstuk 5 Juridische planbeschrijving

Dit plan betreft een partiële herziening van de bestemmingsplannen 'Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld', 'Buitengebied 2016', 'Vestingveld' 'Reparatieplan Buitengebied 2018' en 'Buitengebied 2016 - 2e herziening 2019' en het 'Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde' (zie paragraaf 1.3).
Daarbij wordt aangesloten bij de bestaande regeling zoals deze is opgenomen in de bestemmingsplannen 'Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld', 'Buitengebied 2016' en 'Vestingveld', hierin worden geen inhoudelijke wijzigingen aangebracht.

In de algemene aanduidingsregels van de bestemmingsplannen 'Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld', 'Buitengebied 2016' en 'Vestingveld' is de gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie' al opgenomen voor de ligging van de bestaande geluidzone. Deze regeling wordt eveneens van toepassing op de gronden die binnen de nieuwe geluidzone van Trekkersveld en Horsterparc vallen, de regels zijn in dit bestemmingsplan opnieuw opgenomen.
De regeling komt er op neer dat binnen de zone geen nieuwe woningen/bedrijfswoningen en andere in de zin van de Wet geluidhinder gevoelige gebouwen mogen worden gebouwd, met uitzondering van herbouw van woningen.
De onderliggende bestemmingen blijven van overeenkomstige toepassing. Daarvoor wordt verwezen naar de geldende bestemmingsplannen.

Voor de resterende gronden komt in het voorliggende parapluplan de geluidzone die destijds bedoeld was voor het datacenter te vervallen. Daarom is in de voorliggende planregels vastgelegd dat waar, ter plaatse van het plangebied van het bestemmingsplan Vestingveld, de gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie' niet is opgenomen deze gebiedsaanduiding is vervallen.
Hetzelfde geldt ook voor de gronden ter hoogte van het bestemmingsplan Vestingveld aan de zuidzijde van het voorliggend plangebied. Daar bleek bij inmeting dat de bestaande geluidzone destijds te ruim was aangegeven.

Hoofdstuk 6 Procedure

Deze partiële herziening wordt gedurende zes weken als ontwerp ter inzage gelegd. Tijdens deze periode heeft een ieder de mogelijkheid om zienswijzen naar voren te brengen. Na afloop van deze periode wordt de partiële herziening, al dan niet gewijzigd, vastgesteld. De terinzagelegging vindt gelijktijdig plaats met de terinzagelegging van het ontwerp van het bestemmingsplan Bedrijventerrein Trekkersveld IV.