Plan: | Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0050.BPParapluGeluid-VS01 |
De gemeente Zeewolde en de initiatiefnemer voor een datacenter zijn voornemens een bedrijventerrein te realiseren dat grenst aan het bestaande bedrijventerrein Trekkersveld III; project Trekkersveld IV. Trekkersveld IV is 201 hectare (bruto) groot.
Het plan bestaat uit twee delen:
Afbeelding - uitsnede bestemmingsplan Bedrijventerrein Trekkersveld IV (ontwerp)
Ten behoeve van het project Trekkersveld IV (uitbreiding bedrijventerrein en datacenter) wordt een nieuw bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Trekkersveld IV' in procedure gebracht. Hierin wordt Trekkersveld IV aangewezen als een geluidgezoneerd industrieterrein in de zin van de Wet geluidhinder. Dat betekent dat geluidzoneringsplichtige inrichtingen worden toegestaan, zoals opgenomen in onderdeel D van bijlage 1 van het Besluit omgevingsrecht (Bor).
Op grond van het geldende bestemmingsplan Horsterparc en Trekkersveld 2011 en de beheersverordening Trekkersveld III is Trekkersveld en Horsterparc aangewezen als geluidgezoneerd industrieterrein in de zin van de Wet geluidhinder. De bijbehorende geluidzone - industrielawaai is (grotendeels) geborgd in de omliggende bestemmingsplannen Buitengebied 2016 en Vestingveld (zie paragraaf 1.3).
Als gevolg van de uitbreiding van Trekkersveld IV en de vestiging van een datacenter wordt de bestaande geluidzone voor het industrieterrein verruimd. Een geluidzone rond een industrieterrein kan alleen worden verruimd bij vaststelling van een nieuw bestemmingsplan. De verruiming kan mogelijk consequenties hebben voor bestaande woningen en andere geluidgevoelige objecten in het bestaande én het nieuwe gedeelte van de zone.
Voorliggend paraplubestemmingsplan beoogd de verruiming van de bestaande geluidzone vast te leggen in een partiële herziening van de geldende bestemmingsplannen.
Het plangebied van het bestemmingsplan Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld ligt ten noordwesten van de kern Zeewolde, ten noorden van de Gooiseweg (N305).
Afbeelding - globale ligging plangebied
Het plangebied ligt rondom het bestaande bedrijventerreinen Horsterparc en Trekkersveld III en de geplande uitbreiding van Trekkersveld IV (de uitbreiding en het datacenter). Het plangebied wordt in onderstaande afbeelding globaal weergegeven.
Afbeelding - globale begrenzing plangebied (rode contour)
De grens van het plangebied wordt gevormd door de verruiming van de nieuwe geluidzone ten opzichte van de bestaande en reeds bestemde geluidzone. De bestaande geluidzone maakt geen deel uit van het voorliggende paraplubestemmingsplan.
Vanwege de verruiming van de geluidzone dienen de bestemmingsplannen te worden herzien waarin de bestaande geluidzone is geborgd, te weten het bestemmingsplan Buitengebied 2016 en het bestemmingsplan Vestingveld.
Daarnaast is binnen het plangebied een aantal plannen van kracht die een aanvulling vormen, het betreft het 'Reparatieplan Buitengebied 2018' en 'Buitengebied 2016 - 2e herziening 2019' en het Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde.
Bestemmingsplan Buitengebied 2016
Voor het grootste deel van het plangebied Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld is het bestemmingsplan 'Buitengebied 2016' van kracht, zoals vastgesteld op 29 september 2016.
Afbeelding - uitsnede geldend bestemmingsplan Buitengebied 2016
Rondom het gezoneerde 'industrieterrein' Trekkersveld is de 'geluidzone - industrie' aangeduid. Binnen deze gebiedsaanduiding heeft een groot deel van de gronden de bestemmingen 'Agrarisch', met een viertal agrarische bedrijven langs de Schollevaarweg 17 en 21 en Ossenkampweg 12 en 16/16a (bouwvlak met de functieaanduiding 'specifieke vorm van agrarisch - bedrijfskavel agrarisch bedrijf'). De gronden zijn bestemd voor agrarisch grondgebruik. Het bedrijf aan de Ossenkampweg 12 is tevens aangeduid als paardenhouderij. Ter plaatse bevinden zich 5 bedrijfswoningen.
Binnen het plangebied bevindt zich aan de Helling 1 een wijnboerderij met de bestemming Gemengd - Wijngoed', met eveneens een bedrijfswoning.
Bestemmingsplan Vestingveld
Een deel van de bestaande geluidzone is vastgelegd in het bestemmingsplan Vestingveld, zoals vastgesteld op 26 mei 2011.
Afbeelding - uitsnede geldend bestemmingsplan Vestingveld
De gronden hebben een bestemming Bedrijventerrein. Ter plaatse is perifere detailhandel toegestaan en lichte vormen van horeca (categorie 1). Daarnaast is een deel van de gronden voorzien van een groen- en verkeersbestemming.
'Reparatieplan Buitengebied 2018' en 'Buitengebied 2016 - 2e herziening 2019'
Ter plaatse gelden ook de bestemmingsplannen 'Reparatieplan Buitengebied 2018' en 'Buitengebied 2016 - 2e herziening 2019'. In het geval van het bestemmingsplan 'Reparatieplan Buitengebied 2018' betreft het aanpassingen naar aanleiding van de uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State ten aanzien van enkele percelen, buiten het plangebied, en een aantal kleine aanpassingen in de planregels.
Voor wat betreft het bestemmingsplan 'Buitengebied 2016 - 2e herziening 2019' heeft deze onder andere betrekking op de juiste ligging van de hoogspanningsleidingen in het plangebied en de verwerking van de actualisatie van het archeologiebeleid. Ook zijn op diverse locaties ondergeschikte aanpassingen op de verbeelding doorgevoerd vanwege het Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde.
Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde
Direct aan de overzijde van de Hoge Vaart geldt het Rijksinpassingsplan 'Windpark Zeewolde', zoals dat is vastgesteld op 2 maart 2018.
Afbeelding - uitsnede geldend Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde
(www.ruimtelijkeplannen.nl)
Het inpassingsplan heeft als voornemen om de realisatie van het Windpark Zeewolde mogelijk te maken. Met het inpassingsplan is ervoor gekozen om de onderliggende bestemmingsplannen zoveel mogelijk intact te laten.
Ter hoogte van het plangebied zijn de meeste gronden in aanvulling van het oorspronkelijke agrarische bestemming aangewezen als 'overige zone -
windparkinfrastructuur 1'. Ter plaatse zijn de gronden bestemd voor schakelkasten, transformatoren, kabels en leidingen, onderhoudswegen, op- en afritten en kraanopstelplaatsen ten behoeve van het onderhoud van de windturbines. De windturbines (in lijnopstelling) zelf zijn bestemd als 'Bedrijf - Windturbinepark'.
Op de verbeelding zijn de omliggende bedrijfswoningen aangeduid als 'overige zone - molenaarswoning'. Hiermee wordt aangegeven dat de eigenaren/bewoners van de betreffende woningen toezicht houden op het windpark en daarvoor kleine onderhoudswerkzaamheden verrichten.
De gronden waar de rotoren van windturbines over (kunnen) draaien, zijn aangeduid met de specifieke gebiedsaanduiding 'overige zone - overdraai'.
Het voorliggende bestemmingsplan betreft een zogenaamd paraplubestemmingsplan. Een paraplubestemmingsplan is een partiële herziening van meerdere bestemmingsplannen tegelijkertijd, in dit geval de geldende plannen zoals genoemd in paragraaf 1.3.
In een paraplubestemmingsplan worden de geldende bestemmingsplannen op een of meer aspecten aangepast of aangevuld. Voor het overige blijven de desbetreffende bestemmingsplannen (regels en verbeelding) van kracht.
Het bestemmingsplan 'Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld' met identificatienummer NL.IMRO.0050.BPParapluGeluid-VS01 bestaat, naast deze toelichting, uit de volgende stukken:
De verbeelding en de planregels vormen samen het juridisch bindende plan en kunnen enkel in samenhang met elkaar 'gelezen' worden.
Op de verbeelding zijn de bestemmingen van de in het plangebied begrepen gronden aangegeven. Aan deze bestemmingen zijn regels verbonden om de uitgangspunten van het plan zeker te stellen.
De toelichting is niet juridisch bindend, maar is niettemin een belangrijk document bij het bestemmingsplan. De toelichting geeft aan wat de beweegredenen en achtergronden zijn die aan het plan ten grondslag liggen en doet verslag van het onderzoek dat aan het bestemmingsplan vooraf is gegaan. Tot slot is de toelichting van wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing van het bestemmingsplan.
De toelichting is als volgt opgebouwd:
De bestaande bedrijventerreinen Horsterparc en Trekkersveld I, II en III vormen een geluidgezoneerd industrieterrein in de zin van de Wet geluidhinder. Dat betekent dat op het aangewezen industrieterrein inrichtingen zijn toegestaan zoals opgenomen in onderdeel D van bijlage 1 van het Besluit omgevingsrecht (Bor). Op grond van het geldende bestemmingsplan Horsterparc en Trekkersveld 2011 en de beheersverordening Trekkersveld III worden bedrijven en inrichtingen toegestaan die als een geluidzoneringsplichtige inrichting worden beschouwd.
In 2006 is door de gemeenteraad van Zeewolde voor Trekkersveld en Horsterparc op basis van een paraplubestemmingsplan een nieuwe geluidzone vastgesteld. Bijgaande afbeelding geeft de ligging van de bestaande geluidzone weer.
Afbeelding - ligging bestaande geluidzone industrielawaai (bron: bestemmingsplan
Horsterparc en Trekkersveld 2011)
De geluidzone is op dit moment vastgelegd in de bestemmingsplannen Buitengebied 2016 en Vestingveld. Op de buitengrens van de vastgestelde geluidzone mag de cumulatieve geluidbelasting van alle op het industrieterrein gevestigde inrichtingen niet hoger dan zijn 50 dB(A) etmaalwaarde.
Op de woningen in de geluidzone mag de cumulatieve geluidbelasting niet hoger zijn dan de vastgestelde hogere waarden. Voor de bestaande woningen aan de Baardmeesweg 13 en Bosruiterweg 6 zijn hogere waarden vastgesteld van respectievelijk 54 en 55 dB(A).
Afbeelding - plangebied geprojecteerd over luchtfoto
Als gevolg van de plannen met betrekking tot Trekkersveld IV dient de bestaande geluidzone te worden aangepast.
De bestaande woningen aan de Baardmeesweg 1, 5, 9 en 13 worden als gevolg van de uitbreidingsplannen gesloopt. Zoals al eerder is aangegeven is voor de woning Baardmeesweg 13 destijds een hogere waarde vastgesteld.
Afbeelding - beoogde uitbreiding Trekkersveld IV:
het datacenter (inclusief transformatorstation en schakelstation) is groen gearceerd,
de uitbreiding Trekkersveld is oranje gearceerd
Voor de uitbreiding van het industrieterrein Trekkersveld en Horsterparc met Trekkersveld IV en het datacenter dienen de omvang van het gezoneerde industrieterrein en de geluidzone te worden uitgebreid. In de basis wordt de nieuw vast te stellen geluidzone gebaseerd op de berekende 50 dB(A) etmaalwaarde-contour vanwege het bestaande industrieterrein plus de uitbreiding met Trekkersveld IV en het datacenter, zoals berekend in het akoestisch onderzoek ten behoeve van de uitbreiding industrieterrein Trekkersveld en Horsterparc met Trekkersveld IV (zie paragraaf 4.1).
In onderstaande afbeelding is de nieuwe grens van het geluidgezoneerde industrieterrein weergegeven, Het gaat daarbij om het bestaande industrieterrein Horsterparc en Trekkersveld met de uitbreiding Trekkersveld IV en het datacenter.
Afbeelding - grens geluidgezoneerd industrieterrein
In onderstaande afbeelding is de verruimde buitengrens (50 dB(A)) aangegeven van de vast te stellen 'geluidzone - industrielawaai'. In het akoestisch onderzoek, dat als bijlage 1 in deze toelichting is opgenomen, wordt ingegaan op de uitbreiding van het industrieterrein (zie ook paragraaf 4.1 van deze toelichting).
Afbeelding - voorstel buitengrens [50 dB(A)] voor de nieuwe geluidzone
Dit plan betreft een partiële herziening van de bestemmingsplannen 'Buitengebied 2016', 'Vestingveld' 'Reparatieplan Buitengebied 2018' en 'Buitengebied 2016 - 2e herziening 2019' en het 'Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde' (zie paragraaf 1.3).
In deze plannen wordt de geluidzone die, naar aanleiding van uitbreiding van het bedrijventerrein Trekkersveld IV en de komst van het datacenter, verruimd wordt opgenomen. De herziening betreft slechts de ligging van de aanduiding 'geluidzone - industrie'. Deze wijziging past binnen het bestaande beleidskader van de genoemde bestemmingsplannen.
Voor het relevante beleidskader voor deze partiële herziening wordt verwezen naar de geldende bestemmingsplannen.
Deze partiële herziening voorziet in het verruimen van de bestaande geluidzone. Omdat het slechts een aanpassing van de geluidzone in deze plannen betreft, is alleen het aspect 'geluid' van belang.
Ten behoeve van het bestemmingsplan Bedrijventerrein Trekkersveld IV en voorliggend bestemmingsplan is akoestisch onderzoek vanwege industrielawaai uitgevoerd. Het volledige onderzoek is als bijlage 1 in de toelichting opgenomen.
In dit onderzoek wordt ingegaan op de akoestische situatie in de huidige en in de voorgenomen situatie. Het onderzoek is uitgevoerd conform de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai 1999.
Uitgangspunten
In het akoestisch onderzoek worden de uitgangspunten benoemd voor de berekeningen:
Rekenmethode
Ten behoeve van de bepaling van de geluidniveaus in de omgeving van het bedrijventerrein Trekkersveld zijn overdrachtsberekeningen verricht. Voor het akoestisch onderzoek is gebruik gemaakt van het door DGMR Raadgevende Ingenieurs ontwikkelde industrielawaaimodule van het rekenprogramma Geomilieu versie 5.21. Dit houdt in dat er gemodelleerd en gerekend is overeenkomstig de bepaalde voorwaarden van de Handleiding meten en rekenen industrielawaai 1999, methode II.8.
Met dit rekenmodel is op de diverse vastgestelde beoordelingspunten de bijdrage van de uitbreiding van het industrieterrein, het datacenter en van alle bedrijven in het gebied gezamenlijk bepaald.
Resultaat
In het akoestisch onderzoek is eerst voor het bestaande gezoneerde industrieterrein Trekkersveld en Horsterparc het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau bepaald en de etmaalwaarde op woningen in de directe omgeving. Hierbij is rekening gehouden met de geluidemissies zoals gebudgetteerd voor de nog in te vullen kavels.
Dezelfde berekeningen zijn ook uitgevoerd voor de uitbreiding van Trekkersveld IV en voor het datacenter (inclusief schakelstation).
Uit de resultaten blijkt dat:
Tot slot is het gecumuleerde langtijdgemiddeld beoordelingsniveau vanwege Trekkersveld en Horsterparc plus uitbreiding Trekkersveld IV (milieucategorie 3.2) en het datacenter (inclusief schakelstation) berekend op de woningen die zich in de directe omgeving van het bestaande industrieterrein en de geplande uitbreiding bevinden.
De resultaten zijn vermeld in navolgende tabel:
Tabel - Langtijdgemiddelde beoordelingsniveaus (LAr,LT) vanwege het bestaande
industrieterrein Trekkersveld en Horsterparc plus uitbreiding met Trekkersveld IV en het
datacenter
De 50 en 55 dB(A) etmaalwaarde geluidcontouren zijn tezamen met de vigerende zonegrens weergegeven in onderstaande afbeelding.
Afbeelding - geldende zonegrens (rode lijn) en geluidcontouren 50 en 55 dB(A)
etmaalwaarde vanwege het bestaande industrieterrein Trekkersveld en Horsterparc plus
uitbreiding met Trekkersveld IV en het datacenter
Uit de berekeningsresultaten blijkt dat het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau ter plaatse van woningen van derden nabij het datacenter maximaal 53 dB(A) etmaalwaarde bedraagt. De maatgevende periode betreft de nacht.
De voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) wordt ter plaatse van vijf woningen overschreden tot maximaal 53 dB(A). Bij de woning Bosruiterweg 6 wordt echter voldaan aan de eerder vastgestelde hogere waarden van 55 dB(A) etmaalwaarde. Bij de overige vier woningen is de geluidbelasting lager dan de maximaal vast te stellen hogere waarde van 55 dB(A). De geluidbelasting bij deze woningen wordt met name bepaald door de uitbreiding met milieucategorie 3.2 inrichtingen grenzend aan Trekkersveld III en door het bestaande industrieterrein. Het datacenter draagt bij deze woningen slechts in beperkte mate bij aan de geluidbelasting.
Voor het te ontwikkelen industrieterrein is uitgegaan van de reguliere geluidemissie voor milieucategorie 3.2 inrichtingen, met dien verstande dat wel uit is gegaan van volcontinue bedrijvigheid. Het datacenter draagt in beperkte mate bij aan de cumulatieve geluidbelasting. Daarnaast worden hier al de beste beschikbare technieken toegepast om de geluidemissie van het datacenter te beperken. Op basis van de huidige inzichten lijkt het niet reëel om met maatregelen de geluidbelasting bij voornoemde woningen tot 50 dB(A) etmaalwaarde te beperken. Het beperken van de geluidbelasting zou consequenties hebben voor de bedrijfsvoering van de te vestigen bedrijven en in strijd zijn met de doelstelling van de gemeente Zeewolde om volcontinue bedrijvigheid toe te staan.
Voor de realisatie van de beoogde uitbreiding van het industrieterrein is het derhalve noodzakelijk om voor vier woningen een hogere grenswaarde vast te stellen. De vast te stellen hogere waarde bedraagt (minimaal) 53 dB(A) etmaalwaarde voor de woningen gelegen aan de Ossenkampweg 12 en 16, 52 dB(A) voor de woning op de Wijnboerderij (Helling 1) en 51 dB(A) voor de woning aan de Ossenkampweg 20. De Handreiking industrielawaai en vergunningverlening van 1998 geeft aan dat in de praktijk de geluidwering voor goed onderhouden woningen tenminste 20 dB(A) bedraagt. Bij voornoemde geluidbelastingen wordt hiermee voldaan aan het vereiste binnenniveau van ten hoogste 35 dB(A) etmaalwaarde.
Het blijkt dat de geluidbelasting ter hoogte van de woning aan de Bosruiterweg 6,, waar al een hogere waarde is vastgesteld, niet verhoogd wordt, zodat nog steeds aan de hogere waarde van
55 dB(A) wordt voldaan. Het vaststellen van een nieuwe hogere waarde voor deze woning is dan ook niet nodig.
Maximale geluidsniveaus (LAmax)
In het akoestisch onderzoek wordt ten aanzien van het bepalen van de maximale geluidsniveaus een onderscheid gemaakt tussen de uitbreiding van het bedrijventerrein Trekkersveld IV, het datacenter en het schakelstation van Tennet:
Geluidbelasting vanwege het verkeer van en naar het industrieterrein
In het akoestisch onderzoek is voor het bepalen van de indirecte geluidhinder vanwege het extra verkeer van en naar Trekkersveld IV en het datacenter. De geluidbelasting is beschouwd voor het verkeer op de Baardmeesweg tussen de provinciale weg N705 en het datacenter en voor het verkeer op de Gooiseweg (N305) tussen de provinciale wegen N705 en N302.
Met behulp van de invoergegevens is ten behoeve van het onderzoek een akoestisch model opgesteld. Op enkele maatgevende woningen is de geluidbelasting bepaald van het wegverkeer ten behoeve van de uitbreiding van het industrieterrein en het datacenter. Er zijn geluidberekeningen uitgevoerd voor de bestaande situatie in 2020, voor een autonome groei voor het jaar 2030 en voor de autonome groei in combinatie met de ontwikkeling van Trekkersveld IV en het datacenter.
De berekeningsresultaten zijn in onderstaand overzicht schematisch weergegeven.
Tabel - berekeningsresultaten vanwege het verkeer op de openbare weg
Uit de berekeningen blijkt dat als gevolg van de autonome groei de geluidbelasting met 1 à 2 dB(A) wordt verhoogd ter plaatse van de maatgevende woningen. Als gevolg van de uitbreiding van Trekkersveld IV inclusief het datacenter blijkt dat de geluidbelasting ter plaatse van de maatgevende woningen met 1 dB(A) wordt verhoogd.
De maatgevende woning aan de Futenweg 20 ligt op circa 2 km van het plangebied.
Aanpassing geluidzone
Op basis van de akoestische berekeningen in het onderzoek blijkt dat het voor de ontwikkeling van de uitbreiding van het bedrijventerrein Trekkersveld IV en de vestiging van het datacenter het noodzakelijk is om de omvang van het bestaande gezoneerde bedrijventerrein en de daarbij behorende geluidzone aan te passen.
In het akoestisch onderzoek is de vast te stellen geluidzone weergegeven.
Afbeelding - voorstel buitengrens [50 dB(A)] voor de nieuwe geluidzone
Vertaling naar het bestemmingsplan
In het bestemmingsplan Bedrijventerrein Trekkersveld IV worden de gronden ten behoeve van de uitbreiding van het bedrijventerrein Trekkersveld IV en de vestiging van het datacenter in de planregels en op de verbeelding aangemerkt als 'overige zone - geluidgezoneerd industrieterrein'. Ter plaatse is de vestiging van geluidzoneringsplichtige inrichtingen toegestaan.
De gronden die vallen binnen de geluidzone, dat wil zeggen het gebied tussen het geluidgezoneerde industrieterrein en de buitenzijde van de geluidzone, worden vastgelegd als 'geluidzone - industrie'. Deze gronden worden mede bestemd voor het tegengaan van een te hoge geluidbelasting voor geluidgevoelige objecten vanwege de geluidzoneringsplichtige inrichtingen op het geluidgezoneerde industrieterrein.
Geluidgevoelige gebouwen (zoals woningen), of de uitbreiding daarvan, mogen slechts binnen dit gebied worden gebouwd als de geluidsbelasting vanwege het industrieterrein op de gevel van dit geluidgevoelige gebouw niet hoger is dan de voorkeursgrenswaarde of een daarvoor vastgestelde hogere grenswaarde.
In het voorliggende bestemmingsplan Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld wordt de nieuwe geluidzone (voor zover gelegen buiten het plangebied van het bestemmingsplan voor het bedrijventerrein en het datacenter) verwerkt. Dit bestemmingsplan wordt tegelijk met het bestemmingsplan Bedrijventerrein Trekkersveld IV ter inzage gelegd.
Vast te stellen hogere grenswaarde
Uit het onderzoek blijkt dat voor 4 woningen de cumulatieve geluidbelasting vanwege het bestaande industrieterrein Trekkersveld en Horsterparc, de uitbreiding Trekkersveld IV (milieucategorie 3.2 bedrijven en het datacenter omhoog gaat:
Op basis van de huidige inzichten lijkt het niet reëel om met maatregelen de geluidbelasting bij de betreffende woningen tot 50 dB(A) etmaalwaarde te beperken. Het beperken van de geluidbelasting zou consequenties hebben voor de bedrijfsvoering van de te vestigen bedrijven en in strijd zijn met de doelstelling van de gemeente Zeewolde om volcontinue bedrijvigheid toe te staan.
Voor het datacenter geldt dat al de best beschikbare technieken worden toegepast om de geluidemissie te beperken.
Voor de realisatie van de beoogde uitbreiding van het bedrijventerrein is het noodzakelijk om de bestaande geluidzone uit te breiden en voor 4 woningen een hogere grenswaarde vast te stellen. De hogere waarde die verleend zou moeten worden bedraagt (minimaal):
De Handreiking industrielawaai en vergunningverlening van 1998 geeft aan dat in de praktijk de geluidwering voor goed onderhouden woningen ten minste 20 dB(A) bedraagt. Bij voornoemde geluidbelastingen wordt hiermee voldaan aan het vereiste binnenniveau van ten hoogste 35 dB(A) etmaalwaarde.
Tot slot wordt opgemerkt dat uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidbelasting ter hoogte van de woning aan de Bosruiterweg 6 waar al een hogere waarde is vastgesteld niet verhoogd wordt, zodat nog steeds aan de geldende hogere waarde van 55 dB(A) wordt voldaan.
Zoals al eerder aangegeven wordt de woning aan de Baardmeesweg 13 gesloopt.
Conclusie
Het aspect industrielawaai vormt, met in achtneming van het bovenstaande, geen belemmering in de planvorming.
Dit plan betreft een partiële herziening van de bestemmingsplannen 'Buitengebied 2016', 'Vestingveld' 'Reparatieplan Buitengebied 2018' en 'Buitengebied 2016 - 2e herziening 2019' en het 'Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde' (zie paragraaf 1.3).
Daarbij wordt aangesloten bij de bestaande regeling zoals deze is opgenomen in de bestemmingsplannen 'Buitengebied 2016' en 'Vestingveld', hierin worden geen inhoudelijke wijzigingen aangebracht.
Afbeelding - uitsnede verbeelding
In de algemene aanduidingsregels van de bestemmingsplannen 'Buitengebied 2016' en 'Vestingveld' is de gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie' al opgenomen voor de ligging van de bestaande geluidzone. Deze regeling wordt eveneens van toepassing op de gronden die binnen de nieuwe geluidzone van Trekkersveld en Horsterparc vallen, de regels zijn in dit bestemmingsplan opnieuw opgenomen.
De regeling komt er op neer dat binnen de zone geen nieuwe woningen/bedrijfswoningen en andere in de zin van de Wet geluidhinder gevoelige gebouwen mogen worden gebouwd, met uitzondering van herbouw van woningen.
De onderliggende bestemmingen blijven van overeenkomstige toepassing. Daarvoor wordt verwezen naar de geldende bestemmingsplannen.
Ter hoogte van het bestemmingsplan Vestingveld aan de zuidzijde van het voorliggend plangebied bleek bij inmeting dat de bestaande geluidzone destijds te ruim was aangegeven. Daarom is in de voorliggende planregels vastgelegd dat waar, ter plaatse van het plangebied van het bestemmingsplan Vestingveld, de gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie' niet is opgenomen deze gebiedsaanduiding is vervallen.
Op grond van artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) hebben het ontwerpbestemmingsplan Bedrijventerrein Trekkersveld IV met MER en onderzoeken, het ontwerpbestemmingsplan Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld, het Beeldkwaliteitplan Trekkersveld IV en Datacenter Campus vanaf 24 februari tot en met 6 april 2021 gedurende 6 weken ter inzage gelegen.
Eenieder is in de gelegenheid gesteld om gedurende de termijn van tervisielegging zijn/haar zienswijze over de plannen kenbaar te maken. Er zijn in totaal 166 zienswijzen ingediend, één daarvan is ingetrokken en daarom inhoudelijk niet meegenomen in de reactienota (nummer 76).
De zienswijzen zijn in de Nota van Zienswijzen samengevat en voorzien van een gemeentelijke reactie. De nota van zienswijzen is als bijlage 2 opgenomen in de toelichting.
Veel zienswijzen zijn gelijk of gedeeltelijk gelijk aan andere zienswijzen. Als dat het geval is, is bij de beantwoording van de betreffende zienswijze of een deel daarvan verwezen naar de beantwoording van die andere zienswijze.
De zienswijzen geven geen aanleiding om het voorliggende bestemmingsplan Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld gewijzigd vast te stellen.
Het bestemmingsplan Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld is op 16 december 2021 ongewijzigd vastgesteld. Het Vaststellingsbesluit is opgenomen in dit bestemmingsplan.