direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Bedrijvenpark Zuid Groningen, Geluidszonering
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0048.BP1502-on01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

Op grond van artikel 40 van de Wet geluidhinder is het Bedrijvenpark Zuid Groningen, waarop eveneens het (grootste) bedrijf AVEBE is gevestigd, te Ter Apelkanaal zoneringsplichtig. De geluidszone rond het industrieterrein is op 14 mei 1990 bij Koninklijk Besluit vastgesteld.

Op 24 november 2009 is het bestemmingsplan Bedrijvenpark Zuid Groningen en AVEBE Ter Apelkanaal vastgesteld. Dit bestemmingsplan voorzag in een uitbreiding van het gezoneerde industrieterrein. Deze ging gepaard met een verruiming van de zone industrielawaai. Middels het facetbestemmingsplan Zone industrielawaai Bedrijvenpark Zuid Groningen en AVEBE Ter Apelkanaal is de zone industrielawaai verruimd.

Zonebeheersplan

Het gezoneerde industrieterrein is akoestisch op een aantal beoordelingspunten vol. Overschrijdingen vinden nog niet plaats. Dit betekent dat milieutoestemmingen voor nieuwe bedrijven of voor (akoestische) uitbreidingen van bestaande bedrijven niet altijd kunnen worden gegeven. Deze problematiek speelt in de nachtperiode aan de zuidzijde van het industrieterrein. Iedere uitbreiding die een toename van de geluidsbelasting op de beoordelingspunten veroorzaakt, leidt tot een weigering van de vergunningsaanvraag. Dit betekent dat het negatieve effect het hele industrieterrein treft. Op het industrieterrein zijn nog vele kavels beschikbaar voor uitbreiding van bestaande en vestiging van nieuwe bedrijven. Om het industrieterrein optimaal te laten functioneren, is het wenselijk dat:

  • het industrieterrein van het slot wordt gehaald;
  • geluidsruimte beschikbaar komt;
  • geluidsruimte evenwichtig wordt verdeeld;
  • geen onevenredige geluidshinder voor omwonenden ontstaat.

Om het industrieterrein het dynamische karakter terug te geven, is een combinatie van maatregelen toegepast:

  • reduceren van een aantal geluidsreserveringen op vrije kavels;
  • het verruimen van de zonegrens;
  • vaststellen van hogere waarden op nieuwe woningen in de geluidszone;
  • ophogen van een aantal hogere waarden bij bestaande woningen.

Deze maatregelen zijn geïntegreerd in het zonebeheersplan en in het bestemmingsplan. Een zonebeheerplan richt zich enerzijds op het beheren van de geluidsruimte (ruimtelijk spoor) en anderzijds op de bewaking van de geluidsruimte (milieuspoor). Het plan heeft gevolgen voor het opleggen van geluidsnormen bij bedrijven en geeft invulling aan de wijze van beoordeling bij meldingen (Activiteiten milieubeheer), vergunningsprocedures ingevolge de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, bestemmingsplanprocedures en grondaankoop en -uitgifte.

Het verruimen van de zonegrens krijgt onder andere vorm in het onderhavige facetbestemmingsplan.

Facetbestemmingsplan

Op grond van de artikelen 54 en 41 van de Wet geluidhinder kan een zone uitsluitend worden gewijzigd bij vaststelling, wijziging of herziening van een bestemmingsplan. Zowel de huidige als de nieuwe geluidszone zijn gelegen over meerdere bestemmingsplannen. Om te voorkomen dat al deze bestemmingsplannen afzonderlijk integraal moeten worden herzien, wordt een zogeheten facetbestemmingsplan opgesteld. Hierin wordt enkel een facet (in dit geval: industriewaai) van een planologische regeling herzien, zonder dat onderliggende bestemmingen opnieuw moeten worden bestemd.

De herziene zone omvat delen van de volgende bestemmingsplannen:

Gemeente Vlagtwedde

  • bestemmingsplan Buitengebied 2009, vastgesteld op 22 september 2009;
  • bestemmingsplan Bedrijvenpark Zuid Groningen en AVEBE Ter Apelkanaal, vastgesteld op 24 november 2009;
  • bestemmingsplan Zone industrielawaai Bedrijvenpark Zuid Groningen en AVEBE Ter Apelkanaal, vastgesteld op 30 juni 2009;
  • bestemmingsplan Weg Veendam-Ter Apel, vastgesteld op 25 september 2012;
  • bestemmingsplan De Linten, vastgesteld op 18 december 2012.

Gemeente Stadskanaal

  • bestemmingsplan Landelijk gebied, vastgesteld op 23 maart 2009 en goedgekeurd op 7 mei 2013;
  • bestemmingsplan Musselkanaal, vastgesteld op 29 oktober 2007 en goedgekeurd op 30 juli 2009;
  • bestemmingsplan Zone industrielawaai Bedrijvenpark Zuid Groningen en AVEBE Ter Apelkanaal, vastgesteld op 31 augustus 2009.

Gemeente Borger-Odoorn

  • beheersverordening Buitengebied, vastgesteld op 13 juni 2013;
  • bestemmingsplan Buitengebied Odoorn, vastgesteld op 12 september 1996 en goedgekeurd op 5 mei 1997;
  • bestemmingsplan Zone industrielawaai Bedrijvenpark Zuid Groningen en AVEBE Ter Apelkanaal, vastgesteld op 14 mei 2009.

Opzet bestemmingsplan

Het onderhavige facetbestemmingsplan voorziet in de uitsluiting van de realisering van woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen als bedoeld in de artikelen 4 en 4a van het Besluit grenswaarden binnen zones rond industrieterreinen binnen de delen van voornoemde plannen die zijn gelegen binnen de herziene zone. Het gezoneerde industrieterrein is op de verbeelding aangegeven ten behoeve van het totaaloverzicht, maar behoort niet tot het plangebied.

Het voorliggende bestemmingsplan behelst een gedeeltelijke herziening van de voornoemde bestemmingsplannen. Het plan voorziet in een aanvulling c.q. herziening op de verbeelding en regels van deze plannen met betrekking tot geluidszonering.

Daar waar in de geldende bestemmingsplannen al een regeling ten aanzien van industrielawaai is opgenomen, hetzij in de regels, hetzij op de verbeelding, wordt deze vervangen door de regeling van dit facetbestemmingsplan, voor zover de plangebieden binnen de nieuwe zonegrens zijn gelegen. Voor het overige blijven de geldende bestemmingsplannen onverminderd van toepassing.

Hoofdstuk 2 Akoestisch onderzoek

Vastgestelde zone

Het bedrijvenpark Zuid Groningen is geheel gelegen in de gemeente Vlagtwedde. De zone ligt ten dele in de gemeenten Vlagtwedde en Stadskanaal in de provincie Groningen en ten dele in de gemeente Borger-Odoorn in de provincie Drenthe.

Het bedrijvenpark grenst aan de zuidzijde aan de lintbebouwing van Ter Apelkanaal. Ten westen en oosten van het bedrijvenpark bevindt zich uitsluitend bebouwing op ruime afstand, respectievelijk in Musselkanaal en Sellingerbeetse. Ten noorden van het bedrijvenpark liggen verspreid enkele woningen in Mussel.

De ligging van het gezoneerde industrieterrein en de omgeving is op navolgende afbeelding weergegeven. De inrichting van Polytech aan Jipsingboermussel 25 maakt geen deel meer uit van het gezoneerde industrieterrein, maar heeft een aparte bedrijfsbestemming.

afbeelding "i_NL.IMRO.0048.BP1502-on01_0001.png"

Op grond van artikel 40 van de Wet geluidhinder is het onderhavig beschouwde industrieterrein zoneringsplichtig. De geluidszone rond het industrieterrein is op 14 mei 1990 bij Koninklijk Besluit vastgesteld. Het Groningse deel van de zone is vastgesteld in Besluit 90.011651. Het Drentse deel van de zone is goedgekeurd in Besluit 90.011668. Voor de woningen die ten tijde van zonevaststelling een geluidsbelasting ondervonden hoger dan 50 dB(A), maar lager dan 55 dB(A) geldt op grond van de Wet geluidhinder een hogere waarde van 55 dB(A). Voor de woningen binnen de zone die ten tijde van zonevaststelling een geluidsbelasting ondervonden lager dan 50 dB(A), zijn bij besluit 3851, afd. MZ. ten hoogst toelaatbare waarden vastgesteld, variërend van 51 dB(A) tot 55 dB(A).

AVEBE veroorzaakte ten tijde van zonering op de gevels van 157 woningen binnen de vastgestelde geluidszone een geluidsbelasting van meer dan 55 dB(A). Om de geluidsbelasting op deze woningen terug te dringen, zijn nadien geluidsreducerende maatregelen gedimensioneerd. Op 14 februari 1995 zijn de te treffen maatregelen in de vorm van een saneringsprogramma vastgesteld in besluit 95/840/7/1, MA. De uit het saneringsbesluit resulterende maximaal toelaatbare geluidsbelastingen (MTG) zijn bij ministerieel besluit MBG 95024194/122 vastgesteld op 21 december 1995. Deze waarden variëren van 55 dB(A) tot 62 dB(A). De saneringsmaatregelen zouden uiterlijk 1 januari 2003 moeten zijn uitgevoerd en uiterlijk 1 juli 2003 zijn geëvalueerd.

Het industrieterrein is in 1996 uitgebreid met het terrein Zuid Groningen fase 1. Voor deze uitbreiding is een deel van de voor AVEBE gereserveerde toekomstige geluidsruimte gebruikt. Deze uitbreiding heeft geen invloed gehad op de ligging van de zone, de hoogte van de MTG's of de hogere waarden.

Uit het evaluatieonderzoek van de saneringsmaatregelen is gebleken dat het maatregelenpakket in het saneringsprogramma niet geheel aan de verwachtingen voldeed. Hierdoor werd een aantal MTG's overschreden. Vervolgens hebben de provincie Groningen en AVEBE eventuele aanvullende maatregelen onderzocht en beoordeeld, is het saneringsprogramma herschreven en zijn herziene MTG's voorgesteld. In de herziene MTG's is de uitbreiding van het industrieterrein Zuid Groningen fase 2 meegenomen. Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen hebben op 23 november 2004 een herzien saneringsprogramma vastgesteld. De minister van VROM heeft op 1 maart 2005 een positief besluit genomen. De herziene MTG's zijn op 14 maart 2006, bij besluit 2006-1232 door Gedeputeerde Staten vastgesteld.

Op 24 november 2009 is het Bestemmingsplan bedrijvenpark Zuid Groningen en AVEBE Ter Apelkanaal vastgesteld. Dit bestemmingsplan regelde een uitbreiding van het gezoneerde industrieterrein met het terrein Zuid Groningen fase 2, een verruiming van de zone en het vaststellen van hogere waarden voor 30 bestemmingen.

Akoestisch onderzoek

Het bestemmingsplan Bedrijvenpark Zuid Groningen in Ter Apelkanaal biedt de mogelijkheid tot uitbreiding van de bedrijvigheid waarbij een gezoneerd bedrijventerrein is vastgesteld. Dit houdt in dat een akoestisch onderzoek noodzakelijk is. Dit onderzoek is verricht door het Noordelijk Akoestisch Adviesburo BV en is verwoord in het rapport Akoestisch onderzoek bestemmingsplan bedrijvenpark Zuid-Groningen 2014 in Ter Apelkanaal, dat als bijlage is toegevoegd.

Samen met het voornoemde bestemmingsplan zal een nieuwe geluidszone worden vastgesteld. De nieuwe zonegrens is vastgelegd in onderhavig facetbestemmingsplan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0048.BP1502-on01_0002.png"

groene contour: geldende zonegrens, rode contour: nieuwe zonegrens

In het navolgende is een samenvatting van dit rapport opgenomen dat, in nauw overleg met de gemeente Vlagtwedde, AVEBE en diverse akoestische adviseurs, tot stand is gekomen. Het gehele rapport is als bijlage aan dit bestemmingsplan toegevoegd.

Nog uit te geven kavels

In het rekenmodel zijn nog niet in gebruik zijnde terreindelen ingevuld met kavel(geluids)bronnen om geluidsruimte te reserveren voor nieuwe ontwikkelingen en inrichtingen. Onderscheid is gemaakt tussen de bronnen voor de braakliggende terreinen van AVEBE, Zuid Groningen fase 1 en Zuid Groningen fase 2.

De geluidsproductie van de kavelbronnen op fase 1 en fase 2 is gebaseerd op de onderliggende milieucategorie in de Staat van bedrijven. De niet in gebruik zijnde kavels van AVEBE zijn bedoeld voor toekomstige AVEBE-activiteiten of eventueel voor een verwant bedrijf waarmee voorzieningen kunnen worden gedeeld of grondstoffen of halffabricaten kunnen worden uitgewisseld. Deze toekomstige ontwikkelingen zullen vergelijkbaar zijn met de bestaande inrichting van AVEBE. De kavelbronnen hiervoor zijn derhalve gebaseerd op de geluidsproductie per oppervlak van de bestaande inrichting van AVEBE.

Op een aantal perifere kavels is de gewenste geluidsreservering verlaagd om de geluidsbelasting op de omgeving tot een aanvaardbaar niveau te beperken.

Bronsterkte bestaande bedrijven

Voor de inrichtingen die vallen onder het Activiteitenbesluit milieubeheer zijn de bestaande bedrijfsactiviteiten geïnventariseerd en is vastgesteld dat deze minder geluidsruimte gebruiken dan de onderliggende kavelreservering. De kavelreservering is gehandhaafd.

De inrichtingen van drie benzineservicestations vallen weliswaar onder het Activiteitenbesluit milieubeheer, maar omdat het oppervlak van deze inrichtingen gering is, is de geluidsproductie groter dan de onderliggende kavelreservering. De geïnventariseerde geluidsproductie is in het rekenmodel opgenomen. De geluiduitstraling van de bestaande vergunningplichtige inrichtingen op het industrieterrein is gemodelleerd in overeenstemming met de vergunde situatie op basis van het onderliggende akoestisch onderzoek. Voor deze inrichting is geluidsruimte voor toekomstige ontwikkelingen binnen de inrichting gereserveerd met een kavelbron op basis van de onderliggende kavelreservering.

Overdrachtsberekeningen

Met de vastgestelde bronsterkten en de terreingegevens is een rekenmodel opgesteld. Met dit rekenmodel is de geluidsoverdracht van het industrieterrein naar de omgeving berekend. De overdrachtsberekening heeft plaatsgevonden conform methode II-8 uit de handleiding. De berekeningen zijn uitgevoerd met de module industrielawaai van het programma GeoMilieu versie 2.40.

Bij de overdrachtsberekeningen zijn de ruimtelijke effecten betrokken zoals de geometrische uitbreiding, luchtdemping, bodemdemping, reflecties tegen en afscherming door gebouwen en schermen of wallen. Rekening houdend met deze effecten is het geluidsniveau op een immissiepunt berekend uit de bronkenmerken zoals de bronsterkte, plaats, hoogte en stralingsrichting van de bron, de plaats en hoogte van de terreinelementen, zoals gebouwen, schermen, de aard van de bodem en de plaats en de hoogte van het immissiepunt.

Wegverkeerslawaai en cumulatie

Cumulatie van geluid ten gevolge van meerdere geluidsbronnen mag niet lei-den tot een onaanvaardbare situatie. In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt hier de gecumuleerde geluidsbelasting bepaald en beoordeeld. In de hier beschouwde situatie is behalve industrielawaai tevens sprake van wegverkeerslawaai.

Het RMG 2012 geeft in hoofdstuk 2 van bijlage 1 aan dat er alleen sprake kan zijn van cumulatie indien de voorkeursgrenswaarde vanwege meerdere bronnen wordt overschreden. De voorkeursgrenswaarde voor wegverkeerslawaai bedraagt 48 dB. Indien de geluidsbelasting van ten minste één weg hoger is dan de voorkeursgrenswaarde, is de geluidsbelasting van alle wegen gecumuleerd. Indien de geluidsbelasting ten gevolge van geen enkele weg de voorkeursgrenswaarde overschrijdt, is er geen sprake van cumulatie.

In de onderhavige situatie treedt mogelijk cumulatie op met wegverkeerslawaai vanwege de zoneringsplichtige A.G. Wildervanckweg, Jipsingboermussel, Mussel Aa kanaal oostzijde, N366, Schaalbergerweg, Schaapsbergweg, Ter Apelkanaal westzijde, Ter Apelkanaal oostzijde en Zandberg. In het kader van een goede ruimtelijke ordening zijn tevens de niet zoneringsplichtige 30 kilometerwegen Avebeweg en Odoornerweg beschouwd.

De overige wegen in het onderzoeksgebied zijn erftoegangswegen en derhalve buiten beschouwing gelaten. De wegen op het industrieterrein liggen zodanig ver verwijderd van woningen dat deze eveneens buiten beschouwing zijn gelaten.

Voor het uitvoeren van overdrachtsberekeningen aan de hand van de verkeersgegevens is een kopie van het rekenmodel omgezet naar een verkeerslawaaimodel. Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode II. Hierbij is gebruikgemaakt van de module SRM2 van het programma GeoMilieu versie 2.40.

Resultaten en conclusies

Met het omschreven rekenmodel zijn geluidsoverdrachtsberekeningen naar de omgeving uitgevoerd. De berekende 50 dB(A)-geluidsbelastingscontour overschrijdt het noordelijke, oostelijke en zuidelijke deel van de vigerende zone-grens. Deze delen van de zone moeten worden verruimd.

In het westen ligt de berekende 50 dB(A)-contour binnen de vigerende zone-grens. Voorgesteld wordt om de zonegrens in overeenstemming te brengen met de berekende 50 dB(A)-contour, met dien verstande dat kavels van geluidsgevoelige bestemmingen die door de 50 dB(A)-contour worden doorsneden, geheel binnen de zone worden gelegd.

Voor 44 woningen moet een hogere waarde worden vastgesteld. De benodigde hogere waarden zijn nergens hoger dan de maximale ontheffingswaarden (60 dB(A)). Bij de weergave van de cumulatieve geluidsbelasting zijn waarden waar geen cumulatie optreedt tussen haakjes ( ) weergegeven.

Tabel 1. Vast te stellen hogere waarden vanwege het industrieterrein

Adres   Aantal
bestemmingen  
Huidige ligging of vigerende hogere waarde (HW) of MTG   Voorstel hogere waarde (dB(A))   Cumulatieve geluidsbelasting
(LILCUM) (dB(A))  
Ter Apelkanaal, gemeente Vlagtwedde  
Jipsingboermussel 29
Jipsingboermussel 30
Jipsingboermussel 33
Jipsingboermussel 34
Jipsingboermussel 45
Jipsingboermussel 48
Jipsingboermussel 56  
1
1
1
1
1
1
1  
56 (HW)
55 (HW)
54 (HW)
53 (HW)
-
-
-  
58
58
56
55
52
52
51  
63
61
58
57
57
56
56  
Ter Apelkanaal Oost 99
Ter Apelkanaal Oost 100
Ter Apelkanaal Oost 126
Ter Apelkanaal Oost 129
Ter Apelkanaal West 92
Ter Apelkanaal West 93
Ter Apelkanaal West 95
Ter Apelkanaal West 133  
1
1
1
1
1
1
1
1  
buiten zone
buiten zone
55 (MTG)
56 (MTG)
buiten zone
buiten zone
buiten zone
55 (MTG)  
51
51
56
57
51
51
51
56  
59
58
61
60
(51)
(51)
(51)
59  
Zandberg 33
Zandberg 36
Zandberg 41
Zandberg 44
Zandberg 69)
Zandberg 75, 75A
Zandberg 76
Zandberg 77
Zandberg 79
Zandberg 88
Zandberg 89
Zandberg 92
Zandberg 93  
1
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
1
1  
57 (MTG)
56 (MTG)
55 (MTG)
55 (MTG)
52 (HW)
51 (HW)
51 (HW)
51 (HW)
51 (HW)
-
-
buiten zone
buiten zone  
58
57
56
56
53
52
52
52
52
51
51
51
51  
62
62
61
61
60
59
60
59
59
58
58
59
57  
Schaalbergerweg 16
Schaalbergerweg 22  
1
1  
51 (HW)
51 (HW)  
52
52  
(52)
54  
Tussenbeetseweg 13
Tussenbeetseweg 15
Tussenbeetseweg 17
Tussenbeetseweg 19
Tussenbeetseweg 21
Tussenbeetseweg 25
Tussenbeetseweg 16  
(1)
1
1
1
1
1
1  
buiten zone
buiten zone
buiten zone
buiten zone
buiten zone
buiten zone
buiten zone  
-
52
52
52
53
53
52  
-
(52)
(52)
(52)
(53)
(53)
(52)  
Schaapsbergweg 7   1   51 (HW)   52   56  
Zandberg, gemeente Borger-Odoorn  
Schaapsbergweg 54
Schaapsbergweg 62  
1
1  
-
-  
51
51  
59
57  
Mussel, gemeente Stadskanaal  
Mussel Aa kanaal Oostzijde 1 Mussel Aa kanaal Oostzijde 2   1
(1)  
buiten zone
buiten zone  
51
-  
(51)
-  
Braamberg 3 1 55 (HW) 60 (60)
Braamberg 5 1 51 (HW) 53 (53)
Braamberg 6 1 51 (HW) 53 (53)  
1
1
1  
55 (HW)
51 (HW)
51 (HW)  
60
53
53  
(60)
(53)
(53)  
 
Aantal bestemmingen waarvoor een hogere waarde moet worden vastgesteld   44        

De cumulatieve geluidsbelasting is op een beperkt aantal woningen binnen de bebouwde kom van Jipsingboermussel hoger dan de maximale ontheffingswaarde van 60 dB(A) die voor alleen industrielawaai geldt. Op de woningen waar de gecumuleerde geluidsbelasting hoger is dan 60 dB(A), is wegverkeerslawaai de bepalende factor en wordt voldaan aan de maximale ontheffingswaarde die voor alleen wegverkeerslawaai geldt. De bijdrage vanwege het industrielawaai is zeer gering. De cumulatieve geluidsbelasting vanwege de zonewijziging en dit facetbestemmingsplan wordt derhalve in alle gevallen aanvaardbaar geacht.

De geluidsbelasting op de omgeving is niet hoger dan strikt noodzakelijk is voor de ontwikkeling van het industrieterrein. De bestaande rechten van inrichtingen worden gerespecteerd en op nog niet ingevulde terreindelen nabij woningen is de gereserveerde geluidsruimte aanzienlijk beperkt.

Het treffen van overdrachtsmaatregelen in de vorm van geluidswallen of schermen is geen reële mogelijkheid. Gezien de hoogte van de geluidsbronnen, de grote afstanden tussen geluidsbronnen en ontvangers en de bronhoogten zijn afschermingen lager dan 8 m niet effectief. Afschermingen met dergelijke hoogten zijn qua ruimtebeslag, kosten en landschappelijk aanzicht onaanvaardbaar.

Bij bedrijfsvestiging zal de gemeente Vlagtwedde als zonebeheerder de nodige aandacht aan geluidsaspecten besteden. De geluidsuitstraling van te vestigen bedrijven moet worden onderzocht, aan BBT (beste beschikbare technieken) voldoen en passen binnen de geluidsruimte van de kavel volgens het zonebeheersplan. De te verlenen vergunningen in het kader van de Wabo moeten aansluiten op de volgens onderzoek benodigde geluidsruimte. Het beheer van de op deze wijze uitgegeven en de resterende gereserveerde geluidsruimte moet actueel worden gehouden zodat bij toetsing van potentiële bedrijfsvestigingen, de juiste afwegingen worden gemaakt.

Geluidswerende maatregelen aan de woningen

Voor de woningen waarvoor een nieuwe hogere waarde vanwege het industrieterrein wordt vastgesteld of een vigerende hogere waarde wordt verhoogd, mag de geluidsbelasting binnen niet meer dan 35 dB(A) bedragen. Voor de saneringswoningen waar een vigerende MTG-waarde moet worden verhoogd, mag de geluidsbelasting binnen niet meer dan 40 dB(A) bedragen.

De gemeente Vlagtwedde en AVEBE stellen zich garant voor de kosten van het onderzoeken en waar nodig verbeteren van de geluidsisolatie van de woningen waarvoor hogere waarden worden vastgesteld. De kosten worden gefinancierd met een deel van de opbrengsten van de grondverkoop. Dit betekent dat het daadwerkelijk aanbrengen van geluidsisolatie gefaseerd zal plaatsvinden in samenhang met de ontwikkelingen op het industrieterrein.

Hoofdstuk 3 Juridische vormgeving

Opzet van de regels

In de Wet ruimtelijke ordening (Wro) is de verplichting opgenomen om ruimtelijke plannen en besluiten digitaal vast te stellen. De standaard voor vergelijk-bare bestemmingsplannen (SVBP2012) is verplicht. De Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 maakt het mogelijk bestemmingsplannen te maken die op vergelijkbare wijze zijn opgebouwd en op eenzelfde manier worden verbeeld. Vergelijkbare bestemmingsplannen leiden tot een betere dienstverlening en tot een effectievere en efficiëntere overheid.

Het juridisch bindend gedeelte van het bestemmingsplan bestaat uit planregels en bijbehorende verbeelding waarop de bestemmingen zijn aangegeven. Deze verbeelding is zowel digitaal als analoog beschikbaar. De verbeelding en de planregels dienen in samenhang te worden bekeken.

De regels van dit plan zijn onderverdeeld in drie hoofdstukken:

  • Inleidende regels (begrippen).
  • Algemene regels (aanduidingen).
  • Overgangs- en slotregels.

Inleidende regels

Hoofdstuk 1 bevat de inleidende regels. Deze regels gelden voor het gehele plangebied en bevat de begrippen.

  • Artikel 1 - Begrippen
    In dit artikel zijn definities van de in de regels gebruikte begrippen opgeno-men, voor een eenduidige interpretatie van deze begrippen. Hier worden uitsluitend die begrippen gedefinieerd die van belang zijn voor de regeling voor de geluidtoedeling en die betrekking hebben op de geluidszone. Hierbij is zoveel mogelijk aangesloten bij definities die al voorkomen in sectorale wet- en regelgeving.

Algemene regels

Hoofdstuk 2 bevat de algemene regels. Deze regels gelden voor het gehele plangebied. Dit hoofdstuk is opgebouwd uit:

  • Artikel 2 - Anti-dubbeltelregel
    Deze regel bepaalt dat er niet twee keer voor eenzelfde locatie een bouwplan kan worden ingediend.
  • Artikel 3 - Van toepassing verklaring
  • Artikel 4 - Aanpassing bestemmingplannen
    Deze artikelen regelen dat de onderliggende vigerende bestemmingsplannen van toepassing blijven. Die worden door dit bestemmingsplan verder bijna ongemoeid gelaten. Voor het plangebied van deze bestemmingsplannen wordt een planologische regeling toegevoegd, dan wel wordt de reeds opgenomen regeling aangepast/verwijderd.
  • Artikel 5 - Algemene aanduidingsregels
    Dit artikel regelt het vastleggen van de geluidszone in die bestemmingsplannen waarin de zone is gelegen.

De oude geluidszone, voor zover opgenomen in de bestemmingsplannen, wordt opgeheven, waarna de nieuwe geluidszone (het gebied tussen de grenzen van het gezoneerde industrieterrein en de 50 dB(A)-contour) als algemene aanduiding op de verbeelding wordt vastgelegd. Het betreft dus grotendeels een vervanging van de bestaande zone door een nieuwe. Deze geluidszone vormt het toetsingskader voor vergunningverlening voor inrichtingen en de toepassing van het Activiteitenbesluit milieubeheer. Ook vormt dit bestemmingsplan het toetsingskader voor het aspect geluidhinder door industrielawaai voor nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen en het verlenen van hogere grenswaarden en de kadastrale aantekening daarvan.

In hoofdstuk 2 van deze toelichting is uiteengezet welke consequenties er uit het vaststellen van de nieuwe geluidszone gelden voor bestaande woningen en/of andere geluidsgevoelige bestemmingen, dan wel voor woningen en/of andere geluidsgevoelige bestemmingen die op grond van de onderliggende vigerende bestemmingsplannen reeds konden worden gerealiseerd (geprojecteerde woningen en/of andere geluidsgevoelige bestemmingen).

Verder bepalen de artikelen 59 juncto 44 en 45 van de Wet geluidhinder dat voor binnen de zone nieuw te bouwen en nog niet geprojecteerde woningen een voorkeursgrenswaarde geldt van 50 dB(A), waarbij een hogere grenswaarde kan worden vastgesteld die de waarde van 55 dB(A) niet te boven mag gaan. Deze regeling is echter eerst aan de orde ingeval binnen de zone voor het eerst een bestemming voor woningen en/of andere geluidsgevoelige bestemmingen wordt vastgelegd. In dat kader dient dan akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd en dienen eventueel hogere grenswaarden te worden vastgesteld.

Overgangs- en slotbepalingen

In hoofdstuk 3 (artikel 6 en artikel 7) staan de overgangs- en slotbepalingen. In de overgangsbepalingen is aangegeven wat de juridische consequenties zijn van bestaande situaties die in strijd zijn met dit bestemmingsplan.

Hoofdstuk 4 Economische uitvoerbaarheid

Het onderhavige bestemmingsplan brengt kosten met zich mee, namelijk het waar nodig treffen van maatregelen aan woningen waarvoor hogere waarden worden vastgesteld. Ook kan er sprake zijn van enige planschade. Deze kosten zijn voor rekening van de gemeente Vlagtwedde. Zij zal met de gemeenten Borger Odoorn en Stadskanaal hieromtrent (planschade)overeenkomsten opstellen, waarin geborgd wordt dat de kosten voor de gemeente Vlagtwedde zijn. Deze kosten worden vervolgens verdisconteerd in de grondverkoop op het industrieterrein.

Hoofdstuk 5 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe

Door de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD) is het akoestisch onderzoek behorend bij onderhavig bestemmingsplan beoordeeld (zie ook de desbetreffende Bijlage). De RUD geeft aan dat voor twee woningen, gelegen binnen de gemeente Borger-Odoorn, de geldende voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) voor industrielawaai met ten hoogste 1 dB wordt overschreden. De cumulatieve geluidsbelasting voldoet in alle gevallen aan de maximale ontheffingswaarde voor de bepalende lawaaisoort en is derhalve in alle gevallen aanvaardbaar.

Het treffen van overdrachtsmaatregelen in de vorm van geluidswallen of -schermen is geen reele mogelijkheid. Gezien de hoogte van de geluidsbronnen en grote afstanden tussen geluidsbronnen en ontvangers en de bronhoogten zijn afschermingen lager dan 8 m niet effectief. Afschermingen met dergelijke hoogten zijn qua ruimtebeslag, kosten en landschappelijk aanzicht onaanvaardbaar.

Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Borger-Odoorn wordt verzocht voor de twee woningen, Schaapsbergweg 54 en 62 een hogere waarde vast te stellen ten gevolge van het industrieterrein van 51 dB(A).

Voor de twee woningen waarvoor een nieuwe hogere waarde vanwege het industrieterrein wordt vastgesteld mag de geluidsbelasting binnen niet meer dan 35 dB(A) bedragen. Bij de beoordeling van de gevelwering moet rekening worden gehouden met de gecumuleerde geluidsbelasting per gevel. Hiervoor zal een aanvullend geluidsonderzoek plaatsvinden.


Omgevingsdienst Groningen

Gedurende het totstandkomingsproces van het facetbestemmingsplan heeft de Omgevingsdienst Groningen aan besprekingen en overlegronden deelgenomen, ofwel is hierbij betrokken geweest.

Het voorontwerpbestemmingsplan heeft gedurende een termijn van zes weken voor een ieder ter inzage gelegen en is toegezonden aan de diverse overleginstanties. De binnengekomen reacties zijn verwerkt in een Reactienota Inspraak en Overleg. Deze nota is als Bijlage 3 aan het plan toegevoegd.