direct naar inhoud van 4.2 Milieuaspecten
Plan: Bestemmingsplan Slochteren-Schildwolde
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0040.bp00018-61oh

4.2 Milieuaspecten

4.2.1 Wegverkeerslawaai
4.2.1.1 Wet geluidhinder

De Wet geluidhinder hanteert voorkeursgrenswaarden en geeft criteria aan voor het toelaten van een hogere geluidsbelasting indien de voorkeurswaarde niet gehaald kan worden. De Wet geluidhinder schrijft voor dat bij het voorbereiden van de vaststelling of herziening van een bestemmingsplan, waar wegen in zijn opgenomen die een zone kennen als bedoeld in artikel 74 van de Wet geluidhinder, een akoestisch onderzoek wordt ingesteld. Daarbij wordt ondermeer gekeken naar de geluidsbelasting op woningen binnen de zone, de doeltreffendheid van de in aanmerking komende verkeersmaatregelen en andere maatregelen om te voorkomen dat de in de toekomst vanwege de weg de hoogste toelaatbare normen worden overschreden.

Bij woningen is de voorkeursgrenswaarde 48 dB. Er kan in bepaalde situaties een hogere grenswaarde worden toegestaan (tot maximaal 68 db). De ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting is daarbij ondermeer afhankelijk van het gebruik (burgerwoning of agrarische bedrijfswoning), de ligging (stedelijk of landelijk gebied), aard geluidsbron (nieuwe weg of bestaande weg) en het feit of het gaat om totale nieuwbouw of vervanging van een bestaande woning. In het rapport in 'Nota Wegverkeerslawaai Gemeente Slochteren' (WMA, 2008) worden de voor alle situaties de voorkeurgrenswaarden en toelaatbare waarden getoond.

Op basis van de verzamelde verkeers- en omgevingsgegevens zijn de geluidcontouren per wegvak berekend met behulp van Standaard rekenmethode I. Hierbij zijn de volgende geluidcontouren in beeld gebracht: 48 dB, 53 dB en 58 dB.

De geluidcontouren zijn berekend inclusief aftrek artikel 110g Wet geluidhinder (2 dB voor wegen met snelheid van 70 km/uur of meer en 5 dB voor de overige wegen). In de bijlage zijn de onderzoeksresultaten en geluidcontouren opgenomen. In dit onderzoek is de ontwikkeling van Meerstad inbegrepen. De verkeersprognoses gaan daarbij uit van een nieuwe verkeersstructuur t.b.v. de ontsluiting van Meerstad.

In het plangebied hebben de volgende wegen een geluidzone: N387, N865 (Meenteweg) en de Hoofdweg. Voor de betreffende wegen gelden verschillende snelheidsregimes binnen het plangebied. De geluidszones van de Hoofdweg zijn weergegeven in de onderstaande tabel en in het rapport 'Nota Wegverkeerslawaai Gemeente Slochteren' (WMA, 2008).

Het merendeel van de bestaande woningen langs deze wegen ligt binnen de geluidszone die van toepassing is. Consequentie hiervan is dat bouwvlakken zodanig zijn gelegd dat woningen op enig punt niet dichter op de weg kunnen worden gebouwd dan in het huidige situatie.

Kern   Wegvak en snelheidsregime  
Slochteren/ Schildwolde   N387 100 km/h  
Slochteren   N387 (t.h.v. Slochteren-kern) 70 km/h  
  Hoofdweg (beschermd dorpsgezicht) 30 km/h  
  Hoofdweg 50 km/h  
  Slochterdiep (bebouwde kom) 30 km/h  
Schildwolde   Hoofdweg (bebouwde kom) 50 km/h  
  Meenteweg (bebouwde kom) 50 km/h  
4.2.1.2 Saneringsprogramma VROM

Het Ministerie van VROM heeft een saneringsprogramma waarbij woningen door maatregelen aan de gevel van extra geluidsisolatie worden voorzien. Dit programma staat bekend als de zogenaamde A-lijst. Deze lijst is tussen 1994 en 1998 opgesteld. De sanering aan deze woningen kan alleen door gevelmaatregelen worden uitgevoerd. Het betreft o.a. A-woningen, die in het peiljaar 1986 een bepaalde (extreem hoge) geluidsbelasting op de gevel hadden. De woningen van de A-lijst komen in aanmerking voor vergoeding van gevelisolatiekosten. Het is inmiddels niet meer mogelijk om woningen op deze lijst te plaatsen. Daarnaast zijn er de B-saneringswoningen. Dit zijn te saneren woningen met een lagere geluidsbelasting dan de A-woningen. Voor deze woningen is geen subsidie beschikbaar.

In Slochteren en Schildwolde zijn diverse panden langs de Hoofdweg opgenomen op de B-Lijst. Momenteel ligt er geen prioriteit om deze locaties te saneren. Bij verbouw of nieuwbouw zal op grond van het Bouwbesluit moeten worden voldaan aan het binnenniveau.

Daarnaast zijn er in onderstaande tabel percelen genoemd die reeds op een andere projectbasis zijn gesaneerd.

HOOFDWEG   126   9626 AJ   SCHILDWOLDE   Eindmelding weg / G  
HOOFDWEG   138   9626 AJ   SCHILDWOLDE   Eindmelding weg / G  
HOOFDWEG   140   9626 AJ   SCHILDWOLDE   Eindmelding weg / G  
HOOFDWEG   191   9626 AD   SCHILDWOLDE   Eindmelding weg / G  
4.2.1.3 Aanvullende onderzoeken

Voorliggend plan voorziet in een uitwerkingsbevoegdheid om ter plaatse van de voormalige gemeentewerf in Slochteren tussen de Noorderweg en de N387 de bestemming uit te werken om woningbouw mogelijk te maken. Deze uitwerking is één van de onderdelen van het Masterplan Slochterhaven. Daarvoor is in 2006 een akoestisch onderzoek uitgevoerd door WMA: Akoestisch onderzoek Slochterhaven, Rapportnummer: 1093120. Voor de locatie Slochterhaven is de provinciale weg N386 het relevante wegvak. Op basis van verkeerstellingen van de provincie bestaat een goed beeld van de verkeersintensiteit op het stuk van de provinciale weg door Slochteren. Indien de trend van de afgelopen jaren lineair wordt doorgetrokken naar de toekomst zal de verkeersintensiteit in 2016 ruim 7000 voertuigen per etmaal bedragen. Verder geldt er een snelheidsbeperking van 70 km/uur op het stuk weg door Slochteren.

In het onderzoek is invulling gegeven aan de verschillende varianten: met en zonder afschermende maatregelen en met toepassing van een zogenoemde dove gevel. Van de varianten zijn de geluidszones in beeld gebracht: 50, 55, 60 dB(A) en de geluidsbelasting op de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen. Hieruit is gebleken dat er maatregelen genomen moeten worden om het geluid te reduceren om woningbouw op de locatie mogelijk te maken. In de scenario's waarbij geen afschermende maatregelen worden getroffen zouden geluidsniveaus op de gevels voorkomen tussen 59 en 63 dB(A). Deze geluidsniveaus zijn te hoog om ontheffing voor te kunnen verlenen ten behoeve van nieuwbouw van woningen, de zogenoemde Hogere grenswaarden. Voor het reduceren van de geluidsbelasting komt afscherming in aanmerking.

Door het plaatsen van geluidsschermen van 2 tot 4 meter hoog langs de provinciale weg kunnen de geluidsniveaus teruggebracht worden tot 55 dB(A). Dit geluidsniveau biedt de mogelijkheid om ontheffing te verlenen (Hogere grenswaarde) voor de nieuwbouw van woningen.

Het akoestisch onderzoek dateert van 2006 en kent een prognose van de verkeersintensiteit tot 2016. Voor het vaststellen van een Hogere grenswaarde moet een prognose voor de geluidsbelasting van 10 jaar worden gegeven. Daarom is voor het uitwerkingsplan en de daarop te verlenen omgevingsvergunningen een nieuw akoestisch onderzoek noodzakelijk. Op basis van de prognose tot 2016 kan worden geconcludeerd dat de uitwerkingsbevoegdheid toegepast zou kunnen worden, mits beschreven afschermende maatregelen worden getroffen. Het Akoestisch onderzoek Slochterhaven, Rapportnummer: 1093120 kan zodoende dienen als onderbouwing om de uitwerkingsbevoegdheid in voorliggend plan op te nemen. Als onderbouwing voor het uitwerkingsplan zal te zijner tijd nog een nieuw akoestisch onderzoek moeten worden uitgevoerd.

4.2.2 Industrielawaai

In en buiten het plangebied liggen geen inrichtingen waar een geluidscontour van uitgaat (geluidszoneringsplichtige bedrijven), danwel een geluidscontour kennen die tot het plangebied reikt.

4.2.3 Bedrijven en milieuzonering

Algemeen

Bedrijven worden ingedeeld in categorieën met behulp van de VNG publicatie Bedrijven en milieuzonering (editie 2009). Deze publicatie biedt een handreiking ten behoeve van de afstemming tussen ruimtelijke ordening en milieu op lokaal niveau en geeft informatie over de milieukenmerken van verschillende typen bedrijven. Op basis van de milieukenmerken van de verschillende typen bedrijven en inrichtingen wordt een indicatie van de afstanden gegeven die als gevolg van deze kenmerken moeten worden aangehouden tussen de diverse typen bedrijven. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in omgevingstypen: rustige woonwijk, gebied met functiemenging en bedrijventerrein.

Plangebied

De bedrijvigheid in het plangebied bestaat hoofdzakelijk uit kleinschalige lichte bedrijvigheid (ambachtelijke bedrijven) en detailhandel en daarnaast verschillende agrarische bedrijven. Daarnaast zijn enkele zwaardere bedrijfstypen aanwezig (waaronder een loonbedrijf en een discotheek). Met name het gebied langs de Hoofdweg kan worden aangemerkt als gemengd gebied waar lichte bedrijven (mits bouwkundig gescheiden) passen naast woningen. Waar het gaat om wat zwaardere bedrijven is het betreffende bedrijfstype en milieucategorie in het bestemmingsplan vastgelegd op de aanwezige situatie. Bij vertrek of beëindiging van de (zwaardere) bedrijfscategorieën is dan ook alleen een vergelijkbaar bedrijf mogelijk of lichtere bedrijfscategorieën. Daarnaast voorziet de Wet milieubeheer op individueel niveau in een regeling ter beperking van eventuele milieuhinder.

In of in de directe omgeving van het plangebied bevinden zich geen intensieve veehouderijen. Er zijn wel enkele melkrundveehouderijen die op grond van een bestaande vergunning of onder een AMvB, hun bedrijf kunnen uitoefenen. Bij het bestemmen van deze bedrijven zijn de bestaande erven als uitgangspunt genomen en is bij uitbreidingsmogelijkheden rekening gehouden met alle relevante milieu-aspecten. Ook bij uitbreiding van bouwvlakken van woningen is rekening gehouden met de (milieu)afstanden t.o.v. omliggende bedrijven. De agrarische bedrijven in de het plangebied liggen niet in alle gevallen op de richtlijnafstand van de bestaande woonbebouwing, maar in dat geval kent de Wet milieubeheer specifieke regelgeving.

Waar het akkerbouwbedrijven betreft, voldoet een afstand van 30 meter als richtlijnafstand. Verder is de bestaande woonbebouwing al grensstellend in relatie tot eventuele milieubelasting.

Daarnaast kan er doordat bouw- en milieuvergunning per 1 oktober 2010 zijn opgegaan in de omgevingsvergunning een goede afstemming plaatsvinden tussen bouw- en milieuactiviteiten.

4.2.4 Bodem
4.2.4.1 Bodembeleid

In het gemeentelijk bodembeleid is het algemeen beleidsuitgangspunt dat de goede gebiedseigen bodemkwaliteit behouden moet blijven en waar mogelijk wordt verbeterd. De algemene bodemkwaliteit op niet verdachte percelen, alsmede regels omtrent hergebruik, staan beschreven in de drie Bodembeheerplannen Buitengebied, Bebouwd gebied en Gemeentelijke wegbermen met bijbehorende bodemkwaliteitskaarten. In de bodembeheerplannen wordt gewerkt met een gebiedsindeling, gebaseerd op ruimtelijke kenmerken, historisch bodemgebruik en bodemkwaliteit.

4.2.4.2 Bodeminformatiesysteem

In het provinciale digitale bodeminformatiesysteem zijn alle historisch verdachte locaties voor bodemverontreiniging opgenomen. Meestal betreft het hier voormalige bedrijfslocaties waarvan de bodemkwaliteit onbekend is. Informatie over uitgevoerde bodemonderzoeken (en bodemsanering) worden regelmatig toegevoegd aan het systeem. Bij het ontwikkelen van een locatie wordt de beschikbare bodeminformatie in beeld gebracht (bodemtoets).

4.2.4.3 Bodemtoets

Initiatiefnemers van bepaalde bouwplannen zijn verplicht om bij nieuwbouw (al dan niet in combinatie met functieverandering) bij de aanvraag om een omgevingsvergunning een rapportage van de bodemgesteldheid in te dienen. Daaruit moet blijken of en onder welke omstandigheden nieuwe functies realiseerbaar zijn. In bepaalde gevallen kan vrijstelling worden verleend voor het uitvoeren van bodemonderzoek. Voor activiteiten die te maken hebben met grondverzet (met name aanvoer van grond) is in veel gevallen een melding grondverzet nodig. Bijvoorbeeld bij de uitwisseling van grond binnen gebieden met een zelfde typering. Voor activiteiten die te maken hebben met het aanleggen van dijken en/of waterwerken is in bepaalde gevallen een aanlegvergunning nodig en vaak een melding grondverzet. Bij grotere projecten kan een ontgrondingsvergunning nodig zijn van de provincie.

4.2.4.4 Plangebied

In het plangebied worden, buiten de bestaande bouwpercelen, geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Alleen (nieuwe) woningen of andere gevoelige functies die eerder planologische mogelijk zijn gemaakt worden bij recht toegevoegd. Het bestemmingsplan is in feite een bestendiging van de huidige situatie. Bij woningen kan een omgevingsvergunning worden verleend voor het afwijken van de regels voor kleinschalige aan huis-verbonden-beroepen of bedrijven. Het betreft hier alleen lichte bedrijven die vallen onder categorie A van het Activiteitenbesluit. Naar verwachting hebben deze activiteiten geen negatieve invloed op de bodemkwaliteit.

  • Uitwerkingsbevoegdheid terrein voormalige gemeentewerf

Ter plaatse van de voormalige gemeentewerf aan de Noorderweg te Slochteren voorziet het bestemmingsplan in een uitwerkingsbevoegdheid. De uit te werken bestemming 'Woongebied' voorziet in de bouw van ten hoogste 10 woningen op deze locatie. De haalbaarheid van de uit te werken bestemming moet in het bestemmingsplan worden aangetoond. Op het terrein zijn twee gevallen van ernstige bodemverontreiniging aanwezig. Daarnaast bevinden zich lichte tot matige verontreinigingen in de grond. Om de bestemming te kunnen uitwerken naar wonen is het nodig de bodemverontreiniging te saneren. Op grond van het Besluit bodemkwaliteit stelt de gemeente voor haar grondgebied een bodemfunctiekaart vast. De voormalige gemeentewerf is ingedeeld in de bodemfunctieklasse Wonen. De milieuhygiënische kwaliteit van de bodem dient daaraan te voldoen.