Plan: | Almere Hout Noord |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0034.BP5ACPZ01-vg01 |
Hieronder wordt nader ingegaan op enkele nota's van de rijksoverheid die van belang zijn voor het gebied Hout Noord.
Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (2012)
De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) van het Rijk is de 'kapstok' voor bestaand en nieuw rijksbeleid met ruimtelijke consequenties. Ze schetst de ontwikkelingen en ambities voor Nederland in 2040. Ingezet wordt op het ruimtelijk en mobiliteitsbeleid voor een concurrerend, bereikbaar, leefbaar en veilig Nederland. Het Rijk kiest voor een selectieve inzet van rijksbeleid op slechts 13 nationale belangen en laat meer over aan gemeenten en provincies. Deze nationale belangen zijn:
Daarnaast blijft het Rijk betrokken bij gebiedsontwikkelingen van nationaal belang, waaronder Schaalsprong Almere, de Zuidas en Rotterdam-Zuid.
In de SVIR is de ladder voor duurzame verstedelijking geïntroduceerd. Het doel van de ladder voor duurzame verstedelijking is een goede ruimtelijke ordening door een optimale benutting van de ruimte in stedelijke gebieden. Het Rijk wil met de introductie van de ladder vraaggerichte programmering bevorderen. De ladder beoogt een zorgvuldige en transparante besluitvorming bij alle ruimtelijke en infrastructurele besluiten. De ladder is als procesvereiste opgenomen in het Besluit ruimtelijke ordening (Bro).
Op grond van artikel 3.1.6 lid 2 Bro moet de toelichting bij een bestemmingsplan, dat een nieuwe stedelijke ontwikkeling mogelijk maakt, voldoen aan de volgende voorwaarden:
In het onderhavige bestemmingsplan zijn geen 'nieuwe stedelijke ontwikkelingen' opgenomen. De voorgenomen stedelijke ontwikkelingen zijn reeds opgenomen in het Structuurplan Almere (2003) en vormen onderdeel van de Schaalsprong Almere. In 2010 zijn over de realisering van de gebiedsontwikkelingen i.h.k.v. de Schaalsprong Almere (Almere 2.0, w.o. Almere Hout Noord) wederkerige afspraken gemaakt in het Integraal Afsprakenkader Almere (IAK). Deze afspraken zijn in het najaar van 2013 wederom bevestigd in de Bestuursovereenkomst RRAAM en Uitvoeringsovereenkomst Almere 2.0 (IAK 2).
Het bestemmingsplan is ook in overeenstemming met de nationale belangen in de SVIR.
Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (2011)
In de SVIR is aangegeven dat voor een aantal onderwerpen algemene regels door het Rijk moeten worden gesteld. Deze regels zijn concreet normstellend bedoeld en worden geacht direct of indirect (door tussenkomst van de provincie) door te werken in de ruimtelijke besluitvorming van provincies en gemeenten. Het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) is deze algemene maatregel van bestuur waarin de nationale belangen uit de SVIR juridisch zijn geborgd. De ministeriële regeling die bij het Barro hoort (Regeling algemene regels ruimtelijke ordening) is gelijk met het Barro in werking getreden.
De onderwerpen waar het Rijk in het Barro ruimte voor vraagt zijn:
Op 1 oktober 2012 is het Barro aangevuld met de ruimtevraag voor de volgende onderwerpen (Barro, eerste aanvulling):
De wijziging van het Barro ging vergezeld van een wijziging van de Rarro. Ook deze wijziging trad op 1 oktober 2012 in werking. De Rarro bevat een uitwerking van het al eerder in het Barro gepubliceerde ruimtelijke regime rond radars voor militaire luchtvaart.
Op het plangebied is alleen het ruimtelijke regime van radars voor militaire luchtvaart van toepassing. Het voorheen geldende regime is aangepast op basis van nieuwe technische inzichten en ontwikkelingen op het gebied van radarverstoring. Er wordt onderscheid gemaakt tussen bouwwerken in het algemeen en windturbines. Het regime geldt niet voor bestaande bouwwerken en windturbines. Voor windturbines gelden ruimere radarverstoringsgebieden dan voor overige bouwwerken. Het plangebied valt niet in een radarverstoringsgebied waarin een maximale hoogte voor bouwwerken geldt. Het plangebied ligt wel in twee radarverstoringsgebieden (AOCS Nieuw Milligen en Soesterberg) waarbinnen maximale hoogten gelden voor de tippen van de wieken van windturbines. Voor het radarverstoringsgebied AOCS Nieuw Milligen geldt een maximale bouwhoogte van 118 meter t.o.v. NAP en voor radarverstoringsgebied Soesterberg geldt een maximale bouwhoogte van 128 meter t.o.v. NAP. Het onderhavige bestemmingsplan maakt de bouw van grootschalige windturbines niet mogelijk.
Het bestemmingsplan is in overeenstemming met het Barro en Rarro.
Naast de primaire radars is er apparatuur die de luchtverkeersleiding en de luchtvaartnavigatie ondersteunen, zoals secundaire radars, bakens en landingsinstrumenten. In de omgeving van deze apparatuur gelden bouwbeperkingen. Deze apparatuur en de bouwbeperkingen zijn geen onderdeel van de regeling voor primaire radars in het Barro en Rarro. In paragraaf 3.6 en 5.8 wordt ingegaan op het radarverstoringsgebied voor burgerluchtverkeer.
Schaalsprong Almere
Als uitwerking van de Nota Ruimte, die nu vervangen is door de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR), zijn in het kader van de Schaalsprong van Almere afspraken gemaakt over de verdere groei van Almere naar circa 350.000 inwoners. Een beperkt deel van deze groei zal plaatsvinden aan de oostzijde van de stad, waaronder Almere Hout Noord. In de afgelopen periode zijn ontwikkelingsvarianten opgesteld voor de Schaalsprong, onder meer voor Almere Oost inclusief Almere Hout. De ontwikkeling van Almere Hout Noord is daarbij als uitgangspunt meegenomen. De ontwikkelingsvarianten zijn uitgewerkt tot een ontwikkelingsstrategie, Almere 2.0. In november 2009 heeft het kabinet besloten dat de Schaalsprong Almere door moet gaan. Het kabinetsbesluit is opgenomen in de raambrief (Rijksbesluit Amsterdam, Almere, Markermeer) en in het daaruit voortvloeiende Integraal Afspraken Kader Almere (2010). Op basis van het IAK zijn de plannen van Almere 2.0 uitgewerkt in gebiedsontwikkelingen. Dit heeft geresulteerd in de Rijksstructuurvisie Amsterdam Almere Markermeer (AAM), de Bestuursovereenkomst RRAAM en de Uitvoeringsovereenkomst Almere 2.0 (IAK2), waarin de wederkerige afspraken zijn bevestigd over de gebiedsontwikkelingen in Almere, w.o. Almere Hout Noord.
Een ander project in het kader van het upr-contract is het project OV-SAAL, verbetering van de infrastructuur in de regio Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (SAAL). Onderdeel van dit project is de verdubbeling van de rijksweg A6. In de plannen voor Almere Hout Noord is rekening gehouden met deze verdubbeling, waarvoor onlangs het Tracébesluit is genomen. Ter hoogte van Almere Hout Noord is in dit Tracébesluit voor de A6 een onderdoorgang voor openbaar vervoer en fietsverkeer, en een nieuwe dwarsverbinding over de A6 voor fietsverkeer opgenomen. Het Tracébesluit wordt gevolgd door een bestemmingsplan.
Impressie uitwerking Concept Structuurvisie Almere 2.0
Nationaal Waterplan
In december 2009 heeft het kabinet het Nationaal Waterplan vastgesteld. Dit plan geeft op hoofdlijnen aan welk beleid het Rijk in de periode 2009 - 2015 voert om te komen tot een duurzaam waterbeheer. Het Nationaal Waterplan richt zich op bescherming tegen overstromingen, voldoende en schoon water en diverse vormen van gebruik van water. Ook worden de maatregelen genoemd die hiervoor worden genomen. Het Nationaal Waterplan is de opvolger van de Vierde Nota Waterhuishouding uit 1998 en vervangt alle voorgaande nota's waterhuishouding. Het Nationaal Waterplan is opgesteld op basis van de Waterwet die met ingang van 22 december 2009 van kracht is. Op basis van de Wet ruimtelijke ordening heeft het Nationaal Waterplan voor de ruimtelijke aspecten de status van structuurvisie. In het Nationaal Waterplan is een eerste uitwerking gegeven aan het Deltaprogramma dat wordt opgesteld naar aanleiding van het advies van de Deltacommissie in 2008. Dit programma is gericht op duurzame veiligheid en zoetwatervoorziening.