Plan: | Film-, Park-, Dans-, Verzetswijk en Lumièrepark |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0034.BP2FHKNRS01-oh01 |
Inleiding
Op basis van hoofdstuk 3 is, met betrekking tot de ruimtelijke structuur van het onderhavige plangebied gekeken hoe actuele en toekomstige ontwikkelingen daarin een plaats kunnen krijgen. Er dient gezocht te worden naar ruimte en flexibiliteit in bebouwing en bestemming. Het beleid van de gemeente is immers gericht op enige verruiming van gebruiksmogelijkheden binnen woongebieden (functiemenging), het op peil houden van het voorzieningenniveau en vergroting van woonmilieudifferentiatie.
De hoofdopzet met verdeling in bebouwde en onbebouwde gebieden blijft uitgangspunt van de stedenbouwkundige structuur van het plangebied, conform de oorspronkelijke opzet volgens de Structuurvisie Almere-Stad Oost (april 1988).
De planvoorschriften bieden de nodige flexibiliteit, die het mogelijk maakt om binnen de (sub)centra het bouwvolume wat uit te breiden. Voorts is het mogelijk gemaakt op enkele van deze locaties woningen toe te voegen in de vorm van (gestapelde) woningbouw.
Binnen de centrale zone waren in het vorige bestemmingsplan nog beperkte ontwikkelingen mogelijk. In het onderhavige bestemmingsplan is de mogelijkheid tot verdichting van bebouwing in de vorm van uitbreiding(en) van (bestaande) voorzieningen nog wat verruimd. Bovendien voorziet het plan in de mogelijkheid binnen een deel van deze zone gestapelde woningen toe te voegen. Dit laatste kan tevens een gunstige invloed hebben op de sociale veiligheid van het gebied. Tegelijkertijd zullen de onbebouwde groene elementen en structuren binnen deze zone ook in het nieuwe bestemmingsplan gevrijwaard blijven van nieuwbouw.
De toekomstige ruimtelijke ontwikkelmogelijkheden zullen hierna per deelgebied nader worden toegelicht.
De centrale (park-)zone
De centrale (park-)zone kent in het noordelijke deel, het Ebenezer Howardpark, een intensieve bebouwing, bestaande uit schoolgebouwen, instellingen en woongebouwen. Een wat meer stedelijke uitstraling is hier op zijn plaats en het is wellicht mogelijk hier enige verdichting tot stand te brengen.
Het middendeel van de centrale (park-)zone daarentegen heeft en houdt een meer groen en open karakter. Als het ware vormt dit deel de centrale groene ruimte binnen de centrale zone voor het gehele omliggende woongebied. Hier zal geen verdere bebouwing plaats vinden.
Het zuidelijke deel van de centrale (park-)zone, het Laterna Magikapark, kent een verdeling in een bebouwd en een onbebouwd gedeelte en deze verdeling blijft ook bestaan. De diagonale lijn in het gebied is de grens tussen het open weide-achtige gebied tegen het woongebied aan en het gebied met voorzieningen langs de Veluwedreef. Naar aanleiding van ingediende zienswijzen op het ontwerp zijn bij gewijzigde vaststelling van dit bestemmingsplan de nieuwbouwmogelijkheden voor voorzieningen en/of woningbouw binnen de gebouwenclusters geschrapt. De in de planregels aangepaste bebouwingspercentages laten hier slechts ondergeschikte uitbreiding van bestaande vestigingen (bijvoorbeeld ten behoeve van een fietsenstalling) toe.
Het westelijke groene deel, dat aansluit aan Filmwijk, blijft als groengebied gehandhaafd. Het plan laat hier geen bebouwing toe.
Het Lumièrepark
Aan de westflank van het onderhavige bestemmingsplangebied is het derde park gelegen, het Lumiérepark. Omdat dit park op een steenworp afstand van het stadscentrum ligt, zijn er in dit park op een inventieve wijze een aantal kleinschalige voorzieningen geprojecteerd.
Momenteel is het park ingericht als park aan de plas, het Weerwater. Er lopen paden doorheen, waarvandaan parkbezoekers van vergezichten over de plas kunnen genieten. Het park laat zich in drie delen ontleden. Het noordelijke deel als park, het middendeel als natuurbos en het zuidelijke deel als strand. In het noordelijke parkdeel bepalen door bosranden omzoomde weides met uitzichten op de plas en het nieuwe stadshart het beeld. Rondom het natuurbos is het water van het Weerwater naar binnen gehaald, zodat een eiland ontstaat. Het strand trekt op zomerse dagen honderden bezoekers.
Raad van State
De doelstelling om Lumièrepark te ontwikkelen als stadspark zat reeds opgenomen in het vigerende bestemmingsplan Lumièrepark. Dit plan is echter op 16 januari 2006 gedeeltelijk vernietigd door de Raad van State. Kern van die uitspraak vormde het gegeven dat het volledig benutten van de recreatieve mogelijkheden die het dit plan bood, zou kunnen leiden tot onevenredige parkeeroverlast in de aangrenzende delen van de Filmwijk. Recreatie Noord-Holland NV werd vervolgens gevraagd te adviseren omtrent de recreatieve ontwikkelingsmogelijkheden, daarbij rekening houdend met het voorgaande. Afgestapt is van het voornemen hier het thema cultuurpark te realiseren. Het gedachte amfitheater, het kunstpaviljoen en de ateliers zijn niet meer opgenomen. Ook de regels betreffende de omvang van kunstobjecten is aangepast. Wel is ook in het nieuwe plan op twee plekken lichte horeca mogelijk gemaakt via een wijzigingsbevoegdheid. De mogelijke locaties zijn evenwel meer in de noordwesthoek van het park geprojecteerd, dichtbij het stadscentrum.
Aldus is het nieuwe plan er op gericht het noordelijk deel van het park meer als stadspark te laten functioneren en meer allure mee te geven. Zo is er de wens om in het noordelijk deel langs het water een wandelboulevard aan te leggen. Voorts is aan de kop, dus direct nabij het stadscentrum, een plek te gereserveerd voor een kleinschalige horecavoorziening. Daarnaast is er een locatie voor lichte horeca opgenomen direct aan het water even ten noorden van de Tuschinskypier (schiereiland). Een waterrecreatieve activiteit, zoals bootjesverhuur en/of pendelvaart naar stadscentrum, kan ermee worden gecombineerd. Beide locaties zullen uitsluitend voor bevoorrading en personeel per auto bereikbaar zijn en ook alleen vanuit de richting stadscentrum. Bezoekersparkeren wordt nadrukkelijk niet in het park toegestaan. Dit parkeren zal worden opgelost binnen de oostkavels van het stadscentrum. Wijzigingen in de inrichting van het park, zoals de aanleg van een stadsstrand, een wandelboulevard langs het water, parkmeubilair, aanlegsteigers, e.d. zijn rechtstreeks mogelijk binnen de planvoorschriften.
Door genoemde bezoekerstrekkende horecavoorzieningen in dit deel van het park te projecteren, kan de auto-ontsluiting tbv bevoorrading en personeel via de kortste route richting stadscentrum worden gerealiseerd. Tevens zal het bezoekersparkeren geheel worden opgelost binnen de Oostkavels van het stadscentrum en dus buiten het park. Deze parkeeroplossing is meegenomen in het concept ontwikkelingsplan Oostkavels.
Met de gekozen oplossing is de verkeersaantrekkende werking van het park aanzienlijk verminderd en zal er mede gelet op de gekozen locaties voor horeca geen aanleiding meer zijn voor de eerder gevreesde grote parkeeroverlast in de woonbuurten aan de andere kant van het park.
De (sub-)centra
In de woongebieden is een drietal concentraties van voorzieningen te onderscheiden:
Voor het overige, reeds bebouwde deel van de voorzieningenstrook biedt de globale bestemmingsregeling nog enige inbreidingsruimte, waarbij deels ook woningbouw mogelijk is. De groenstrook aan de zuidkant wordt gehandhaafd en is nu ook als zodanig bestemd. Ook rond dit subcentrum wordt de mogelijkheid aangegeven een beperkt aantal woningen te verkleuren naar een bedrijfsruimte. Zie schets hieronder.
Overige wijkvoorzieningen
De kantorenlocatie Verzetswijk: Op deze kantorenlocatie is nog een kavel beschikbaar voor een vijfde kantoorgebouw. De maximale bouwhoogte wordt voor de westelijke vier gebouwen op 15 meter, ca 4 bouwlagen, gesteld. Het maximale bebouwingspercentage voor het westelijke deel bedraagt 20%.Voor het centrale gebouw is de maximale bouwhoogte 18 meter. De mogelijke uitbreiding binnen deze locatie wordt voorgesteld in het overbouwen van het P+R-terrein tot een maximale hoogte van 18 meter met een kantoorgebouw. De planvoorschriften maken dit mogelijk. Zie schets hieronder.