Plan: | Buitengebied |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0018.BP090Buitengebied-31va |
Voor de herziening van het bestemmingsplan Buitengebied moet aandacht worden besteed aan alle aspecten van externe veiligheid. Daarvoor is onder andere gebruik gemaakt van de gegevens die beschikbaar zijn op de provinciale risicokaart. Het buitengebied is voor deze inventarisatie onderverdeeld in:
Op de afgedrukte overzichtskaartjes zijn zoveel mogelijk de risicobronnen weergegeven. Tevens staan de leidinggegevens van Gasunie- en NAM-leidingen in een tabel onder het kaartje vermeld.
Buitengebied west (Waterhuizen)
In of nabij het westelijke deel van het plangebied bevinden zich de volgende locaties met gevaarlijke stoffen:
Buisleidingen | diameter | druk | 1% letaliteit | 100% letaliteit |
Gasunie N-508-50-KR | 6 inch | 40 bar | 70 meter | 50 meter |
Gasunie N-508-51-KR | 6 inch | 40 bar | 70 meter | 50 meter |
Buitengebied noord (Sappemeer-noord)
In of nabij het noordelijke deel van het plangebied bevinden zich de volgende locaties met gevaarlijke stoffen:
Buisleidingen | diameter | druk | 1% letaliteit | 100% letaliteit |
NAM 502010 | 24 inch | 83 bar | 350 meter | 150 meter |
NAM 501016 | 28 inch | 83 bar | 400 meter | 170 meter |
NAM 501026 | 28 inch | 83 bar | 400 meter | 170 meter |
Gasunie A-639-KR | 48 inch | 80 bar | 580 meter | 220 meter |
Gasunie A-640-KR | 42 inch | 80 bar | 520 meter | 200 meter |
Gasunie N-508-50-KR | 6 inch | 40 bar | 70 meter | 50 meter |
Gasunie N-508-59-KR | 4 inch | 40 bar | 45 meter | 30 meter |
Buitengebied centrum (Vosholen)
In of nabij het centrale deel van het plangebied bevinden zich de volgende locaties met gevaarlijke stoffen:
Buisleidingen | diameter | druk | 1% letaliteit | 100% letaliteit |
NAM 504010 | 36 inch | 83 bar | 470 meter | 190 meter |
NAM 505014 | onbekend | onbekend | ||
NAM (nieuw) | onbekend | onbekend | ||
Gasunie A-609-KR | 48 inch | 66,2 bar | 540 meter | 210 meter |
Gasunie A-540-KR | 36 inch | 66,2 bar | 430 meter | 180 meter |
Gasunie A-501-KR | 36 inch | 66,2 bar | 430 meter | 180 meter |
Gasunie A-502-KR | 42 inch | 66,2 bar | 490 meter | 190 meter |
Gasunie N-508-49-KR | 8 inch | 40 bar | 95 meter | 70 meter |
Buitengebied midden (Kielwindeweer)
In of nabij het middendeel van het plangebied bevinden zich de volgende locaties met gevaarlijke stoffen:
Buisleidingen | diameter | druk | 1% letaliteit | 100% letaliteit |
NAM 291 | 6 inch | 83 bar | 95 meter | 70 meter |
NAM (nieuw) | onbekend | onbekend | ||
Gasunie A-609-KR | 48 inch | 66,2 bar | 540 meter | 210 meter |
Gasunie A-514-KR | 48 inch | 66,2 bar | 540 meter | 210 meter |
Gasunie A-540-KR | 36 inch | 66,2 bar | 430 meter | 180 meter |
Gasunie A-501-KR | 36 inch | 66,2 bar | 430 meter | 180 meter |
Gasunie A-502-KR | 42 inch | 66,2 bar | 490 meter | 190 meter |
Gasunie A-540-14-KR | 12 inch | 66,2 bar | 170 meter | 80 meter |
Buitengebied zuid (Annerveen)
In of nabij het zuidelijke deel van het plangebied bevinden zich de volgende locaties met gevaarlijke stoffen:
Buisleidingen | diameter | druk | 1% letaliteit | 100% letaliteit | PR 10-6 |
NAM 291 | 6 inch | 83 bar | 95 meter | 70 meter | - |
NAM 215 | 24 inch | 83 bar | 330 meter | 150 meter | - |
NAM 211 | 20 inch | 83 bar | 290 meter | 130 meter | - |
NAM 218 (condensaat) | 4 inch | 50 bar | 16 meter | - | ja (8 meter) |
Gasunie A-514-KR | 48 inch | 66,2 bar | 540 meter | 210 meter | ja |
Gasunie A-501-KR | 36 inch | 66,2 bar | 430 meter | 180 meter | ja |
Gasunie A-502-KR | 42 inch | 66,2 bar | 490 meter | 190 meter | - |
Gasunie A-501-05-KR | 30 inch | 66,2 bar | 380 meter | 160 meter | - |
Hogedruk gasbuisleidingen
Formeel moeten hogedruk gasbuisleidingen voor externe veiligheid nog worden getoetst aan de circulaire "Zonering langs hoge druk aardgastransportleidingen" uit 1984. De nieuwe AMvB, het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb) is in concept gepubliceerd en zal naar verwachting medio 2010 in werking treden. De minister van VROM adviseert om bij bestemmingsplannen te anticiperen op de nieuwe regelgeving.
De nieuwe regelgeving gaat uit van de risicobenadering. Daarbij zijn het plaatsgebonden risico en het groepsrisico van belang. Wanneer de personendichtheid binnen de 100% letaliteitzone significant toeneemt, heeft dat dusdanige gevolgen voor het groepsrisico dat hiervoor een groepsrisico-berekening (QRA) moet worden gemaakt. Ook moet dan een uitgebreide groepsrisicoverantwoording plaatsvinden.
Op verschillende locaties in of vlakbij dit plangebied liggen hogedruk aardgas-buisleidingen. Deze leidingen hebben op enkele plaatsen een plaatsgebonden risicocontour PR10-6 die buiten de leiding valt. Meestal ligt de PR10-6 echter op de leiding. Op de risicokaart zijn deze contouren zichtbaar gemaakt.
In één geval (NAM 218) is sprake van een condensaatleiding. Dit type leiding heeft over de gehele lengte een (kleine) PR10-6 contour.
Binnen een afstand van 5 meter van elke leiding mag niet worden gebouwd (belemmerde strook). Binnen de plaatsgebonden risicocontour PR10-6 van een leiding mogen geen kwetsbare objecten worden geprojecteerd. Bestaande of reeds geprojecteerde (d.w.z. volgens het huidige bestemmingsplan toegelaten) kwetsbare objecten binnen de PR10-6 contour worden in de nieuwe regelgeving als saneringssituatie aangemerkt.
Er zijn geen locaties in het buitengebied met een dusdanig hoge personendichtheid nabij de leidingen, dat daarvoor een uitgebreide groepsrisicoverantwoording noodzakelijk is.
Op de in deze EV-inventarisatie gebruikte deelkaartjes Buitengebied centrum en midden staat een geplande NAM-leiding aangegeven. Van deze leiding zijn nog geen gedetailleerde gegevens bekend. De ruimtelijke inpassing van deze leiding zal volgens opgave van de NAM gebeuren middels een Rijksinpassingsplan. Het zal het gaan om een 48 inch gasbuisleiding die een verbinding gaat vormen tussen de opslaglocatie Langelo en Sappemeer-OV en een condensaatleiding tussen Langelo en het leidingknooppunt nabij de locatie Spitsbergen.
NAM-locaties
De NAM-locatie Kielwindeweer-1 (Kielsterachterweg) ligt in het plangebied. De NAM-locaties Annerveen, Annerveen OV, Wildervank en Sappemeer OV (Vosholen) liggen dicht bij het plangebied. Voor al deze locaties geldt een plaatsgebonden risicocontour PR10-6 waarbinnen geen (geprojec-teerde) kwetsbare objecten zijn toegestaan. De exacte grootte van het invloedsgebied is van deze locaties nog niet bekend. Deze gegevens staan niet op de risicokaart vermeld. De NAM is bezig om vooruitlopend op een mogelijke wijziging in het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) deze contouren met het rekenprogramma Safeti-NL te berekenen. De locatie Wolfsbarge betreft een tijdelijke installatie. Deze locatie wordt niet op de risicokaart vermeld. Hierover zijn geen nadere gegevens bekend.
Gasunie meet- en regelstations A133 en A447
De Gasunie meet- en regelstations A133 (nabij Vosholen) en A447 Windeweer (Zwarteweg) liggen in het plangebied. Het station A447 valt onder de werking van het BEVI, maar station A133 niet omdat de diameter van de aanvoerleiding hier kleiner is dan 20 inch. Beide stations staan nog niet op de risicokaart vermeld. Voor deze inrichtingen geldt geen plaatsgebonden risicocontour PR10-6.
De effectafstand 1% letaliteit voor het station A133 is 215 meter. Hierbinnen staan geen woningen. Van het station A447 is de grootte van de effectafstand 1% letaliteit niet bekend. De dichtstbijzijnde woonbebouwing aan de Peter Venemakade ligt op ca. 750 meter afstand van het station A447.
Rijksweg A7 Groningen - Nieuweschans
Voor de A7 geldt geen plaatsgebonden risicocontour PR10-6. Het invloedsgebied is volgens het concept provinciale basisnet gesteld op 200 meter vanaf de rand van de weg. Ten aanzien van bebouwing geldt een plasbrand aandachtgebied van 30 meter, eveneens vanaf de rand van de weg. Deze 30 meter zone valt over een deel van het buitengebied. Binnen de 30 meter zone zijn geen bijzonder kwetsbare objecten aanwezig. Het plangebied ligt binnen het invloedsgebied van deze weg, maar de bebouwingsdichtheid is daar zo gering dat een groepsrisicoberekening niet zinvol is.
Provincialeweg N860 / N385 / N386
Voor de provinciale wegen N860, N385 en N386 geldt geen plaatsgebonden risicocontour PR10-6. Het invloedsgebied is volgens het concept provinciale basisnet gesteld op 200 meter. Deze wegen liggen in het plangebied. Ten aanzien van bebouwing geldt een plasbrand aandachtgebied van 30 meter vanaf de rand van de weg. Daarbinnen mogen geen bijzonder kwetsbare objecten worden geprojecteerd.
Spoorlijn Groningen - Veendam / Nieuweschans
Met behulp van het rekenprogramma RBM-II is ten behoeve van het plan Vosholen-2 een risicoberekening gemaakt voor de spoorlijn Groningen - Veendam / Nieuweschans. Deze berekening leverde geen waarde op voor de plaatsgebonden risicocontour PR10-6. De PR10-8 contour ligt volgens die berekening op 69 meter vanaf de rand van het spoor. Het invloedsgebied is volgens het concept provinciale basisnet gesteld op 200 meter. In het buitengebied is geen woonbebouwing van enige betekenis aanwezig binnen het invloedsgebied van deze spoorlijn. Een groepsrisicoberekening is derhalve niet zinvol.
Winschoterdiep
Het Winschoterdiep maakt deel uit van het landelijke (concept) basisnet water. Volgens dat basisnet geldt voor deze vaarroute geen plaatsgebonden risicocontour en geen plasbrand aandachtgebied. Het vaarwater ligt ter hoogte van de N860 bij Waterhuizen en bij het tuinbouwgebied Sappemeer-noord tegen het plangebied aan.
Inrichtingen buiten het plangebied
Van inrichtingen met gevaarlijke stoffen die buiten het plangebied zijn gelegen zijn de risico- en effectafstanden getoetst op relevantie voor vermelding in deze externe veiligheidsinventarisatie. De bedrijven met gevaarlijke stoffen (BEVI-inrichtingen zoals Bay systems, PPG, AVEBE en Holthausen) liggen op een zodanig ruime afstand van het plangebied, dat daarmee voor al deze inrichtingen wordt voldaan aan de grenswaarde voor het plaatsgebonden risico. Bovendien is er geen sprake is van een significant groepsrisico. Voor de WM-vergunning van Bay systems is door een QRA het groepsrisico berekend. De FN-curve uit die QRA is hier afgebeeld. Aangezien het totale aantal dodelijke slachtoffers hier gering is wordt, gelet op de definitie van groepsrisico (Art.1 BEVI: "cumulatieve kansen per jaar dat ten minste 10, 100 of 1000 personen overlijden...") afgezien van een nadere groepsrisicoverantwoording voor Bay Systems.
Conclusies
Rampenbestrijding en zelfredzaamheid
De hieronder genoemde conclusies hebben een voorlopig karakter. Er vindt nog overleg plaats met de regionale brandweer. Aan de hand daarvan zullen de conclusies worden aangevuld.