Plan: | Buitengebied |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0018.BP090Buitengebied-31va |
Algemeen
De Wet geluidhinder stelt normen aan de ten hoogst toelaatbare geluidsbelasting op geluidsgevoelige bestemmingen (gebouwen en terreinen). Voor zover het bestemmingsplan voorziet in nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen binnen geluidzones langs wegen, spoor of industrie, moet worden voldaan aan die normen. Ook bij de aanleg van wegen moet rekening worden gehouden met de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting op geluidgevoelig bestemmingen.
De ligging van de geluidzones vanwege industrie zijn opgenomen in de verbeelding. De geluidszone langs het spoor is weergeven in Bijlage 4 Geluidszone spoorweg van de plantoelichting. Ook is langs elke weg een geluidszone gelegen, tenzij de maximaal toegestane snelheid op die weg 30 km/u is.
Te allen tijde is binnen de zones de zogenaamde voorkeursgrenswaarde toegestaan. Als de geluidsbelasting meer bedraagt kan een hogere waarde worden verleend, zodat (beperkt) van de voorkeursgrenswaarde mag worden afgeweken. Die hogere waarde dient verkregen te zijn op het tijdstip van vaststelling van het bestemmingsplan.
Bestemmingsplan Buitengebied
In dit bestemmingsplan is de oprichting van geluidsgevoelige bestemmingen binnen de geluidzones mogelijk, als wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde dan wel aan een verkregen hogere waarde. Die hogere waarde dient verkregen te zijn op het tijdstip van vaststelling van het bestemmingsplan.
Geen van de voorgestane woningbouwlocaties ligt binnen een geluidszone van een spoorweg of een industrieterrein waardoor wordt voldaan aan de grenswaarden uit de Wet geluidhinder. Verlening van een hogere waarde is niet nodig.
Woningbouw
Geen van de voorgestane woningbouwlocaties ligt binnen een geluidszone van een spoorweg of een industrieterrein. Onderzoek of wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde door deze geluidsbronnen is dus niet nodig.
De woningbouwlocaties in Kiel - Windeweer en Westerbroek zijn niet gelegen binnen een geluidszone van een weg. Voor deze locaties is dus geen nader onderzoek nodig.
In het kader van de besluit-MER is onderzocht de woningbouw aan het Achterdiep en de Laveiweg voldoet aan de geluidsnormen. Het onderzoek is opgenomen in de besluit-MER.
ACHTERDIEP
Aan het Achterdiep zijn vijf woningbouwlocaties opgenomen, (gedeeltelijk) gelegen in de geluidzones van de A7 en het Achterdiep. Op twee locaties wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden door het verkeer op het Achterdiep en zal een hogere waarde van maximaal 53 dB worden vastgesteld.
De navolgende paragraaf heeft zijn toepassing verloren omdat naar aanleiding van een zienswijze van de provincie Groningen de uit te werken bestemming voor deze locatie is komen te vervallen.
LAVEIWEG
Aan de Laveiweg is een nader uit te werken woningbouwlocatie opgenomen. Berekend is wat de te
verwachten gevelbelastingen vanwege de omliggende wegen op het plangebied zal zijn. Omdat de
voorkeursgrenswaarde van 48 dB zal worden overschreden zal een hogere waarde van maximaal 53 dB
op de te bouwen woningen worden vastgesteld.
KALKWIJK
De woningbouwlocatie aan de Kalkwijk is gelegen binnen de geluidszone van die weg. Uit onderzoek (Bijlage 1 van de plantoelichting) is gebleken dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden als de woning binnen 20 meter uit de as van de weg wordt gebouwd. Afhankelijk van de precieze situering van de woning moet een hogere waarde voor de gevelbelasting worden vastgesteld. Uitgaande van de rooilijn van de buurwoning zal een hogere waarde van maximaal 52 dB worden vastgesteld.
Tijdelijke ontsluiting Meerstad
Uit onderzoek is gebleken dat de geluidsbelasting van het verkeer op de tijdelijke ontsluitingsweg aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB voldoet. Ook als rekening wordt gehouden met het bouwverkeer tijdens de aanleg van Meerstad (zie de bijlagen bij dit bestemmingsplan over de tijdelijke ontsluiting Meerstad)
Overige
Met toepassing van het bepaalde in de algemene wijzigingsregels is het mogelijk bestaande gebouwen in gebruik te nemen voor geluidsgevoelige bestemmingen (o.a. woonfuncties, medische dagverblijven). Er is geen akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de geluidsbelasting op die gebouwen, omdat op dit moment niet bekend is om welke gebouwen het gaat. De geluidsbelasting op de gevels ter plaatse van die geluidsgevoelige bestemmingen, zal dus moeten voldoen aan de voorkeursgrenswaarde of aan een hogere waarde als die in het verleden is verleend.