Plan: | Bestemmingsplan Herziening Parkeren 2021 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0014.BP647HerzPark2020-vg01 |
Aanleiding
Dit bestemmingsplan stelt nieuwe parkeerregels vast voor een groot aantal bestemmingsplannen, wijzigingsplannen en uitwerkingsplannen. Het bestemmingsplan 'Facetherziening Parkeren' wordt door onderhavig plan vervangen.
De aanleiding voor dit bestemmingsplan is vierledig.
1. wijziging van het parkeerbeleid
In de gemeente Groningen is de rol van de fiets in het verkeersbeeld aanzienlijk. De gemeente stimuleert al vele jaren het gebruik van de fiets. Daarnaast wonen er in de stad Groningen zeer veel (studerende) jongeren, die vrijwel allemaal fietsen. Dat heeft gevolgen voor het straatbeeld, waarin geparkeerde fietsen een belangrijke factor zijn. De gemeente besteedt in haar parkeerbeleid daarom ruim aandacht aan het fietsparkeren. Hoewel het parkeerbeleid is neergelegd in beleidsregels, is het gewenst om parkeerregels in ruimtelijke plannen ook van toepassing te laten zijn op het parkeren van fietsen. Dat was tot nu toe niet het geval en daarin voorziet nu dit bestemmingsplan.
2. gemeentelijke herindeling en gebiedsdekkende parkeerregels
Sinds 1 januari 2019 maken door de gemeentelijke herindeling de voormalige gemeenten Ten Boer en Haren deel uit van de gemeente Groningen. De voormalige gemeente Haren had in haar ruimtelijke plannen nog vrijwel geen parkeerregels opgenomen. Dit is echter een wettelijke verplichting sinds 1 juli 2018. Op die datum mochten bestemmingsplannen, wijzigingsplannen en uitwerkingsplannen voor de parkeerregels niet meer verwijzen naar de stedenbouwkundige bepalingen van de Bouwverordening. Daarin voorziet dit plan nu. Voor Haren zijn naast dit bestemmingsplan ook de 12 geldende beheersverordeningen aangepast voor wat betreft het onderdeel parkeren, door middel van een facetbeheersverordening. Ten Boer heeft in haar ruimtelijke plannen van vóór de herindeling weliswaar parkeerregels opgenomen, maar deze worden met dit plan gelijkgetrokken met die voor de rest van de gemeente. Tot slot zijn plannen toegevoegd zodat dit bestemmingsplan voor de gemeente Groningen gebiedsdekkend is, althans in zoverre op een locatie een bestemmingsplan, wijzigingsplan en uitwerkingsplan van kracht is.
3. binnenplanse afwijking vervalt
In het voorgaande bestemmingsplan 'Facetherziening Parkeren' is een afwijkingsbevoegdheid opgenomen waarmee het bevoegd gezag toestemming kan verlenen om de parkeerbehoefte niet (geheel) te realiseren op eigen terrein. Het is gewenst om deze bevoegdheid niet meer in een bestemmingsplan, maar in de beleidsregels op te nemen. Dat biedt de mogelijkheid om vergunningprocedures sneller af te handelen en bij gewijzigd beleid het toetsingskader voor afwijken aan te passen.
4. instandhoudingsregel toegevoegd
In het bestemmingsplan 'Facetherziening Parkeren' zijn geen regels opgenomen voor de instandhouding van eenmaal gerealiseerde parkeerplaatsen. Dit is echter gewenst, ter voorkoming van het verdwijnen van parkeerplaatsen nadat deze op basis van een vergunning zijn gerealiseerd.
Doel
Het doel van dit bestemmingsplan is om, tezamen met de beheersverordening 'Beheersverordening Parkeren Groningen 2023', voor de gehele gemeente Groningen gelijkluidende regels in ruimtelijke plannen op te nemen voor het facet parkeren, inclusief het fietsparkeren.
Het plan wijzigt regels op het gebied van het parkeren van een groot aantal bestemmingsplannen, wijzigingsplannen en uitwerkingsplannen. De begrenzing van al deze plannen tezamen vormt het plangebied. Op de kaarten hieronder zijn de oude (eerste ontwerp) en nieuwe (tweede ontwerp) begrenzingen van het plangebied aangegeven.
(eerste ontwerp)
(tweede ontwerp)
Dit bestemmingsplan verwijst voor de te hanteren parkeernormen naar de Beleidsregel parkeernormen van de gemeente Groningen. Deze verwijzing vindt haar grondslag in artikel 3.1.2, tweede lid, onder a van het Besluit ruimtelijke ordening. De beleidsregels worden regelmatig bijgesteld. Dat biedt de nodige flexibiliteit in het parkeerbeleid zonder dat daarvoor een bestemmingsplan, wijzigingsplan en uitwerkingsplan hoeft te worden gewijzigd.
De beleidsregels bevatten het te doorlopen stappenplan rondom het bepalen van de parkeerbehoefte, de te hanteren parkeernormen en de spelregels over parkeren op eigen terrein. Uitgangspunt is dat het parkeren op eigen terrein wordt opgelost. Tevens bevatten de beleidsregels spelregels voor de afmetingen van parkeerplaatsen die afgestemd moeten zijn op gangbare motorvoertuigen. Tot slot bevatten de beleidsregels ook de mogelijkheid om van de parkeernormen af te wijken.
Het bestemmingsplan Herziening Parkeren 2021 voorziet in een juridisch adequate aanpassing van een aantal bestemmingsplannen, wijzigingsplannen en uitwerkingsplannen. Het is een plan op basis van artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro).
Dit bestemmingsplan is gemaakt conform SVBP 2012 (Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012) en het standaard-bestemmingsplan van de gemeente Groningen. Daarin zijn de regels gestandaardiseerd.
Het bestemmingsplan is digitaal gemaakt. De digitale verbeelding is variabel in schaal doordat kan worden in- en uitgezoomd, en bezit een meetfunctie. Het digitale plan is raadpleegbaar op www.ruimtelijkeplannen.nl. Daar zijn de digitale bestanden ook te downloaden. Een link naar deze site is ook te vinden via de gemeentelijke website gemeente.groningen.nl/projecten-en-bestemmingsplannen.
De papieren (analoge) verbeelding bestaat uit één kaartblad met schaal 1:30.000. Deze verbeelding is getekend conform de PRABPK 2012 (Praktijkrichtlijn Analoge Bestemmingsplankaart). De verbeelding geeft in samenhang met de regels de bouw- en gebruiksmogelijkheden van de gronden binnen het plangebied aan.
In het plangebied gelden momenteel de onderstaande bestemmingsplannen, wijzigingsplannen en uitwerkingsplannen. In een aantal plannen zijn geen regels opgenomen voor parkeren. De regels in deze herziening gaan voor die plannen gelden. De overige plannen bevatten wel regels voor parkeren maar zijn verouderd. Met dit facetbestemmingsplan worden die regels geactualiseerd. Tot slot wordt het bestemmingsplan 'Facetherziening Parkeren' door het voorliggende bestemmingsplan geheel vervangen.
Nr. | Naam | Vastgesteld | |
UP 001 | Plutolaan | 15-03-2011 | |
WP 001 | Atlas en Pleione Pleiadenlaan | 11-12-2018 | |
UP 003 | Westerwal Van Heemskerckstraat | 24-06-2020 | |
UP 005 | De Meeuwen | 24-03-2020 | |
UP 006 | Meeroevers vlek 3 het eiland | 11-09-2018 | |
UP 007 | Tersluis Vlek 16 | 17-07-2018 | |
UP 008 | Groenewei | 21-05-2019 | |
UP 009 | De Zeilen | 21-05-2019 | |
UP 010 | De Zeilen fase 2 | 16-03-2021 | |
UP 011 | Meeroevers II/b vlek 13 | 23-03-2021 | |
UP 012 | Meerstad-Harksteder Broeklanden | ||
UP 550 | Reitdiep 2015 | 03-03-2016 | |
022 | Bestemmingsplan Dorpskern Ten Boer | 28-04-2012 | |
023 | Bestemmingsplan Kleine Dorpskernen Ten Boer | 25-09-2013 | |
025 | Bestemmingsplan Buitengebied gemeente Ten Boer | 18-04-2017 | |
026 | Bestemmingsplan Gebouwd erfgoed en Parkeren | 31-10-2018 | |
027 | Kindcentrum | 31-10-2018 | |
139 | West-End Groningen | 29-08-1966 | |
347 | Driebond | 10-04-1991 | |
352 | Hoornse Dijk | 19-06-1991 | |
390 | De Brink/De Meeuwen | 24-09-1997 | |
412 | CiGa | 27-06-2001 | |
427 | Kostverloren, Zeeheldenbuurt en Badstratenbuurt | 31-05-2006 | |
430 | Vinkhuizen 2007 | 20-06-2007 | |
431 | Hoendiep 2008 | 30-09-2009 | |
433 | Meerstad | 19-12-2007 | |
437 | Westpoort | 20-02-2008 | |
438 | Peizerweg 2009 | 30-09-2009 | |
439 | Oud Zuid | 27-05-2009 | |
442 | Openbaar Vaarwater | 27-01-2010 | |
443 | Opheffing geluidzone en herziening Friesestraatweg / Reitdiep |
25-11-2009 | |
444 | Herziening Eemspoort Hunzezone | 17-06-2009 | |
448 | Waterrand Oosterparkwijk | 30-09-2009 | |
449 | Kempkensberg – Engelse Kamp e.o. | 29-10-2008 | |
450 | Coendersborg | 28-10-2009 | |
451 | Transferium Hoogkerk / Peizermade | 28-08-2008 | |
453 | Paddepoel, Selwerd en Tuinwijk |
27-01-2010 |
|
454 | De Held III | 17-06-2009 | |
455 | De Wijert | 27-01-2010 | |
456 | Woonwagenterrein Hoendiep | 26-01-2011 | |
457 | La Liberté | 28-01-2009 | |
458 | Corpus den Hoorn 2008 | 17-12-2008 | |
459 | Bodenterrein/UMCG | 26-05-2010 | |
460 | De oude Hortus | 17-11-2010 | |
464 | Eendrachtskade ZZ 12 | 30-09-2009 | |
465 | Bedrijventerrein Driebond | 22-06-2011 | |
467 | Korrewegwijk/De Hoogte 2009 | 20-10-2010 | |
468 | Pop Dijkemaweg | 30-01-2013 | |
469 | Forum | 30-11-2011 | |
470 | Grote Markt - Oostwand | 30-11-2011 | |
471 | Helpman | 20-10-2010 | |
472 | De Held I | 29-09-2010 | |
473 | De Hunze / Van Starkenborgh | 20-10-2010 | |
474 | Hoogeweg hoek prof. Uilkensweg | 20-10-2010 | |
477 | Cortinghborg | 30-11-2011 | |
478 | Campus Augustinus | 25-08-2010 | |
480 | Oosterpoort | 29-05-2013 | |
481 | Poelestraat-achterzijde | 30-11-2011 | |
482 | Hoogkerk-Gravenburg | 18-07-2012 | |
484 | Bedrijventerrein Koningsweg | 26-06-2013 | |
485 | Hoornse Meer, Hoornse Park en Piccardthof |
28-09-2011 | |
486 | Buitengebied | 25-04-2012 | |
487 | Pop Dijkemaweg 38 | 15-12-2010 | |
489 | Oosterparkwijk | 28-03-2012 | |
490 | Regiotram – tracédelen I en II | 18-07-2012 | |
491 | Oosterhoogebrug en Ulgersmaborg | 21-12-2011 | |
493 | Damsterdiep 269 en 275 | 28-09-2011 | |
494 | SOZAWE | 16-02-2011 | |
495 | Reitdiep 2012 | 18-07-2012 | |
497 | Lewenborg/Ruischerwaard | 28-03-2012 | |
498 | HOV West fase 3 | 20-07-2011 | |
500 | Oostelijke Ringweg, Beijum-zuid | 28-09-2011 | |
501 | Trefkoel | 28-09-2011 | |
502 | Semmelweisstraat | 25-01-2012 | |
503 | Schildersbuurt | 19-12-2012 | |
504 | Kranenburg – Stadspark | 26-06-2013 | |
505 | Beijum | 26-06-2013 | |
506 | Ebbingekwartier | 25-01-2012 | |
508 | Binnenstad-Oost 2012 | 24-04-2013 | |
511 | Oostelijke Ringweg, Kardinge | 22-02-2012 | |
512 | Friesestraatweg-Hoogeweg | 30-01-2013 | |
513 | Hortusbuurt - Noorderplantsoen | 26-06-2013 | |
514 | Bessemoerpark | 19-12-2012 | |
515 | Sontwegtracé | 29-01-2014 | |
516 | Bedrijventerrein Zuidoost | 26-06-2013 | |
517 | Westpark | 29-05-2013 | |
521 | Sontweggebied - Damsterdiep | 26-06-2013 | |
522 | Ruskenveen 2012 | 26-06-2013 | |
523 | Lintdorpen en Ruischerbrug | 26-06-2013 | |
524 | Van Heemskerckstraat | 26-06-2013 | |
525 | Oostelijke Ringweg, Groningerweg | 27-02-2013 | |
526 | Binnenstad | 26-11-2014 | |
527 | Europapark 2013 | 25-09-2013 | |
528 | Pleiadenlaan-oost 2 | 26-06-2013 | |
529 | Paddepoel centrum | 26-06-2013 | |
530 | Kardinge | 26-10-2016 | |
531 | Aduard-Nieuwklap | 29-01-2014 | |
532 | Oranjebuurt-Noorderplantsoenbuurt | 17-12-2014 | |
533 | Cortinghborg II | 23-04-2014 | |
538 | Bruilweering 2014 | 20-04-2016 | |
539 | Helpermaar 2014 | 18-02-2015 | |
540 | Partiële herziening bestemmingsplan Poelestraat-achterzijde | 29-10-2014 | |
544 | Bedrijfsperceel Wolddijk | 18-03-2015 | |
545 | Noordoosthoek Hoornse Meer | 24-02-2016 | |
547 | Grondberging Roderwolderdijk 2016 | 31-05-2017 | |
548 | Fabriekslaan suikersiloterrein | 30-09-2015 | |
549 | Station Groningen Europapark | 24-06-2015 | |
UP 550 | Reitdiep 2015 | 15-12-2015 | |
551 | Partiële herziening bp Kranenburg-Stadspark - de drafbaan en de Kring | 29-06-2016 | |
552 | Hoofdstation Groningen | 30-11-2016 | |
553 | Halfweg | 28-06-2017 | |
554 | Friesestraatweg 145 | 29-06-2016 | |
555 | Zernike Campus Groningen | 30-10-2019 | |
556 | Vishoek, Hoekstraat en Muurstraat | 08-06-2016 | |
557 | Facetherziening Parkeren | 08-06-2016 | |
559 | Selwerderhof e.o. | 28-06-2017 | |
560 | Europapark, herziening 2015 | 20-04-2016 | |
561 | Melisseweg | 26-10-2016 | |
562 | Hoogkerk-Zuid 2016 | 29-03-2017 | |
563 | Uitvaartfaciliteit Hoendiep | 28-06-2017 | |
564 | Polaris Pleiadenlaan | 25-01-2017 | |
565 | Friesestraatweg 139 | 24-06-2020 | |
568 | Meerstad - Midden West | 26-01-2018 | |
569 | De Meeuwen - De Brink 2017 | 28-06-2017 | |
573 | Bedrijventerrein Reitdiep | 27-06-2018 | |
579 | De Merodelaan | 31-10-2018 | |
581 | Friesestraatweg 209 | 28-03-2018 | |
592 | Openbaar Vaarwater 2019 | 09-09-2020 | |
594 | Noorderstraat Hoogkerk | 27-11-2019 | |
595 | Buitengebied (herziening 1997) voorheen gem. Slochteren (PCP-plan) | 22-12-1997 | |
596 | Kostverloren | 27-04-1953 | |
601 | Friesestraatweg 175 | ||
602 | Friesestraatweg 181 | 22-12-2021 | |
604 | Dorpsweg 36 Garmerwolde | 22-04-2020 | |
614 | Ter Borchlaan 1 | 03-03-2021 | |
636 | Midscheeps 3 | 15-09-2021 | |
645 | Friesestraatweg 231 | 27-01-2021 | |
646 | Chw bestemmingsplan De Suikerzijde, deelgebied noord | 02-06-2021 | |
649 | Tracé Ring Zuid Groningen | 05-04-2023 | |
650 | Fietsroute Plus Groningen - Ten Boer | 24-11-2021 | |
651 | Engelberterweg 96 | ||
652 | 110kV kabelverbinding Groningen, Hunze - Bloemsingel | 28-09-2022 | |
655 | Project Holt, van Swietenlaan | ||
656 | Middelberterweg 44 en 44a | ||
657 | Brandenburgerstraat 7-11 | 28-09-2022 | |
674 | Middenweg 15-17-19 Hoogkerk | ||
676 | Oosterweg 83 Groningen | 29-11-2023 | |
nvt | Bestemmingsplan Lageland, Eemskanaal Zz 3 | 28-09-2012 | |
nvt | Inpassingsplan Opstelterrein De Vork Essen- Haren | 16-12-2015 | |
nvt | Bestemmingsplan EHS en recreatieterrein zuidoostzijde Paterswolde | 31-10-2016 | |
nvt | Bestemmingsplan Haren - De Meihorst | 28-09-2015 | |
nvt | Haren - Dilgt, Hemmen en Essen deelgebied 1 | 29-10-2018 | |
nvt | Bestemmingsplan Haren - Dilgt, Hemmen en Essen (deelgebied 3) | 29-04-2010 | |
nvt | Bestemmingsplan Haren - Dilgt, Hemmen en Essen deelgebied 5 en 6 | 27-05-2013 | |
nvt | Bestemmingsplan Haren - dorp West | 29-10-2012 | |
nvt | Bestemmingsplan Haren Sportpark Onnerweg | 29-03-2010 | |
nvt | Bestemmingsplan Horeca De Lijte-Meerweg | 26-01-2015 | |
nvt | Bestemmingsplan Meerweg 189 te Haren | 30-10-2017 | |
nvt | Bestemmingsplan Onnen | 26-09-2011 | |
nvt | Bestemmingsplan Van Spoor tot Steeg | 31-01-2011 | |
nvt | Bestemmingsplan Waardeel te Glimmen | 26-10-2015 | |
nvt | Haren Zernike College | 16-12-2013 | |
nvt | Haren Stationsgebied | 29-05-2017 | |
nvt | Helders werf | 30-03-2015 | |
nvt | Haren - Raadhuisplein | 30-03-2021 | |
nvt | Bestemmingsplan Woningbouw Meerweg-West | 18-12-2017 | |
nvt | Theda Mansholt | 26-06-2019 | |
GU001 | Gerechtelijke uitspraak Oosterpoort | 24-12-2013 |
Inleidende regels
De artikelen 1 en 2 bevatten de in het plan gebruikte begrippen en hun definitie en een bepaling over het toepassingsgebied. Deze laatste verwijst naar bijlage 1
Bestemmingsplannen waarop het plan van toepassing is bij de regels, waarin alle plannen zijn opgenomen die zijn aangepast.
Artikel 3 Bouw- en gebruiksregels
In dit artikel is geregeld dat in een omgevingsvergunning voor bouwen of verbouwen in het plangebied moet worden voorzien in voldoende parkeergelegenheid voor de beoogde functie. Het toetsingskader dat hierbij wordt gehanteerd is de Beleidsregel parkeernormen van de gemeente Groningen die op het moment van aanvragen van de vergunning gelden (lid 3.2). De verwijzing naar deze beleidsregels is toegestaan op grond van artikel 3.1.2 tweede lid onder a. van het Besluit ruimtelijke ordening. In principe dient op eigen terrein in de parkeerbehoefte te worden voorzien en dit dient in stand te worden gehouden ten behoeve van de bewoners en gebruikers van datgene wat op grond van de betreffende vergunning kan worden gerealiseerd. Parkeerplaatsen mogen niet langer verkocht worden aan derden, zoals dat bij een aantal complexen in het verleden wel gebeurde. Voor gevallen waarin niet op eigen terrein in de parkeerbehoefte kan worden voorzien en dit door bijzondere omstandigheden redelijkerwijs niet kan worden gerealiseerd, of wanneer elders aan de parkeerbehoefte kan worden voldaan, kunnen burgemeester en wethouders gebruik maken van de opgenomen afwijkingsmogelijkheid.
De huidige bestemmingsplannen zien enkel toe op voldoende autoparkeergelegenheid bij bouwontwikkelingen. Daarom is het realiseren van voldoende fietsparkeergelegenheid in deze herziening en in de beleidsregels toegevoegd. Er is een fietsparkeernorm gecreëerd, en hierdoor kan er dwingender gestuurd en vergund worden.
Het voorzien in voldoende parkeergelegenheid bij functiewijzigingen (waarvoor geen omgevingsvergunning bouwen benodigd is) is juridisch niet geborgd. Deze beleidsregel geldt alleen als er een toetsmoment is. Dat is er niet als er geen omgevingsvergunning nodig is. Voorliggend bestemmingsplan biedt het college van burgemeester en wethouders in ieder geval een handvat om handhavend op te treden wanneer te weinig parkeerplekken worden gerealiseerd.
Artikel 4 Overgangsrecht
Dit artikel regelt het overgangsrecht. De redactie is conform de artikelen 3.2.1 en 3.2.2 van het Besluit ruimtelijke ordening.
Artikel 5 Slotregel
Dit artikel bevat de zogenaamde slotregel, die bedoeld is voor een eenduidige vastlegging van de naam van het bestemmingsplan.
Het bestemmingsplan is een juridisch-technische aanpassing van regels. Daarom wordt uitsluitend de door de Wro voorgeschreven procedure gevolgd: ter inzagelegging van een ontwerpbestemmingsplan met de mogelijkheid van zienswijzen, en daarna vaststelling door de gemeenteraad.
Overleg heeft plaatsgevonden met de bij wet verplichte partners: de provincie Groningen en de beide waterschappen. Dit heeft niet geleid tot aanpassingen van het bestemmingsplan.
Onderzoek naar de economische uitvoerbaarheid van bestemmingsplannen heeft in het algemeen betrekking op nieuwe ontwikkelingen waarvoor bestemmingswijzigingen nodig zijn en die door de gemeente worden gerealiseerd. Omdat het voorliggende plan niet voorziet in een bouwplan als bedoeld in artikel 6.12, eerste lid, Wro, hoeft geen exploitatieplan te worden vastgesteld. Er doet zich dus geen mogelijkheid voor van kostenverhaal als bedoeld in afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening. De door de gemeente te maken kosten bestaan uitsluitend uit plankosten en de kosten van onderzoek, dat nodig is met het oog op de voorbereiding van het plan. Deze uitgaven komen ten laste van de algemene middelen van de gemeente.