Plan: | Bestemmingsplan Facetherziening Parkeren |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0014.BP557Parkeren-vg01 |
De verwijzing in bestemmingsplannen naar de stedenbouwkundige bepalingen in de gemeentelijke bouwverordening is door een wijziging van de Woningwet vervallen. Daarom is een facetbestemmingsplan nodig om de regels van de geldende bestemmingsplannen van de gemeente Groningen aan te passen. De aanpassing heeft betrekking op regels voor het parkeren.
Bij de invoering van de Wet ruimtelijk ordening (Wro) in 2008 heeft de wetgever bepaald, dat de mogelijkheid - op grond van artikel 8 lid 5 van de Woningwet - om stedenbouwkundige voorschriften in de bouwverordening op te nemen, kan vervallen. Reden hiervoor was dat de Wro nu voorschrijft dat een gemeente voor het gehele grondgebied een bestemmingsplan of beheersverordening moet vaststellen. Onder de voorgaande Wet op de Ruimtelijke Ordening gold deze verplichting alleen voor het buitengebied. Daarom waren voor het overige gebied van de gemeente stedenbouwkundige bepalingen in de bouwverordening nodig. Daarnaast vormden de stedenbouwkundige bepalingen in de bouwverordening een vangnet voor gebieden waarvoor wel een bestemmingsplan was vastgesteld, maar waar dat bestemmingsplan geen voorschriften bevatte, die hetzelfde onderwerp regelden.
Met de Invoeringswet Wet ruimtelijke ordening werd aanvankelijk beoogd om de mogelijkheid om stedenbouwkundige bepalingen op te nemen in de bouwverordening te schrappen. Uiteindelijk werd hiervan afgezien omdat te veel vragen bestonden of en over de wijze waarop met name het parkeren in het bestemmingsplan zou kunnen worden geregeld. De betreffende bepaling is nooit in werking getreden.
Maar eind 2014 is dan toch de Woningwet op dit punt aangepast. Op 29 november 2014 trad namelijk de Reparatiewet BZK 2014 (Stb. 2014, 458) in werking. Hierdoor zijn de stedenbouwkundige bepalingen uit de bouwverordening vervallen. Voor bestemmingsplannen vastgesteld vóór die datum voorziet echter artikel 133, leden 1 en 2, van de Woningwet in een overgangsregeling. Die houdt in dat o.m. de artikelen 8, vijfde lid, en 9 van de Woningwet van toepassing blijven tot het tijdstip van wijziging van het bestemmingsplan voor het gebied, doch uiterlijk tot 1 juli 2018. Daarna moet een regeling zijn opgenomen in bestemmingsplannen of beheersverordeningen. In nieuwe plannen die vóór 1 juli 2018 worden vastgesteld moeten deze bepalingen al zijn opgenomen.
Inmiddels is ook het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) gewijzigd in die zin dat omwille van flexibiliteit het mogelijk is geworden om in een bestemmingsplan te verwijzen naar beleidsregels. Er is daarmee een wettelijke grondslag geschapen om wat betreft het parkeren in het bestemmingsplan direct te verwijzen naar beleidsregels die parkeernormen bevatten. Met deze aanpassing van het Bro is het mogelijk geworden om het parkeren in het bestemmingsplan goed te regelen.
In veel geldende bestemmingsplannen van de gemeente Groningen is een artikel opgenomen dat de aanvullende werking van enkele stedenbouwkundige bepalingen van de bouwverordening regelt. Het gaat hier voornamelijk om bepalingen ten aanzien van het parkeren.
Het doel van dit bestemmingsplan is om ten aanzien van het parkeren de oude verwijzing naar de bouwverordening uit 86 85 geldende bestemmingsplannen te verwijderen en te vervangen door regels ten aanzien van het parkeren en die verwijzen naar beleidsregels voor het stellen van parkeernormen. Dit bestemmingsplan heeft de vorm van een paraplubestemmingsplan (of facetbestemmingsplan). Dat maakt het mogelijk om voor een groot aantal plannen in één keer deze aanpassing door te voeren.
Het plan wijzigt regels op het gebied van het parkeren van 86 851 bestemmingsplannen. De begrenzing van al deze plannen tezamen vormt het plangebied. Op de kaart hieronder is de begrenzing van het plangebied aangegeven.
Dit bestemmingsplan verwijst voor de te hanteren parkeernormen naar de Beleidsregels Parkeernormen gemeente Groningen. Deze beleidsregels worden regelmatig bijgesteld. Dat biedt de nodige flexibiliteit in het parkeerbeleid, zonder dat het bestemmingsplan behoeft te worden gewijzigd.
De beleidsregels parkeernormen bevatten het te doorlopen stappenplan rondom het bepalen van de parkeerbehoefte, de te hanteren parkeernormen en de spelregels over parkeren op eigen terrein. Uitgangspunt is dat het parkeren op eigen terrein wordt opgelost. Tevens bevatten de Beleidsregels Parkeernormen spelregels voor de afmetingen van parkeerplaatsen die afgestemd moeten zijn op gangbare motorvoertuigen. Tenslotte bevatten de beleidsregels ook de mogelijkheid om van de parkeernormen af te wijken.
Het bestemmingsplan Facetherziening Parkeren voorziet in een juridisch adequate aanpassing van een aantal bestemmingsplannen. Het is een plan op basis van artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro). Om de nodige flexibiliteit te waarborgen zijn tevens afwijkingsbevoegdheden opgenomen.
Dit bestemmingsplan is gemaakt conform SVBP 2012 (Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012) en het standaard-bestemmingsplan van de gemeente Groningen. Daarin zijn de regels gestandaardiseerd.
Het bestemmingsplan is digitaal gemaakt. De digitale verbeelding is variabel in schaal doordat kan worden in- en uitgezoomd, en bezit een meetfunctie. Het digitale plan is raadpleegbaar via het internet (https://gemeente.groningen.nl/projecten-en-bestemmingsplannen alsook www.ruimtelijke plannen.nl). Daar zijn de digitale bestanden ook te downloaden.
De papieren (analoge) verbeelding bestaat uit één kaartblad met schaal 1:25.000. Deze verbeelding is getekend conform de PRABPK 2012 (Praktijkrichtlijn Analoge Bestemmingsplankaart). De verbeelding geeft in samenhang met de regels de bouw- en gebruiksmogelijkheden van de gronden binnen het plangebied aan.
In het plangebied gelden momenteel de onderstaande bestemmingsplannen. Aangegeven wordt welke artikelen met de facetherziening komen te vervallen. In 8 plannen zijn geen regels opgenomen voor parkeren. Daar komen dus ook geen regels te vervallen. Maar deze plannen zijn wel onderdeel van dit bestemmingsplan.
Nr. | Naam | Vastgesteld | Te vervallen artikel |
294 | Station e.o. | 05-06-1985 | nvt |
347 | Driebond | 10-04-1991 | nvt |
390 | De Brink/De Meeuwen | 24-09-1997 | 1.6 |
400 | Zernike | 26-05-1999 | nvt |
427 | Kostverloren, Zeeheldenbuurt en Badstratenbuurt | 31-05-2006 | 5 |
412 | CiGa | 27-06-2001 | nvt |
428 | Hoogkerk-zuid | 21-02-2007 | 5 |
430 | Vinkhuizen 2007 | 20-06-2007 | 5 |
431 | Hoendiep 2008 | 30-09-2009 | 4 |
433 | Meerstad | 19-12-2007 | 16 |
437 | Westpoort | 20-02-2008 | nvt |
438 | Peizerweg 2009 | 30-09-2009 | 12 |
439 | Oud Zuid | 27-05-2009 | 4 |
442 | Openbaar Vaarwater | 27-01-2010 | 9 |
443 | Opheffing geluidzone en herziening Friesestraatweg / Reitdiep |
25-11-2009 | 5 |
444 | Herziening Eemspoort Hunzezone | 17-06-2009 | nvt |
448 | Waterrand Oosterparkwijk | 30-09-2009 | 5 |
449 | Kempkensberg – Engelse Kamp e.o. | 29-10-2008 | 20 |
450 | Coendersborg | 28-10-2009 | 21 |
451 | Transferium Hoogkerk / Peizermade | 28-08-2008 | 5 |
453001 | Paddepoel, Selwerd en Tuinwijk Uitwerkingsplan Plutolaan |
27-01-2010 15-03-2011 |
20 6 |
454 | De Held III | 17-06-2009 | 13 |
455 | De Wijert | 27-01-2010 | 22 |
456 | Woonwagenterrein Hoendiep | 26-01-2011 | 10 |
457 | La Liberté | 28-01-2009 | Art.7 io bijlage 2 |
458 | Corpus den Hoorn 2008 | 17-12-2008 | 18 |
459 | Bodenterrein/UMCG | 26-05-2010 | 15 |
460 | De oude Hortus | 17-11-2010 | 10 |
464 | Eendrachtskade ZZ 12 | 30-09-2009 | 6 |
465 | Bedrijventerrein Driebond | 22-06-2011 | 15 |
467 | Korrewegwijk/De Hoogte 2009 | 20-10-2010 | 23 |
468 | Pop Dijkemaweg | 30-01-2013 | 11 |
469 | Forum | 30-11-2011 | 8 |
470 | Grote Markt - Oostwand | 30-11-2011 | 8 |
471 | Helpman | 20-10-2010 | 20 |
472 | De Held I | 29-09-2010 | 10 |
473 | De Hunze / Van Starkenborgh | 20-10-2010 | 19 |
474 | Hoogeweg hoek prof. Uilkensweg | 20-10-2010 | 8 |
477 | Cortinghborg | 30-11-2011 | 9 |
478 | Campus Augustinus | 25-08-2010 | 11 |
480 | Oosterpoort | 29-05- 2013 | 21 |
481 | Poelestraat-achterzijde | 30-11-2011 | 9 |
482 | Hoogkerk-Gravenburg | 18-07-2012 | 21 |
484 | Bedrijventerrein Koningsweg | 26-06-2013 | 15 |
485 | Hoornse Meer, Hoornse Park en Piccardthof |
28-09-2011 | 19 |
486 | Buitengebied | 25-04-2012 | 23 |
487 | Pop Dijkemaweg 38 | 15-12-2010 | 6 |
489 | Oosterparkwijk | 28-3-2012 | 21 |
490 | Regiotram – tracédelen I en II | 18-7-2012 | 15 |
491 | Oosterhoogebrug en Ulgersmaborg | 21-12-2011 | 19 |
493 | Damsterdiep 269 en 275 | 28-09-2011 | 7 |
494 | SOZAWE | 16-02-2011 | 9 |
495 | Reitdiep 2012 | 18-07-2012 | 24 |
497 | Lewenborg/Ruischerwaard | 28-03-2012 | 17 |
500 | Oostelijke Ringweg, Beijum-zuid | 28-09-2011 | 8 |
501 | Trefkoel | 28-09-2011 | 9 |
502 | Semmelweisstraat | 25-01-2012 | 7 |
503 | Schildersbuurt | 19-12-2012 | 19 |
504 | Kranenburg – Stadspark | 26-06-2013 | 22 |
505 | Beijum | 26-06-2013 | 19 |
506 | Ebbingekwartier | 25-01-2012 | 12 |
508 | Binnenstad-Oost 2012 | 24-04-2013 | 16 |
511 | Oostelijke Ringweg, Kardinge | 22-02-2012 | 9 |
512 | Friesestraatweg-Hoogeweg | 30-01-2013 | nvt |
513 | Hortusbuurt - Noorderplantsoen | 26-06-2013 | 23 |
514 | Bessemoerpark | 19-12-2012 | 10 |
515 | Sontwegtracé | 29-01-2014 | 17 |
516 | Bedrijventerrein Zuidoost | 26-06-2013 | 21 |
517 | Westpark | 29-05-2013 | 16 |
520 | Pleiadenlaan-oost 1 | 30-01-2013 | 11 |
521 | Sontweggebied - Damsterdiep | 26-06-2013 | 24 |
522 | Ruskenveen 2012 | 26-06-2013 | 26 |
523 | Lintdorpen en Ruischerbrug | 26-06-2013 | 28 |
524 | Van Heemskerckstraat | 26-06-2013 | 9 |
525 | Oostelijke Ringweg, Groningerweg | 27-02-2013 | 9 |
526 | Binnenstad | 26-11-2014 | 19 |
527 | Europapark 2013 | 25-09-2013 | 29 |
528 | Pleiadenlaan-oost 2 | 26-06-2013 | 10 |
529 | Paddepoel centrum | 26-06-2013 | 11 |
531 | Aduard-Nieuwklap | 29-01-2014 | nvt |
532 | Oranjebuurt-Noorderplantsoenbuurt | 17-12-2014 | 17 |
533 | Cortinghborg II | 23-04-2014 | 12 |
539 | Helpermaar 2014 | 18-02-2015 | 17 |
540 | Partiële herziening bestemmingsplan Poelestraat-achterzijde | 29-10-2014 | 9 |
544 | Bedrijfsperceel Wolddijk | 18-03-2015 | 9 |
Inleidende regels
De artikelen 1 tot en met 3 bevatten de in het plan gebruikte begrippen en hun definitie, een bepaling over het toepassingsgebied en een regel over te vervallen artikelen. Deze laatste verwijst naar bijlage 1 bij de regels, waarin alle plannen zijn opgenomen die moeten worden aangepast. In de tabel is aangegeven of in het betreffende plan al dan niet een regel komt te vervallen. Het is nl. niet zo dat in alle bestemmingsplannen een verwijzing naar de stedenbouwkundige bepalingen van de bouwverordening is opgenomen. Dit is vooral bij de oudere plannen het geval.
Artikel 4 Bouwregels
In dit artikel is geregeld dat in een omgevingsvergunning voor bouwen of verbouwen in het plangebied moet worden voorzien in voldoende parkeergelegenheid voor de beoogde functie. Het toetsingskader dat hierbij wordt gehanteerd zijn de Beleidsregels Parkeernormen van de gemeente Groningen die op het moment van aanvragen van de vergunning gelden (lid 4.4). De verwijzing naar deze beleidsregels is toegestaan op grond van artikel 3.1.2 tweede lid onder a. van het Besluit ruimtelijke ordening. In principe dient op eigen terrein in de parkeerbehoefte te worden voorzien. Voor gevallen waarin dit door bijzondere omstandigheden redelijkerwijs niet kan worden gerealiseerd, of wanneer elders aan de parkeerbehoefte kan worden voldaan, kunnen burgemeester en wethouders gebruik maken van de opgenomen afwijkingsmogelijkheid.
Tegelijk met de terinzagelegging van het ontwerp van dit bestemmingsplan zijn de Beleidsregels Parkeernormen herzien. De herziening sluit aan op de in dit bestemmingsplan beschreven wetswijzigingen; de beleidsregels zijn inhoudelijk niet gewijzigd.
Artikel 5 Slotregel
Dit artikel bevat de zogenaamde slotregel, die bedoeld is voor een eenduidige vastlegging van de naam van het bestemmingsplan.
Het bestemmingsplan is een juridisch-technische aanpassing van regels. Daarom wordt uitsluitend de door de Wro voorgeschreven procedure gevolgd: ter inzagelegging van een ontwerpbestemmingsplan met de mogelijkheid van zienswijzen, en daarna vaststelling door de gemeenteraad.
Overleg heeft plaatsgevonden met de bij wet verplichte partners: de provincie Groningen en de beide waterschappen. Zij hebben geen opmerkingen over het plan.
Onderzoek naar de economische uitvoerbaarheid van bestemmingsplannen heeft in het algemeen betrekking op nieuwe ontwikkelingen waarvoor bestemmingswijzigingen nodig zijn en die door de gemeente worden gerealiseerd. Het bestemmingsplan Facetherziening Parkeren heeft echter betrekking op een reeds bebouwd deel van de gemeente, waarbij de ontwikkelingen aan het particuliere initiatief worden overgelaten. De door de gemeente te maken kosten bestaan uitsluitend uit plankosten en de kosten van onderzoek, dat nodig is met het oog op de voorbereiding van het plan. Deze uitgaven komen ten laste van de algemene middelen van de gemeente.
Omdat het voorliggende plan niet voorziet in een bouwplan als bedoeld in artikel 6.12, eerste lid, Wro, hoeft geen exploitatieplan te worden vastgesteld. Er doet zich dus geen mogelijkheid voor van kostenverhaal als bedoeld in afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening.