direct naar inhoud van 3.7 Verkeer
Plan: Bestemmingsplan Europapark 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP527Europapar2013-vg01

3.7 Verkeer

Ontsluiting

De ontsluitingen van het plangebied zijn noord-zuid georiënteerd. Aan de noordkant is het gebied verbonden met de A7, de wijk Oosterpoort en het Sontweggebied. Aan de zuidzijde zijn er verbindingen met de nabijgelegen bedrijventerreinen. Het spoor en het oostelijk gelegen Winschoterdiep zijn barrières; een oost-westverbinding ontbreekt. Voor langzaam verkeer wordt deze op dit moment gecreëerd van het Europapark naar de Helperzoom via het in ontwikkeling zijnde station Europapark.

Verschillende gemeentelijke beleidsnota's gaan uit van een nauwe samenhang tussen het ruimtelijke beleid en het verkeers- en vervoersbeleid. Dit tegen de achtergrond van het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Het verkeers- en vervoersbeleid is vooral gericht op stimulering van het gebruik van het openbaar vervoer en langzaam verkeer. Dit impliceert een efficiënter gebruik van de bestaande verkeersruimte door een duidelijke verkeersstructuur, het vergroten van de doorstromingscapaciteit op het stedelijke hoofdwegennet en bundeling van verkeersstromen, zodat in de tussenliggende gebieden een aangenaam en veiliger woon- en leefklimaat kan ontstaan.

In het kader van het landelijke concept “Duurzaam Veilig” is in de gemeentelijke nota “Kalm aan en rap een beetje” alle wegen in de gemeente Groningen onderverdeeld in een drietal categorieën, te weten stroomwegen (ringwegen), gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen (woonstraten).

Autostructuur

Aan de noordkant van het plangebied ligt de ringweg A7. Deze weg is gecategoriseerd als stroomweg waarbij een maximumsnelheid geldt van 70 km/uur. De Europaweg, de voormalige A7, is eveneens een stroomweg met een maximum snelheid van 70 km/uur.

De wegen in het Europapark zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen. Hier geldt een maximum snelheid van 50 km/uur. De Boumaboulevard geldt hierbij als centrale as door het gebied. Deze wordt in de toekomst verlengd richting de Duinkerkenstraat. De Bornholmstraat is eveneens een gebiedsontsluitingsweg.

Binnen het woongebied De Linie zijn de wegen aangewezen als erftoegangswegen waar een maximum snelheid van 30 km/uur geldt.

De verkeerssituatie in het gebied verandert aanzienlijk door verbeteringen aan de zuidelijke ringweg. In de huidige plannen wordt de ringweg verdiept aangelegd. Met name in de ontsluitingen worden aanpassingen gedaan. Een nieuwe ontsluiting ter hoogte van de Europaweg moet zorgen voor een betere doorstroming. Deze ligt binnen het plangebied. Ook worden er nieuwe langzaam verkeerroutes aangelegd over de zogenaamde deksels. Dit zijn de overdekte delen van de nieuwe ring. De wijken De Linie en de Oosterpoort worden op deze manier beter met elkaar verbonden. Ook wordt op dit moment onderzocht of er een extra verbinding kan komen via de Helperzoom. Deze zou onder het spoor door moeten gaan en de doorgaande verbinding over de Esperantolaan moeten vervangen.

 afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP527Europapar2013-vg01_0017.jpg"

Autoverkeersstructuur

Fietsstructuur

In de beleidsnota Fietsverkeer 2000 wordt de fietsstructuur in de stad onderverdeeld in een hoofdstructuur en een secundaire structuur. Binnen het plangebied is de Bornholmstraat aangewezen als hoofdstructuur. Verder zijn er op dit moment geen fietsstructuren aangewezen. In het ontwerp van het Europapark is een aantal toekomstige fietsstructuren opgenomen. Eén daarvan is de route langs de Verlengde Lodewijkstraat richting station Europapark naar de Duinkerkenstraat. Deze buigt ter hoogte van de Mediacentrale af en vormt zo een verbinding via het Oude Stamspoor met de Bornholmstraat. De andere fietsroute is langs de ring gepland; via het station Europapark wordt een fietsverbinding gemaakt met de Helperzoom.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP527Europapar2013-vg01_0018.jpg"

Fietsverkeersstructuur

Parkeren

De gemeente heeft samen met de Grontmij een gebiedsconcept voor het parkeren in het Europapark opgesteld. Dit houdt in dat de gebruikers van bijvoorbeeld kantoren zoveel mogelijk gestimuleerd worden om op eigen terrein, in de gemeentelijke parkeergarage in de Euroborg (P1) of op een andere collectieve parkeerplaats in het gebied te parkeren. Daarmee wordt het parkeren zoveel mogelijk op gebiedsniveau opgelost, zodat er een gesloten parkeerbalans ontstaat.

Het parkeren op eigen terrein is op het Europapark niet de enige parkeeroplossing, zoals dat volgens het vigerende parkeernormenbeleid de beleidsregel is. Er is expliciet de ruimte voor oplossingen in (bestaande) collectieve gebouwde voorzieningen. De inzet is een optimale benutting van eigen parkeermogelijkheden en van mogelijkheden in gebouwde, bestaande collectieve parkeer- voorzieningen (onder andere de gemeentelijke parkeergarage in de Euroborg, genaamd P1, en de parkeergarage van SoZaWe). De klant krijgt dus de keuze tussen òf parkeren op eigen terrein òf parkeren in een gebouwde openbare gelegenheid (op loopafstand). Bij parkeren in een gebouwde openbare parkeergelegenheid koopt de ontwikkelaar/ investeerder ruimte in de openbare parkeergelegenheid.

De gemeentelijke parkeergarage P1 kent momenteel onderbezetting. Door het parkeren in deze parkeervoorzieningen in financiële zin qua tariefstelling concurrerend te maken ten opzichte van een investering in grond- en aanlegkosten voor parkeren op eigen terrein bij een kantoor, wordt gestimuleerd dat medewerkers/klanten ervoor kiezen in de P1 te gaan parkeren.

Met de ontwikkelaars/investeerders, die ervoor kiezen het parkeren op eigen terrein op te lossen, zal een contract worden opgesteld, die inhoudt dat deze parkeerplaatsen bij de thuiswedstrijden van FC Groningen door de gemeente kunnen worden ingezet om het parkeren te reguleren. Zo genereert het parkeren in de Euroborg meer inkomsten voor het gemeentelijk parkeerbedrijf en daarnaast zal in het kantorenpark minder grond hoeven te worden uitgegeven voor parkeren. Deze grond kan dan worden uitgegeven voor bebouwing en/of groen.

Er is een ruimtereservering voor nog een (ondergrondse) parkeergelegenheid onder de groenstrook die in het kantorengebied aangelegd zal worden. Op termijn wordt bekeken of het nodig is deze parkeergarage te ontwikkelen.