6.4 Overige wijzigingen
Het voorliggend bestemmingsplan is ten opzichte van het voorontwerp op de onderstaande punten, die in veel gevallen te maken hebben met de bestaande situatie en/ of aanstaande bouwplannen en/of voortschrijdend inzicht, gewijzigd. De hoofdopzet van het plan blijft echter onverkort gehandhaafd.
- In het bouwblok aan de zuidoostkant van de bestemming Wonen is een maatschappelijke functie op de begane grond toegestaan, zodat hier een zorgpost voor onder meer huishoudelijke en verpleegkundige zorg kan worden gevestigd (plankaart en artikel 6.1).
- De maximale bouwhoogte voor de bebouwing op de hoek Boterdiep-Bloemsingel is toegevoegd (plankaart) en de maatvoeringsgrens achter Boterdiep 69 nauwkeuriger, c.q. conform de eigendomsgrens, enigszins verlegd.
- Om bouwplannen in de nabije toekomst mogelijk te maken:
- is voor de van het Boterdiep afgekeerde zijde in het bouwblok hoek Boterdiep- Kolendrift de korrel verruimd;
- is de functie-aanduiding 'wonen-uitgesloten' betreffende de begane-grondverdieping aan Boterdiep-zuidzijde op een enigszins beperkter gebied gelegd en het onderliggende maatvoerings- vlak overeenkomstig verschoven;
- is het bebouwingspercentage van het centrale bouwblok Kolendrift noordzijde verruimd naar 100, en
- is het bouwblok ter plaatse van het Regulateurshuis ten behoeve van de bouw van toiletten enigszins verruimd (plankaart).
- In de bestemming Centrum is op grond van een afwijkingsbevoegdheid de mogelijkheid toegevoegd om kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten toe te staan in een woning (lid 4.6). Tevens is binnen deze bestemming een onderstation, c.q. voedingsstation voor de tram, toegestaan (paragraaf 4.5 en artikel 4); de besluitvorming over de tram zelf vindt niet plaats in het kader van dit bestemmingsplan.
- Om recht te doen aan Beschermd stadsgezicht Binnenstad is de korrel aan het Boterdiep op twee locaties conform de bestaande situatie teruggebracht naar 6 (plankaart). In de toelichting zijn afbeeldingen opgenomen met daarop aangegeven de culturele waarden in het plangebied en de tekst is geactualiseerd (paragraaf 2.7).
- De eis te bouwen binnen de maatvoeringsgrens is in de regels vastgelegd en ter vergroting van de flexibiliteit van een afwijkingsmogelijkheid voorzien in de bestemming Centrum (4.2.2 onder a en 4.4.1 onder b).
- Om uitwerking te geven aan een hofjes-concept is op de plankaart voor de bestemming Wonen opgenomen dat bebouwing op het binnenterrein ter plaatse van de specifieke bouwaanduiding-2 uitsluitend is toegestaan binnen het op de kaart aangegeven bouwvlak (lid 6.2.3); uiteraard is de vrije bouwwerkenregeling wel van toepassing. In de bestemmingsregeling voor de bestemming Wonen is een overbodige afwijkingsbevoegdheid voor bebouwing op het voorterrrein geschrapt, omdat het hier gaat om de ruimte rondom het bouwblok, c.q. de openbare ruimte (artikel 6 juncto lid 1.17).
- Om elk misverstand over de toegestane bouwhoogte ter plaatse van de parkeergarage uit te sluiten is de definitie van 'peil' aangevuld en de parkeergarage op de plankaart aangegeven als specifieke bouwaanduiding-1 (artikel 1). Voorts is in artikel 1 aangegeven dat bij de berekening van het bebouwingspercentage ter plaatse van de parkeergarage de bebouwing ten behoeve van de parkeergarage buiten beschouwing wordt gelaten (lid 1.7). Tot slot is in artikel 1 de definitie van 'achtererfgebied' aangevuld voor de situatie dat deze onduidelijk is, namelijk daar waar sprake is van twee voorkanten.
- De 'Staat van bedrijfsactiviteiten' en de 'Staat van bedrijfsactiviteiten wonen-werken' zijn overeenkomstig de vernieuwde standaard voor bestemmingsplannen in de gemeente Groningen overgenomen (de bijlagen 1 en 2 bij de regels).
- De milieuparagraaf met bijbehorende bijlagen is voor wat betreft het aspect lucht aangevuld met onderzoeksresultaten.
Voorts zijn er enkele tekstuele, niet-inhoudelijke wijzigingen aangebracht.