direct naar inhoud van 5.2 Inspraak
Plan: Bestemmingsplan Oosterhoogebrug en Ulgersmaborg
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP491OosterhbUborg-oh01

5.2 Inspraak

In het voorbereidingstraject van het voorontwerp-bestemmingsplan is enkele keren overleg gevoerd met vertegenwoordigers van het Wijkoverleg Oosterhoogebrug-Ulgersmaborg. Het voorontwerp-bestemmingsplan is daarna op grond van de Inspraakverordening gedurende 4 weken ter inzage gelegd van 15 oktober tot en met 11 november 2010. In die periode konden schriftelijke reacties worden ingediend.

Er zijn twee reacties ontvangen.

1. de Wijkraad Oosterhoogebrug/Ulgersmaborg

De wijkraad maakt er bezwaar tegen dat de Pop Dijkemaweg is aangewezen als ontsluitingsweg waar een regime van 50 km gehandhaafd blijft. De WOU is van mening dat de Pop Dijkemaweg daar veel te smal is, zo smal dat vrachtwagens elkaar soms elkaar of bomen schampen als ze elkaar passeren, zodat de ruimte voor fietsers sowieso aan de veel te krappe kant is. De ontsluiting van het industriegebied Ulgersmaweg richting stadscentrum kan wat ons betreft uitstekend verlopen via de Kardinger-, ring-, en Rijksweg. Dat betekent misschien omrijden, maar de verkeersveiligheid heeft nu eenmaal een hogere prioriteit.

Commentaar:

In 2002 heeft de gemeenteraad de Pop Dijkemaweg aangewezen als 50 km/h-weg, omdat het een gebiedsontsluitingsweg is waaraan ook bedrijven zijn gevestigd. De intensiteit bedraagt 6400 voertuigen per etmaal waarvan 87% personenverkeer is. Daarmee is het aandeel vrachtverkeer hoog en heeft het een duidelijke ontsluitende functie voor het bedrijventerrein Ulgersmaborg. Verkeerskundig gezien is er dan ook geen reden, gezien de functie van de weg, de Pop Dijkemaweg aan te gaan wijzen als 30 km/h. In 2008 heeft de gemeenteraad een prioriteitenlijst voor 30 km- maatregelen vastgesteld. Oosterhoogebrug/Ulgersmaborg hebben daarin geen prioriteit gekregen.

Het is ons bekend dat voor het deel Pop Dijkemaweg (Rijksweg - Stadsweg) mogelijk een transformatie op stapel staat. Een deel van de bedrijvigheid zal daarmee verdwijnen en daarmee verandert een deel van de functie van de weg. Een eventuele doorsteek naar de Oostersluis moet in samenhang worden gezien. Indien er geen doorsteek komt dan wordt de Pop Dijkemaweg ook niet afgewaardeerd.

Overigens regelt een bestemmingsplan niet de maximum snelheid op wegen. De van toepassing zijnde bestemming Verkeer wordt gebruikt voor zowel 30-, 50- als 70-km-wegen.

2. een inwoner van Lewenborg

Deze voert twee punten aan:

a. het verkeerslawaai van de Oostelijke Ringweg: inspreker verzoekt om op de plankaart aan te geven waar de geluidszone ligt van de Oostelijke Ringweg. Van belang is om daarbij aan te geven waar er sprake is van een 'rustige woonwijk' en waar van 'stedelijk gebied'. Is er in Oosterhoogebrug en Ulgersmaborg, evenals in Lewenborg aan de andere kant van de ringweg, ook sprake van een zone die gezien moet worden als 'stedelijk gebied'? Dan wordt ook duidelijk waar milieucategorie 3 (bedrijven) tot 30 meter van woningen is toegestaan. De gemeente wordt gevraagd duidelijkheid te scheppen over de milieuambitie voor het gebied langs de ringweg. Dit zou consistent moeten zijn met het toekomstige bestemmingsplan Lewenborg.

Commentaar:

Op grond van de Wet geluidhinder liggen er aan weerszijden van een weg geluidszones (m.u.v. 30 km-wegen, omdat deze niet onder deze wet vallen). Als er binnen zo'n geluidszone nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden, zoals de bouw van nieuwe woningen of wijzigingen aan de weg, dan moeten de normen van de Wet geluidhinder in acht worden genomen. In geval van nieuwe ontwikkelingen biedt de Wet geluidhinder dus bescherming aan geluidgevoelige objecten die binnen de geluidzones zijn gelegen. Dit bestemmingsplan is een conserverend plan waarin geen nieuwe ontwikkelingen zijn opgenomen. Daarom hoeft dit bestemmingsplan niet getoetst te worden aan de Wet geluidhinder en hebben de geluidzones langs wegen in dit geval geen betekenis voor bestaande woningen. Om onduidelijkheid in de plankaart te voorkomen, tekenen we de geluidzones niet in op de plankaart

b. In paragraaf 3.4.1 van de toelichting wordt gesteld dat in Ulgersmaborg-noord bedrijven tot en met categorie 3.2 worden toegestaan, in Ulgersmaborg-zuid tot en met categorie 2. Verzocht wordt om dit ook in de regels op te nemen. In het geval Lewenborg was dit niet het geval en in een juridische procedure heeft de rechtbank Groningen geoordeeld dat deze regeling juridisch geen betekenis heeft zolang ze niet in de regels is opgenomen.

Commentaar:

Op de plankaart zijn deze bedrijventerreinen voorzien van de aanduiding 'bedrijf tot en met categorie 2' (Ulgersmaborg-zuid) en 'bedrijf tot en met categorie 3' (Ulgersmaborg-noord). In de regels van het plan voor de bestemming Bedrijventerrein - 2 (de bestemmingsomschrijving) wordt hiernaar verwezen. Daarmee is de categorisering juridisch vastgelegd. In de gebruiksbepalingen wordt bovendien vastgelegd dat gebruik van gronden en bouwwerken in een hogere categorie niet is toegestaan, tenzij hiervoor toestemming is gegeven (afwijkingsbevoegdheid).