Plan: | Bestemmingsplan Hoogeweg hoek prof. Uilkensweg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0014.BP474Hoogeweg-vg01 |
Notitie Luchtkwaliteit
Ten behoeve van het bestemmingsplan Hoogeweg / Prof. Uilkensweg
Wet luchtkwaliteit
De Wet luchtkwaliteit2 geeft het kwaliteitsniveau aan waaraan de buitenlucht moet voldoen om ongewenste effecten van luchtverontreiniging op de gezondheid van mensen te voorkomen. In deze wet zijn luchtkwaliteitsnormen vastgelegd voor onder meer: stikstofdioxide (NO2), fijn stof (PM10), koolmonoxide (CO), benzeen (C6H6), zwaveldioxide (SO2), lood (Pb) en benzo(a)pyreen. Hiervan zijn NO2 en PM10 het meest relevant omdat in Nederland alleen voor deze twee stoffen regelmatig en/of op ruime schaal normoverschrijdingen voorkomen.
Berekening luchtkwaliteit
De voornaamste bron van luchtverontreiniging in Groningen is het wegverkeer. De bijdrage van het lokale verkeer aan de luchtverontreiniging wordt berekend met behulp van het wettelijk voorgeschreven model. Dit model is mede gebaseerd op gegevens van het Landelijke Meetnet Luchtkwaliteitnet. Zo worden in het model ook de zogenoemde achtergrondconcentraties verdisconteerd (ofwel de luchtverontreiniging van bijvoorbeeld bedrijven, huishoudens en van verder afgelegen bronnen) die worden bepaald op basis van het Landelijke Meetnet Luchtkwaliteit.
Ten behoeve van het bestemmingsplan Hoogeweg / Prof. Uilkensweg is nagegaan wat de concentraties zijn van de genoemde luchtverontreinigende stoffen en of er luchtkwaliteitsnormen worden overschreden.
De concentraties zijn berekend voor de 2 wegen in het plangebied Hoogeweg / Prof. Uilkensweg, te weten: Hoogeweg / Prof. Uilkensweg. De Hoogeweg is in 2018 geen doorgaande weg meer. De bijdragen door het verkeer zijn hier niet meer relevant en daarom niet meegenomen.
Invoer verkeersgegevens
Voor de situatie in 2008 zijn de verkeerscijfers van 2004 uit het verkeersmodel Regio Groningen - Assen (RGA), versie 1.2. gebruikt. Voor de situatie in 2018 zijn uit hetzelfde model de prognosecijfers voor 2020 gebruikt.
De normen en de (berekende) luchtkwaliteit worden weergegeven in een aantal tabellen:
CONCLUSIE Alle onderzochte situaties voldoen aan de luchtkwaliteitsnormen. Dit betekent, dat er vanwege de luchtkwaliteit geen belemmeringen zijn voor de vaststelling van het bestemmingsplan Hoogeweg / Prof. Uilken sweg |