Plan: | Bestemmingsplan De Hunze / Van Starkenborgh |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0014.BP473DeHunzeVanSta-oh01 |
Hunzezone
De Hunzezone is een belangrijke ruimtelijke, cultuurhistorische en ecologische zone die dwars door een aantal Groningse woonwijken en bedrijfsterreinen loopt. De ruimtelijke en ecologische kwaliteit wordt in de gehele stad behouden dan wel versterkt. De kwaliteit in het plangebied van voorliggend bestemmingsplan is goed. Er is een doorlopende waterstructuur en er zijn veel grote bomen. Door de grote bomen is de Hunzezone hier ook als ruimtelijke structuur sterk aanwezig.
De ecologische waarde van de Hunzezone wordt versterkt doordat de woonbuurten aan beide zijden van de groenzone een lage bebouwingsdichtheid hebben en daardoor relatief veel groen.
Aan de oostzijde van het plangebied liggen tennisbanen tegen de Hunzezone aan. De hoofdentree van de tennisbanen bevindt zich aan de zijde van de Hunzezone. Het parkeerterrein voor auto's wordt ontsloten vanaf de Ulgersmaweg. Voor ecologische, groene uitstraling en het luwe karakter van de Hunzezone is het wenselijk om in de toekomst de (hoofd-) entree van de tennisbanen aan de zijde van de Ulgersmaweg te situeren.
Hunzezone
Zone langs Oostelijke Ringweg
De groene zone langs de Oostelijke ringweg bestaat voornamelijk uit gras met een vijverstructuur en op diverse plekken groepjes bomen en ander opgaand groen. De zone is voorzien van paden en een enkele speelplek en trapveld. Naast de gebruikswaarde voor de achterliggende woonbuurt fungeert deze zone als een buffer tussen de woonbuurt en de ringweg. Deze zone is onderdeel van de basisgroenstructuur van de stad, en is in de Stedelijke Ecologische Structuur aangewezen als ecologisch waardevol gebied en als ecologisch belangrijk water.
Groen wijkhart (Berlageweg – Van Ravensteynpad)
Centraal in de wijk De Hunze ligt een grote groene zone waaromheen de woonbuurten zijn gesitueerd. Deze zone vormt zowel ruimtelijk als functioneel het hart van de wijk. De hoofdontsluiting voor autoverkeer van de wijk loopt langs deze groene zone, waardoor de functie als wijkhart benadrukt wordt. De zone is ingericht als een grasveld met langs de Berlageweg een dubbele bomenrij die in de groene zone staat. In de zone bevinden zich diverse speelobjecten en een trapveld.
Groen wijkhart
Zone ten oosten van plangebied
Ten oosten van het plangebied (buiten het plangebied) bevindt zich een groene zone die in de toekomst een ruimtelijke en verkeersverbinding moet gaan vormen tussen de (binnen-) stad en het recreatiegebied Kardinge. Momenteel ontbreken de juiste paden en ruimtelijke structuren om deze verbindingsfunctie te kunnen vervullen. Er zijn vooralsnog geen concrete plannen om dit gebied opnieuw in te richten.
Bomenstructuurplan
In het door de raad vastgestelde Bomenstructuurplan is per straat aangegeven welke bomen de groene hoofdstructuur vormen van de stad. In de afbeeldingen is te zien waar deze liggen met daarbij vermeld of hier grote (1e grootte) of kleine (2e grootte) bomen wenselijk zijn. Op de volgende afbeeldingen is per straat te zien wat de kwaliteit van de bomen is en wat de gewenste situatie is.
Bomenstructuurplan, bestaande kwaliteit
Bomenstructuurplan, gewenste kwaliteit
Bomenhoofdstructuren zijn belangrijk voor de stedenbouwkundige structuren van de stad. Bomen zijn in de stad onmisbaar voor de ecologie, leefbaarheid, vermindering van fijnstof en de tempering van de opwarming van de aarde. Langs de volgende straten dient een dubbele bomenhoofdstructuur gehandhaafd / nagestreefd te worden met bomen van de eerste grootte (grootste bomen > 12m.): Ulgersmaweg, Hunzedijk, Heerdenpad, Berlageweg, Beijumerweg (gedeeltelijk) en Cuypersweg.
Langs de randen van het plangebied bevinden zich twee belangrijke waterlopen. Aan de zuidzijde loopt het Van Starkenborghkanaal, een belangrijke scheepvaartroute. De ligging en loop van dit kanaal is belangrijk voor de ruimtelijke hoofdstructuur van de stad. Zo vormt het Van Starkenborghkanaal bijvoorbeeld de grens tussen de vooroorlogse- en naoorlogse woonwijken.
Aan de westzijde van het plangebied loopt het Boterdiep. In het Boterdiep ligt een groot aantal woonschepen. De oever langs het Boterdiep wordt voor een groot deel gebruikt als tuin voor de woonschipbewoners. Door schuttingen, hagen en bergingen is er weinig zicht op het water, waardoor het Boterdiep als ruimtelijke hoofdstructuur niet beleefd kan worden. Het Boterdiep en de bermen vallen, behoudens één uitzondering, in het bestemmingsplan Openbaar Vaarwater; ter hoogte van de Beijumerweg 1072 en 1074 is de berm met tuinen in voorliggend bestemmingsplan opgenomen om de situatie op de plankaart in overeenstemming met de werkelijke situatie te brengen. In het bestemmingsplan Openbaar Vaarwater was voorgenoemde situatie verkeerd ingetekend. Door middel van duidelijke regelgeving voor de tuinen bij de woonschepen zal in de toekomst weer visueel contact met het water mogelijk zijn, zodat het Boterdiep de rol als ruimtelijke hoofdstructuur ook daadwerkelijk kan vervullen en hiermee een meerwaarde kan vormen voor de leefkwaliteit van de bewoners van Van Starkenborgh.