Plan: | Bestemmingsplan De Held I |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0014.BP472DeHeldI-oh01 |
Huidige structuur
De hoofdverkeersstructuur in De Held wordt gevormd door wegen in de vorm van een rechtopstaand kruis. De straat De Held is de belangrijkste ontsluitingsroute die van noord naar zuid door de wijk loopt. Halverwege het plangebied doorkruist de Leegeweg deze as. Ten noorden hiervan gaat De Held over in de James Baldwinstraat. Deze werd eindigt aan de noordkant van het plangebied: ook in de toekomst, als De Held III wordt gebouwd, zal dit zo blijven, m.a.w. er zal geen doorgaande verbinding voor autoverkeer met De Held III worden aangelegd. Aan de zuidkant vormt een rotonde de entree van de wijk. De verschillende terpenclusters sluiten aan op de hoofdstructuur. Ook enkele woningen hebben hierop een directe ontsluiting.
huidige verkeersstructuur
Binnen de terpbuurten zorgen secundaire wegen voor ontsluiting van de woningen. Hier geldt een 30 kilometerregime. Parkeren geschiedt veelal op eigen erf. Bij rijwoningen, waar die fysieke ruimte ontbreekt, wordt er in de openbare ruimte geparkeerd. Dit gebeurt afwisselend haaks op de straat en langs de straat. In sommige straten zorgt dit voor een vol straatbeeld.
Langs De Held en de James Baldwinstraat zijn vrijliggende fietspaden aangelegd. Dit geldt ook voor de rotonde aan de zuidkant van het plangebied. Op de Leegeweg zijn fietsstroken aangelegd. De Leegeweg richting Vinkhuizen is afgesloten voor autoverkeer. Dit geldt niet voor voetgangers en fietsers. Aan de noordkant van het plangebied is in het verlengde van de Aquamarijnstraat vanuit Vinkhuizen een fietspad aangelegd. Het is de bedoeling dat dit fietspad wordt doorgetrokken richting De Held III. Deze ontwikkeling valt buiten het plangebied.
rotonde Kliefdiep en kruising Leegeweg - De Held
Gewenste structuur
Het toekomstige De Held III wordt aan de zuidkant ontsloten op het Kliefdiep. Het Kliefdiep is nu een rustige doodlopende woonstraat. In de toekomst zal deze intensief gebruikt gaan worden door autoverkeer uit De Held III en Gravenburg. Het bestemmingsplan anticipeert hierop door rekening te houden met de toekomstige inrichting (breed verkeersprofiel). Het is de bedoeling om het profiel van de Siersteenlaan door te zetten richting De Held III. Daarbij wordt de mogelijkheid opengehouden, zoals ook op de Siersteenlaan het geval is, om in de toekomst een hoogwaardige openbaar vervoersverbinding (hov) te realiseren. Deze potentiƫle hov-as is eveneens verwerkt in het bestemmingsplan voor De Held III.
Een opwaardering van het Kliefdiep als nieuwe ontsluiting biedt de kans om een knip te leggen in de huidige ontsluiting van Gravenburg via de Leegeweg. In de toekomst zal de Leegeweg afgewaardeerd worden tot woonstraat met een 30-kilometerregime. Ook voor de straat De Held is het gewenst om deze af te waarderen. Op dit moment sluiten inritten van woningen direct aan op deze straat. Daarbij kunnen fietsers vanuit de inrit het tegenoverliggende fietspad niet bereiken. Op termijn zou het profiel van De Held heringericht kunnen worden als 30-kilometerzone. In dat geval is de straat De Held een rustige woonstraat met ontsluitingskarakter voor de rest van de wijk. Hierover moet nog besluitvorming plaatsvinden.
toekomstige verkeersstructuur
Openbaar vervoer
Door De Held lopen twee buslijnen. Deze zorgen op doordeweekse dagen in ieder geval overdag voor een regelmatige verbinding met het centrum.
Bestemmingsplan
In het bestemmingsplan wordt geen onderscheid gemaakt tussen verschillende verkeersstructuren. Alle wegen en straten met een duidelijke verkeersfunctie, al dan niet voor gemotoriseerd verkeer of fietsverkeer, hebben een specifieke verkeersbestemming gekregen. Wandel- en fietspaden in groenzones worden niet specifiek aangeduid en vallen onder de groenbestemming.