Plan: | Bestemmingsplan Bodenterrein - UMCG |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0014.BP459BodenterreinU-oh01 |
Ten behoeve van het voorliggend bestemmingsplan is de studie 'Verkeersafwikkeling rondom UMCG' opgesteld (oktober 2009).
Onderzoek is verricht naar de invloed van de voorgenomen ontwikkeling op de verkeersintensiteiten en de doorstroming op de wegen in de omgeving. Naast de absolute verkeersintensiteiten zijn de Intensiteits/Capaciteits (I/C) verhoudingen, de kruispuntbelastingen en de ochtend-/avondspits in beeld gebracht. Bij de verkeersprognose voor 2020 is uitgegaan van de voorgenomen eindsituatie. Dit betekent dat rekening is gehouden met de totale uitbreiding van het UMCG/de RuG, de nieuwe parkeergarages, de reconstructie van de Antonius Deusinglaan, de voorgenomen woningbouw en de ontwikkeling op het CiBoGa-terrein. Bij de verkeersprognoses is ook uitgegaan van de afsluiting van de nieuwe Vrydemalaan voor het doorgaande autoverkeer. Hierover zal ook afzonderlijk nog nadere besluitvorming plaatsvinden middels een verkeersbesluit.
Uitgegaan is van het maximale, c.q. minst gunstige, scenario. De effecten zullen in de praktijk naar verwachting veel gunstiger uitvallen door de volgende factoren:
a. er is in het model gerekend met 120.000 m² nieuwbouw; echter, er wordt ook circa 30.000 tot 40.000 m² b.v.o. gesloopt. De toename in m² ten gevolge van de nieuwbouw is dus 80.000-90.000 m² b.v.o.
b. in het berekende autogebruik door werknemers van het UMCG is geen rekening gehouden met het vervoersmanagement van het UMCG, waarbij ongeveer de helft van de werknemers die met de auto komt elders parkeert (bijvoorbeeld P+R Haren, Euroborg, Kardinge en Zernike. (In de spits zal dit in de werkelijkheid tot lagere intensiteiten dan genoemd in het model leiden).
Als basis voor het verkeersonderzoek is gebruik gemaakt van het verkeersmodel dat speciaal voor de stad en de regio is opgesteld. Dit verkeersmodel (RGA 1.2 genaamd) is na uitgebreid onderzoek door verkeersexperts in 2006 tot stand gekomen. Dit in nauw overleg met de twee provincies, de gemeenten Groningen en Assen, Rijkswaterstaat en het regionaal OV-bureau. Het beheer van het RGA-verkeersmodel is in handen van de provincie Groningen.
Toelichting behoeven de intensiteiten op de Petrus Campersingel-S.S.Rosensteinlaan. Hiervoor is finetuning noodzakelijk. Het model laat zien dat een deel van de Petrus Campersingel wordt belast met 12000 en een ander deel met 19000 motorvoertuigen. Deze plotselinge sprong in verkeersaantallen wordt veroorzaakt door de modelmatige opzet: het model kent in plaats van 3 aantakkingen vanuit de Oosterparkwijk (verkeerafvoerende en - toeleverende wegen) er slechts één. Algemeen aanvaard is dan een verdeling over de aantakkingen, waardoor een realistische aanname voor de Petrus Campersingel is dat hier van noord naar zuid moet worden uitgegaan van 12000, 15000 en op het meest zuidelijke stuk 19000 voertuigen.