Plan: | Bestemmingsplan Bodenterrein - UMCG |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0014.BP459BodenterreinU-oh01 |
Het UMCG en de RuG hebben een huisvestingsonderzoek verricht en hun ruimtebehoefte voor de korte, middellange en lange termijn bepaald. De totale ruimtebehoefte/groei van beide instellingen is circa 120.000 m² bvo (waarvan 30.000 tot 40.000 vervangende nieuwbouw) voor (aanvullende) zorg-, onderzoeks- en onderwijsprogramma's, inclusief een mogelijkheid voor circa 300 studentenwoningen.
Deze wensen zijn vertaald in een ruimtelijke opzet waarbij het tracé van de Antonius Deusinglaan verlegd wordt, zodat er ook in de toekomst geen auto- en openbaarvervoersdoorsnijding van het UMCG-terrein plaatsvindt. Het huidige UMCG-gebied wordt verruimd en met gronden ten noorden van de huidige Antonius Deusinglaan samengevoegd tot een éénduidig en samenhangend gebied, waarbij diverse doorsnijdingen voor met name langzaam verkeer mogelijk worden. De Antonius Deusinglaan wordt verlegd naar het noorden en krijgt een nieuwe naam: de Vrydemalaan.
Omdat de Antonius Deusinglaan wordt omgelegd, was er reden om de stedenbouwkundige visie voor dit gebied van de stad opnieuw onder de loep te nemen en een analyse te maken. De radiale ontwikkeling van de stad langs het tracé vanaf de Grote Markt via de Antonius Deusinglaan en het Oosterhamriktracé naar Kardinge is niet meer als zodanig afleesbaar. Hoe moet het gebied dan worden gelezen, wat zijn de te onderscheiden gebieden, zijn er verbanden of juist niet, wat zijn de grenzen? Deze analyse heeft uiteindelijk geresulteerd in het concept-Structuur- en Visieplan Bodenterrein / UMCG (2007).
Het ruimtelijk en functioneel concept van het gebied tussen het Oosterhamrikkanaal en het Hanzeplein gaat uit van het zoneren van het gebied op een zodanige wijze dat het de sferen in de deelgebieden karakteriseert en versterkt: enerzijds het UMCG-RuG-complex tussen de nieuwe Vrydemalaan en het Hanzeplein, anderzijds de Oosterhamrikkanaalzone tussen de Vrydemalaan en het Oosterhamrikkanaal, waar onder meer woningen kunnen worden gerealiseerd.
In dit hoofdstuk wordt achtereenvolgens ingegaan op: de UMCG-RuG-locatie, het wonen in de Oosterhamrikkanaalzone, het openbare gebied en het verkeersconcept.