Plan: | Nationaal Water Programma |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | rijksstructuurvisie |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0000.IMsv22NWP3PNZ-3000 |
In deze bijlage staat nadere informatie over o.a. de internationale streefwaarden voor waterdiepte, -breedte en brughoogtes.
Algemeen
Normen voor toetsing van de technische beschikbaarheid hoofdvaarwegennet
Overige hoofdvaarweg294 | Doorgaande nationale hoofdvaarweg295 |
Hoofdtransportas (Hoofdverbindingsas296) |
Aktewateren297 | |
Afmeting / CEMT-klasse minimaal | IV | Va | VIb, vierbaks duwvaart | Bovenrijn & Waal: 150 x 2,80 m @ OLR |
Brughoogte298 | 7,0 m @ MHWS299 | 9,10 m @ MHWS | 9,10 m @ MHWS | 9,10 m @ MHWS |
Minimale hoogte hoogspanningskabels | 30 m @ MHWS | 30 m @ MHWS | 30 m @ MHWS | 31 m @ MHWS |
Minimale bodemdek-king kabels & leidingen | 1,50 m | 1,50 m | 1,50 m | 2,50 m |
Minimale bochtstraal | 520 m | 800 m | 1200 m | niet voorgeschreven |
Loswallen & langshavens | alleen buiten oeverlijn toege-staan, mist inten-siteit < 30.000 passages/jaar | niet toegestaan | niet toegestaan | > 10 m buiten de vaargeul toegestaan, o.b.v. goedkeuring CCR |
Beschikbaarheid (tijd) | 98,5 % | 98,5 % | 99,5 % | Geplande stremming alleen o.b.v. goedkeuring CCR |
Bediening kunstwerken | 146 of 100 uur/week afhankelijk van de vervoersstromen | 146 of 100 uur/week afhankelijk van de vervoersstromen | 168 uur/week (= 24/7) |
168 uur/week (= 24/7) |
Passeertijd sluizen | 45 minuten, waarvan max. 30 minuten wachttijd | 45 minuten, waarvan max. 30 minuten wachttijd | 45 minuten, waarvan max. 30 minuten wachttijd | niet voorgeschreven |
Spitssluitingen bruggen (onderzoek verplicht, art. 7.8.3 RVW 2020) |
toegestaan, mits brughoogte > 7,0 m | toegestaan, mits brughoogte > 9,10 m | toegestaan, mits brughoogte > 9,10 m | niet toegestaan |
Toelaatbaar type veerpont300 | Geen gierponten | Geen gierponten | Uitsluitend vrij-varend | Uitsluitend vrij-varend |
Breedte en diepte vaarwegen
Voor toetsing van de breedte en diepte van vaarwegen is hoofdstuk 3 van de Richtlijnen Vaarwegen (2020) het toetskader.
De breedte en diepte hangen af van het maatgevende schip dat op een vaarweg vaart (CEMT-klasse) en de scheepvaartintensiteit (keuze vaarwegprofiel).
Intensiteit en vaarwegprofiel
Schepen/jaar beroepsvaart | typering | keuze van het vaarwegprofiel |
> 50.000 | zeer druk | intensiteitprofiel |
30.000 - 50.000 | druk | intensiteitprofiel |
15.000 - 30.000 | normaal | normaal profiel voor tweestrooksverkeer |
5.000- 15.000 | rustig | normaal profiel, over korte gedeelten krap profiel |
< 5.000 | zeer rustig | krap profiel voor tweestrooksverkeer, in uitzondelijke gevallen enkelstrooksprofiel |
Schepen/jaar beroepsvaart | typering | keuze van het vaarwegprofiel |
> 50.000 | zeer druk | nader onderzoek nodig |
30.000 - 50.000 | druk | instensiteitprofiel |
5.000- 30.000 | normaal | normaal profiel voor tweestrooksverkeer |
< 5.000 | rustig | krap profiel voor tweestrooksverkeer |
Rivieren
Specifiek voor de rivieren zijn streefdieptes, streefbreedtes en het vigerende vaarwegprofiel vastgesteld. Dit vormt tevens het toetskader voor Integraal Riviermanagement (IRM).
Riviertak | Deeltraject | Minimum waterdiepte bij mediane waterstand | Minimum waterdiepte bij laagwater in m | Streefbreedte vaargeul in meter | Vaarwegprofiel |
Bovenrijn-Waal | Spijk-Tiel | > 4,50 m | 2,80 bij OLR | 150 (na 2020: 170)301 | Intensiteitsprofiel |
CEMT-klasse: VIc | Tiel-Zaltbommel | 2,80 - 3,39 bij OLW Volgt verhanglijn bij mediane afvoer302 van 2,80 tot 3,39 |
150 m (na 2020: 170) | Intensiteitsprofiel | |
Zaltbommel-Gorinchem | 3,39 - 4,50 bij OLW Volgt verhanglijn bij mediane afvoer2 van 3,39 tot 4,50 |
150-200 Uitlopend breedteprofiel303 van 150 tot 200 |
Intensiteitsprofiel | ||
Merwedes CEMT-klasse: VIc | Boven-Merwede | > 5,40 m | 4,50 bij OLW | 240 | Intensiteitsprofiel |
Beneden-Merwede | 4,50 bij OLW | 240 | Intensiteitsprofiel | ||
Nieuwe Merwede | 4,50 bij OLW | 207 | Intensiteitsprofiel | ||
Pannerdensch kanaal - Nederrijn - Lek CEMT-klasse: Vb / VIa |
Pannerden-IJsselkop | > 3,50 m | 2,80 bij OLR | 80 | Normaal tweestrooks304 |
IJsselkop-Driel | > 3,50 m | 2,80 bij OLR | 70 | Normaal (rustig)305 | |
Driel-Hagestein (gestuwd) | > 4,90 m | 4,90 bij stuwpeil | 80 | Normaal (rustig) | |
Hagestein-Schoonhoven | > 4,40 m | 4,00 bij OLW | 80-130 Uitlopend breedte-profiel306 van 80 tot 130 |
Intensiteitsprofiel307 | |
Schoonhoven-Krimpen | > 4,40 m | 4,00 bij OLW | 170 | Intensiteitsprofiel | |
IJssel CEMT-klasse: Va / Vb |
IJsselkop-Zutphen (ingang Twentekanaal) | > 3,50 m | 2,50 bij OLR | 50 | Normaal (rustig)308 |
Zutphen-Deventer | 2,50 bij OLR | 60 | Normaal (rustig) | ||
Deventer-Wijhe | 2,50 bij OLR | 65 | Normaal (rustig) | ||
Wijhe-Kampen | 2,50 bij OLR Volgt verhanglijn van 2,50 tot 3,36309 |
65 | Normaal (rustig) | ||
Kampen-Ketelmeer CEMT-klasse: Vb |
3,50 bij MLWS Volgt verhanglijn van 3,36 tot 3,50310 |
80 | Normaal (rustig) | ||
Maas(route) CEMT: Va |
Ternaaien-Lith | > 4,90 m | 4,90 bij MLWS (stuwpeil) | Geen minimumbreedte | Normaal tweestrooks311 |
CEMT: Va | Lith-Heusden | > 4,80 m | 4,00 bij MLWS | Geen minimumbreedte | Normaal (rustig) |
CEMT: VIa | Bergsche Maas | > 4,80 m | 4,00 bij OLW | 166 | Normaal tweestrooks |
CEMT: VIc | Amer | > 5,40 m | 4,50 bij OLW | 188 | Normaal tweestrooks |
Beschikbaarheid nautisch profiel
Het zogenoemde 'nautisch profiel' (streefbreedte x streefdiepte) moet op orde worden gehouden door middel van baggeren. Hiervoor gelden de volgende minimumeisen qua beschikbaarheid (als percentage van het oppervlak van de dwarsdoorsnede):
Hoofdtransportassen: | 89% |
Doorgaande hoofdvaarwegen: | 70% |
Overige vaarwegen: | 65% |
Baggeren vindt periodiek plaats. Ten minste 1 maal per jaar wordt het volledige nautische profiel gerealiseerd.
Toelaatbare stremming vaarweg
Voor de aanleg en het onderhoud van vaarwegen is het soms nodig om het verkeer tijdelijk volledig te stremmen. Hiervoor gelden de volgende normen (percentage van de tijd beschikbaar):
Hoofdtransportassen: | 99,5% --> max. 0,5% stremming op jaarbasis toelaatbaar |
Doorgaande hoofdvaarwegen: | 98,5% --> max. 1,5% stremming op jaarbasis toelaatbaar |
Overige vaarwegen: | 98,5% --> max. 1,5% stremming op jaarbasis toelaatbaar |
Aktewateren | geen stremming toegestaan; specifieke toestemming moet worden aangevraagd bij CCR. |
Sluizen en bediende bruggen
Voor kunstwerken (sluizen, bediende bruggen enz.) geldt de volgende norm:
Alle bediende objecten moeten 99% van de tijd volledig beschikbaar zijn en functioneren voor de scheepvaart (voor maatgevend schip).
Van de 1% niet-beschikbaarheid moet 80% geplande uitval zijn in verband met onderhoud en slechts 20% niet-geplande uitval (dus over totaal 0,8% geplande uitval en 0,2% ongeplande uitval).
Bruggen voldoen óf aan minimumhoogte (vast overspanningen) óf zijn beweegbaar en voldoende bediend (zie Tabel 1).
Voor sluizen met twee of meer maatgevende kolken gelden de beschikbaarheidsnormen voor het hele complex; er is pas sprake van uitval wanneer er geen maatgevende schepen het complex kunnen passeren. Uitval van één sluiskolk mag evenwel niet leiden tot overschrijding van de maximale wacht- en passeertijd bij de andere kolken.
Sluizen hebben een maximale wachttijd van 30 minuten / passeertijd van 45 minuten.
Overnachtingsplaatsen
Voor de beschikbaarheid van ligplaatsen gelden de volgende normen:
Het aantal benodigde ligplaatsen per overnachtingshaven is afhankelijk van de verkeersintensiteit en de beschikbaarheid van overige ligplaatsen in de omgeving. Hoofdstuk 6 van de Richtlijnen vaarwegen312 geeft de te hanteren rekenmethode.
Vaarwegmarkering
De vaarwegmarkering (borden, betonning) moet qua uitvoering voldoen aan de eisen van de Richtlijnen Scheepvaarttekens (RST)313 en moet daarnaast qua praktische werking en staat van onderhoud voldoen aan de IALA-normen, afhankelijk van het type vaarweg:
Categorie | Type ondersteuning aan scheepvaart | Beschikbaar-heidseis (% van de tijd) | Reactietijd | Voorbeeld |
1 | Van primair belang voor de navigatie | 99,8% | Onmiddellijk | Licht of teken ter markering van oevers, primaire verkeersroutes, gevaren of beschermde gebieden |
2 | Significant voor de navigatie | 99,0% | 24 uur | Licht of teken ter markering van secundaire routes of aanvullend op primaire routes |
3 | Noodzakelijk voor de verkeersordening | 97,0% | Volgende werkdag | Ge- en verbodsborden |
4 | Significant voor de verkeersordening | 95,0% | 7 dagen | Informatieborden |
CEMT-klasse-tabel versie Rijkswaterstaat 2010 (RWS M-klassen)
De opdracht en de missie van Rijkswaterstaat zijn vertaald naar de volgende kerntaken op het gebied van water:
De taken van Rijkswaterstaat voor de rijkswaterkeringen, kust en rivieren betreffen:
De rollen en taken van Rijkswaterstaat ten aanzien van voldoende water zijn:
De rollen en taken van Rijkswaterstaat ten aanzien van schoon en gezond water zijn:
De rollen en taken van Rijkwaterstaat ten aanzien van vlot en veilig verkeer over water zijn:
De rollen en taken van Rijkswaterstaat ten aanzien van overige gebruiksfuncties zijn:
Visstand en visserijbeheer: De betrokkenheid van Rijkswaterstaat is beperkt tot de visserij op de waterlichamen die in de Waterwet315 zijn aangewezen. Rijkswaterstaat beoordeelt in hoeverre het vangen en het uitzetten van vis door beroeps- en sportvisserij aansluiten op de KRW-doelstellingen voor de visstand. Daarnaast stelt Rijkswaterstaat eisen aan het koelwatergebruik en waterkrachtcentrales om schade aan de visstand te beperken.
Landbouw: Rijkswaterstaat werkt met de regionale waterbeheerders samen om het beschikbare water zo goed mogelijk te verdelen voor zijn kerntaken en de diverse gebruiksfuncties, waaronder de landbouw.