3.1 Bestemmingsomschrijving
De voor 'Agrarisch' aangewezen gronden zijn bestemd voor:
-
a. grondgebonden veehouderijbedrijven en akker- en vollegrondstuinbouwbedrijven;
alsmede voor:
-
b. teelt van ruwvoedergewassen anders dan gras;
-
c. ambachtelijke zuivelverwerking als volwaardig onderdeel van de agrarische bedrijfsvoering;
-
d. ter plaatse van de aanduiding 'intensieve veehouderij': tevens een intensief veehouderijbedrijf;
-
e. ter plaatse van de aanduiding 'sierteelt': tevens een sierteeltbedrijf;
-
f. ter plaatse van de aanduiding 'sport': tevens een touwtrekvereniging;
-
g. ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van maatschappelijk - revalidatiebedrijf'; tevens een revalidatiebedrijf;
-
h. wandel- en fietsverbindingen en ruiterpaden;
-
i. agrarisch natuur- en landschapsbeheer;
-
j. blauwe diensten;
met daaraan ondergeschikt:
-
k. de volgende agrarische en niet agrarische nevenfuncties:
-
1. verkoop aan huis van eigen/agrarische producten (eventueel be- of verwerkt), voor zover het bebouwingsoppervlak ten behoeve van de activiteit niet meer bedraagt dan 100 m²;
-
2. een veearts/hoefsmederij, voor zover het bebouwingsoppervlak ten behoeve van de activiteit niet meer bedraagt dan 300 m²;
-
3. ambachtelijke be- en verwerking van agrarische producten, voor zover het bebouwingsoppervlak te behoeve van de activiteit niet meer bedraagt dan 300 m²;
-
4. kleinschalige horecagelegenheid (aanstaande theetuin), voor zover het gebruik van onbebouwde gronden ten behoeve van de activiteit niet meer bedraagt dan 100 m² en het bebouwingsoppervlak ten behoeve van de activiteit niet meer bedraagt dan 100 m²;
-
5. bed & breakfast, voor zover het bebouwingsoppervlak ten behoeve van de activiteit niet meer bedraagt dan 200 m²;
-
6. beroep-aan-huis, voor zover het bebouwingsoppervlak ten behoeve van de activiteit niet meer bedraagt dan 100 m²;
-
7. natuur- en milieueducatie rondleidingen, voor zover het bebouwingsoppervlak ten behoeve van de activiteit niet meer bedraagt dan 150 m²;
-
8. kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten, voor zover het gebruik niet meer bedraagt dan 30% van het gezamenlijke vloeroppervlak van het hoofdgebouw tot ten hoogste 60 m²;
met dien verstande dat wanneer er tegelijkertijd meerdere nevenfuncties ter plaatse van het agrarisch bouwvlak plaatsvinden, geldt een maximaal van 500 m² bebouwing dat ten behoeve van deze nevenfuncties in gebruik mag zijn.
-
l. met de daarbij behorende voorzieningen, zoals groen, water, nutsvoorzieningen, parkeervoorzieningen, (ontsluitings)wegen en laad- en losvoorzieningen.
3.3 Ontheffing van de bouwregels
3.3.1 Overschrijding van het bouwvlak
Burgemeester en wethouders kunnen ten behoeve van volwaardige agrarische bedrijven met de bestemming Agrarisch ontheffing verlenen van de op de plankaarten aangegeven begrenzing van het bouwvlak, met inachtneming van het volgende:
-
a. een doelmatige bedrijfsvoering moet overschrijding van de maatvoering noodzakelijk maken;
-
b. de grenzen van een bouwvlak mogen ten hoogste met 25% worden overschreden, tot een maximum van 1,5 ha;
-
c. de bebouwing waarvoor ontheffing zal worden verleend, mag op geen grotere afstand van de overige bedrijfsbebouwing worden gebouwd dan voor een doelmatige bedrijfsvoering noodzakelijk is;
-
d. de bestaande bedrijfsvoering en ontwikkelingsmogelijkheden van omliggende (agrarische) bedrijven mogen niet onevenredig worden beperkt;
-
e. ter toetsing van de noodzaak van de overschrijding van het agrarisch bouwvlak wordt het plan voorgelegd aan een agrarisch deskundige.
3.3.2 Uitbreiding intensieve veehouderij
Burgemeester en wethouders kunnen ten behoeve van de uitbreiding van intensieve veehouderijen ontheffing verlenen van het maximale bebouwingsoppervlak voor intensieve veehouderijbedrijven zoals aangegeven op de plankaart, met inachtneming van het volgende:
-
a. uitbreiding is alleen toegestaan indien dit noodzakelijk is in het kader van dierwelzijn;
-
b. de bestaande bedrijfsbebouwing mag ten hoogste met 25% worden uitgebreid;
-
c. de bestaande bedrijfsvoering en ontwikkelingsmogelijkheden van omliggende (agrarische) bedrijven mogen niet onevenredig worden beperkt;
-
d. ter toetsing van de noodzaak van de uitbreiding wordt het plan voorgelegd aan een agrarisch deskundige.
3.3.3 Bouw van mestsilo's of (ruw)voeder- c.q. torensilo's
Burgemeester en wethouders kunnen ten behoeve van de bouw van mestsilo's of (ruw)voeder- c.q. torensilo's ontheffing verlenen van de in artikel 3.2 gestelde bouwregels, met inachtneming van het volgende:
-
a. de bouwhoogte van silo's bedraagt ten hoogste 15 m;
-
b. silo's dienen binnen een afstand van 100 m van het bijbehorende agrarisch bouwvlak te worden gebouwd;
-
c. de inhoud van de silo bedraagt ten hoogste 3.000 m³, tenzij de bedrijfsvoering een grotere inhoud noodzaakt;
-
d. ter toetsing van de milieuhygiënische aanvaardbaarheid van het verzoek wordt het plan voorgelegd aan een adviseur inzake milieuhygiëne.
3.3.4 Realisatie vergistingsinstallatie
Burgemeester en wethouders kunnen ten behoeve van de realisatie van een vergistingsinstallatie ontheffing verlenen van de in artikel 3.2 gestelde bouwregels, met inachtneming van het volgende:
-
a. aan het verzoek om ontheffing wordt uitsluitend medewerking verleend indien sprake is van een duurzaam, volwaardig agrarisch bedrijf;
-
b. realisatie van de vergistingsinstallatie dient plaats te vinden binnen het bestaande bouwvlak;
-
c. de inhoud van de vergistingsilo's bedraagt ten hoogste 3.000 m3;
-
d. ter toetsing van de milieuhygiënische aanvaardbaarheid van het verzoek wordt het plan voorgelegd aan een adviseur inzake milieuhygiëne.
3.4 Ontheffing van de gebruiksregels
3.4.1 Nevenfuncties
Het college van burgemeester en wethouders kan ontheffing verlenen van het bepaalde in artikel 3.1 ten behoeve van een of meer van de nevenfuncties, zoals bedoeld in artikel 1.55, welke in tabel 3.1 zijn aangegeven, met inachtneming van de tabel en het volgende:
-
a. de nevenfunctie dient binnen het bouwvlak plaats te vinden, met uitzondering van boerengolf;
-
b. voor de nevenfunctie dienen de volgende voorwaarden in acht genomen te worden:
-
1. de nevenfunctie dient milieuhygiënisch inpasbaar te zijn; er mogen geen onevenredige beperkingen voor omliggende, bestaande agrarische bedrijven optreden (dit betreft zowel de bestaande bedrijfsvoering als de uitbreidings- en ontwikkelingsmogelijkheden);
-
2. de nevenfunctie mag de bestaande landschappelijke en cultuurhistorische waarden en natuurwaarden in de directe omgeving niet onevenredig aantasten;
-
3. de nevenfunctie mag geen onevenredige vergroting van de publieks- en/of verkeersaantrekkende werking teweeg brengen;
-
4. bij het inpassen van een niet-agrarische nevenfunctie dient, voor zover relevant, zorg te worden gedragen voor een goede landschappelijke inpassing, waarbij gebruik dient te worden gemaakt van gebiedseigen beplantingsvormen;
-
5. parkeren ten behoeve van de nevenfunctie dient te allen tijde op eigen terrein en binnen het bouwvlak plaats te vinden;
-
6. activiteiten uit kolom 1 van bijlagen C en D van het Besluit milieueffectrapportage 1994 zijn niet toegestaan in de gevallen zoals genoemd in kolom 2 van de desbetreffende bijlage;
-
c. verzoeken om ontheffing worden ter toetsing voorgelegd aan de agrarische deskundige en de adviseur inzake natuur en landschap;
-
d. ten behoeve van nevenfuncties gelden de volgende bouwregels:
-
1. ten behoeve van de nevenfuncties mogen geen nieuwe woningen worden gebouwd;
-
2. ten behoeve van de nevenfunctie 'opslag en stalling van niet-agrarische producten in bestaande bebouwing' mogen geen nieuwe gebouwen worden opgericht;
-
3. wanneer er tegelijkertijd meerdere nevenfuncties ter plaatse van het agrarisch bouwvlak plaatsvinden, geldt een maximaal van 500 m² bebouwing dat ten behoeve van deze nevenfuncties in gebruik mag zijn.
Tabel 3.1 Nevenfuncties ter plaatse van agrarische bouwvlakken
nevenfunctie
|
passend/toelaatbaar
|
maximaal aantal m² gronden exclusief bebouwing in gebruik voor nevenfunctie
|
maximaal aantal m² bebouwing in gebruik voor nevenfunctie
|
agrarisch verwante bedrijfsactiviteiten
|
|
|
|
opslag en stalling van agrarische producten in de bestaande bebouwing
|
O
|
-
|
400 m²
|
veehandelsbedrijf, africhtingsbedrijf voor paarden, foeragehandel, paardenhandel
|
O
|
-
|
300 m²
|
niet-agrarische bedrijfsactiviteiten
|
|
|
|
opslag en stalling van niet-agrarische producten in bestaande gebouwen
|
O
|
|
400 m²
|
windenergie
|
Ø
|
|
|
recreatieve functies/agrotoerisme
|
|
|
|
kinderboerderij
|
O
|
-
|
300 m²
|
paardenstalling (inclusief exploitatie paardenkoets)
|
O
|
800 m²
|
300 m²
|
manege
|
Ø
|
|
|
kano-, (roei- of elektrische) bootverhuur tot max. 30 stuks
|
O
|
-
|
200 m²
|
fietsen- of huifkarrenverhuur
|
O
|
-
|
200 m²
|
kampeerboerderij
|
O
|
-
|
300 m²
|
kleinschalig kamperen
|
O
|
3.000 m²
|
150 m²
|
excursiebedrijf
|
O
|
-
|
150 m²
|
boerengolf
|
O
|
gehele boerenland
|
150 m²
|
poldersport/survivalactiviteiten
|
Ø
|
|
|
overige dienstverlening
|
|
|
|
sociale functie (zoals resocialisatie, therapie)
|
O
|
-
|
300 m²
|
kinderopvang
|
O
|
-
|
300 m2
|
zorgboerderij
|
O
|
|
300m²
|
museum/tentoonstellingsruimte
|
O
|
-
|
200 m²
|
dierenpension, hondenfokkerij
|
Ø
|
|
|
O = Via ontheffing onder voorwaarden toegestaan.
Ø = Niet toegestaan.
3.4.2 Algemene ontheffing nevenfuncties
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd ontheffing te verlenen van de categorieën nevenfuncties zoals genoemd in tabel 3.1, teneinde nevenfuncties toe te laten die naar aard, omvang en invloed op de omgeving geacht kunnen worden te behoren tot de ingevolge tabel 3.1 toelaatbare nevenfuncties met inachtneming van de voorwaarden zoals opgenomen in artikel 3.4.1.
3.5 Aanlegvergunning
3.5.1 Aanlegverbod
Het is verboden op of in de gronden met de bestemming Agrarisch zonder of in afwijking van een schriftelijke vergunning (aanlegvergunning) van burgemeester en wethouders de volgende werken, voor zover geen bouwwerken zijnde, of werkzaamheden uit te voeren:
-
a. het ophogen of verbreden van een dijk.
3.5.2 Ontheffing op aanlegverbod
Het verbod zoals genoemd in artikel 3.5.1 is niet van toepassing op werken of werkzaamheden die:
-
a. betrekking hebben op normaal onderhoud, beheer en gebruik overeenkomstig de bestemming;
-
b. reeds in uitvoering zijn op het tijdstip van het van kracht worden van het plan;
-
c. reeds mogen worden uitgevoerd krachtens een reeds verleende aanlegvergunning.
3.5.3 Voorwaarde voor de aanlegvergunning
De werken of werkzaamheden als bedoeld in artikel 3.5.1 zijn slechts toelaatbaar, indien daardoor de landelijke en/of natuurlijke waarden van de gronden met de bestemming Agrarisch niet onevenredig worden of kunnen worden aangetast, dan wel de mogelijkheden voor herstel van die waarden niet onevenredig worden of kunnen worden verkleind.
3.5.4 Advisering over de aanlegvergunning
Alvorens over een aanlegvergunning te beslissen, winnen burgemeester en wethouders schriftelijk advies in bij de adviseur inzake natuur en landschap omtrent de vraag of wordt voldaan aan het bepaalde in artikel 3.5.3.
3.5.5 Strafbaar feit
Overtreding van het verbod van artikel 3.5.1 is een strafbaar feit, zoals bedoeld in artikel 1a van de Wet op de economische delicten.
3.6 Wijzigingsbevoegdheid
3.6.1 Ten behoeve van het vergroten van het bouwvlak
Burgemeester en wethouders zijn - met toepassing van artikel 3.6 Wro - bevoegd tot het wijzigen van de grootte van het agrarisch bouwvlak tot maximaal 1,5 ha, met inachtneming van de volgende regels:
-
a. planwijziging is uitsluitend toegestaan ten behoeve van een volwaardig, duurzaam agrarisch bedrijf;
-
b. verlies van aanwezige landschapselementen dient gecompenseerd te worden op de gronden behorende bij het agrarische bedrijf;
-
c. er dient rekening te worden gehouden met:
-
1. aanwezige doorzichten naar het open poldergebied;
-
2. de noodzaak voor voldoende waterberging;
-
3. in de omgeving aanwezige gevoelige functies;
-
d. bij het vergroten van het bouwvlak dient, voor zover relevant, zorg te worden gedragen voor een goede landschappelijke inpassing, waarbij gebruik dient te worden gemaakt van gebiedseigen beplantingsvormen.
3.6.2 Vergroten bouwvlak ten dienste van nevenfunctie
Burgemeester en wethouders zijn - met toepassing van artikel 3.6 Wro - bevoegd tot het wijzigen van de grootte van het agrarische bouwvlak ten behoeve van het uitoefenen van een of meerdere nevenfuncties, zoals bedoeld in artikel 1.55, met inachtneming van het volgende:
-
a. ontheffing wordt uitsluitend verleend indien op het bestaande bouwvlak geen ruimte kan worden gevonden voor het uitoefenen van de nevenfunctie;
-
b. de vergroting van het bouwvlak dient milieuhygiënisch inpasbaar te zijn; er mogen geen onevenredige beperkingen voor omliggende, bestaande agrarische bedrijven optreden (dit betreft zowel de bestaande bedrijfsvoering als de uitbreidings- en ontwikkelingsmogelijkheden);
-
c. de vergroting van het bouwvlak mag de bestaande landschappelijke, cultuurhistorische en natuurwaarden in de directe omgeving niet onevenredig aantasten;
-
d. de grenzen van een bouwvlak mogen ten hoogste met 25% worden overschreden, tot een maximum van 1,5 ha;
-
e. de uitbreiding van het bouwvlak krijgt een specifieke aanduiding op de plankaart.
3.6.3 Ten behoeve van ecologische verbindingszones
Burgemeester en wethouders zijn - met toepassing van artikel 3.6 Wro - bevoegd ten behoeve van de realisatie van ecologische verbindingszones aan de gronden met de bestemming Agrarisch de bestemming Natuur te geven, met inachtneming van het volgende:
-
a. een besluit tot planwijziging wordt niet eerder genomen dan nadat de betrokken gronden op vrijwillige basis als ecologische verbindingszone aan een terreinbeherende instantie in eigendom zijn overgedragen, dan wel, indien verwerving door een terreinbeherende instantie niet aan de orde is, de afspraken met betrekking tot de inspanningsverplichtingen en vergoedingen om tot bepaalde natuurdoeltypen te komen, in een conceptnotariële akte zijn vastgelegd;
-
b. voor het overige zijn de bepalingen van artikel 10 van overeenkomstige toepassing.
3.6.4 Ten behoeve van recreatieve wandel- en fietsverbindingen en ruiterpaden
Burgemeester en wethouders zijn - met toepassing van artikel 3.6 Wro - bevoegd ten behoeve van de realisatie van nieuwe recreatieve wandel- en fietsverbindingen en ruiterpaden de bestemming Agrarisch te wijzigen in de bestemming Verkeer, met inachtneming van het volgende:
-
a. nieuwe recreatieve wandel- en fietsverbindingen en ruiterpaden dienen aan te sluiten op (bestaande) recreatieve routestructuren;
-
b. nieuwe recreatieve wandel- en fietsverbindingen en ruiterpaden mogen de bestaande landschappelijke, cultuurhistorische en natuurwaarden in de directe omgeving niet onevenredig aantasten;
-
c. nieuwe recreatieve wandel- en fietsverbindingen en ruiterpaden mogen geen onevenredige vergroting van de publieks- en/of verkeersaantrekkende werking teweeg brengen.
3.6.5 Ten behoeve van vervolgfuncties
Burgemeester en wethouders zijn - met toepassing van artikel 3.6 Wro - bevoegd, indien sprake is van een algehele bedrijfsbeëindiging van een ter plaatse gevestigd agrarisch bedrijf, de bestemming Agrarisch te wijzigen ten behoeve van een vervolgfunctie, zoals bedoeld in artikel 1.68, welke in tabel 3.2 zijn aangegeven, met inachtneming van de tabel en het volgende:
-
a. de ten tijde van de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan aanwezige bebouwing mag niet worden vergroot en de op de kaart ingeschreven hoogtematen mogen niet worden gewijzigd;
-
b. vervolgfuncties worden met de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding-voormalig agrarisch bedrijfscomplex' aangegeven op de plankaart;
-
c. indien het een bestaande nevenfunctie betreft, mag deze als vervolgfunctie in gelijke omvang blijven bestaan, hetgeen in het wijzigingsplan wordt vastgelegd;
-
d. voor de (bedrijfs)woning geldt het volgende:
-
1. verplaatsing van de (bedrijfs)woning is niet toegestaan;
-
2. het ten tijde van de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan aanwezige aantal woningen mag niet worden vergroot;
-
3. indien op de kaart de aanduiding 'karakteristiek' is ingetekend, is ter bescherming en/of behoud van de toegekende cultuurhistorische waarden - de gemeentelijke monumentencommissie gehoord - woningsplitsing in ten hoogste twee wooneenheden van de oorspronkelijke c.q. eerste voormalige bedrijfswoning inclusief daarbij behorende en direct daaraan gekoppelde agrarische bedrijfsgebouwen toegestaan;
-
4. indien de (voormalige) bedrijfswoning aaneen is gebouwd met een (voormalig) bedrijfsgebouw, mag de oppervlakte van een nieuw te projecteren bestemmingsvlak Wonen ten hoogste gelijk zijn aan de oppervlakte van de voormalige agrarische bedrijfswoning vermeerderd met de oppervlakte van het aangebouwde bedrijfsgebouw, zoals ter plaatse aanwezig was op het tijdstip van terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan, een en ander met dien verstande dat de gezamenlijke oppervlakte ten hoogste 500 m² mag bedragen, de resterende percelen blijven overeenkomstig de onderkende waarden bestemd voor Agrarisch;
-
e. voor de vervolgfunctie dienen de volgende voorwaarden in acht genomen te worden:
-
1. de vervolgfunctie dient milieuhygiënisch inpasbaar te zijn; er mogen geen onevenredige beperkingen voor omliggende, bestaande agrarische bedrijven optreden (dit betreft zowel de bestaande bedrijfsvoering als de uitbreidings- en ontwikkelingsmogelijkheden);
-
2. de vervolgfunctie mag de bestaande landschappelijke en cultuurhistorische waarden en natuurwaarden in de directe omgeving niet onevenredig aantasten;
-
3. de vervolgfunctie mag geen onevenredige vergroting van de publieks- en/of verkeersaantrekkende werking teweeg brengen;
-
f. ten behoeve van vervolgfunctie gelden de volgende bouwregels:
-
1. vervolgfuncties maken gebruik van de bestaande agrarische bebouwing;
-
2. overige bebouwing (met uitzondering van monumenten en cultuurhistorisch waardevolle of beeldbepalende gebouwen) wordt gesaneerd;
-
3. indien bestaande vrijkomende bedrijfsgebouwen niet geschikt zijn voor de vervolgfunctie, kan aanspraak gemaakt worden op de saneringsregeling waarbij de huidige bebouwing gesloopt wordt waarna 50% van het voormalige bebouwingsoppervlak met een maximum van 500 m² teruggebouwd mag worden;
-
4. met toepassing van de Ruimte-voor-Ruimteregeling kan vrijgekomen bedrijfsbebouwing gesloopt worden in ruil voor de bouw van een extra woning, waarbij als ondergrens geldt dat voor de sloop van 1.000 m² (cultuurhistorisch niet-waardevolle) bedrijfsgebouwen of 5.000 m² glas één extra woning gerealiseerd kan worden, met een maximum van drie woningen.
Tabel 3.2 Vervolgfuncties ter plaatse van vrijkomende agrarische
bedrijfscomplexen
vervolgfuncties
|
passend/toelaatbaar
|
woonfuncties
|
|
wonen/hobbyboer
|
W
|
agrarisch verwante bedrijfsactiviteiten
|
|
opslag en stalling van agrarische producten in de bestaande bebouwing
|
W
|
veearts/hoefsmederij
|
W
|
ambachtelijke be- en verwerking van agrarische producten
|
W
|
agrarisch loonbedrijf
|
Ø
|
niet-agrarische bedrijfsactiviteiten
|
|
opslag en stalling van niet-agrarische producten (bijvoorbeeld boten, caravans) in categorie A en B van de Staat van Bedrijfsactiviteiten in de bestaande bebouwing
|
W
|
kleinschalige en ambachtelijke bedrijven in de categorieën A en B van de Staat van Bedrijfsactiviteiten
|
W
|
recreatieve functies
|
|
paardenstalling
|
W
|
manege
|
W
|
dagrecreatie inclusief kleinschalige horecagelegenheid zonder verblijf
|
W
|
horecagelegenheid
|
W
|
bed & breakfast
|
W
|
kampeerboerderij
|
Ø
|
kleinschalig kamperen
|
W
|
overige dienstverlening
|
|
sociale functie (resocialisatie, therapie, kinderopvang, zorgboerderij)
|
W
|
zorgboerderij
|
W
|
museum/tentoonstellingsruimte
|
W
|
dierenpension/hondenfokkerij
|
Ø
|
W= Na planwijziging toegestaan.
Ø = Niet toegestaan.
3.6.6 Algemene wijzigingsprocedure vervolgfuncties
Burgemeester en wethouders zijn - met toepassing van artikel 3.6 Wro - bevoegd planwijziging toe te passen van de categorieën vervolgfuncties zoals genoemd in tabel 3.2, teneinde vervolgfuncties toe te laten die naar aard, omvang en invloed op de omgeving geacht kunnen worden te behoren tot de ingevolge tabel 3.2 toelaatbare vervolgfuncties met inachtneming van de voorwaarden zoals opgenomen in artikel 3.6.5.
3.6.7 Adviesprocedure voor vervolgfuncties
Alvorens omtrent toepassing van de wijzigingsbevoegdheid als bedoeld in artikel 3.6.5te beslissen, kunnen burgemeester en wethouders schriftelijk advies inwinnen bij de agrarische deskundige met betrekking tot de vraag of sprake is van een opgeheven agrarisch bedrijf en -ingeval van vestiging van een agrarisch hulp- en nevenbedrijf - bij de:
-
a. adviseur inzake natuur en landschap met betrekking tot de vraag of geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de aan het omliggende gebied toegekende waarden;
-
b. adviseur inzake milieuhygiëne met betrekking op de vraag of het bedrijf gelet op de specifieke werkwijze en getoetst aan de aangegeven maatgevende milieuaspecten (waaronder de verkeersaantrekkende werking) ter plaatse aanvaardbaar is.