Partiële herziening Omgevingsprogramma Flevoland i.v.m. het Mobiliteit en Infrastructuur Testcentrum (MITC) te Marknesse    

Beleidstekst     

Het ontwerp van de Partiële herziening Omgevingsprogramma Flevoland i.v.m. het Mobiliteit en Infrastructuur Testcentrum (MITC) te Marknesse is door Provinciale Staten van Flevoland op 20 april 2022 vastgesteld t.b.v. terinzagelegging en nspraak.

Besluittekst     

Provinciale Staten van Flevoland

Overwegende dat bij besluit van 27 februari 2019 van Provinciale Staten van Flevoland al het provinciale beleid voor de fysieke leefomgeving is opgenomen in de Omgevingsprogramma Flevoland (maart 2019, NL.IMRO.9924.OPFlevoland-VA01);

Dat hiermee is beoogd te anticiperen op de Omgevingswet;

Dat de verplaatsing van het bestaande testcentrum van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (hierna: RDW) van de huidige locatie bij Lelystad noodzakelijk is in verband met de uitbreiding van vliegveld Lelystad Airport en de beperkte uitbreidingsmogelijkheden op de huidige locatie;

Dat de voorkeur van de RDW uitgaat naar verplaatsing naar Marknesse;

Dat dit in Noordelijk Flevoland kansen biedt om samen met de reeds aanwezige test- en onderzoeksfaciliteiten van het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en Duits-Nederlandse Windtunnels (DNW) uit te bouwen tot het (Smart) Mobiliteit en Infrastructuur Testcentrum (MITC): een cluster van onderling samenhangende bedrijven, kennis- en onderwijsinstellingen en andere activiteiten;

Dat deze ambities zijn vastgelegd in de Regio Deal Noordelijk Flevoland tussen Rijk, provincie en gemeenten die op 12 december 2019 is ondertekend;

Dat het noodzakelijk is om voor deze ontwikkeling het Omgevingsprogramma Flevoland aan te vullen en het MITC op te nemen als (boven-)regionaal bedrijventerrein;

Dat de gemeente Noordoostpolder een bestemmingsplan voorbereidt voor deze ontwikkeling;

Dat gelet op de Wet milieubeheer en het Besluit milieueffectrapportage een milieueffectrapport is opgesteld ten behoeve van de bestemmingsplanprocedure èn de wijziging van het Omgevingsprogramma Flevoland (MER MITC dd 21 maart 2022, kenmerk R003-1283218EZM-V04-kzo-NL (#2928751));

Gelezen het voorstel van Gedeputeerde Staten van Flevoland [datum], nummer [kenmerk];

Besluiten:

Vast te stellen de navolgende wijziging van het Omgevingsprogramma Flevoland:

Partiële herziening Omgevingsprogramma Flevoland i.v.m. het Mobiliteit en Infrastructuur Testcentrum (MITC) te Marknesse

Aldus besloten in de openbare vergadering van Provinciale Staten van (datum).

de griffier, de voorzitter,

1. Aanleiding voor de wijziging     

De directe aanleiding voor het project is gelegen in de verplaatsing van het bestaande RDW Testcentrum van de huidige locatie bij Lelystad, in verband met de uitbreiding van vliegveld Lelystad Airport en de beperkte uitbreidingsmogelijkheden op de huidige locatie. Voor de groei van de luchthaven zijn gronden van RDW nodig. RDW heeft voor de verplaatsing, in samenwerking met onder meer het Rijksvastgoedbedrijf, meerdere locaties onderzocht en heeft uiteindelijk zijn voorkeur uitgesproken voor Marknesse. De verplaatsing van het testcentrum van RDW van Lelystad naar Marknesse biedt kansen in Noordelijk Flevoland om rondom de snelle ontwikkeling van “steeds slimmer wordende” mobiliteit de functionaliteit van het testcentrum te vergroten en, samen met de reeds aanwezige test- en onderzoeksfaciliteiten van het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en Duits-Nederlandse Windtunnels (DNW), uit te bouwen tot het (Smart) Mobiliteit en Infrastructuur Testcentrum (MITC): een cluster van onderling samenhangende bedrijven, kennis- en onderwijsinstellingen en andere activiteiten (www.mitc-flevoland.nl).

Deze keuze is door de bestuurlijke partners in de regio omarmd en als kans aangegrepen voor het versterken van de economische kracht van het gebied. De stip op de horizon is om zo enkele honderden nieuwe banen verbonden aan het thema smart mobility te realiseren en daarmee een impuls aan de economie van de regio en Nederland te geven. Met de ontwikkeling van het MITC creëren we hoogwaardige werkgelegenheid en daarmee de versterking van de werkgemeente Noordoostpolder. In een cluster waarin zoveel (technologische) ontwikkeling plaatsvindt kan het onderwijs niet ontbreken. Van het inzetten van Comakerships, ondersteunen bij testen en valideren, gebruikmaken van de contextrijke omgeving voor attractief onderwijs tot het opleiden voor de vraag van de arbeidsmarkt in deze sector. Bij het ontwikkelen van het MITC inclusief een Digicity zal dit tot ontwikkeling komen in een campus. Naast RDW zullen er ook andere partijen gebruik maken van de testbaan om bijvoorbeeld hun personeel te bekwamen, denk aan bijvoorbeeld de politie voor rijvaardigheden.

Bovengenoemde ambities zijn vastgelegd in de Regio Deal Noordelijk Flevoland tussen Rijk, provincie en gemeenten die op 12 december 2019 is ondertekend.

De realisatie van het MITC vindt gedeeltelijk plaats en sluit aan op het bestaande bedrijventerrein rondom Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en Duits-Nederlandse Windtunnels (DNW). Het MITC vormt hiermee een unieke samenwerking en bundeling van krachten tussen Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), Duits-Nederlandse Windtunnels (DNW), Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) en Nederlandse RPAS Test Centrum (NRTC). Deze samenwerking biedt onder meer synergievoordelen op het gebied van kennisdeling tussen verschillende vervoerssoorten.

De realisatie van het MITC is, hoewel het aansluit op een bestaande locatie, een grootschalige ontwikkeling in het landelijk gebied van gemeente Noordoostpolder. Gegeven het belang van het MITC voor de (economische) ontwikkeling van Noordelijk Flevoland wordt het MITC daarom in het Omgevingsprogramma Flevoland opgenomen als (boven-)regionaal bedrijventerrein (paragraaf 1.1.2.2) en expliciet benoemd als stedelijke ontwikkeling in het landelijk gebied (paragraaf 1.2.2).

Met deze wijziging van het Omgevingsprogramma wordt de ontwikkeling van het MITC op deze locatie planologisch ingekaderd. De gemeente Noordoostpolder bereidt voor de daadwerkelijke realisatie van deze ontwikkeling parallel aan deze beleidswijziging een bestemmingsplan voor. Ten behoeve van het bestemmingsplan èn de wijziging van het Omgevingsprogramma is een MER opgesteld.

2. Wijzingen betreffende het MITC     

2.1 (boven-)regionaal bedrijventerrein (paragraaf 1.1.2.2.)     

Aan het Omgevingsprogramma Flevoland wordt onder hoofdstuk 1 Ruimte, 1.1 Stedelijk gebied, paragraaf 1.1.2.2 een vierde bullit toegevoegd aan de zinsnede “De provincie zet actief in op de realisatie van drie (boven-)regionale bedrijventerreinen:”. Hiermee komt deze zinsnede als volgt te luiden:

"De provincie zet actief in op de realisatie van vier (boven-)regionale bedrijventerreinen:

  • Lelystad Airport (zie 11.2 Luchthaven Lelystad)
  • Maritieme servicehaven Noordelijk Flevoland bij Urk
  • Flevokust (Lelystad)
  • Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC) bij Marknesse (zie 1.2.2)."

2.2 Stedelijke ontwikkeling in het landelijk gebied (paragraaf 1.2.2)     

Aan het Omgevingsprogramma Flevoland wordt onder hoofdstuk 1 Ruimte, 1.2.2 Niet-agrarische activiteiten/stedelijke ontwikkeling een nieuwe paragraaf 1.2.2.5 Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC) toegevoegd:

Paragraaf 1.2.2.5 Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC)     

De aanleiding voor het ontwikkelen van het MITC is de verplaatsing van het testcentrum van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) van Lelystad naar Marknesse. Deze verplaatsing biedt kansen in Noordelijk Flevoland om rondom de snelle ontwikkeling van “steeds slimmer wordende” mobiliteit de functionaliteit van het testcentrum te vergroten en, samen met de reeds aanwezige test- en onderzoeksfaciliteiten van het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en Duits-Nederlandse Windtunnels (DNW), uit te bouwen tot het (Smart) Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC).

Het MITC zal naar verwachting uitgroeien tot een cluster van onderling samenhangende bedrijven, kennis- en onderwijsinstellingen en andere activiteiten. Op deze wijze ontstaat er een kans voor Noordelijk Flevoland om dit cluster te laten ontwikkelen als vliegwiel zodat het kan dienen om de economie in de regio te versterken. Het MITC bundelt de krachten voor een groei van de werkgelegenheid (met smart mobility als stip op de horizon) en voor het gebruikmaken van de contextrijke omgeving voor attractief onderwijs tot het opleiden voor de vraag van de arbeidsmarkt in deze sector.

Het MITC is met ca. 140 ha grondgebied een ontwikkeling van regionale betekenis. Deze ontwikkeling geeft een bedrijfssituatie weer die qua schaal en economische importantie passend is in de opsomming in paragraaf 1.1.2.2.