|
Het bestemmingsplan Oud West 2018 is op 7 november 2019 vastgesteld door de gemeenteraad Amsterdam. Na de vaststelling zijn enkele gebreken geconstateerd. Deze gebreken worden in deze herziening gecorrigeerd. Daarbij is van belang dat de wijzigingen die nu worden vastgelegd, beoogd waren in het bestemmingsplan Oud West 2018 vast te stellen.
Omdat de beroepsprocedure over het bestemmingsplan Oud West 2018 nog loopt, wordt het vaststellingsbesluit gewijzigd als bedoeld in artikel 6:19 van de Algemene wet bestuursrecht en hoeft er geen gehele bestemmingsplanprocedure te worden doorlopen. Voor zover er geen sprake is van een wezenlijk ander plan kan volgens de vaste jurisprudentie van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in voorkomende gevallen het wijzigingsbesluit zonder toepassing van afdeling 3.4 van de Awb (terinzagelegging van het ontwerp) worden genomen en direct worden vastgesteld door de gemeenteraad.
Het voorliggende bestemmingsplan is opgesteld ten behoeve van de adressen genoemd in 1.3, allen gelegen in het plangebied Oud West 2018.
Na de vaststelling van bestemmingsplan Oud West 2018 zijn enkele gebreken op de planverbeelding geconstateerd ter plaatse van de volgende adressen:
Per adres zijn de wijzigingen gemotiveerd in Hoofdstuk 2 Wijzigingen. Voor de inhoud van de bestemmingen en voor het overige wordt verwezen naar de plantoelichting van het bestemmingsplan Oud West 2018.
In het voorheen geldende bestemmingsplan Oud-West (vastgesteld in 2005) had het pand de bestemming Woongebied 2. Op alle verdiepingen waren woningen toegestaan. Abusievelijk heeft het pand in het voorontwerpbestemmingsplan Oud West 2018 de bestemming Gemengd-5 gekregen, waardoor de woningen niet langer zouden zijn toegestaan. Naar aanleiding van het voorontwerp heeft de eigenaar gereageerd en is de bestemming in het ontwerpbestemmingsplan aangepast. Door de bestemming Gemengd – 4 aan het pand toe te kennen, zouden de bestaande rechten voor de woningen en de bestaande kantoorfunctie op de begane grond worden gerespecteerd. Deze bestemming was conform het verzoek in de reactie van de eigenaar en conform de beantwoording van de gemeente in de Nota van beantwoording participatiereacties voorontwerpbestemmingsplan Oud West 2018.
Echter, deze aanpassing is in het vastgestelde bestemmingsplan niet correct overgenomen: het pand heeft onterecht de bestemming Wonen gekregen, zonder kantoorfunctie. De bestemming is gewijzigd ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan terwijl de zienswijzen of ambtshalve wijzigingen daar geen aanleiding voor gaven. Bovendien wordt deze wijziging niet genoemd in de nota van wijzigingen, die als bijlage bij het vastgestelde bestemmingsplan is opgenomen.
De wijziging wordt in deze herziening gecorrigeerd door op de verbeelding de bestemming Wonen te wijzigen naar Gemengd-4.
In het ontwerpbestemmingsplan Oud West 2018 ontbrak de aanduiding 'parkeergarage' ter plaatse van het pand Overtoom 60-62. De eigenaar heeft daarop in zijn zienswijze naar voren gebracht dat deze garage bij de oorspronkelijke bouw is vergund, is gerealiseerd en vervolgens in gebruik is genomen. Verzocht werd om het bestemmingsplan in overeenstemming met de werkelijke situatie vast te stellen met ter plaatse de aanduiding 'parkeergarage'.
De parkeergarage ligt half verdiept onder het gehele gebouw en is in 1988 vergund, als onderdeel van de bouw van het complex Overtoom 60-62 en is als zodanig in gebruik.Er is geen aanleiding om de parkeergarage niet positief te bestemmen. De zienswijze op het ontwerpbestemmingsplan is niet verwerkt in het vastgestelde bestemmingsplan. Dit wordt in deze herziening hersteld door op de verbeelding de aanduiding 'parkeergarage' toe te voegen.
In het voorheen geldende bestemmingsplan Oud-West (vastgesteld in 2005) had het pand aan de Douwes Dekkerssstraat 30H de bestemming Woongebied-2 met de aanduiding 'detailhandel'. Het pand Jan Hanzenstraat 141H had de bestemming Woongebied-2 met een aanduiding 'bedrijf' en een aanduiding 'parkeren'. Wonen op de begane grond was niet toegestaan.
In het ontwerpbestemmingsplan Oud West 2018 hebben beide panden de bestemming Wonen gekregen. De eigenaar heeft daarop in zijn zienswijze naar voren gebracht dat de begane grond van de panden in gebruik is als respectievelijk yogastudio en opslagruimte. Deze bestaande commerciële functies zouden vanwege de nieuwe bestemming Wonen worden wegbestemd. De eigenaar heeft verzocht het bestaande gebruik alsnog positief te bestemmen en tevens om voor beide locaties de omzetting naar een woonfunctie mogelijk te maken.
Het bestemmingsplan Oud West 2018 is conserverend van aard en beoogt bestaande rechten en bestaand gebruik vast te leggen. Uitgangspunt van het bestemmingsplan is dat kleinschalige bedrijvigheid blijft behouden. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is het beleidsuitgangspunt van de gemeente (Structuurvisie Amsterdam 2040) en van dit bestemmingsplan dat de voorraad (kleinschalige) bedrijfsruimten op peil blijft en dat een gedifferentieerde mix van functies van belang is voor de (wijk)economie en de leefbaarheid.
De zienswijze op het ontwerpbestemmingsplan is niet verwerkt. In het vastgestelde bestemmingsplan hadden beide panden nog steeds de bestemming Wonen. Dit wordt in deze herziening hersteld. Vanwege bovengenoemd uitgangspunt worden de bedrijfsruimtes positief bestemd.
Ter plaatse van de Douwes Dekkerssstraat 30H wordt op de verbeelding en in de planregels onder artikel 19 (Wonen) de aanduiding 'specifieke vorm van wonen -3' toegevoegd zodat detailhandel, consumentverzorgende dienstverlening en publieksgerichte zakelijke dienstverlening zijn toegestaan in de eerste bouwlaag. Ook wonen blijft toegestaan
De bestemming van het adres Jan Hanzenstraat 141H wordt gewijzigd naar Gemengd-4. Tevens wordt de aanduiding 'parkeergarage' toegevoegd. Daardoor zijn bedrijven (waaronder opslag), kantoren, maatschappelijke dienstverlening en parkeervoorzieningen toegestaan. Ook wonen blijft toegestaan.
Op het pand Kinkerstraat 89 / Bilderdijkkade 540 ontbreekt de aanduiding 'supermarkt'. In het voorheen geldende bestemmingsplan Oud-West (vastgesteld in 2005) had het pand de bestemming Centrumdoeleinden met de aanduiding 'supermarkt'. Er is geen aanleiding om de bestaande supermarkt weg te bestemmen. Deze kennelijke verschrijving wordt in deze herziening gecorrigeerd door op de verbeelding de aanduiding 'supermarkt' toe te voegen.
In het pand Jan Pieter Heijestraat 170-172 is legaal een horecazaak gevestigd die op grond van het voorheen geldende bestemmingsplan Oud-West (vastgesteld in 2005) is toegestaan. Ook de horeca-exploitatievergunning geldt voor de begane grond van het samengevoegde pand. In het vastgestelde bestemmingsplan Oud West 2018 is de aanduiding 'horeca categorie 4' alleen toegekend aan de begane grond van huisnummer 170. Dit wordt in deze herziening gecorrigeerd door op de verbeelding de aanduiding 'horeca categorie 4' te vergroten zodat deze ook van toepassing is op huisnummer 172.
In 2004 is een vergunning afgegeven om de panden Overtoom 111 en 113 samen te voegen en er een woning toe te staan. Deze vergunning is niet verwerkt in het bestemmingsplan Oud West 2018. Dat wordt in deze herziening gecorrigeerd door de bestemming Wonen toe te kennen aan beide panden. Op de verbeelding wordt de bestemming van Overtoom 111 gewijzigd van Gemengd-1 naar Wonen en de bestemming van Overtoom 113 van Gemengd-2 naar Wonen.
In het bestemmingsplan Oud-West van 2005 waren op grond van de nadere aanduiding 'p' inpandige parkeervoorzieningen op de begane grond en ondergrondse parkeervoorzieningen toegestaan. In het vastgestelde bestemmingsplan Oud West 2018 is deze aanduiding ter plaatse van de adressen Jan Hanzenstraat 23-25 en Jan Hanzenstraat 37/Wenslauerstraat 16 ten onrechte niet overgenomen. Daarmee zijn bestaande rechten beperkt. In beroep is verzocht om inpandige en ondergrondse parkeervoorzieningen mogelijk te maken door toevoeging van de functieaanduiding 'parkeergarage'. Dit wordt op de planverbeelding gecorrigeerd.
Het pand aan de Bilderdijkstraat 79 is bij de oprichting begin 20e eeuw gebouwd als warenhuis. Sinds 1952 zijn de bovenste verdiepingen in gebruik als woning. De eerste, tweede en derde bouwlaag zijn tot op heden in gebruik gebleven als detailhandel. Het gaat om bestaande rechten, welke niet zijn verwerkt in het bestemmingsplan Oud West 2018. Op het pand Bilderdijkstraat 79 ontbreekt een aanduiding ten behoeve van detailhandel, consumentverzorgende dienstverlening en publieksgerichte zakelijke dienstverlening op de eerste, tweede en derde bouwlaag. Dat wordt in deze herziening gecorrigeerd door op de verbeelding en in artikel 4 van de planregels de aanduiding 'specifieke vorm van gemengd 8' toe te voegen.
In het bestemmingsplan Oud West 2018 heeft de Hollandsche Manege aan de Vondelstraat 140 de bestemming "Sport 2" gekregen. Deze bestemming staat onder andere een manege, culturele voorzieningen en ondergeschikte horeca toe. Omwonenden hebben beroep ingesteld omdat zij stellen dat deze bestemming, en dan met name het begrip 'culturele voorzieningen', het mogelijk maakt dat de activiteiten ter plaatse van de manege aanzienlijk kunnen worden uitgebreid ten opzichte van het huidige gebruik.
Na overleg tussen de omwonenden en de eigenaar van het complex, Stadsherstel, is gebleken dat de eigenaar de omwonenden tegemoet wil komen en instemt met een planologische inperking. In de bestemmingsomschrijving wordt het begrip 'culturele voorzieningen' geschrapt en vervangen door 'museum en naar de aard daarmee gelijk te stellen voorzieningen'. Daardoor worden de gebruiksmogelijkheden ingeperkt tot de nu feitelijk bestaande activiteiten in het complex, te weten een manege, museum en ondergeschikte horeca.
Daarnaast komt er op verzoek van de omwonenden een expliciete regeling voor de evenementen die op reguliere basis in de Hollandsche Manege worden georganiseerd. Over het algemeen zijn dat bijeenkomsten of activiteiten die gerelateerd zijn aan de manege of het museum, de functies die in de bestemming Sport -2 zijn toegestaan. Daarnaast vinden er jaarlijks maximaal 8 evenementen plaats die niet direct gerelateerd zijn aan de manege of het museum.
Als gevolg van deze evenementen zijn geen negatieve effecten te verwachten voor de omgeving. De evenementen staan een blijvend aanvaardbaar woon- en leefklimaat niet in de weg. Op jaarbasis is de frequentie incidenteel. Gelet op het feit dat bij de recente verbouwing van het manegecomplex nieuwe isolatie is aangebracht en aandacht is besteed aan het reduceren van de geluidsoverdracht uit het gebouw, is het niet aannemelijk dat er geluidsoverlast ontstaat voor omwonenden. Voor zover sprake zou kunnen zijn van geluidsoverlast weten omwonenden zich beschermd door het Activiteitenbesluit.
Het manegecomplex heeft een entree via een onderdoorgang aan de Vondelstraat maar beschikt tevens over een toe- en uitgang aan de Overtoom. Bezoekers van evenementen verlaten het complex via de uitgang aan de Overtoomzijde. Bij evenementen wordt na 22.00 uur uitsluitend gebruik gemaakt van de toe- en uitgang aan de Overtoomzijde waar de openbare ruimte ruimer bemeten is dan die aan de Vondelstraat. Het gebruik van de toe- en uitgangen is geborgd in de planregels.
Van belang is dat de Hollandsche manege en omliggende woningen en bedrijven gelegen zijn in gemengd gebied, dicht tegen het centrum van Amsterdam. Oud-West kenmerkt zicht door een hoogstedelijke mix van woon- en werkfuncties, culturele voorzieningen en recreatieve functies. Deze hoge concentratie van uiteenlopende functies is met name zichtbaar in de Overtoomstrook, tussen de Overtoom en het Vondelpark, waar kantoren, winkels, hotels, restaurants, cafés, sportscholen, autoverhuurbedrijven, consumentverzorgende dienstverlening, culturele voorzieningen, mediabedrijven en dergelijke zijn gevestigd zijn.
De hoofdentree van de Hollandsche Manege bevindt zich aan de Vondelstraat 140 maar het complex strekt zich voornamelijk uit richting en langs de Overtoom. De Overtoom is een belangrijke uitvalsweg vanuit het centrum van Amsterdam naar de ringweg A10, vormt een belangrijke ontsluiting van geheel Oud-West en maakt onderdeel uit van het Plusnet Auto, met meer dan 13.000 voertuigbewegingen per etmaal op een weekdag. Er ligt in beide rijrichtingen een tramlijn met een hoog frequente dienstregeling. De Overtoom is in de Structuurvisie Amsterdam 2040 aangewezen als stadsstraat, een belangrijke verbinding tussen verschillende gebieden in de stad en een verkeersader die van oudsher ook een belangrijke functie heeft als economisch (winkel)lint.
Vanwege de centrale ligging tegen het centrum van Amsterdam, de directe nabijheid van verschillende OV-verbindingen en de goede bereikbaarheid per fiets, is niet te verwachten dat de evenementen die in de manege worden georganiseerd, een grote parkeerbehoefte voor auto's tot gevolg hebben. Bovendien is er een groot aanbod van (betaalde) parkeergarages in de directe omgeving.
Op basis van bovenstaande worden de acht evenementen in de manege als passend beschouwd in de omgeving.
In de Hugo de Grootgracht is ter hoogte van het pand Bilderdijkpark 1A een aanduiding op de verbeelding opgenomen ten behoeve van een ligplaats voor passagiersvaartuigen. Deze aanduiding is bedoeld voor één passagiersvaartuig. De huidige afmetingen van de aanduiding (17 x 2,5 meter) zijn groter dan de afmetingen van het passagiersvaartuig (8,90 x 2,5 meter) waarvoor op deze locatie een ligplaatsvergunning is afgegeven. De zienswijze op het ontwerpbestemmingsplan die hierop betrekking had, is niet volledig verwerkt. In beroep zijn de argumenten uit de zienswijzen herhaald. Bovendien heeft de Raad van State, in het kader van de weigering van een tweede ligplaatsvergunning voor een extra passagiersvaartuig ter plaatse, in de uitspraak van 9 oktober 2019 (201809876/1), geoordeeld dat het stadsdeel de tweede ligplaats terecht en op goede gronden heeft geweigerd. Daarbij heeft de Raad overwogen dat het feit dat de kade aan het Bilderdijkpark is bedoeld voor het afmeren door pleziervaartuigen en bedrijfsvaartuigen niet wegneemt dat in zijn algemeenheid en voor de woonarkbewoners een tweede permanente ligplaatsvergunning de bestaande rustige en stille aanblik van het Bilderdijkpark zal verstoren. Indien de ligplaatsvergunning wordt verleend, wordt het vrije zicht over het water verminderd.
De zienswijze op het ontwerpbestemmingsplan, het beroep tegen de vaststelling van het bestemmingsplan en de uitspraak van de Raad van State over de weigering van de tweede ligplaatsvergunning geeft aanleiding om de aanduiding op de verbeelding aan te passen conform de afmetingen uit de verleende ligplaatsvergunning. De aanduiding krijgt een lengte van 9 meter.
In deze regels wordt verstaan onder:
Het bestemmingsplan Oud West 2018 met identificatienummer NL.IMRO.0363.E1503BPSTD-VG01 van de gemeente Amsterdam.
het bestemmingsplan Oud West 2018 2e herziening met identificatienummer NL.IMRO.0363.E2002BPSTD-VG01 van de gemeente Amsterdam.
het geheel aan activiteiten dat plaats vindt bij een voor het publiek toegankelijke gebeurtenis welke gebeurtenis niet gebruikelijk is bij de uitoefening van de museale- en manegefunctie en de in dat verband uitgeoefende ondergeschikte horeca.
Alle begrippen van het bestemmingsplan Oud West 2018 blijven gelden.
Aan artikel 4, lid 4.1 wordt, onder vernummering van de daaropvolgende onderdelen, toegevoegd:
v. onder a. t/m c. genoemde functies in de eerste, tweede en derde bouwlaag, kelder en souterrain uitsluitend ter plaatse van de functieaanduiding 'specifieke vorm van gemengd 8';
In artikel 15, lid 15.1 onder b. wordt 'culturele voorzieningen' geschrapt en vervangen door 'museum en naar de aard daarmee gelijk te stellen voorzieningen'.'
Aan artikel 15, lid 15. 1 wordt toegevoegd:
k. evenementen, waaronder concerten en feesten
Aan artikel 15 wordt toegevoegd:
Art. 15. 4 Specifieke gebruiksregels
Ten aanzien van evenementen gelden de volgende regels:
Aan artikel 19, lid 19.1 wordt, onder vernummering van de daaropvolgende onderdelen, toegevoegd:
g. detailhandel, consumentverzorgende dienstverlening en publieksgerichte zakelijke dienstverlening uitsluitend ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van wonen 3' in de eerste bouwlaag, kelder en souterrain;
Dit artikel maakt geen onderdeel uit van het bestemmingsplan Oud West 2018 2e herziening zoals dat is vastgesteld door de gemeenteraad op 5 november 2020, maar is louter opgenomen vanwege technische redenen. Inhoudelijk is er aan dit artikel niets gewijzigd ten opzichte van bestemmingsplan Oud West 2018. De navolgende artikelen zoals vastgesteld op 5 november 2020 zijn vernummerd.
Het bestemmingsplan Oud West 2018 2e herziening zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 5 november 2020 is opgenomen in bijlage 1 bij de planregels. Dit is dus het bestemmingsplan zoals vastgesteld waartegen rechtsmiddelen aangewend kunnen worden.
Dit artikel maakt geen onderdeel uit van het bestemmingsplan Oud West 2018 2e herziening zoals dat is vastgesteld door de gemeenteraad op 5 november 2020, maar is louter opgenomen vanwege technische redenen. Inhoudelijk is er aan dit artikel niets gewijzigd ten opzichte van bestemmingsplan Oud West 2018. De navolgende artikelen zoals vastgesteld op 5 november 2020 zijn vernummerd.
Het bestemmingsplan Oud West 2018 2e herziening zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 5 november 2020 is opgenomen in bijlage 1 bij de planregels. Dit is dus het bestemmingsplan zoals vastgesteld waartegen rechtsmiddelen aangewend kunnen worden.
Dit artikel maakt geen onderdeel uit van het bestemmingsplan Oud West 2018 2e herziening zoals dat is vastgesteld door de gemeenteraad op 5 november 2020, maar is louter opgenomen vanwege technische redenen. Inhoudelijk is er aan dit artikel niets gewijzigd ten opzichte van bestemmingsplan Oud West 2018. De navolgende artikelen zoals vastgesteld op 5 november 2020 zijn vernummerd.
Het bestemmingsplan Oud West 2018 2e herziening zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 5 november 2020 is opgenomen in bijlage 1 bij de planregels. Dit is dus het bestemmingsplan zoals vastgesteld waartegen rechtsmiddelen aangewend kunnen worden.
Dit artikel maakt geen onderdeel uit van het bestemmingsplan Oud West 2018 2e herziening zoals dat is vastgesteld door de gemeenteraad op 5 november 2020, maar is louter opgenomen vanwege technische redenen. Inhoudelijk is er aan dit artikel niets gewijzigd ten opzichte van bestemmingsplan Oud West 2018. De navolgende artikelen zoals vastgesteld op 5 november 2020 zijn vernummerd.
Het bestemmingsplan Oud West 2018 2e herziening zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 5 november 2020 is opgenomen in bijlage 1 bij de planregels. Dit is dus het bestemmingsplan zoals vastgesteld waartegen rechtsmiddelen aangewend kunnen worden.
Dit artikel maakt geen onderdeel uit van het bestemmingsplan Oud West 2018 2e herziening zoals dat is vastgesteld door de gemeenteraad op 5 november 2020, maar is louter opgenomen vanwege technische redenen. Inhoudelijk is er aan dit artikel niets gewijzigd ten opzichte van bestemmingsplan Oud West 2018. De navolgende artikelen zoals vastgesteld op 5 november 2020 zijn vernummerd.
Het bestemmingsplan Oud West 2018 2e herziening zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 5 november 2020 is opgenomen in bijlage 1 bij de planregels. Dit is dus het bestemmingsplan zoals vastgesteld waartegen rechtsmiddelen aangewend kunnen worden.
Een bouwwerk dat op het tijdstip van inwerkingtreding van het bestemmingsplan aanwezig of in uitvoering is, dan wel gebouwd kan worden krachtens een omgevingsvergunning, en afwijkt van het plan, mag, mits deze afwijking naar aard en omvang niet wordt vergroot,
Het bevoegd gezag kan eenmalig in afwijking van 10.1 een omgevingsvergunning verlenen voor het vergroten van de inhoud van een bouwwerk als bedoeld in 10.1 met maximaal 10%
Bepaling 10.1 is niet van toepassing op bouwwerken die weliswaar bestaan op het tijdstip van inwerkingtreding van het plan, maar zijn gebouwd zonder vergunning en in strijd met het daarvoor geldende plan, daaronder begrepen de overgangsbepaling van dat plan.
Het gebruik van grond en bouwwerken dat bestond op het tijdstip van inwerkingtreding van het bestemmingsplan en hiermee in strijd is, mag worden voortgezet.
Het is verboden het met het bestemmingsplan strijdige gebruik, zoals bedoeld in 10.4, te veranderen of te laten veranderen in een ander met dat plan strijdig gebruik, tenzij door deze verandering de afwijking naar aard en omvang wordt verkleind.
Indien het gebruik, bedoeld in 10.4 , na het tijdstip van inwerkingtreding van het plan voor een periode langer dan een jaar wordt onderbroken, is het verboden dit gebruik daarna te hervatten of te laten hervatten.
Bepaling 10.4 is niet van toepassing op het gebruik dat reeds in strijd was met het voorheen geldende bestemmingsplan, daaronder begrepen de overgangsbepalingen van dat plan.