Artikel 5 Anti-dubbeltelbepaling
Grond die eenmaal in aanmerking is genomen bij het toestaan van een bouwplan waaraan uitvoering is of alsnog kan worden gegeven, blijft bij de beoordeling van latere bouwplannen buiten beschouwing.
Artikel 6 Algemene gebruiksregels
Onder met de bestemming strijdig gebruik wordt in ieder geval verstaan:
-
ten aanzien van gronden, voorzover zij onbebouwd blijven:
-
het plaatsen of geplaatst houden van onderkomens;
-
het opslaan van gerede of ongerede goederen, zoals vaten, kisten, bouwmaterialen, werktuigen, machines en onderdelen hiervan;
-
het opslaan van gebruiksklare of onklare voer- en vaartuigen of onderdelen hiervan;
-
prostitutiedoeleinden.
-
ten aanzien van bouwwerken:
-
het gebruiken van woningen voor de uitoefening van enige tak van handel en/of bedrijf voorzover dit gebruik de in het bestemmingsplan geboden mogelijkheden in het kader van aan huis verbonden bedrijf of bedrijf overstijgt;
-
het gebruiken van bouwwerken ten behoeve van prostitutiedoeleinden en seksinrichtingen;
-
het gebruiken van bouwwerken ten behoeve van detailhandel anders dan bedoeld in artikel 3, lid 3.1, onder c.
Het bepaalde onder a. is niet van toepassing op:
-
opslag van goederen ten behoeve van de krachtens het plan toegestane bedrijfsvoering;
-
het tijdelijk opslaan van materialen en werktuigen welke nodig zijn voor de realisering of de handhaving van de in het plan aangewezen bestemmingen.
Artikel 7 Algemene afwijkingsregels
-
Het bevoegd gezag kan door middel van het verlenen van een omgevingsvergunning afwijken van:
-
de bij recht in de regels gegeven maten, afmetingen, percentages tot niet meer dan 15% van die maten, afmetingen en percentages, met dien verstande dat deze ontheffing niet geldt voor aanbouwen, uitbouwen en bijgebouwen;
-
de bestemmingsregels en toestaan dat het beloop of het profiel van wegen of de aansluiting van wegen onderling in geringe mate wordt aangepast, indien de verkeersveiligheid en/of –intensiteit daartoe aanleiding geven;
-
de bestemmingsregels met het oog op de aanpassing aan de werkelijke afmetingen van het terrein, mits de afstand tussen een bebouwingsgrens en de weggrens niet wordt verkleind, de structuur van het plan niet wordt aangetast, de belangen van derden in redelijkheid niet worden geschaad en de ontheffing gewenst en noodzakelijk wordt geacht voor de juiste verwezenlijking van het plan;
-
de bestemmingsregels en toestaan dat de grenzen van het bouwvlak naar de buitenzijde worden overschreden door:
-
plinten, pilasters, kozijnen, gevelversieringen, ventilatiekanalen en schoorstenen; gevel- en kroonlijsten en overstekende daken;
-
ingangspartijen, luifels, balkons en galerijen, mits de bouw-vlakgrens met niet meer dan 1,5 m wordt overschreden, en erkers over maximaal de halve gevelbreedte, mits de bouwvlakgrens met niet meer dan 1 m wordt overschreden;
-
het bepaalde over de afstand van uitbouwen tot aan de voorgevel en het verlengde daarvan voor het bouwen van (hoek)erkers, mits de diepte van de (hoekerker, gemeten uit de zijgevel, niet meer bedraagt dan 1 m.
-
Een onder a. genoemde omgevingsvergunning kan slechts worden verleend indien geen onevenredige aantasting plaatsvindt van:
-
het straat- en bebouwingsbeeld;
-
de milieusituatie;
-
de verkeersveiligheid;
-
de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden;
-
de sociale veiligheid;
-
de externe veiligheid.
Artikel 8 Algemene wijzigingsregels
-
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het bestemmingsplan zodanig te wijzigen dat de afmeting, situering en vorm van een in één van de bestemmingen aangewezen bouwvlak wordt gewijzigd met dien verstande dat:
-
het bouwvlak met ten hoogste 20% wordt vergroot;
-
het bouwvlak op ten minste 3 m uit de perceelsgrens blijft, tenzij de bestaande afstand indien deze minder is.
-
Burgemeester en wethouders kunnen toepassing geven aan de in onder a. bedoelde wijzigingsbevoegdheid indien hierdoor geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan:
-
het straat- en bebouwingsbeeld;
-
de milieusituatie;
-
archeologische waarden;
-
de woonsituatie;
-
de verkeersveiligheid;
-
en de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden.
-
Indien noodzakelijk voeren burgemeester en wethouders archeologisch onderzoek uit alvorens zij een nadere afweging maken aangaande het toepassen van de onder a genoemde wijzigingsbevoegdheid. Burgemeester en wethouders baseren zich ten aanzien van de noodzaak van archeologisch onderzoek op de aanbevelingen uit de cultuurhistorische kaart Fryslân (FAMKE).
-
Er wordt geen toepassing gegeven aan de wijzigingsbevoegdheid indien blijkt dat door toepassing blijvend onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de archeologische waarden ter plaatse en hieraan door het stellen van voorwaarden niet of onvoldoende tegemoet kan worden gekomen.
-
Op de voorbereiding van een besluit tot wijziging is de in artikel 9 lid 9.1 vermelde procedure van toepassing.
Artikel 9 Algemene procedureregels
9.1 Procedure wijzigingsregels
Op een ontwerp-besluit tot wijziging is de in de Wet ruimtelijke ordening geregelde procedure van toepassing.