Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Bedrijventerrein Drechthoek
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.1884.BPDrechthoek-VAS1

4.4 Verkeer en parkeren

Onderdeel van een goede ruimtelijke ordening is het effect van een beoogd nieuwe project op de verkeersstructuur en het parkeren in en rondom het plangebied.
 
Planspecifiek
Verkeer
De toekomstige verkeersstructuur van Drechthoek II is in hoofdstuk 2.2 reeds aan de orde gekomen. Met deze verkeersstructuur wordt slechts geanticipeerd op de ontwikkelingen ten behoeve van de N207. De ontwikkelingen zelf worden echter niet mogelijk gemaakt.  
      
Parkeren
Om overlast met geparkeerde auto’s in het openbaar gebied te voorkomen, worden bedrijven verplicht om op hun eigen kavel in hun parkeerbehoefte te voorzien. Vanwege de menging van verschillende bedrijfstypen (arbeidsextensief of arbeidsintensief) op Drechthoek II kunnen grote onderlinge verschillen ontstaan in de parkeerbehoefte van bedrijven. De parkeernormen (CROW publicatie 182 ‘Parkeerkencijfers – Basis voor parkeernormering’) hangen af van het type bedrijf.
 
Op Drechthoek I wordt een tekort aan parkeerplaatsen ervaren. Door een parkeerdrukmeting, uitgevoerd door Goudappel Coffeng, is aangetoond dat aan de noordzijde van de Waaier inderdaad een tekort is aan parkeerplaatsen. Hierdoor wordt er te veel op de openbare weg geparkeerd en ontstaan er belemmeringen voor het doorgaande verkeer. In het stedenbouwkundige plan is daarom het parkeerprobleem aan de noordzijde van de Waaier op Drechthoek I meegenomen. In de centrale zone om de Waaier worden ca. 40 openbare parkeerplaatsen gerealiseerd om de huidige parkeerproblemen op Drechthoek I te ondervangen en te voorkomen dat deze problemen doorwerken in het functioneren van Drechthoek II.
 
De parkeernorm ‘uit de praktijk’ voor Drechthoek I is door Goudappel Coffeng berekend op 0,85 parkeerplaatsen per 100m2 BVO (bruto vloeroppervlakte). Het feitelijke aantal parkeerplaatsen op Drechthoek I komt overeen met een parkeernorm van 1,0 parkeerplaatsen per 100m2 BVO. Uitgangspunt is om op Drechthoek II naast arbeidsextensieve bedrijven ruimte te geven aan arbeidsintensieve bedrijven. Daarom wordt er op Drechthoek II uitgegaan van een hogere parkeernorm dan op Drechthoek I, waar voornamelijk arbeidsextensieve bedrijven gevestigd zijn. Voor nu wordt een bandbreedte aangehouden van 1,25 parkeerplaatsen per 100m2 BVO. Het parkeren mag worden opgelost aan de zijkant of de achterzijde van de kavel.
 
In het stedenbouwkundige plan is rekening gehouden met ca. 6 openbare parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Vier parkeerplaatsen bevinden zich nabij de Overloop aan de Oostkant van het terrein. Twee plaatsen worden gecreëerd door gebruik te maken van dubbel ruimtegebruik in de centrale parkeerzone langs de Waaier. Op het huidige terrein Drechthoek I zullen nog 2 tot 4 vrachtwagens geparkeerd kunnen worden op de rijbaan.