Artikel 20 Anti-dubbeltelregel
Grond die eenmaal in aanmerking is genomen bij het toestaan van een bouwplan waaraan uitvoering is gegeven of alsnog kan worden gegeven, blijft bij de beoordeling van latere bouwplannen buiten beschouwing.
Artikel 21 Algemene gebruiksregels
21.1 parkeren
De parkeervoorzieningen dienen te voldoen aan de in bijlage 2 van deze regels weergegeven normen.
21.2 strijdig gebruik
Tot een strijdig gebruik als bedoeld in artikel 7.10 Wro wordt in ieder geval begrepen:
een gebruik van gronden als stort- en/of opslagplaats van grond en/of afval, met uitzondering van een zodanig gebruik voor het normale op de bestemming gerichte gebruik en onderhoud;
een gebruik van gronden als stallings- en/of opslagplaats van één of meer aan het gebruik onttrokken machines, voer-, vaar- of vliegtuigen, met uitzondering van een zodanig gebruik voor het normale op de bestemming gerichte gebruik en onderhoud;
een gebruik van gronden en bouwwerken als opslag- of verkoopplaats voor vuurwerk;
een gebruik van gronden direct gelegen tussen de voorgevel van een woning en de weg als parkeerplaats, tenzij het betreft gronden gelegen tussen de ingang van een bij een woning behorende garage en de openbare weg;
een gebruik van gronden en bouwwerken voor raamprostitutie en straatprostitutie, een seksinrichting en/of escortbedrijf, een coffeeshop, growshop, headshop en/of smartshop, een groothandel van producten die in het maatschappelijk verkeer worden aangeduid als smart-, head-, en/of growshopproducten en een belhuis, met dien verstande dat een ten tijde van ter visie legging van het ontwerpbestemmingsplan bestaande seksinrichting, escortbedrijven, coffeeshop, growshop, headshop, smartshop, groothandel in smart- head- en growproducten of belhuis, uitsluitend op de begane grond, wordt toegestaan waarbij het gebruik niet mag worden vergroot en het gebruik na onderbreking niet mag worden hervat.
21.3 ontheffing van de gebruiksregels
21.3.1 Ontheffing seksinrichting, escortbedrijf en belhuis
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd ontheffing te verlenen van het bepaalde in artikel 21.2 onder e, voor het vestigen van een seksinrichting, escortbedrijf en een belhuis, mits:
de genoemde activiteit, gelet op de aard en invloed ervan, niet leidt tot een onevenredige aantasting van het karakter van de omgeving en/of het gebruik van omliggende functies, waarbij bij de beoordeling daarvan in ieder geval de volgende aspecten worden betrokken:
de aanwezigheid in de omgeving van gevoelige functies en voorzieningen, met dien verstande dat de in acht te nemen afstand tot dergelijke functies tenminste 500 meter dient te bedragen, en rekening wordt gehouden met aanlooproutes naar de gevoelige functie(s);
er bij voorkeur geen vestiging wordt toegestaan in een concentratiegebied van horeca-inrichtingen en detailhandel, of in straten met (nagenoeg) uitsluitend een woonfunctie;
het voorkomen of beperken van overlast, ook in visuele zin, voor de omgeving, mede in achtnemende dat het in voorkomende gevallen een overwegende avond of nachtactiviteit betreft;
het voorkomen van concentratie van genoemde activiteiten, met dien verstande dat een onderlinge afstand van tenminste 250 meter aangehouden dient te worden tot een bestaand vergelijkbaar bedrijf in dezelfde straat of buurt, en er per straat maximaal 1 seksinrichting, escortbedrijf of belhuis wordt toegestaan, met inachtneming van de volgende voorwaarden:
de omvang van de bedrijfsvloeroppervlakte niet meer dan 100 m² bedraagt;
de functie enkel op de begane grond plaatsvindt;
verkeersaantrekkende werking, alsook een onevenredige parkeerdruk op de openbare ruimte dient voorkomen te worden, waarbij wordt uitgegaan van parkeren op het eigen perceel;
de verkeersveiligheid dient te worden gegarandeerd, mede in relatie tot de terreinontsluiting;
de sociale- en brandveiligheid dient te zijn gegarandeerd.
er binnen het plangebied geen coffee-, smart-, head-, of growshop wordt toegestaan en er in totaal maximaal twee seksinrichtingen worden toegestaan;
de vestiging van een seksinrichting past binnen het maximumstelsel, zoals dat geldt op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening van Gemeente Brunssum, en de locatie primair aansluit bij het huidige en toekomstige stedelijk hoofdwegennet;
wat het bouwen betreft wordt aangesloten bij de regels van de betreffende bestemming, met dien verstande dat burgemeester en wethouders voorwaarden kunnen stellen aan het maximum oppervlak en de omvang van de activiteit.
21.3.2 Eisen
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om, voor zover noodzakelijk, eisen te stellen wanneer ontheffing wordt verleend op basis van lid 21.3.1:
ten aanzien van de aanleg en omvang van de parkeergelegenheid;
ter voorkoming van onevenredige aantasting van de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en bouwwerken;
ter waarborging van de verkeers-, sociale en brandveiligheid.
Artikel 22 Algemene aanduidingsregels
22.1 luchtvaartverkeerzone
22.1.1 aanduidingsomschrijving
De gronden ter plaatse van de aanduiding luchtvaartverkeerzone zijn, behalve voor de daar voorkomende bestemmingen, mede bestemd voor een invliegfunnel.
22.1.2 bouwregels
in afwijking van het bepaalde bij de andere bestemmingen (artikelen 3 tot en met 16) mag niet hoger worden gebouwd dan aangeduid ter plaatse van de aanduiding ‘maximum bouwhoogte (m)’.
22.2 veiligheidszone - gas
22.2.1 aanduidingomschrijving
De gronden ter plaatse van de aanduiding veiligheidszone - gas zijn, behalve voor de daar voorkomende bestemmingen, mede bestemd voor de bescherming van het woon- en leefklimaat in verband met een gasontvangstation.
22.2.2 kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten
In afwijking van het bepaalde bij de andere bestemmingen (artikelen 3 tot en met 16 zijn op de in artikel 22.2.1 bedoelde gronden geen nieuwe kwetsbare objecten toegestaan.
22.2.3 bouwregels
In afwijking van het bepaalde bij de andere bestemmingen (artikelen 3 tot en met 16 mogen geen nieuwe gebouwen worden gebouwd ten behoeve van de in artikel 22.2.2 genoemde functies.
22.2.4 ontheffing van de bouwregels
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het bepaalde in de artikelen 22.2.2 en 22.2.3 voor het toestaan van de in artikel 22.2.2 genoemde functies en het bouwen van gebouwen ten behoeve van die functies voor zover in overeenstemming met de andere bestemming, mits ter plaatse een aanvaardbaar woon- en leefklimaat kan worden gerealiseerd.
22.3 vrijwaringszone - straalpad
22.3.1 aanduidingomschrijving
De gronden ter plaatse van de aanduiding vrijwaringszone - straalpad zijn, behalve voor de daar voorkomende bestemmingen, mede bestemd voor een straalverbinding.
22.3.2 bouwregels
In afwijking van het bepaalde bij de andere bestemmingen (artikelen 3 tot en met 16) mag niet hoger worden gebouwd dan 20 m ten opzichte van NAP.
22.3.3 ontheffing van de bouwregels
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het bepaalde in artikel 22.3.2 voor het bouwen overeenkomstig de andere bestemmingen, mits advies is verkregen van de beheerder van de straalverbinding.
22.4 wro-zone - wijzigingsgebied - (Dorpstraat / Pr. Hendriklaan)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om ter plaatse van de aanduiding wro-zone - wijzigingsgebied -1, de bestemmingen te wijzigen in de bestemmingen Groen, Tuin, Verkeer en Wonen ten behoeve van het realiseren van een appartementencomplex, grondgebonden woningen en ondergronds parkeren, met dien verstande dat:
het maximum aantal bruto te realiseren gestapelde woningen bedraagt 35;
het maximum aantal te realiseren grondgebonden woningen bedraagt 16;
de gestapelde woningen worden in minimaal 4 en maximaal 7 bouwlagen gerealiseerd;
de grondgebonden woningen worden in maximaal 3 bouwlagen gerealiseerd;
parkeren vindt ondergronds plaats;
de uitvoerbaarheid van de bestemming wordt aangetoond;
de belangen van derden mogen niet onevenredig worden geschaad;
er mogen geen onevenredig nadelige gevolgen ontstaan voor het woonmilieu;
de parkeerbalans in de directe omgeving mag niet onevenredig nadelig worden beïnvloed;
er mag geen afbreuk worden gedaan aan het stedenbouwkundig beeld en de ruimtelijke kwaliteit ter plaatse;
aansluiting wordt gezocht bij de regels van de bestemmingen zoals opgenomen in dit bestemmingsplan.
22.5 wro-zone wijzigingsgebied - (Poorterstraat)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om ter plaatse van de aanduiding wro-zone - wijzigingsgebied - 2, de bestemmingen te wijzigen in de bestemmingen Groen, Tuin, Verkeer en Wonen ten behoeve van het realiseren van grondgebonden woningen, met dien verstande dat:
het maximum aantal bruto te realiseren woningen bedraagt 26;
de woningen worden in maximaal 2 bouwlagen met kap gerealiseerd;
de uitvoerbaarheid van de bestemming wordt aangetoond;
de belangen van derden mogen niet onevenredig worden geschaad;
er mogen geen onevenredig nadelige gevolgen ontstaan voor het woonmilieu;
de parkeerbalans in de directe omgeving mag niet onevenredig nadelig worden beïnvloed;
er mag geen afbreuk worden gedaan aan het stedenbouwkundig beeld en de ruimtelijke kwaliteit ter plaatse;
aansluiting wordt gezocht bij de regels van de bestemmingen zoals opgenomen in dit bestemmingsplan.
22.6 wro-zone wijzigingsgebied - (Kloosterstraat)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om ter plaatse van de aanduiding wro-zone wijzigingsgebied - 3, de bestemmingen te wijzigen in de bestemming Tuin, Verkeer en Wonen, ten behoeve van het realiseren van grondgebonden woningen met ondergronds parkeren, met dien verstande dat:
het maximum aantal bruto te realiseren woningen 27 bedraagt;
de woningen worden in maximaal 3 bouwlagen gerealiseerd;
parkeren vindt ondergronds plaats;
de uitvoerbaarheid van de bestemming wordt aangetoond;
de belangen van derden mogen niet onevenredig worden geschaad;
er mogen geen onevenredig nadelige gevolgen ontstaan voor het woonmilieu;
de parkeerbalans in de directe omgeving mag niet onevenredig nadelig worden beïnvloed;
er mag geen afbreuk worden gedaan aan het stedenbouwkundig beeld en de ruimtelijke kwaliteit ter plaatse;
aansluiting wordt gezocht bij de regels van de bestemmingen zoals opgenomen in dit bestemmingsplan.
22.7 wro-zone wijzigingsgebied (Raadhuisstraat)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om ter plaatse van de aanduiding wro-zone wijzigingsgebied - 4, de bestemmingen te wijzigen in de bestemming Groen, Tuin, Verkeer en Wonen, ten behoeve van het realiseren van gestapelde en grondgebonden woningen, met dien verstande dat:
het maximum aantal bruto te realiseren gestapelde woningen 49 bedraagt;
het maximum aantal te realiseren grondgebonden woningen 20 bedraagt;
de gestapelde woningen worden in minimaal 3 en maximaal 5 bouwlagen gerealiseerd;
de grondgebonden woningen worden in maximaal 2 bouwlagen met kap gerealiseerd;
de uitvoerbaarheid van de bestemming wordt aangetoond;
de belangen van derden mogen niet onevenredig worden geschaad;
er mogen geen onevenredig nadelige gevolgen ontstaan voor het woonmilieu;
de parkeerbalans in de directe omgeving mag niet onevenredig nadelig worden beïnvloed;
er mag geen afbreuk worden gedaan aan het stedenbouwkundig beeld en de ruimtelijke kwaliteit ter plaatse;
aansluiting wordt gezocht bij de regels van de bestemmingen zoals opgenomen in dit bestemmingsplan.
22.8 wro-zone wijzigingsgebied - (Kerkeveld)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om ter plaatse van de aanduiding wro-zone wijzigingsgebied - 5, de bestemmingen te wijzigen in de bestemming Groen, Verkeer en Wonen, ten behoeve van het realiseren van gestapelde woningen en ondergronds parkeren, met dien verstande dat:
het maximum aantal bruto te realiseren gestapelde woningen 53 bedraagt;
de woningen worden in maximaal 3 bouwlagen gerealiseerd;
parkeren vindt ondergronds plaats;
de uitvoerbaarheid van de bestemming wordt aangetoond;
de belangen van derden mogen niet onevenredig worden geschaad;
er mogen geen onevenredig nadelige gevolgen ontstaan voor het woonmilieu;
de parkeerbalans in de directe omgeving mag niet onevenredig nadelig worden beïnvloed;
er mag geen afbreuk worden gedaan aan het stedenbouwkundig beeld en de ruimtelijke kwaliteit ter plaatse;
aansluiting wordt gezocht bij de regels van de bestemmingen zoals opgenomen in dit bestemmingsplan.
22.9 wro-zone wijzigingsgebied - (Woendershof)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om ter plaatse van de aanduiding wro-zone wijzigingsgebied - 6, de bestemmingen te wijzigen in de bestemming Tuin, Verkeer en Wonen, ten behoeve van het realiseren van grondgebonden woningen, met dien verstande dat:
het maximum aantal bruto te realiseren woningen 14 bedraagt;
het maximum aantal bouwlagen aan de Hoefnagelstraat bedraagt 2 met een kap;
het maximum aantal bouwlagen aan de Woendershof bedraagt 3;
de uitvoerbaarheid van de bestemming wordt aangetoond;
de belangen van derden mogen niet onevenredig worden geschaad;
er mogen geen onevenredig nadelige gevolgen ontstaan voor het woonmilieu;
de parkeerbalans in de directe omgeving mag niet onevenredig nadelig worden beïnvloed;
er mag geen afbreuk worden gedaan aan het stedenbouwkundig beeld en de ruimtelijke kwaliteit ter plaatse;
aansluiting wordt gezocht bij de regels van de bestemmingen zoals opgenomen in dit bestemmingsplan.
22.10 wro-zone wijzigingsgebied - (Händelstraat)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om ter plaatse van de aanduiding wro- zone wijzigingsgebied - 7, de bestemmingen te wijzigen in de bestemming Groen, Tuin, Verkeer en Wonen, ten behoeve van het realiseren van grondgebonden woningen, met dien verstande dat:
het maximum aantal bruto te realiseren woningen 31 bedraagt;
het maximum aantal bouwlagen 2 bedraagt;
de uitvoerbaarheid van de bestemming wordt aangetoond;
de belangen van derden mogen niet onevenredig worden geschaad;
er mogen geen onevenredig nadelige gevolgen ontstaan voor het woonmilieu;
de parkeerbalans in de directe omgeving mag niet onevenredig nadelig worden beïnvloed;
er mag geen afbreuk worden gedaan aan het stedenbouwkundig beeld en de ruimtelijke kwaliteit ter plaatse;
aansluiting wordt gezocht bij de regels van de bestemmingen zoals opgenomen in dit bestemmingsplan.
22.11 wro-zone wijzigingsgebied - (locatie Pastoor Savelbergstraat / Prins Bernhardstraat)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om ter plaatse van de aanduiding ‘wro-zone wijzigingsgebied - 9’, de bestemmingen te wijzigen in de bestemming Groen en Verkeer, ten behoeve van het realiseren van een (openbare) parkeervoorziening ten behoeve van het centrum en/of de te realiseren (brede) school met ruimte voor (bestemmings)verkeer en groen, met dien verstande dat:
op deze locatie niet mag worden gebouwd met uitzondering van bouwwerken geen gebouw zijnde die passen bij een bestemming Verkeer of Groen;
de uitvoerbaarheid van de bestemming wordt aangetoond;
belangen van derden niet onevenredig worden geschaad;
er geen onevenredig nadelige gevolgen voor het woonmilieu ontstaan;
de parkeerbalans in de directe omgeving niet onevenredig wordt beïnvloed;
er geen afbreuk wordt gedaan aan het stedenbouwkundig en de ruimtelijke kwaliteit ter plaatse;
aansluiting wordt gezocht bij regels van de bestemmingen, zoals opgenomen in dit bestemmingsplan.
22.12 wro-zone wijzigingsgebied - (locatie Brede school Kerkeveld)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om ter plaatse van de aanduiding ‘wro-zone wijzigingsgebied - 10’ de bestemmingen te wijzigen in de bestemming Maatschappelijk, Groen en Verkeer, ten behoeve van het realiseren van een (brede) school met daaromheen ruimte voor (bestemmings)verkeer, parkeren en groen, met dien verstande dat:
het bouwvlak (voetprint) van de (brede) school binnen dit gebied maximaal 2800 m2 bedraagt;
rondom de school ruimte is voor groen, verkeer en parkeren;
de uitvoerbaarheid van de bestemming wordt aangetoond;
de belangen van derden mogen niet onevenredig worden geschaad;
er mogen geen onevenredig nadelige gevolgen ontstaan voor het woonmilieu;
de parkeerbalans in de directe omgeving mag niet onevenredig nadelig worden beïnvloed;
er mag geen afbreuk worden gedaan aan het stedenbouwkundig beeld en de ruimtelijke kwaliteit ter plaatse;
aansluiting wordt gezocht bij de regels van de bestemmingen zoals opgenomen in dit bestemmingsplan.
Artikel 23 Algemene ontheffingsregels
23.1 ontheffing
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van:
in het plan genoemde goothoogten, bouwhoogten, oppervlakte- en inhoudsmaten, percentages en afstandseisen, waarbij een overschrijding is toegestaan tot maximaal 10% van de goothoogten, bouwhoogten, oppervlakte- en inhoudsmaten, percentages en afstandseisen;
de regels en toestaan dat bouwgrenzen worden overschreden, waarbij een overschrijding is toegestaan tot maximaal 2,5 m, en deze noodzakelijk is in verband met de uitmeting van het terrein of uit een oogpunt van doelmatig gebruik van de gronden en/of de bebouwing;
de regels en toestaan dat de bouwhoogte van bouwwerken geen gebouwen zijnde ten behoeve van kunstwerken, geen gebouwen zijnde, en ten behoeve van zend-, ontvang- en/of sirenemasten wordt vergroot tot maximaal 40 m;
de regels en toestaan dat de bouwhoogte van bouwwerken geen gebouwen zijnde wordt vergroot tot maximaal 10 m;
de regels en toestaan dat gronden en bouwwerken gebruikt worden voor evenementen met de duur van maximaal 1 dag, het opbouwen en afbreken van voorzieningen ten behoeve van het evenement hieronder begrepen;
de regels en toestaan dat gronden en bouwwerken gebruikt worden voor evenementen met de duur van maximaal 10 dagen, het opbouwen en afbreken van voorzieningen ten behoeve van het evenement hieronder begrepen, met dien verstande dat deze meerdaagse evenementen enkel op de locaties Lindeplein, Koutenveld en het Vijverpark zijn toegestaan.
de regels en toestaan dat gronden en bouwwerken gebruikt worden voor de Parade, met dien verstande dat dit evenement slechts eenmaal per vier jaar plaats vindt en maximaal vier weken duurt.
23.2 voorwaarden
Ontheffing als bedoeld in artikel 23.1 kan slechts worden verleend, mits:
de belangen van de eigenaren en/of gebruikers van betrokken en nabijgelegen gronden niet onevenredig worden geschaad;
het straat- en bebouwingsbeeld en de verkeersveiligheidsbelangen niet onevenredig worden geschaad.
Artikel 24 Algemene wijzigingsregels
Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen ten behoeve van het aan-brengen van geringe veranderingen in de plaats, ligging en/of afmetingen van bestemmingsgrenzen, met inachtneming van de volgende voorwaarden:
bestemmingsgrenzen mogen met niet meer dan 25% worden verschoven;
de belangen van de eigenaren en/of gebruikers van betrokken en nabijgelegen gronden mogen niet onevenredig worden geschaad;
het straat- en bebouwingsbeeld en de verkeersveiligheidsbelangen mogen niet
onevenredig worden geschaad.
Artikel 25 Algemene procedureregels
Op de voorbereiding van een besluit tot ontheffing of nadere eis is de volgende procedure van toepassing:
een ontwerp van het besluit ligt met de bijbehorende stukken gedurende 4 weken op het gemeentehuis ter inzage;
burgemeester en wethouders maken de terinzagelegging vooraf bekend in één of meer dag- of nieuwsbladen, die in de gemeente worden verspreid, en voorts op de gebruikelijke wijze;
de bekendmaking houdt de mededeling in van de bevoegdheid tot het indienen van zienswijzen;
gedurende de onder a genoemde termijn kunnen belanghebbenden bij burgemeester en wethouders schriftelijk zienswijzen indienen omtrent het ontwerp van het besluit.
Artikel 26 Uitsluiting aanvullende werking bouwverordening
De voorschriften van de bouwverordening ten aanzien van onderwerpen van stedenbouwkundige aard blijven overeenkomstig het bepaalde in artikel 9 lid 2 van de Woningwet buiten toepassing, behoudens ten aanzien van de volgende onderwerpen:
de richtlijnen voor het verlenen van vrijstelling van de stedenbouwkundige
bepalingen;
de bereikbaarheid van gebouwen voor wegverkeer;
de bereikbaarheid van gebouwen voor gehandicapten;
het bouwen bij hoogspanningsleidingen en ondergrondse hoofdtransportleidingen;
de parkeergelegenheid en laad- en losmogelijkheden;
de ruimte tussen bouwwerken.
|