Het gebied ten
zuidwesten van Burgum zal de komende tijd ingrijpend veranderen.
Het plangebied
wordt ingeklemd tussen twee nieuwe weginfrastructurele ontwikkelingen:
oostelijk
Het
bestemmingsplan zal een aantal nieuwe functies toestaan of een verbreding
toelaten van functies uit het vorige plan (Burgum West
Voor
het parkgebied is een programma van eisen gemaakt. Hierbinnen kan nog enigszins
worden geschoven met functies en elementen. Dit bestemmingpslan is zo opgesteld
dat het hiervoor de ruimte biedt. Het betreft dan met name de locatie van
wegen, parkeergelegenheden, water en de invulling van het hertenkamp. Door deze
opzet kan de indeling van het park nog worden gewijzigd binnen de regels van
het bestemmingsplan. Er geldt afhankelijk van de grootte van de wijziging wel
een omgevingsvergunningplicht.
Het
bewegingscentrum is inmiddels via een omgevingsvergunning juridisch mogelijk
gemaakt. De inhoud van de omgevingsvergunning wordt verwerkt in dit
bestemmingsplan.
Het plan zal een
aantal woningbouwlocaties omvatten. Aan de Prins Bernhardstraat zal de huidige
wijzigingsbevoegdheid naar twee woontorens worden verwijderd, de locatie zal
bestemd worden voor de ontwikkeling van grondgebonden woningen. Het meer
noordelijk gelegen bouwvlak zal aangepast worden aan nieuwe bouwinzichten. Als
laatst zal aan de Hillamaweg het lint van woningen worden doorgezet waardoor er
ruimte ontstaat voor de ontwikkeling van drie grondgebonden woningen. Bij de woonlocaties is ook zo veel mogelijk
flexibiliteit ingebouwd. Hierdoor zijn er nog meerdere ontwerpopties mogelijk,
waardoor voorkomen wordt dat door een relatieve kleine verschil in inzichten
leidt tot een extra wijzigingsprocedure.
Ten opzichte van
het voorontwerp zijn de locaties het bouwvlak voor het ijsclubgebouw en het
bouwvlak voor het onderkomen bij de dierenweide gewijzigd. De afstanden naar de
dichtsbijzijnde woonbestemming wordt in beide gevallen groter. De
bouwmogelijkheden worden niet substantieel ruimer.
Figuur
In hoofdstuk
In hoofdtuk
Hoofdstuk
De omgevingsaspecten die relevant (kunnen) zijn voor de
functies die binnen het plan worden beoogd, worden in hoofdstuk
Hoofdstuk
Zowel aan de maatschappelijke als aan de financiële
uitvoerbaarheid wordt in hoofdstuk
Afsluitend wordt in hoofdstuk
Het plan ligt aan
de zuidwestelijke rand van Burgum. Burgum is het grootste dorp van de gemeente
Tytsjerksteradiel en heeft een centrumfunctie voor de regio.
Het huidige
gebruik van de grond is grotendeels agrarisch, ook ten westen van het plan is
tot aan het water van de Wiide Ie de grond agrarisch in gebruik.
In het noorden aan
de overkant van de Hillamawei is lintbebouwing aanwezig. Deze is recent
aangevuld met een woning waardoor er drie woningen staan en een welnesscentrum.
Vooral het welnesscentrum heeft een nadrukkelijke ruimtelijke uitstraling.
Achter dit lint is de meest recente uitbreiding van de kern van Burgum: Burgum
West.
Ook aan de Prins
Bernhardstraat staan recente woonblokken waar tegenover woningen in het
bestemmingsplan "Burgum West,
Het park, dat
lokaal bekend staat als Eeburght, ligt grotendeels in het plangebied. Aan de
rand hiervan staat het politiebureau. Het park bestaat uit het hertenkamp en de
ijsbaan. Zuidelijk van het park ligt het Prinses Margrietkanaal welke nog onder
de oude brug van Burgum stroomt.
Oostelijk van het
plangebied ligt het haventerrein waar tevens de voormalig zuivelfabriek staat.
Het betreft dus de
rand van Burgum waarvan concluderend gezegd kan worden dat dit deel van Burgum
door de grotere schaal van de bebouwing deels een stedelijke uitstraling heeft.
Dit wordt echter afgewisseld met laagbouw waardoor het dorpse gevoel toch
behouden blijft. Het huidige park is bereikbaar voor de aanliggende woonwijken
en de ouderen uit het verzorgingscentrum.
Het gebied zal
sterk in uitstraling veranderen door de ruimtelijke ontwikkelingen in de
omgeving van het gebied. Een overzicht van de ontwikkelingen en welke rol de
gemeente hierin speelt zijn te lezen in de visie "Waterfront Burgum"
(zie de gemeentelijke website: www.t-diel.nl). Het plangebied is onderdeel van
de visie en de omliggende ontwikkelingen zijn mede aanleiding voor het
opstellen van het voorliggende bestemmingsplan. Het plan speelt dan ook in op
de ontwikkelingen maar omdat de meeste ontwikkelingen nog niet defintief zijn
ontworpen, zijn ook in het plangebied de ontwikkelingen niet volledig
uitgewerkt. Het bestemmingsplan laat ruimte voor een passende definitieve
invulling van het gebied.
Zoals gezegd vormt
het inpassingsplan voor
Zo wordt het
Prinses Margrietkanaal deels verlegd en ter plaatse van het plangebied
grotendeels verbreed. Ook zal de oude brug van Burgum worden vervangen door een
nieuwe brug. De nieuwe brug zal westelijk van de huidige brug worden
gerealiseerd. Hierdoor zal het talud van de brug deels op de plaats van het
hertenkamp worden aangelegd. Het hertenkamp zal dus van deze plaats verdwijnen.
Uitbreiding Burgum
Het
plan is ruimtelijk onderdeel van het gebied tussen de huidige kern van Burgum
en de uitbreiding ten westen van DCA.
Verbouw Berchhiem
Het
verzorgingscentrum Berchhiem wordt/is herbouwd waardoor het beter aansluit op
de wensen van de hedendaagse ouderenzorg. Het gebouw is
Huurwoningen Woonfriesland
Aangrenzend aan
het plangebied zullen de huurwoningen aan de Prins Bernhardsstraat globaal
tegenover het politiebureau worden herontwikkeld. De nieuwe woningen zullen in
zuidelijke richting vrschuiven waardoor ze dichter op de weg komen te staan.
Achter de woningen wordt voldoende parkeergelegenheid geboden.
Bewegingscentrum
De bouw van het
'bewegingscentrum' op het middelste bouwvlak van de "Gemengde doeleinden -
Naast het
gemeentelijke beleid is voor de inhoud van het bestemmingsplan het rijks- en
het provinciaal ruimtelijk beleid mede bepalend. Hieronder volgt een
samenvatting van de relevante beleidskaders die voor het voorliggende plan van
belang zijn.
Op
Verbeteren van de milieukwaliteit
(lucht, bodem, water) en bescherming tegen geluidsoverlast en externe
veiligheidsrisico’s.
Het rijk streeft
naar aanpak aan de bron. Dit houdt in dat oplossingen vooral bij de veroorzaker
gezocht moeten worden en niet bij de ontvanger. Het rijksbeleid is daarmee dus
vooral gericht op infrastructuur en vervuilende bedrijvigheid.
Voor de
herontwikkeling van de huurwoningen aan de Prins Bernhardstraat zijn voor één
woonblok hogere waarden nodig. Maatregelen aan de bron zijn hierbij financieel
en ruimtelijk niet haalbaar. Met maatregelen bij de ontvanger zal een goede
leefsituatie worden gewaarborgd. De hiervoor te volgen procedure loopt samen
met de ruimtelijke procedure aangaande de bouw van de woningen.
Ruimte voor waterveiligheid, een
duurzame zoetwatervoorziening en klimaatbestendige stedelijke
(her)ontwikkeling.
Het plangebied
wordt in het zuiden begrensd door het Prinses Margrietkanaal, dit is een
rijkskanaal en daarmee onderdeel van het hoofdwatersysteem van Nederland. Het
plan heeft echter geen invloed op het kanaal.
Vanuit de
waterveiligheid en zoetwatervoorziening is het wel van rijksbelang dat de
bodemdaling in het veenweidegebied wordt afgeremd en een goede bufferwerking in
het regionale watersysteem zodat het nationale systeem kan worden ontzien. Een
deel van het gebied van het plan heeft te maken met bodemdaling, met de
provincie Fryslân wordt naar oplossingen gezocht. Dit zal leiden tot
maatregeleen welke vertaald worden in de aanleg van het park.
Ruimte voor behoud en versterking van
(inter)nationale unieke cultuurhistorische en natuurlijke kwaliteiten.
Het plangebied
herbergd geen Werelderfgoed, stads- of dorpsgezichten, rijksmonumenten of
wederopbouwgebieden. Verder monumentenbeleid wordt in het Besluit ruimtelijke
ordening geregeld.
Ruimte voor een nationaal netwerk van
natuur voor het overleven en ontwikkelen van flora- en faunasoorten.
Dit notionaal belang richt zich vooral op de Ecologische Hoofdstructuur
(EHS). Onder andere de door Europa aangewezen Natura
Het Rijk stelt
tevens dat er "zorgvuldige
afwegingen en transparante besluitvorming bij alle ruimtelijke plannen"
moet zijn. Dat gebeurt door de voorgaande belangen inzichtelijk te maken en
daarbij een afweging te maken. Tevens wordt gewerkt met de door het Rijk
geformuleerde standaarden waardoor uniforme bestemmingsplannen ontstaan die
tevens online zijn in te zien. Dit verhoogt de toegankelijkheid van de
procedure.
Streekplan Fryslân
Op
De beoogde
woningbouw past binnen het beleid van de provincie.
Ecologische Hoofdstructuur
Zoals in de vorige
paragraaf is aangegeven vallen de verbindingen tussen de EHS-gebieden niet meer
onder het rijksbeleid maar wordt dit ondergebracht bij de provincies. De
provincie heeft tot
Wat de invloed is
van de decentralisatie en de herijking is nog niet bekend. In het Streekplan is
de verbinding nog niet opgenomen. Door het plangebied loopt een geplande
verbinding tussen de Alde Feanen en de Burgemmermar. In het plan kan dit
eventueel worden gerealiseerd binnen de bestemming "Groen - Park" en
eventuele dubbelbestemming(en).
Provinciaal Verkeer- en Vervoersplan
De ontwikkeling
van
Structuurvisie Finster op Romte
Als opvolger van
het Structuurplan It doarp de kime foarby (
De gebiedsgerichte aanpak richt
zich op het onderscheid van de volgende gebieden (zie figuur
Figuur
Wonen
Burgum als regionaal centrum moet zijn functie op het gebied van
voorzieningen kunnen (blijven) waarmaken. Hier moet op langere termijn
woningbouw verzekerd zijn via de robuuste westelijke uitbreiding.
Voorzieningen
Uit een oogpunt van leefbaarheid worden uiterste inspannen gedaan voor het
behoud van de voorzieningen in de kleinere dorpen. De grotere maatschappelijke
en commerciële voorzieningen worden wel geconcentreerd in Hurdegaryp, Gytsjerk/Oentsjerk
en Burgum. Hiervoor wordt in het plan de mogelijkheden binnen de bestemming
voor gemengde doeleinden verruimd, zodat een commerciële voorziening
georiënteerd op sport en gezondheid zich daar kan vestigen.
De overige voorziening in het plan zijn voor het dorp en zijn van
recreatieve aard.
Werken
De gemeente wil de werkgelegenheid in de gemeente bevorderen door het
voeren van een actief economisch beleid. Het beleid is erop gericht om
bestaande bedrijven te behouden en voldoende ruimte te bieden aan de
bedrijfsvoering. Ook startende bedrijven zijn een belangrijke doelgroep. De
gemeente stimuleert economische ontwikkeling door bestaande (ruimtelijke)
potenties beter te benutten.
Recreatie en toerisme
De structuurvisie
beperkt zich hier vooral tot recreatie en toerisme van buitenaf naar het
buitengebied van Tytsjerksteradiel. Burgum wordt wel als recreatieve kern van
de gemeente aangemerkt waarbij vooral de potentie in de kanaalzone moet worden
gezocht.
Infrastructuur
Het plan ligt aan de grens van het dorp en bepaald een groot deel van de
zichtbaarheid vanaf het Prinses Margrietkanaal. "De relatie tussen dorp en
land is landschappelijk verbonden en dient ook voor toekomstige ontwikkelingen
als belangrijke scheidslijn tussen dorp en land". Aan de westkant blijft
de functie stedelijk door de aanleg van
Binnen de gemeente
bestaan enkele brandpunten van recreatieactiviteiten. Waaronder de hoofdkern
Burgum. Bestaande recreatievoorzieningen wordt de ruimte geboden om goed te
kunnen blijven functioneren en zich kwalitatief te verbeteren. De ligging van
Burgum aan het Prinses Margrietkanaal biedt aan de hoofdkern van de gemeente de
kans zich aan het water te presenteren. Water is voor veel verschillende
functies een waardevolle omgevingskwaliteit.
het plan valt in het gebied Midden, in dit gebied vindt bundeling plaats
van wonen, werken en voorzieningen.
Landschap en omgeving
Het plan valt voor
het grootste gedeelte in het "open veenweidelandschap". Bij de
invulling van het parkgebied zal met de huidige openheid rekening moeten worden
gehouden. Bij de ontwikkeling van het parkgebied is de gemeente betrokken en
zal hierop toe zien.
Visie "Waterfront Burgum"
Het plangebied
ligt in het gebied wat in de Visie "Waterfront Burgum" wordt
behandeld. Door de ontwikkelingen die hiervoor ook al benoemd zijn en met name
de ontwikkeling van
De kwaliteit van de hechting tussen het ‘nieuwe Burgum’ en het bestaande,
‘oude Burgum’ vereist speciale aandacht, waarbij vooral de structuren, functies
en de inrichting van de publieke ruimte van groot belang zijn voor het
realiseren van een natuurlijke hechting van oud met nieuw. In dit plan wordt vooral
gestalte gegeven aan het aanvullen van het gebied tussen ‘
woonuitbreiding ‘
Het plangebied ligt voor het grootste gedeelte in de groenstructuur van de
Visie, dit gedeelte wordt in de Visie aangeduid met de functie 'sportpark'. In
het kader hiervan wordt een nieuwbouwontwikkeling met indoorsportfaciliteiten
uitgebreid met outdoorsportfaciliteiten in het huidige park.
Waterplan burgum
Het waterplan stelt dat: "Binnen Burgum op diverse plaatsen sprake is
van overbelasting van de riolering en het optreden van grondwateroverlast. Dit
wordt versterkt door het optreden van bodemdaling. (...) Aan de andere kant
wordt de relatie van de kern en het water versterkt door het water naar de kern
te halen. De ijsbaan en het park bieden deze mogelijkheid. Als gevolg van
bodemdaling door gaswinning zijn maatregelen nodig om de waterhuishouding van
het park en de ijsbaan op orde te krijgen en houden. Door de bodemdaling treedt
hier ook het kanaal bij hoge boezemwaterstanden buiten de oevers. Door het park
een meer open structuur te geven, gericht op het zichtbaar maken van het water
in het park, de ijsbaan en Prinses Margrietkanaal met het Djippe Gat wordt de
relatie met het water versterkt."
Voor een deel wordt in het plangebied de doelen van het waterplan
nagestreefd, voor de relatie met het water wordt ook ingezet op het parkgebied
aan de westkant van DCA.
Het plan zal het
kader vormen waarbinnen het 'sportpark' vormgegeven zal worden. Naast de
functie park zal er tevens nieuwbouwwoningen worden ontwikkeld. Tevens wordt de
huidige bestemming 'Gemengde doeleinden
Algemeen
Het plan bevat een
bouwplan aan de Prins Bernhardstraat die het dorp zal moeten 'afronden' en een
nieuwbouwplan aan de Hillamaweg welke het bebouwingslint zal versterken om zo
ook meer aansluiting te krijgen tussen de huidige kern van Burgum en '
Prins Bernhardstraat
Aan de westzijde
van de Prins Bernhardstraat zal de mogelijkheid worden opgenomen voor maximaal
Ten noorden van de
bovengenoemde ontwikkeling wordt de huidige bestemminging "Wonen"
aangepast aan de huidige vraag. Er is door de economische ontwikkeling minder
vraag naar grote percelen, dit plan speelt hierop in.
Hillamaweg
Aan de Hillamaweg
komen drie woningen. De bouwvorm van deze woningen zal in overeenstemming zijn
met de huidige woningen aan het lint, waardoor het onderdeel zal gaan uitmaken
van het historische lint. Door de aanpassingen van de wegenstructuur in Burgum
in het kader van Kansen in Kernen zal het lint ook weer visueel aansluiten op
de Tsjibbe Geartsstrjitte en Schoolstraat. De uitbreidingswijk '
In het plan komen
nog geen bedrijven voor. In het vigerende bestemmingsplan is ter plaatse van
het politiebureau en daarnaast dienstverlenende bedrijvigheid toegestaan onder
de bestemming 'Gemengde doeleinden
Er zal binnen het
plangebied geen zelfstandige horecagelegenheid worden uitgevoerd. Binnen de
bestemming "Gemengde Doeleinden -
Behalve
ondergeschikte detailhandel aan de woonbestemming zal detailhandel in het plan
niet worden toegestaan.
Het plan voorziet
in de aanpassing en uitbreiding van het huidige park. Door de aanleg van de
nieuwe brug van Burgum zal het hertenkamp op de huidige plaats verdwijnen en
daarmee dus ook een deel van het park. Ook zal door de verkeersaantrekkende
functies vanuit het bewegingscentrum een deel van het huidige park mogelijk als
parkeerterrein worden ingevuld.
Voor de ruimte
tussen de ijsbaan en het gebied gereserveerd voor de nieuwe brug van Burgum is
ook de mogelijkheid opgenomen voor parkeren. Omdat nog niet duidelijk is waar
het parkeerplaats zal komen is de aanduiding ruim ingetekend. In het resterende
parkgebied zal vrij blijven van parkeerplaatsen. Hierdoor kan een
aaneengesloten parkgebied ontstaan zoals dat in de Visie Waterfront is bedoeld.
Ten noorden van de
ontsluitingsweg van de uitbreiding van Burgum (Verlengde Gaestmabuorren) zal de
nieuwe locatie komen voor de dierenweide.
Het park dat
hiervoor is beschreven zal vooral dienst doen als sportief park. Door de
verbinding met het beoogde bewegingscentrum wordt een elkaar versterkend
samenspel van binnen- en buitensport voorzien. In de moderne tijd blijkt dat
vaak de beweging in het dagelijkse werk niet wordt gevonden, om toch fit te
blijven zal er dus in de vrije tijd bewogen moeten worden. De trend is ook dat
men zich minder aan verenigingen bindt en voor zichzelf sport of onder
begeleiding van een professional. Joggen, wandelen, nordic-walken en
survivallen zijn sporten die erg in trek zijn. Met het park wordt beoogd om een
plaats te bieden aan deze trend.
Ook de ijsbaan zal
tijdens de ontwikkeling van het park worden aangepakt. De ijsbaan is in
vergelijking met overige ijsbanen in de gemeente erg groot, tevens is de
ijsbaan diep waardoor het pas laat dichtvriest. Door de ijsbaan te verkorten en
te verbreden ontstaat er een ijsbaan met een meer standaardlengte waarbij er
tevens ruimte is voor een afzonderlijk oefengedeelte/kinderplaats.
Ten westen van de
ijsbaan tot aan de Centrale As zal ruimte zijn voor een sportieve invulling
gecombineerd met de functionaliteit die van een park mag worden verwacht.
Aan de rand van
het Prinses Margrietkanaal is ruimte voor een ecologische verbindingszone. De
invulling van dit deel van het plangebied sluit aan bij de natuurontwikkeling
aan de westkant van de Centrale As en zal over het paluduct lopen. Met de
verbindingszone worden de natuurgebieden de Alde Feanen en het
Burgumermargebied met elkaar verbonden. Deze zijn onderdeel van de Ecologische
Hoofdstructuur waardoor deze verbinding bijdraagt aan een robuust Europees
netwerk van natuurgebieden.
Het plan wordt in
tweeën gesplitst door de toegangsweg voor de uitbreiding van Burgum. Binnen het
park worden twee wegen voorzien. Deze wegen zijn ten eerste nodig als bouwwegen
voor de aanleg van DCA en de nieuwe brug van Burgum. Het tracé naar de nieuwe
brug zal na de gereedkoming van de brug blijven waardoor de locatie van de
voormalig zuivelfabriek en de jachthaven extra ontsloten worden. Hierdoor kan
de woonstraat Burgummerdaam worden ontzien.
De bouwweg naar
DCA welke onder andere gebruikt zal worden bij de aanleg van het paluduct zal
mogelijk ook gebruikt worden na de gereedkoming van DCA, maar dan alleen voor
langzaamverkeer.
Naast de relevante
beleidskaders dient bij de totstandkoming van het bestemmingsplan (vooral bij
nieuwe ontwikkelingen) rekening te worden gehouden met de wetgeving op zowel
Europees als nationaal niveau. Daarbij zijn de omgevingsaspecten archeologie,
ecologie, water, externe veiligheid, luchtkwaliteit, wegverkeerslawaai,
geurhinder, bodem en openbare nutsvoorzieningen van belang. De genoemde
omgevingsaspecten komen in dit hoofdstuk aan bod.
Voorafgaand moet
vermeld worden dat het plan een voorontwerpbestemmingsplan betreft welke een
opzet is naar het uiteindelijke plan. Zo was ten tijde van het opstellen ervan
nog niet alle door de gemeente te ontwikkelen gronden in gemeentelijk bezit. Om
geen extra procedures te hoeven voeren is er voor gekozen om archeologisch
onderzoek uit te stellen tot de formele planvorming. Ook zal het ecologisch
onderzoek pas worden uitgevoerd voor het ontwerpbestemmingsplan.
Het belang van de
bescherming van de archeologische waarden is in internationaal verband erkend
in het ‘Verdrag van Valletta’ (ook wel ‘Verdrag van Malta’). In Nederland zijn
de uitgangspunten van dit Verdrag geďmplementeerd in de Wet op de
archeologische monumentenzorg (Wamz, september
FAMKE
Voor de periode
ijzertijd - middeleeuwen blijkt er een lage verwachting te zijn voor
archeologische vondsten. Deze periode is niet maatgevend.
Vanuit de periode
steentijd - bronstijd worden er meer archeologische waarden verwacht (zie
figuur
In het zuidoosten van het plan is een vuursteenvindplaats weergegeven.
Hierbij wordt aanbevolen om bij ingrepen van meer dan
Bureau- en veldonderzoek
Gezien de adviezen en verwachtingen die opgenomen zijn op de FAMKE-kaart is
besloten om een bureau- en karterend veldonderzoek uit te laten voeren. Het
onderzoek is in de periode van september
Uit het onderzoek blijkt het volgende (zie ook figuur
“In het algemeen bestaat de bodem van beneden naar boven uit een
opeenvolging van keileem met daarop afwisselend een laag keizand, verspoelde
pleistocene zanden, dekzand (zonder podzolbodem) of verspoeld dekzand. Ook komt
regelmatig een combinatie van deze lagen voor, waarbij (indien aanwezig) het
keizand altijd de onderste laag is en het (verspoelde) dekzand altijd de
bovenste.” Binnen de algemene bodemopbouw komen twee pingoruďnes voor (nr.
Waar de zandbodem bedekt is met veen (vooral in het zuidelijk deel) kunnen
archelogische artefacten direct onder deze veenlaag liggen. Als hier artefacten
liggen zullen ze waarschijnlijk nog intact zijn. In het noordelijk deel direct
ten zuiden van de Hillamaweg ligt een es waaronder archeologische resten
gevonden kunnen worden uit de Late Middeleeuwen of Vroege Nieuwe Tijd (rood
gearceerd gebied in figuur
Er zijn geen aanwijzingen gevonden die wijzen op een archeologische
vindplaats. Omdat verwacht kan worden dat onder en in de basis van de es
intacte archeologische grondsporen en vondsten liggen uit de Late Middeleeuwen
en Vroege Nieuwe Tijd, zal hier archeologische maatregelen getroffen moeten
worden. Dit geldt ook voor het overgebleven deel van de zandkop. Van de
pingoruďnes kan niet worden vastgesteld of hiervoor archeologische maatregelen
nodig zijn omdat niet duidelijk is of ze behoudenswaardig zijn.
Maatregelen in bestemmingsplan
In het plangebeid liggen drie pingoruďnes. De pingo die in figuur
Paleobotanische resten die in een pingoruďne zijn opgehoopt kunnen
informatie geven over het plantenbestand van eerdere periodes en het vroegere
klimaat. Gezien de afstand tussen de pingo’s mag verwacht worden dat de vulling
van pingo
Pingo nummer
Het overgebleven gedeelte van de zandkop ten oosten van de ijsbaan zal met
een dubbelbestemming worden beschermd. Voor ingrepen dieper dan
De es direct ten zuiden van de Hillamaweg zal ook een dubbelbestemming
krijgen. Hiervoor geldt dat voor het bouwen van gebouwen en bouwwerken groter
dan
Er geldt een
meldingsplicht bij onverwachte archeologische vondsten, indien er tijdens
graafwerkzaamheden onverwachte archeologische resten worden aangetroffen blijft in alle
gevallen een wettelijke meldingsplicht voor archeologische vondsten bestaan.
Figuur
Figuur
Figuur
Op grond van de
Natuurbeschermingswet en de Flora- en faunawet is in het kader van het
bestemmingsplan inzicht nodig in de mogelijke effecten van eventuele
voorgenomen ontwikkelingen op mogelijk aanwezige ecologische waarden in en om
het plangebied.
De gemeentelijke ecoloog heeft in samenwerking met
Altenburg en Wymenga een ecologisch rapport opgesteld (bijlage
Uit nader onderzoek aan de stal bij het huidige
hertenkamp is gebleken dat hier geen steenmarters of vleermuizen verblijven.
Voor de sloop zijn geen extra maatregelen nodig.
Geconcludeerd kan worden dat vanuit ecologie er geen
onoverkomenlijke bezwaren zijn tegen de uitvoering van het plan.
Beleid
Het waterhuishoudingplan is de
verbindende schakel tussen het ruimtelijk en economisch beleid van de provincie
en het waterbeheer. Bovendien is het een structuurvisie voor het ruimtelijk
beleid. Dit betekent dat het plan op de onderdelen die hierop betrekking hebben
dezelfde status heeft als het streekplan.
In het waterhuishoudingplan staat
de watersysteembenadering centraal. Dit houdt in dat bij nieuw te ontwikkelen
plannen steeds het watersysteem, waarin het desbetreffende plangebied ligt, als
richtinggevend wordt beschouwd. Daarnaast richt dit waterhuishoudingsplan zich
op het realiseren van een basisniveau ten aanzien van veiligheid,
waterkwaliteit, grondwater en inrichting van een gebied.
Als uitwerking van het
provinciaal waterhuishoudingsplan Wiss mei wetter (
Het Nationaal Bestuursakkoord
Water (NBW) vormt voor de gemeente Tytsjerksteradiel mede aanleiding om samen
met Wetterskip Fryslân een waterplan op te stellen. Daarbij wil de gemeente ook
anticiperen op klimaatsverandering en een duurzame leefomgeving creëren waarvan
water een onderdeel uitmaakt. De beleidsdoelstellingen van de gemeente
Tytsjerksteradiel worden in drie sporen verdeeld. Doelstellingen ten aanzien van:
1.
een duurzaam en veerkrachtig watersysteem;
2.
waardering
van water;
3.
samenwerking
en verantwoordelijkheid.
De
beleidsdoelstellingen zijn per kern ruimtelijk vertaald naar concrete
waterstructuurvisies. In het waterplan (wetterplan Wetter yn sicht
Voor het
plangebied ziet het waterplan kansen in de aanpak van het park en de ijsbaan:
"De ijsbaan en het park bieden deze mogelijkheid. Als gevolg van
bodemdaling door gaswinning zijn maatregelen nodig om de waterhuishouding van
het park en de ijsbaan op orde te krijgen en houden. Door de bodemdaling treedt
hier ook het kanaal bij hoge boezemwaterstanden buiten de oevers. Door het park
een meer open structuur te geven, gericht op het zichtbaar maken van het water
in het park, de ijsbaan en Prinses Margrietkanaal met het Djippe Gat, wordt de
relatie met het water versterkt."
In het ontwerp van het park zal rekening gehouden moeten worden met de
wensen uit het waterplan. De ijsbaan zal heringericht worden waarbij er
ingespeelt wordt op de bodemdaling. Tevens zal in de rest van het park meer
oppervlaktewater worden ingericht dan er nu aanwezig is. Tevens zal de kade van
het Prinses Margrietkanaal op voldoende hoogte moeten worden gebracht.
Waterhuishoudkundige consequenties
De ontwikkelingen die in het plan mogelijk worden gemaakt, zullen leiden
tot een vergroting van het verhard oppervlak. Het Wetterskip gaat uit van het
principe dat
Er is in samenspraak met het Wetterskip Fryslân gekomen tot een
compensatieplan waarbij per peilvak voldoende nieuw water wordt gecreëerd. Dit is weergegeven in figuur
Het volledige advies van het Wetterskip is als bijlage toegevoegd (zie
bijlage
Figuur
Sinds
van de Wet Milieubeheer (Wm.). In artikel
voorwaarden wordt voldaan, is er geen belemmering meer voor het uitvoeren
van een
besluit:
a. Er is geen sprake van een feitelijke of dreigende overschrijding van de
grenswaarde;
b. Een project leidt - al dan niet per saldo - niet tot een verslechtering van
de luchtkwaliteit;
c. Een project draagt 'niet in betekenende mate' bij aan de concentratie van
een stof;
d. Een project is genoemd of past binnen het NSL of binnen een regionaal
programma van maatregelen.
Uit onderzoek van het servicebureau "
5.5.1 Zonering industrielawaai
Conform de wettelijke verplichting (Wgh) heeft de gemeenteraad een
geluidzone rond het industrieterreinen kanaalzone vastgesteld (
Figuur
Er is een
wijziging van de Wet geluidhinder (Wgh.) gepubliceerd. Deze wijziging van de
Wgh. is per
Uit het onderzoek
(bijlage
De gevelisoloatie
moet tenminste in een reducering van het geluidsniveau
Ook van de locatie
aan het noordelijke uiteinde van Prins Bernhardstraat zal de gecumuleerde
gevelbelasting waarschijnlijk hoger zijn dan
conclusie
De aanvrager van
een omgevingsvergunning voor de bouw van een woning, er in de meeste gevallen
op worden gewezen dat het de aanbeveling verdient om extra geluidsisolerende
maatregelen te nemen.
Externe veiligheid
gaat om het beperken van de kans op en het effect van een ernstig ongeval voor
de omgeving door:
-
het gebruik, de opslag en productie van gevaarlijke
stoffen (inrichtingen);
-
het transport van gevaarlijke stoffen (wegen,
buisleidingen, waterwegen en spoorwegen);
-
het gebruik van luchthavens.
Het externe
veiligheidsbeleid richt zich op het beperken van de risico’s voor de burger
door bovengenoemde activiteiten.
Het externe
veiligheidsbeleid is verankerd in diverse wet- en regelgeving. Voor het
bestemmingsplan zijn de volgende besluiten relevant waaraan getoetst dient te
worden:
1. Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi);
2. Circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen (cRNVGS);
3. Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb).
Risicobronnen
kunnen worden opgesplitst in:
-
inrichtingen waar risicovolle activiteiten plaatsvinden;
-
transportroutes van gevaarlijke
stoffen;
-
buisleidingen.
Transportroutes
van gevaarlijke stoffen
Vervoer van
gevaarlijke stoffen is van toepassing op het
bestemmingsplangebied. Er bevinden zich binnen het invloedsgebied van
deze risicobron ook objecten waar mensen kunnen verblijven. Er is echter
geen sprake van een toename van het aantal personen en/ of een overschrijding
van de drempelwaarden, zoals gesteld in de PGS
Overige risicobronnen
Binnen of buiten
het bestemmingsplangebied zijn verder geen risicobronnen aanwezig en/ of
gepland waarvan de risicocontouren of de invloedsgebieden over objecten/
bestemmingen in het plangebied lopen waar mensen kunnen verblijven.
Conclusie
De wet- en
regelgeving betreffende externe veiligheid heeft dan ook geen gevolgen voor dit
bestemmingsplan.
In bijlage
Zal per geval bij
de omgevingsvergunning worden beoordeeld. Gronden die nu een woonbestemming
krijgen, hebben in geen geval een bestemming gehad waar verontreiniging door
verwacht mag worden: Tuin, Agrarisch, of eerder ook woonbestemming.
In verband met het streven om deze geurhinder terug te dringen is in het
kader van het IMZ-project in
Vervolgens is de overeenkomst 'Beleidslijn geur Burgum/Sumar' in juli
Figuur
In dit hoofdstuk wordt een
toelichting gegeven op de gebruiks- en bebouwingsmogelijkheden van de
bestemmingen zoals die in het voorliggende bestemmingsplan zijn opgenomen. De
bestemmingen zijn juridisch vastgelegd in de tekst van de planregels en in
beeld op een analoge verbeelding. De analoge verbeelding en de planregels zijn
één geheel en niet afzonderlijk leesbaar. Het handboek versie
Het bestemmingsplan is opgezet
als een digitaal raadpleegbaar plan. Deze digitale versie is bedoeld om de
burger "online" informatie te verschaffen omtrent het
bestemmingsplan. Bovendien is de digitale versie bedoeld voor uitwisseling van
gegevens binnen de gemeente en met andere overheidsinstanties. Het vaststellen
van een digitale versie is vanaf de invoering van de nieuwe Wro overigens
verplicht.
De regels bevatten allereerst een
bestemmingsomschrijving. Hierin is per bestemming uitgewerkt voor welk doel of
doeleinden de gronden mogen worden benut. Naast de bestemmingsomschrijving zijn
in de regels bouw- en gebruiksregels en regels voor het uitvoeren van werken,
geen bouwwerken zijnde en werkzaamheden opgenomen. In de bouwregels zijn -
gerelateerd aan de toegelaten gebruiksfuncties - eisen gesteld aan de hoogte,
aard, nadere situering, diepte, aantal bouwlagen enzovoorts van gebouwen en
bouwwerken.
In de regels is daarnaast een
aantal regels opgenomen voor het uitvoeren van in de regels omschreven
werkzaamheden zoals het afgraven van gronden.
De gebruiksregels verbieden
bepaalde vormen van gebruik binnen een bestemming (specifieke gebruiksregels)
dan wel alle gebruik in strijd met de gegeven bestemming (algemene
gebruiksregels).
- Gemengd
Deze bestemming
heeft betrekking op drie bouwvlakken ten noorden van het huidige hertenkamp
waar het politiebureau de meest oostelijke gebruikt. In het vigerende plan zijn
deze bouwvlakken ook opgenomen maar in het voorliggende plan is de bouwhoogte
verruimd. Een zelfstandig horecagelegenheid valt niet onder de
bestemming.
- Groen - Park-
Het grootste deel
van het plangebied heeft de bestemming 'Groen - Park' toegekend gekregen. De
bestemming voorziet in groenvoorzieningen die voor het publiek toegankelijk
zijn ten behoeve van recreatie. Hieronder vallen ook waterpartijen, paden en
bouwwegen.
Het betreft twee
delen waarvan de wens is dat ze voor recreanten aan elkaar verbonden gaan
worden. Het noordelijke deel is bedoeld als de nieuwe vestigingsplaats van het
hertenkamp/dierenweide. Hierbij zal ook een bouwmogelijkheid worden opgenomen
zodat er een kleinschalig dierenverblijf kan worden gebouwd binnen het
bouwvlak.
Het zuidelijke
deel zal zich meer richten op sportactiviteiten. In de ontwikkeling van het
park zal rekening gehouden worden met de bestaande wonningen. Er zal een zone
worden aangehouden met een aantrekklijke invulling tussen de woonpercelen en
delen van het park die intensiever worden gebruikt. In het zuidelijke deel zal
onder andere de (aangepaste) ijsbaan met het huidige paviljoen worden
inbestemd. Hier zullen geen nieuwe gebouwen worden toegestaan.
Er zijn meerdere
plannen om de parkeerdruk op te vangen en dit plan biedt de ruimte om hier op
in te spelen. Binnen het parkgebied zal het parkeren alleen op twee plaatsen
mogelijk worden gemaakt: Bij de gebouwen die als "Gemengde doeleinden -
- Verkeer -
Verblijf -
De voor ‘Verkeer – Verblijf’
aangewezen gronden betreffen openbare straten in het plangebied met in
hoofdzaak een functie voor bestemmingsverkeer. De toekomstige weg langs het
park richting de zuivelfabriek heeft deze bestemming. Binnen de bestemming kan
ook klein snippergroen (bermen), speelvoorzieningen, pleintjes en
parkeervoorzieningen en de bijbehorende bouwwerken worden gerealiseerd. Binnen
deze bestemming is eveneens de mogelijkheid geboden voor de bouw van
straatmeubilair.
- Verkeer -
Het talud van de
nieuwe brug van Burgum blijkt verder naar het westen te liggen dan in het
aangrenzende bestemmingsplan (Burgum, Burgummerdaam) is voorzien. Om het
hoofdgebruik en het belang van dit gebied te onderstrepen is er voor gekozen om
dit gebied analoog met het aangrenzende bestemmingsplan te bestemmen. Bermen en
beplanting en groenvoorzieningen vallen onder deze bestemming waardoor het
functioneel als overgang naar het park kan worden gebruikt.
- Wonen -
Het woningtype is gekoppeld aan
de letter achter de algemene bestemming 'Wonen'.
In dit plan is dat vrijstaande
woningen.
Voor de woonblokken waar de
preciese positie van het gebouw niet vastgelegd diende te worden om enige mate
van vrijheid aan de uiteindelijke opdrachtgever te laten, is de bestemming W(d)
De nokhoogte van de woningen is
maximaal
Bouwvlakken zijn bepaald op basis
van stedenbouwkundig de meest gewenste positie waabij zoveel mogelijk ruimte is
gelaten of, waarbij het ontwerp al vaststaat, een bouwvlak die hieraan
rechtdoet.
De bestemming "Wonen -
D" verschilt van de andere woonbestemming gezien er meerdere woonhuizen
per bouwvlak kunnen worden gebouwd. Tevens zijn voor de duidelijkheid de
bouwhoogtes op de verbeelding aangegeven. Met dit zogenaamde globale bestemmen
wordt beoogd om ruimte te laten voor een definitief ontwerp. Dit heeft consequenties
voor de opbouw van de regels maar er wordt eenzelfde juridische mogelijkheid
nagestreeft als bij de bestemming "Wonen - A/B" zoals is bedoeld in
de standaardregels versie
De woonfunctie mag bij recht
gecombineerd worden met een beroeps- en bedrijfsactiviteit aan huis, een beroep
dat in of bij een woonhuis met behoud van de woonfunctie kan worden uitgeoefend
en dat is gericht op het verlenen van diensten (zie bijlage
Binnen de bestemmingen is een
bepaalde mate van flexibiliteit mogelijk. Door middel van een
wijzigingsbevoegdheid kan het bevoegd gezag besluiten de bestemming te
wijzigingen in een andere woondoeleindenbestemming. Tevens kunnen onder
bepaalde voorwaarden wijzigingen worden uitgevoerd die betrekking hebben op de
ligging en de omvang van een bouwvlak.
- Tuin -
Ten behoeve van de
bestemming "Wonen" is de bestemming "Tuin" specifiek voor
de tuin bedoeld waarbij het vrij van bijgebouwen moet blijven.
Dubbelbestemmingen
Een
dubbelbestemming regelt een bijzonder belang, dat eerst afgewogen moet worden
alvorens de onderliggende bestemming mag worden toegepast. Er gelden in die
gevallen dus twee bestemmingen, waarbij de dubbelbestemming voor gaat op de
onderliggende bestemming.
- Waarde –
Archeologie –
Voor een drietal
locaties is de dubbelbestemming “Waarde – Archeologie” opgenomen. Het zijn drie
locaties die een verschillende achtergrond hebben waarop zij als potentieel
archeologisch waardevol gebied zijn aangemerkt. Bij grotere ingrepen die
grondingrepen dieper dan
- Waterstaat -
Waterstaatkundige functie -
Hiermee wordt
voorkomen dat binnen een zone van
Anti-dubbeltelregel
In
deze bepaling is vastgelegd dat grond die in aanmerking moest worden genomen
bij het verlenen van een bouwvergunning, waarvan de uitvoering heeft
plaatsgevonden of alsnog kan plaatsvinden, bij de beoordeling van een andere
aanvraag om bouwvergunning niet opnieuw in beschouwing mag worden genomen. De
in het Bro opgenomen tekst van deze regel is overgenomen.
Algemene
aanduidingsregels
De
algemene aanduidingregels gelden voor het aanbrengen of verwijderen van
aanduidingen voor geluidzones, milieuzones e.d.
Algemene
wijzigingsregels
De
meeste wijzigingsbevoegdheden zijn opgenomen binnen de specifieke
bestemmingsregels. Wijzigingsbevoegdheden naar dubbelbestemmingen en gebiedsaanduidingen
die vaak moeten gelden voor grotere gebieden en/of langgerekte zones en
daardoor op meerdere bestemmingen betrekking hebben, worden in deze algemene
wijzigingsregel ondergebracht.
Algemene
procedureregels
Dit
artikel regelt de procedure die burgemeester en wethouders dienen te volgen
indien toepassing wordt gegeven aan de in dit plan opgenomen ontheffings- of
wijzigingsregels.
Overgangs-
en slotregels
De
tekst van de overgangsregels is rechtstreeks ontleend aan het Bro.
Wettelijk bestaat
de verplichting om inzicht te geven in de uitvoerbaarheid van een
bestemmingsplan. Bij de uitvoerbaarheid is de regeling ten aanzien van de
grondexploitatie van belang. Daarnaast wordt onderscheid gemaakt tussen de
maatschappelijke en economische uitvoerbaarheid.
De
woningbouwlocaties aan de Prins Bernhardstraat en Hillamaweg vallen onder
Complex
Extra kosten voor
de aansluiting op het gemeentelijk riool (gemeentelijk deel) zijn geregeld in
de “verordening op de heffing en de invordering van een eenmalig aansluitrecht
De invulling van
het parkgebied zal mede bekostigd worden binnen de 'package deal' die moet worden
gesloten. Provinsje Fryslân zal voor de bodemdaling en werken ten behoeve van
Ten aanzien van de
maatschappelijke uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan zal overleg met
betrokken burgers plaatsvinden. Ook zal overleg plaatsvinden met Rijk,
Provincie en Waterschap. De resultaten daarvan worden te zijner tijd opgenomen
in hoofdstuk
De wijzigingsbevoegdheid naar
park voor een groot gedeelte van het plangebied is nog niet direct bestemd als
"Groen - Park" gezien de eigendomssituatie. Pas wanneer dit gebied
ontwikkeld kan worden zal de bestemming worden gewijzigd. Mocht tijdens de
periode van Inspraak en Overleg hierover zekerheid en overeenstemming bestaan
dan zal het bestemmingsplan hierop worden aangepast.
Dit voorontwerp heeft onder
andere het doel om de maatschappelijke uitvoerbaarheid te polsen en zal voor
zes weken ter inzage liggen waarbij eenieder hun zienswijze in te dienen. Nadat
het college, in de vorm van een Notitie Inspraak & Overleg, gereageerd heeft
op alle reacties, wordt het ontwerp bestemmingsplan opgesteld.
Het voorontwerp-plan heeft in het kader van de inspraak ter inzage gelegen
van
A.
Familie
Kloppenburg, Hillamaweg
Gesteld wordt dat in een oorspronkelijk plan werd gesproken over
vrijstaande woningen. Dit zou gewijzigd zijn naar aaneengesloten bebouwing.
Door deze wijziging zal het volledige uitzicht van de inschrijver worden
belemmerd.
Tevens is de familie van mening dat de toekomstige bebouwing niet past bij
de bestaande bebouwing welke zou bestaan uit woningen met een landelijk
karakter.
Ons Commentaar:
De grond is in eigendom van een private onderneming. Binnen de kaders die
door de overheid zijn gesteld kan zij een bouwplan indienen die past bij hun
doelstellingen. In het vigerende bestemmingsplan is dezelfde bebouwing al
mogelijk. Er is slechts iets meer ruimte geboden om de rooilijn te verschuiven.
Dit zal niet tot een wezenlijke verslechtering leiden gezien de rooilijn
minimaal naar voren komt (zie figuur
Het bouwvlak is wel ten noorden met drie meter uitgebreid zodat hier een
bijgebouw mogelijk is. Dit laatste was al de bedoeling maar bleek niet zo te
zijn opgenomen. Dit leidt niet tot een wezenlijke verslechtering ten opzichte
van de mogelijkheden die het huidige bestemmingsplan al mogelijk zijn.
De lintbebouwing aan de Hillamaweg is wel vooral landelijk tot dorps maar
dit bouwplan valt niet in dit woonlint. Direct tegenover de woningen staan twee
woongebouwen met appartementen, daarnaast is Berchhiem gevestigd. Deze gebouwen
hebben een stedelijk karakter waar geschakelde twee-onder-een-kappers zich
stedenbouwkundig goed bij kunnen voegen. In de vergunningsprocedure zal het
uiteindelijke bouwplan, onder andere op welstand, worden beoordeeld.
B.
H. Kooistra en T. Kooistra – Bos, Hillamaweg
In tegenstelling tot eerdere berichtgeving worden er meer woningen gepland
aan de westzijde van de Prins Bernhardstraat. Tevens komen deze woningen veel
dichterbij de Hillamaweg dan eerder was gepland. Tevens komen er aan de
zuidzijde van de Hillamaweg woningen waarbij een midden- of kleinbedrijf kan
worden gevestigd. Dit zou ten koste gaan van het hertenkamp. Door de woningbouw
zal ook het doodlopende idyllische landweggetje (Hillamaweg) de vernieling
ingejaagd worden.
Ons commentaar:
In tegenstelling tot dit bestemmingsplan is in het vigerende
bestemmingsplan geen maximum aantal woningen opgenomen. Het maximum dat nu is
bepaald, kan dus niet leiden tot meer woningen dan in het voorgaande plan is
opgenomen. De ontwikkelaar bepaald op basis van de verwachte behoefte welk
woningtype gebouwd zal worden. Hierbij zal wel binnen de gemeentelijke kaders
gebleven moeten worden. Dit kunnen vrijstaande woningen of twee-onder-een-kappers
zijn. Deze ruimte was er in het vigerende plan al.
De woningen verschuiven maximaal drie meter naar de Hillamaweg (zie figuur
Dat er aan de zuidzijde van de Hillamaweg bedrijfswoningen gebouwd kunnen
gaan worden is een misverstand. Het betreft vrijstaande woningen van het type
W-A
Het hertenkamp of ‘dierenweide’ past binnen het bestemmingsplan en voor het
dierenverblijf is een bouwvlak opgenomen. De woningen komen
niet in plaats van het hertenkamp.
C. Reactie
Provinsje Fryslân:
Geen opmerkingen
Ons commmentaar:
Akkoord
D.
Reactie
Wetterskip Fryslân:
In september
Ons commentaar:
Inmiddels is op basis van de ‘package deal’ duidelijkheid over de
oppervlaktes nieuwe verharding, te verwijderen verharding, te dempen oppervlaktewater,
nieuw oppervlaktewater, kades en (grond)waterpeilstanden. Op basis hiervan
heeft de provincie een wateradvies opgesteld. Hieruit blijkt dat het ontwerp
uit de ‘package deal’ voldoet aan de eisen van het Wetterskip. Het advies zal
in de toelichting van het bestemmingsplan worden verwerkt.
Figuur