Dubbeldam
Status: | Vastgesteld |
Idn: | NL.IMRO.0505.BP188Dubbeldam-3002 |
HOOFDSTUK 2 Planbeschrijving
2.1 Historie
Het huidige Dubbeldam ontstond op ingepolderd land; de bedijkingen ontstonden in 1560.
De dorpskern werd tot 1918 gevormd door een beperkt aantal woningen, een kerk, een kosterij, een school en een gemeentehuis. Deze bebouwing bevond zich in de vorm van lintbebouwing langs de Dubbelsteijnlaan, de vroegere Straet Wegh.
De meeste Dubbeldammers woonden in de verspreid gelegen boerderijen en buurtschappen. De onverharde wegen waren doorgaans geflankeerd door sloten. Straatverlichting en riolering ontbraken.
Tussen 1918 en 1940 werden er woningen bijgebouwd, met name aan de Burgemeester Jaslaan. Ook werden de noodzakelijke infrastructurele voorzieningen aangelegd. Voor de nutsvoorzieningen was Dubbeldam in hoofdzaak afhankelijk van Dordrecht, de watervoorziening exploiteerde de gemeente Dubbeldam echter zelf. De watertoren uit 1916 verwijst hier nog naar.
Pas na 1945 vond grootscheepsere dorpsuitbreiding plaats met woningbouw. Deze toenemende bebouwing moest Dubbeldam meevoeren in de vaart der volkeren, maar vooral beschermen tegen annexatie door Dordrecht.
Na 1960 werd de dorpskern omgebouwd tot centrum en ontstond het Damplein. Op weilanden tussen de lintbebouwing verrezen honderden nieuwe huizen en de meeste sloten langs de wegen werden gedempt. Alhoewel het dorpsverleden nog steeds herkenbaar was en is, gaven de nieuwbouwontwikkelingen Dubbeldam het karakter van een buitenwijk.
Op 1 juli 1970 werd Dubbeldam, na eeuwenlange grensconflicten met Dordrecht, als zelfstandige gemeente opgeheven en bij Dordrecht gevoegd.
2.2 Bestaande ruimtelijke structuur
Dubbeldam ligt in het oostelijk deel van de stad tussen de wijken Stadspolders, Sterrenburg en het Buitengebied.
Door de ontstaansgeschiedenis onderscheidt Dubbeldam zich nadrukkelijk van de wijken die een geplande achtergrond hebben.
Karakteristiek zijn onder meer:
- de Dubbelsteynlaan West en omgeving met veelal riante percelen en bebouwing
- de Kromme en Rechte Zandweg met twee-onder-één-kap woningen met fraaie kapvorm
- de langs de noordzijde van de Kromme Zandweg voorkomende kaprichting en de openheid tussen de woningen
- de randligging en het individuele uiterlijk van de meeste woningen
- de Haaswijkweg West en –Oost als één van de lange rechte lijnen van de stad (vervolg Reeweg-Oost)
- de ontmoeting van het oude dorpse met de naoorlogse bebouwing ter hoogte van het Damplein
- lintbebouwing met individueel karakter aan de Burgemeester Jaslaan
- Vissersdijk met onder aan de dijk gelegen woningen
- Dubbeldreef met kleine twee onder een kap woningen, zeer dicht naast elkaar
- grote complexen met maatschappelijke voorzieningen
- de dijken met dijkwoningen en boerderijen in de richting van het Buitengebied
- De watertoren vormt een markant herkenningspunt
- Grootschalige groengebieden, zoals Dubbelsteynpark, Dubbelmondepark, Overkamppark en Dordwijk (zone)
- landgoed Dordwijk met Dordwijklaan en Achterweg
- Niet alleen de bebouwing en inrichtingen van vroeger, maar ook nieuwe invullingen, zoals de woongebieden Beelaertspark en Dubbeldrecht, en de aangelegde waterpartijen langs de Haaswijkweg –West en –Oost dragen bij aan de karakteristiek en daarmee de identiteit van Dubbeldam.
- De Hoven is een woongebied met vooral vrijstaande en tweeondereenkap woningen. Dit gebied is vanaf 2003 ontwikkeld. Kenmerkend is de bouwstijl uit de jaren '30.
- De Corridor ligt tussen Dubbeldam en Stadspolders en herbergt naast de woonfunctie in Visserstuin e.o. bedrijfsfuncties. Verschillende hebben een stedelijke functie. Stichting De Hoop is ook in de Corridor gevestigd.
- De Stevensweg is een gemengd gebied met overwegend woningen langs de weg en op de achtererven bedrijfsactiviteiten.
Deze ruimtelijke structuur is verwerkt in het bestemmingsplan. In de Welstandsnota wordt ondermeer opgemerkt dat het karakter van dorp behouden moet blijven, niet in conserverende zin, maar als uitgangspunt voor verdere ontwikkeling van een eigen identiteit van Dubbeldam.
2.3 Bestaande functionele structuur
Grote delen van Dubbeldam hebben vooral een woonfunctie. De Hoven is geheel gericht op het wonen.
In het centrum van Dubbeldam ligt het winkelcentrum Damplein. Maatschappelijke voorzieningen, zoals scholen bevinden zich verspreid over de wijk.
Bedrijfsfuncties komen vooral voor in de Corridor en aan de Stevensweg en op enkele verspreid liggende locaties. Aan de randen bevinden zich enkele vestigingen voor perifere detailhandel, zoals tuincentra, keukenshowroom.
Rondom de wijk liggen recreatiemogelijkheden in de sportparken en grote voorzieningenclusters.
2.4 Toekomstige situatie
Zoals in de inleiding vermeld is er voorafgaand aan het opstellen van het bestemmingsplan een Nota van Uitgangspunten opgesteld.
Het streven is om niet voor elk perceel en voorval bestemmingen te (her)overwegen, maar per deelgebied algemene uitgangspunten vast te leggen aan de hand van het beoogde karakter en leefmilieu. Voor de verschillende gebieden wordt een aantal algemene uitgangspunten geformuleerd.
In de geldende bestemmingsplannen zijn voor diverse locaties wijzigingsbevoegdheden opgenomen, die veelal ook in de daaraan voorafgaande bestemmingsplannen al op die wijze waren geregeld. Daar waar deze bevoegdheden gedurende een lange periode niet tot gerealiseerde voorstellen hebben geleid, worden deze in het nieuwe bestemmingsplan alleen nog opgenomen als ze passen binnen de actuele beleidsdoelstellingen en er enige actie is om tot realisering te kunnen komen.
Voorts zijn wijzigingsbevoegdheden opgenomen voor nieuwe ontwikkelingen, die echter nog niet concreet genoeg zijn om met een rechtstreekse bouwtitel op te nemen.
Dorp Dubbeldam
In het “dorp” Dubbeldam is een kleinschalige menging van functies te vinden, die bijdraagt aan de charme van de wijk Dubbeldam. Het voorstel is dit uitgangspunt in
de toekomst te handhaven.
Centrum rond Damplein:
Bestemming met functiemenging toestaan voor detailhandel, bedrijvigheid en maatschappelijke doeleinden.
In het huidige bestemmingsplan is een wijzigingsbevoegdheid rondom het Damplein opgenomen, waarmee nieuwe detailhandelvestiging mogelijk is. Op dit moment is
de marktruimte voor nieuwe detailhandel beperkt, ook met het oog op ontwikkelingen rondom het gezondheidspark.
Voorstel: De in het geldende bestemmingsplan opgenomen wijzigingsbevoegdheid in stand laten.
Overig Dorpsgebied Dubbeldam, inclusief de toegangswegen (Haaswijkweg West, Dubbelsteijnlaan West en Rechte Zandweg):
Voorstel: Bestemmen als wonen, behalve daar waar locaties nu ander gebruik hebben, dit specifiek per locatie regelen.
Corridor
In de zone is plaats voor een reeks van hoven, met elk een andere functie en groen omkaderd. De verschillende deelgebieden behouden hun huidige functie. De groene
oost-west en noord-zuid verbindingen blijven eveneens gehandhaafd in het bestemmingsplan.
Voorstel: De Corridor zijn functie als gemengde zone tussen Stadspolders en Dubbeldam laten behouden.
Kassencomplex Provincialeweg:
Er is voor deze locatie gewerkt aan een plan om te komen tot een verplaatsing van FC Dordrecht. In maart 2012 is besloten dat er geen sprake is van een haalbaar plan en er wordt afgezien van realisering op deze locatie.
Voorstel: Voor deze locatie uit blijven gaan van de huidige agrarische bestemming (kassen) en de reeds in het geldende bestemmingsplan opgenomen bevoegdheid om te kunnen wijzigen in de bestemming 'gemengd' handhaven.
Dordwijckzone
Binnen de Dordwijckzone neemt de Stevensweg een aparte positie in. De Stevensweg heeft nu het karakter van een kleinschalig woon- en werkgebied.
Voorstel: De Dordwijckzone zijn karakter als groene verbindingszone, zoals benoemd in de Stedelijke Ecologische Structuur laten behouden.
Voorstel Stevensweg: De gemengde functie behouden (wonen en bedrijvigheid).
Buitengebied
Zuidpolder:
In de Structuurvisie Dordrecht 2020 is de Zuidpolder opgenomen als woongebied in het “rustig groen” leefmilieu. Ook de provincie heeft in haar structuurvisie opgenomen dat de Zuidpolder deel uitmaakt van bestaand Stads- en dorpsgebied binnen de bebouwingscontour.
In het collegeakkoord 2010-2014 is afgesproken, dat de Zuidpolder onbebouwd blijft. Bij de actualisatie zal dit in de structuurvisie worden verwerkt.
Dit is ook het uitgangspunt voor het nieuwe bestemmingsplan.
Voorstel: De Zuidpolder een agrarische bestemming geven.
Bovenpolder:
De Bovenpolder heeft in het vigerende bestemmingsplan een agrarische bestemming. Ook de huidige stuctuurvisie gaat daar van uit. Maar mogelijk liggen hier ook mogelijkheden voor een invulling met recreatie en natuur, in aansluiting bij de plannen voor De Nieuwe Dordtse Biesbosch. In de Provinciale Structuurvisie is de Bovenpolder opgenomen als zoeklocatie voor landelijk wonen.
Voorstel: De Bovenpolder een agrarische bestemming laten behouden.
Herontwikkeling tuincentrum Pap + Kassencomplex Oudendijk:
Vanuit de woonvisie ligt er voor Dordrecht de opgave om te voorzien in "ruim wonen in het leefmilieu rustig groen in een zeer lage dichtheid" (5-10 woningen per hectare).
Allereerst zal hier op de locatie Belthurepark in worden voorzien. Aanvullingen kunnen gevonden worden in de kleinere locaties in de stad. Bij eventueel vertrek van
het tuincentrum Pap komt deze locatie samen met het naastliggende kassencomplex hiervoor in aanmerking. Met een dergelijke invulling kan gelijk de overgang tussen
de wijk en het naastliggende open gebied worden verbeterd.
Als buffer tussen bestaand Dubbeldam en de Zuidpolder is in de Structuurvisie de Aloijsenzone ingetekend als groene zone. Bij het ontbreken van bebouwing in de Zuidpolder vervalt het karakter van deze zone en kan de zone deels onderdeel blijven van de agrarische Zuidpolder en deels, voorzover dat nu al het geval is, ruimte bieden
aan stadsrand functies. Ook het tuincentrum en het kassencomplex liggen in de Alloijsenzone. Bij transformatie naar wonen in een leefmilieu ‘rustig groen’ zal onderzocht moeten worden hoe de huidige natuurwaarden minimaal gehandhaafd blijven en mogelijk verbeterd kunnen worden. In dit gebied foerageert de steenuil.
Voorstel: Het huidige tuincentrum en kassencomplex als zodanig bestemmen. Mogelijk kunnen op termijn ter plaatse woningen worden gerealiseerd. Indien daarvoor daadwerkelijk plannen komen zal het bestemmingsplan op dat onderdeel worden aangepast.
Individuele locaties
Binnen het plangebied zijn verschillende initiatieven en ontwikkelingen aan de orde. Onderstaand worden er enkele genoemd met een voorstel tot regeling in het bestemmingsplan.
1. Haaswijkweg West 108-110. Boerderij en schuur staan langere tijd te koop. Verzoek tot verruiming bestemming naar wonen. Nog geen concreet (woon)plan.
regeling in bestemmingsplan:
Conform bestemmingsplan 2005 bestemmen: bedrijf met wijzigingsbevoegdheid
naar wonen.
2. Haaswijkweg Oost 69A Ouderencentrum Parkhuis: wil bebouwing vervangen en
overgaan naar meer kleinschalige bebouwing over een groter gebied in de omgeving.
Uitbreiding in de omgeving lastig in verband met ecologische zones.
Daarnaast heeft bouwplan ook “reguliere” appartementen waar geen programmatische
ruimte voor is.
regeling in bestemmingsplan:
Wijzigingsbevoegdheid opnemen om bouwvlak ten behoeve van huidige functie te kunnen vergroten.
3. Kromme Zandweg 2 Achter de lintbebouwing heeft de huidige garage een bedrijfsbestemming.
Eigenaar wil woningen realiseren. Stedenbouwkundig locatie liever niet bebouwen.
Plan nog niet concreet genoeg om nu in bestemmingsplan op te nemen.
regeling in bestemmingsplan:
Conform bestemmingsplan 2005 (bedrijf)
4. Prunuslaan 25 KPN telefooncentrale gaat waarschijnlijk verdwijnen.
Plan nog niet concreet om nu in bestemmingsplan op te nemen.
regeling in bestemmingsplan:
Conform bestemmingsplan 2005 (bedrijf)
5. Dubbelsteynlaan West 70 en Gravensingel 19 Fusie van kerkgenootschappen
speelt locaties vrij voor andere functies. Voor Gravensingel 19 wordt inmiddels gewerkt aan een woningbouwplan.
regeling in bestemmingsplan:
Conform bestemmingsplan 2005 (maatschappelijk). Een wijzigingsbevoegdheid kan alleen worden opgenomen voor Gravensingel 19. Voor de andere locatie zijn onvoldoende ingrediënten bekend van een eventuele nieuwe invulling. Indien een nieuwe invulling wel concreet wordt is er voor een acceptabel plan de bereidheid om het bestemmingsplan te herzien.
NB. in de fase van inspraak op het voorontwerpbestemmingsplan is verzocht op basis van een overgelegd schetsplan ook voor Dubbelsteynlaan West 70 een wijzigingsbevoegdheid op te nemen. Aan dit verzoek is voldaan.
6. Vijverlaan 3 en Vijverplantsoen 1-50 Het woonzorgcomplex Gravenhorst wil op termijn vervangende nieuwbouw realiseren voor het complex.
Op dit moment nog geen concrete plannen.
regeling in bestemmingsplan:
Conform bestemmingsplan 2005 (wonen).
NB. in de fase van inspraak op het voorontwerpbestemmingsplan is verzocht op basis van een overgelegd schetsplan een wijzigingsbevoegdheid op te nemen. Aan dit verzoek is voldaan.
8. Haaswijkweg Oost 10 Boerderij ligt in groene zone. Eigenaar wil een extra
schuur van 800 m2 realiseren.
regeling in bestemmingsplan:
Huidige schuur bestemmen (agrarisch) en uitbreiding mogelijk maken.
9. Terrein tussen Noordendijk/Vissersdijk Beneden Heeft in geldend bestemmingsplan
al woonbestemming met voorwaarden (max 10 woningen). Kwantitatief weinig behoefte aan nieuwe woningbouw.
regeling in bestemmingsplan:
Directe woonbestemming handhaven en plancapaciteit beperken tot maximaal 10 woningen.
10. Vissersdijk 57-67 Heeft in geldend bestemmingsplan al woonbestemming met
voorwaarden (max 30 woningen). Kwantitatief weinig behoefte aan nieuwe woningbouw. Aantal van 30 is ook zeer hoog.
regeling in bestemmingsplan:
Directe woonbestemming handhaven, maar plancapaciteit beperken tot maximaal 10 woningen.
10. Laantje van Middenhoeve (schuur en manege) In het verleden diverse bouwplannen voor verschillende vormen van woningbouw gepresenteerd. Maximaal 3 woningen toestaan naast de hoeve.
regeling in bestemmingsplan:
Opnemen in bestemmingsplan.
NB. Nadat in de inspraakronde veel reacties over deze locatie zijn ingekomen is deze bouwmogelijkheid geschrapt.